رَهی نو

معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری مهاباد

لیست دیدنی های مهاباد

مهاباد را از دیرباز نگین گردشگری آذربایجان غربی می‌نامند و این نامیدن بی‌دلیل نیست. مهاباد به سبب قرار گرفتن در یک موقعیت جغرافیایی خوب، همواره آب و هوایی مطبوع، دشت‌هایی سرسبز و جاذبه‌های گردشگری بکر را به میهمانان خود هدیه می‌دهد. به همین دلیل است که بعد از سفر به این شهرستان و همنشینی با زنان و مردان میهمان‌نواز کرد منطقه، دل کندن از مهاباد برای همگان سخت و دشوار می‌شود.

اگر تا به امروز به مهاباد زیبا سفر نکرده‌اید، در ادامه با رهی نو همراه باشید تا سفر کوتاهی به این شهرستان زیبا داشته باشیم و از جاهای دیدنی مهاباد لذت ببریم.

 

لیست بهترین جاهای دیدنی مهاباد

مهاباد به عنوان گردشگرپذیرترین شهرستان در آذربایجان غربی، در طول سال میزبان بسیاری از گردشگرانی است که به دنبال آشنایی با تاریخ کهن این شهر و لذت بردن از جاذبه‌های گردشگری مهاباد به آن سفر کرده‌اند. در این قسمت لیست بهترین جاهای دیدنی مهاباد را به طور مختصر بررسی می‌کنیم، تا هنگام سفر به این شهر زیبا، از زیبایی‌های چشم‌نواز آن مطلع باشید.

جاذبه های گردشگری مهاباد

غار سهولان

اگر به دنبال یک تجربه تازه و سرشار از رمز و راز هستید، غار سهولان بهترین گزینه برای شماست. این غار به قدری زیباست که در بدو ورود شما را شیفته خود می‌کند. غار سهولان یکی از بهترین جاهای دیدنی مهاباد است، به همین دلیل است که در صدر لیست جاهای دیدنی این شهر گنجانده شده است. این غار زیبا در 43 کیلومتری مهاباد و در دل روستای سهولان قرار گرفته است. شما می‌توانید تا نزدیکی غار با ماشین شخصی خود رانندگی کرده و پس از آن، مسافت کوتاهی را برای رسیدن به غار سهولان پیاده‌روی کنید. دو درب ورودی برای شما وجود دارد که می‌توانید از یکی از آن‌ها وارد شوید. پس از آن که 107 پله را در دل زمین پایین آمدید، خودتان را در عمق 30 متری زمین خواهید یافت. تبریک می‌گویم شما وارد غار پر رمز و راز و زیبای سهولان شده‌اید.

بدون شک قایقرانی درون غار و تماشای قندیل‌های آهکی که هریک به شکلی از قسمت‌های مختلف غار آویزان شده‌اند، برای همه مسافران و گردشگران بسیار روح‌نواز است. عمق دریاچه غار سهولان به طور میانگین 22 متر و در عمیق‌ترین حالت خود 63 متر است؛ همین مسئله هیجان قایقرانی را برای افراد ماجراجو چندین برابر می‌کند. پیش روی در دل این غار، آرامشی را به همراه دارد که قلب شما را مجذوب خود خواهد کرد؛ بنابراین در هنگام سفر به آذربایجان غربی و تهیه لیست مکان‌های دیدنی مهاباد، پیشنهاد می‌کنم غار سهولان را در اولویت قرار دهید و فرصت دیدن دومین غار آبی ایران را از خودتان سلب نکنید.

 

مسجد جامع مهاباد

مسجد جامع سرخ مهاباد، از آن دست بناهای تاریخی است که گوشه به گوشه آن شما را به دل تاریخ فرو می‌برد. این بنای 320 ساله تمام خاطرات تلخ و شیرین شهرش را از دوره صفویه تاکنون در بطن بنای خود حفاظت کرده و به کسانی که مشتاق شنیدن هستند، ارزانی می‌دارد. بنای مسجد جامع همدان مزین به آجرهای قرمز رنگی است که جلوه زیبایی به آن بخشیده است. سادگی، توازن در طراحی، ستون‌های زیاد و شبسترهای چشم‌نواز حضور در این مسجد را با یک احساس عمیق روحانی تلفیق می‌کند. اگر به دنبال آرامشی عمیق و درک رویدادهای مختلف تاریخی هستید، مسجد جامع سرخ را در لیست جاذبه‌های گردشگری مهاباد بگنجانید و حتماً سری به آن بزنید.

 

دریاچه سد مهاباد

اگر تمایل دارید تا از تنها سد جهان که در محدود شهری ساخته شده است دیدن کنید، سد مهاباد منتظر شماست. سد مهاباد 50 سال قبل توسط مهندسان یوگسلاوی ساخته شد و از همان دوران زیبایی این سد، مورد توجه مردمان بومی و مسافران قرار گرفت. برای دیدن این جاذبه طبیعی تاریخی، بهترین زمان سفر به مهاباد بهار و تابستان است. در بهار و تابستان هوای مهاباد کاملاً مطبوع است و همین مسئله لذت سفر را برایتان دوچندان می‌کند. تصور کنید در یک عصر بهاری همراه دوستانتان، کنار سد مهاباد مشغول ماهیگیری هستید و یک آن هوس آب تنی می‌کنید، در این صورت می‌توانید با احتیاط، تنی به آب بزنید و یک عصر فوق‌العاده را برای خودتان رقم برنید. اگر قصد آب تنی در دریاچه سد مهاباد را دارید حتماً حوله و لباس گرم همراهتان داشته باشید.

دریاچه سد مهاباد

 

موزه مردم شناسی

از دیگر مکان‌های دیدنی مهاباد که هنگام سفر به این شهر، بهتر است حتماً سری به آن بزنید، موزه مردم شناسی است. این موزه در سال 88 و در حمام قدیمی میرزا رسول که یکی از قدیمی‌ترین بناهای مهاباد است، دایر شد. اینجا بخش عظیمی از زندگی و سرگذشت مرمان این منطقه را به نمایش گذاشته است تا تاریخ غنی این مرز و بوم را زنده نگاه دارد. موزه مردم شناسی مهاباد در خیابان سید نظام نرسیده به خیابان طالقانی قرار گرفته و موقعیت قرارگیری آن به گونه‌ای است که مسافران به راحتی می‌توانند به مسجد سرخ، مسجد و حوضخانه رستم بیگ، مرکز خرید امی و حوضخانه عباس آقا دسترسی داشته باشند.

 

پارک ملت مهاباد

باغ میکائیل یا پارک ملت مهاباد در حال حاضر بزرگترین پارک مهاباد است که در فصول مختلف سال، پذیرای مسافران و مهابادی است. درختان سر به فلک کشیده این پارک، در کنار رودخانه خروشانی که از میان آن می‌گذرد، جلوه بسیار زیبایی را به آن بخشیده است. این پارک در نزدیکی سد مهاباد قرار دارد و رودخانه‌ای که از میان آن می‌گذرد، آب خروجی از سد مهاباد است. همچنین رودخانه جاری شده در باغ میکائیل، امکان قایق‌سواری تک‌نفره را نیز برای مسافران خود به ارمغان آورده است. پارک ملت مهاباد یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری مهاباد است که می‌تواند احساس خوب آرامش را به مسافران منتقل کند.

 

دخمه سنگی فخریگاه

اگر از آن دست افرادی هستید که به دنبال جاهای دیدنی مرموز و منحصربه‌فرد هستید، دخمه سنگی فخریگاه، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهاباد است که در لیست مناطق مرموز ایران قرار می‌گیرد.
این دخمه در نزدیکی روستای اگریقاش و در دل صخره‌های کوهستان است. هنگامی که از دامنه کوه به این دخمه نگاه کنید، دو ستون خواهید دید که شکوه خاصی به این بنا بخشیده است. اگر فردی کنجکاو هستید و می‌خواهید وارد دخمه شوید، می‌بایستی اندکی صخره‌نوردی کرده و به ورودی دخمه که در دل کوهستان قرار دارد، برسید. در هنگام ورود به دخمه 3 گور خالی نیز قابل‌ مشاهده است که به گفته مورخان، این گورها متعلق به فرورتیش پادشاه مادها و دو فرمانده اوست. دخمه سنگی فخریگاه زیبایی و جلال خاصی را به روح شما تزریق می‌کند، بنابراین لذت بازدید از این مکان زیبا را از دست ندهید.

 

 

با توصیف‌هایی که از جاهای دیدنی مهاباد کردیم، به نظر می‌رسد بسیاری از شما بار و بندیل سفر را بسته و آماده سفر باشید. اگر به شهر زیبای مهاباد سفر کردید می‌توانید با استفاده از وب‌سایت رهی نو با شرایط ویژه‌ای به رزرو بهترین هتل‌های مهاباد مانند هتل تارا مهاباد اقدام کرده و اقامتگاهی مطمئن برای خودتان فراهم آورید.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...