رَهی نو

معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری میانه

لیست دیدنی های میانه

شاید بتوان گفت کمتر کسی در ایران هست که نام میانه را نشنیده باشد. میانه یا دروازه آذربایجان، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که قدمتی به بلندای تاریخ دارد. پیشینه تاریخی میانه و طبیعت بی‌نظیر آن باعث شده که این شهر به یکی از مقاصد اصلی گردشگری تبدیل شود. اما مکان‌های دیدنی میانه کدام‌ها هستند؟ این سؤالی است که در هنگام سفر به این شهر برای گردشگران پیش می‌آید.

از آنجایی که سفرهای گردشگری معمولاً کوتاه و فشرده هستند، آشنایی قبلی گردشگران با آثار دیدنی و باستانی منطقه مورد نظر، باعث می‌شود بهتر بتوانند از اوقات سفر خود استفاده کنند؛ لذا ما در اینجا قصد داریم جاذبه‌های گردشگری میانه را به شما معرفی کنیم. قطعاً بهره‌گیری از راهنمای ما به شما در سفری خاطره‌انگیز کمک می‌کند.

 

لیست بهترین جاهای دیدنی میانه

میانه جاهای دیدنی و جاذبه‌های تفریحی زیادی دارد که اگر قبل از سفر با آن‌ها آشنا نباشید، ممکن است دیدن بسیاری از زیبایی‌ها را از دست بدهید. در ادامه مطلب تلاش کردیم معروف‌ترین آنها را معرفی کنیم.

 

قلعه دختر میانه

قلعه دختر یا قیز قالاسی در رشته کوه قافلانکوه و در 18 کیلومتری جنوب میانه قرار دارد و به شکل کثیرالاضلاع غیرمنتظمی است که به سه قسمت دیوار بیرونی، دیوار داخلی و قسمت میانی قلعه تقسیم می‌شود. قلعه دختر که جزء یکی از مکان‌های دیدنی میانه است در کنار رودخانه قزل‌اوزن قرار دارد و به دلیل تلاقی کوه و رودخانه، آب و هوای مطبوع و ساختار زمین‌شناسی بی‌نظیری دارد که بر اهمیت این قلعه از نظر گردشگری می‌افزایند.

 

جاهای دیدنی میانه

 

هر چند برخی از مورخین قدمت این قلعه را به زمان اردشیر درازدست پسر خشایارشاه نسبت می‌دهند، اما هنوز هم به دلیل عدم دستیابی به شواهد کافی، نمی‌توان قدمت این قلعه را با قطعیت تخمین زد. متأسفانه این قلعه زیبا در دوران شاه عباس و به دستور او تخریب شده، زیرا در آن زمان پناهگاه سارقین بوده است.

روایت‌های مختلفی در میان مردم درباره این قلعه و دلیل نام‌گذاری آن وجود دارد. در یکی از این روایات گفته می‌شود دختر پادشاهی بر علیه پدر خود شورش می‌کند، از این رو پدرش او را به این منطقه تبعید کرده و قلعه‌ای برای او می‌سازد تا دختر خود را در آن محبوس کند. در روایتی دیگر عقیده بر این است که قلعه دختر میانه، مانند دیگر قلعه‌هایی که دختر نامیده می‌شوند، توسط ایزدبانو (آناهیتا) ساخته شده است. در روایت سوم هم آمده است که این قلعه توسط بازرگانی بنا شده تا دختر خود را از دست مغولان دور نگه دارد، اما با مرگ دختر بازرگان به مرور زمان پلی در اینجا ساخته می‌شود تا گذرگاهی برای تجارت بازرگانان آذربایجان با دیگر کشورها باشد.

 

بقعه و مناره امامزاده اسماعیل

بقعه امامزاده اسماعیل یکی از مکان‌های مذهبی میانه است که در میان مردم این شهر عزت و احترام خاصی دارد. این بقعه در مرکز شهر میانه و در ضلع جنوبی مسجد جامع این شهر قرار دارد. به عقیده مردم میانه سید اسماعیل، از نوادگان امام جعفر صادق (ع) است. قدمت بقعه سید اسماعیل به قرن هشتم هجری برمی‌گردد، اما گلدسته بقعه امامزاده اسماعیل که حدود 13 متر ارتفاع دارد، در قرن سیزدهم هجری ساخته شده است. قسمت داخلی بقعه هم در حدود 30 متر زیربنا دارد و از نظر معماری شباهت زیادی با سایر بقاع مذهبی دارد. بقعه امامزاده اسماعیل علاوه بر اینکه مکانی مذهبی است، از نظر تاریخی هم ارزش فراوانی دارد، از این رو کمتر کسی پیدا می‌شود که در هنگام سفر به میانه، سری به بقعه امامزاده اسماعیل نزند.

 

پل شهرچای

قدمت پل شهرچای که بر روی رودخانه‌ای به همین نام بسته شده است، به دوران صفوی برمی‌گردد. رودخانه شهرچای از ارتفاعات قاسم داغی سرچشمه می‌گیرد و نهایتاً در آچاچی به رود بزرگ قزل‌اوزن می‌ریزد. این پل 269 متر طول دارد و از نظر معماری و مصالح به کار رفته در آن، شباهت بسیار زیادی به پل سی و سه پل اصفهان دارد. این پل آجری که دارای پایه‌های سنگی است در 12 کیلومتری جنوب میانه و در مسیر راه‌آهن میانه قرار دارد. همچنین دارای 23 دهانه است و عرض تمام دهانه‌های آن با هم یکسان است. بر روی 21 پایه سنگی این پل، آب‌برهایی بنا شده‌اند که از هر دو طرف، سیمایی مشابه دارند. پل شهرچای بارها تعمیر شده و هنوز هم از آن استفاده می‌شود. بی‌شک این پل یکی از جاهای دیدنی میانه است، که سفر به میانه بدون بازدید از آن لطفی ندارد.

 

مکان های دیدنی میانه

 

پل دختر میانه

پل دختر میانه یا قیز کورپوسی که متأسفانه امروزه از وسط تخریب شده است، در ابتدای جاده میانه به زنجان قرار دارد و بر روی رودخانه قزل‌اوزن بسته شده است. دهنه میانی این پل که امروزه منهدم شده، بار تمام فشارهای وارده بر این پل را بر دوش داشته است. برخی از باستان‌شناسان معتقدند که قدمت پایه‌های این پل به دوران ساسانیان برمی‌گردد؛ هرچند قدمت پل دختر بر اساس ساختار معماری آن، به قرن هشتم هجری نسبت داده می‌شود. پل دختر قبل از تخریب، ساختاری مثلثی شکل و زیبا داشته است، اما شوربختانه دهنه اصلی آن در سال 1325 توسط اعضای فرقه دموکرات در هنگام عقب‌نشینی با دینامیت تخریب شده است. گفته می‌شود وجه تسمیه این پل به دلیل پاسداشت ایزدبانوی ناهید از آن بوده است.

 

دریاچه گول یوردی بزقوش

دریاچه گول یوردی بزقوش یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری میانه است که در هنگام سفر به این شهر، بازدید از آن را نباید فراموش کنید. دریاچه گول یوردی بزغوش (یا بزقوش) در شمال میانه و مابین رشته کوه بزقوش قرار دارد. رشته کوه بزقوش در میانه دو رودخانه آجی‌چای و شهرچای قرار گرفته و چندین دریاچه فصلی و کم‌عمق را در میان گرفته است که تنها در فصول خاصی از سال می‌توان آنها را مشاهده کرد. اما دو دریاچه گول یوردی و چیچک لی‌گول جزء دریاچه‌های دائمی رشته کوه‌های بزقوش هستند که در تمام سال می‌توان از طبیعت بی‌نظیر آنها استفاده کرد. قلعه آغ داغ که مرتفع‌ترین قلعه رشته کوه بزقوش است، مشرف بر دریاچه گول یوردی است. دریاچه گل یوردی حدوداً دایره‌ای شکل است و قطری در حدود 100 متر دارد. پس اگر شما هم اهل کوهنوردی و طبیعت‌گردی هستید حتماً در هنگام سفر به میان سری به قله آغ داغ و دریاچه گول یوردی بزنید و از زیبایی‌های بی‌نظیر و آب و هوای مطبوع این منطقه لذت ببرید.

قطعاً جاهای دیدنی میانه به این موارد محدود نمی‌شوند و طبیعت بکر و بی‌نظیر این منطقه هر طبیعت دوستی را به سمت خود می‌کشد. اما اگر به میانه سفر کردید، حتماً سری به مکان‌های دیدنی میانه که در اینجا معرفی کردیم بزنید و از دیدن آن‌ها لذت ببرید. همچنین می‌توانید با اقامت در بهترین هتل‌های میانه سفری به یادماندنی را تجربه کنید.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...