رَهی نو

معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری بناب

لیست دیدنی های بناب

شاید کمتر کسی زمزمه بازار چهارسو و پل پنج چشمه در بناب را شنیده باشد. در این بخش از سفرهای رهی نو می‌خواهیم به یکی از بزرگ‌ترین شهرهای استان آذربایجان شرقی برویم و در میان جاذبه‌های گردشگری بناب، خاطرات به یادماندنی از سفرمان ثبت کنیم؛ با همراه ما باشید.

بناب به عنوان ششمین شهر بزرگ استان آذربایجان شرقی، شاید نسبت به بقیه شهرهای دیدنی ایران، مورد کم لطفی قرار گرفته باشد. جاهای دیدنی بناب، بیشتر از آن چیزی است که نامش بر سر زبان‌ها افتاده باشد. اینجا عاشقان تاریخ و شیفتگان معماری سنتی می‌توانند سفر به یادماندنی را تجربه کنند.

 

بهترین دیدنی‌های بناب 

شاید در نظر اول، از شنیدن این همه مکان‌های دیدنی در این شهر تعجب کنید. این لیست را به همراه داشته باشید و با ذوق سفرگردی‌تان سری به بخش‌های مختلف و مکان‌های دیدنی بناب بزنید. از جمله این مکان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

پل پنج چشمه

خورشید بناب در این پل نهفته است؛ جایی که یادگاری از معماری دوران صفوی را به رخ می‌کشد و جزو تاریخی‌ترین پل‌های تاریخی آذربایجان شرقی است. مردم محلی این پل را با نام بش گوزلی کورپی می‌شناسند. اینجا یکی از دیدنی‌ترین پل‌های تاریخی ایران است که در فاصله 600 متری از بناب قرار دارد. پل پنج چشمه بر روی رود صوفی ساخته شده است. رودی به طول 50 متر که باعث شده در زیر پل پنج چشمه، نمایی زیبا ایجاد کند؛ به طوری که از قدم گذاشتن روی پل حس خوبی را تجربه کنید.

همان‌طور که از نام این پل مشخص است، پنج دهنه یا چشمه منحصربه‌فرد دارد که شما را وادار می‌کند دوربین عکاسی‌تان را بیرون آورده و عکاسی کنید. طاق‌های جناغی و آجرهای چهار گوش پل، نمایی از معماری دوران صفوی را به رخ کشیده که نظرتان را جلب می‌کند.

  • آدرس پل پنج چشمه: استان آذربایجان شرقی، 123 کیلومتری از تبریز، شهرستان بناب، روستای سور

 

سد دوش

سد دوش از دیدنی‌های معروف بناب است که آب مورد نیاز کشاورزان را برای زمین‌های کشاورزی و روستایی فراهم می‌کند. این سد بر روی رودخانه چوان چای ساخته شده است. در سفرتان به بناب و بازدید از این جاذبه دیدنی حتماً دوربین همراه خود داشته باشید تا از گونه حیوانی و پرندگان دیدنی که در اینجا زندگی می‌کنند، عکس‌های زیبایی بیندازید.

  • آدرس سد دوش: استان آذربایجان شرقی، شمال شرق شهرستان بناب

 

حمام حاج فتح الله 

به بنای دیگری از سری بناهای دیدنی بناب می‌رویم. حمام حاج فتح الله بنای دیدنی دیگری است که توسط معماران معروف ساخته شده است. این بنای قدیمی در جاده قدیمی ماحال گاودل ساخته شده است که یکی از مسیرهای تجاری قدیم محسوب می‌شد. در حال حاضر با وجود مرمت‌هایی که بر روی حمام حاج فتح الله انجام شده است، اما یکی از گنبدها تخریب شده است. این حمام هم اکنون یکی از مکان‌های برگزاری کارگاه و آموزش صنایع‌دستی است. این حمام در سال 1380 به ثبت آثار ملی رسیده است.

  • آدرس حمام حاج فتح الله: استان آذربایجان شرقی، شهرستان بناب، خیابان کاملو

 

تالاب قره قشلاق

یکی از زیباترین تالاب‌های شمال شرق ایران، همین تالاب قره قشلاق است. زیباترین جاذبه گردشگری بناب است که توانسته جلوه دیدنی از تماشای جانوران و گونه‌های مختلف پرندگان و گیاهان به وجود آورد؛ به طوری که دل‌تان می‌خواهد ساعت‌ها اینجا بایستید و غرق تماشای این تالاب آرامش برانگیز شوید.

  • آدرس تالاب قره قشلاق:استان آذربایجان شرقی، 13 کیلومتری بناب

 

بازار چهارسو

به قسمت شیرین ماجرا یعنی بازدید از بازار و خرید و بازارگردی می‌رسیم. بازار چهارسو یکی از اماکن تاریخی است که به راسته بازار یا اوزون بازار معروف است. اینجا با سقف چوبی که دارد، حوادث مختلفی از جمله آتش‌سوزی به خود دیده که با انجام تعمیرات مختلف روی آن، بازار را به شکل فعلی درآورده است. در این بازار می‌توانید خودتان را به خوردن کباب‌های معروف بناب دعوت کنید و در راسته‌های طلا فروشی، لوازم خانگی و … اجناس باکیفیت خریداری کنید.

  • آدرس بازار چهارسو: بناب، میدان امام حسین، خیابان شهید بهشتی

 

مسجد زرگران

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی در این شهر، مسجد زرگران است. این مسجد از سمت غرب به بازار قدیمی حاج تقی و بازار مسگران و آهنگران دسترسی دارد. در دوره‌ای از تاریخ، در مسیر جلوی مسجد، بیش از 10 کاروانسرای تجاری بودند که با ساخت جاده جدید، تمام این کاروانسراها از رونق افتادند. این مسجد بنای یادگاری بازمانده از دوران صفویان به شمار می‌رود که با داشتن سرستون‌های دیدنی، شبیه به مسجد اسماعیل بیگ ساخته شده است. رنگ‌آمیزی و طراحی بی‌نظیر این مسجد، با وجود خطوط قرآنی روی آن، جلوه دیدنی به مسجد داده است.

  • آدرس مسجد زرگران: بناب، خیابان زرگران 

 

روستای تاریخی صور

در 24 کیلومتری بناب، یکی از روستاهای محلی را می‌بینید که با قدمت تاریخی‌اش، همچنان محل زندگی حدود 25 تا 30 خانوار است. اینجا مأمن معماری و بناهای تاریخی و دیدنی زیبایی به شمار می‌رود که می‌تواند حدود یک روز وقت‌تان را برای خوشگذرانی و گشت و گذار در روستا بگیرد. در اینجا می‌توانید شاهد آثار تاریخی و بناهای سنگی باشید که قدمت آن به بیش از 3 هزار سال پیش برمی‌گردد. اینجا به عنوان شاهکاری معماری صخره‌ای ایران شناخته شده است و با همین ویژگی جذاب هر سال تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. خانه‌های این روستا در دل کوه ساخته شده و افراد ساکن روستا بدون مصالح و تنها با کندن کوه این بناها را ساخته‌اند.

در هنگام ورود به این خانه‌ها، با ورودی تنگی روبرو می‌شوید که شما را به تماشای اتاق‌های بزرگ می‌کشاند. طراحی این خانه‌ها به شیوه‌ای دیدنی است که در برخی از خانه‌ها همچنان ستون‌هایی از کوه همچنان به عنوان پایه خانه، ثابت باقی‌مانده است. این روستای تاریخی، یکی از زیباترین دهکده‌های سنگی و بکر در ایران محسوب می‌شود که روزگاری مأمن و پناهگاه اهالی روستا برای فرار از دشمنان به شمار می‌رفته‌اند.

 

کبوترخانه امیر فرهنگی 

این بنای تاریخی که حتی شنیدن نامش هم جالب است، در خیابان شهید باهنر قرار دارد. این بنا در سه طبقه ساخته شده است. از طبقه بالا برای نگهبانی، طبقه وسط برای نگهداری کبوتر و از طبقه پایینی برای خانه باغ استفاده می‌کرده‌اند. اما در جنگ جهانی دوم، مورد حمله هواپیماهای روسی قرار گرفت. با یادگاری‌های نوشته شده روی برج می‌توان زمان آن را 112 سال پیش تخمین زد. اولین‌بار این بنا توسط معمار عباسعلی امیر فهنگی مورد بازسازی قرار گرفت و به همین دلیل اداره میراث به یاد او، نام این بناهای تاریخی را نام‌گذاری کرد.

 

مسجد اسماعیل بیگ

مسجدی دیگر به قدمت دوران صفوی منتظر بازدید شماست. این معماری نیز مشابه معماری مسجدهایی است که نمونه آن را در بناب دیدید. چهار ستون چوبی ایوان با سرستون‌های دیدنی، معماری عمارت عالی‌قاپو و کاخ چهلستون را به یادتان می‌آورد. همچنین دیوارهای آجری با ستون‌های منظم و دیدنی در کنار هم قرار گرفتند. در بالای در ورودی و طرفین هم، شاهد پنج ارسی با شیشه‌های رنگی هستید که تماشای این بنای زیبا را دلنشین و خاص کرده است. در شبستان مسجد هشت ستون چوبی می‌بینید که با سرستون‌های مقرنس کاری شده سقف چوبی را روی آن استوار کرده است.

  • آدرس مسجد اسماعیل بیگ: بناب، خیابان بهشتی، پشت آموزش و پرورش بناب

با هم سری به مکان‌های دیدنی بناب زدیم و از کباب‌های تازه و خوشمزه این شهر دیدنی، میل کردیم. این شهر که به شهر دوچرخه‌ها معروف است، آب و هوای متنوعی دارد که در سفرتان به آن می‌تواند لحظات به یادماندنی را خلق کند. حالا شما برایمان بنویسید، آیا تا به حال تجربه بازدید از این شهر دیدنی را داشتید؟


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...