رَهی نو

جاذبه‌های گردشگری بروجرد

لیست دیدنی های بروجرد

رفتن به تماشای جاهای دیدنی بروجرد می‌تواند موجب شود تاریخ و طبیعت را در یک زمان ببینید. بروجرد از شهرهای بزرگ لرستان به شمار می‌رود که به رشته کوه زاگرس تکیه کرده است. این شهر مانند بقیه شهرها زیبایی‌های منحصربه‌فرد خودش را دارد که رفتن به آن می‌توانید تجربه‌های شیرینی برایتان رقم بزند.

 

در این مقاله رهی نو درباره جاهای دیدنی بروجرد صحبت می‌کنیم و به‌صورت جداگانه مکان‌های تاریخی و مکان‌ های دیدنی بروجرد را برایتان نام می‌بریم تا برای سفرتان به این شهر بتوانید نهایت لذت را تجربه کنید. پس، این مقاله را تا انتهای آن دنبال کنید تا شهر بروجرد را که در تاریخ حضور داشته و طبیعت سبزی دارد بیشتر بشناسید.

 

معرفی جاهای دیدنی بروجرد

بروجرد از شهرهایی است که شاید در نگاه اول، طبیعت آن نظرتان را به سمت خودش جلب کند اما این شهر در طول تاریخ و در زمینه مذهب هم خوش درخشیده است. جاهای دیدنی بروجرد مکان‌های مذهبی، تاریخی و طبیعت زیبای آن است. در ادامه هر کدام از آن‌ها را جداگانه برایتان معرفی می‌کنیم و از هرکدام مکان‌هایی را معرفی می‌کنیم تا هنگام حضورتان در این شهر به دیدن آن بروید.

 

مساجد و اماکن مذهبی در بروجرد

در میان جاهای دیدنی بروجرد، آتشکده‌هایی هستند که با ورود اسلام به این شهر به مسجد تبدیل شده‌اند. همینطور این شهر، میزبان امامزاده‌ها نیز بود. بنابراین، اگر فردی هستید که مایلید به مکان‌های مذهبی بروید این شهر زیبایی‌ها دارد که با شما شریک شود.

 

مسجد جامع بروجرد

یکی از مکان های دیدنی بروجرد، مسجد جامع این شهر است. این محل از ابتدایی‌ترین مسجدهای ایران به حساب می‌آید که در حدود قرن دوم تا سوم هجری قمری ساخته شده است. در ابتدا آتشکده‎ای بود که افراد زرتشتی در آن به عبادت می‌پرداختند و اکنون به عنوان مسجد از آن استفاده می‌شود و در فهرست آثار ملی کشور است. اگر به دنبال این مسجد بگردید ممکن است افراد محلی آن را با نام «مچد جمه» بشناسند. بنابراین، اگر این نام را شنیدید بدانید به این محل اشاره دارد.

 

مسجد جامع بروجرد

 

مسجد جامع بروجرد در محله دو دانگه قرار دارد و آدرس دقیق آن در خیابان جعفری است.

 

امامزاده جعفر

نام مسجد به نام فردی با اسم جعفر است اما دو روایت مختلف برای آن نقل شده است؛ بعضی افراد او را فرزند امام موسی کاظم نسبت می‌دهند و افراد دیگری آن را پسر امام سجاد که امام چهارم است می‌دانند. امامزاده جعفر مربوط به دوره سلجوقی است و بخش کوچکی از آن قبرستان است که می‌توان قبرهای چند صدساله را درمیان آن‌ها پیدا کرد. معماری این ساختمان ترکیب دوره سلجوقی و اسلامی است. ساختمانی ۸ ضلعی است که از ۴ طرف ورودی دارد. همینطور گنبد این مسجد پلکانی است که به آن رک اورچین هم گفته می‌شود. با گذاشت زمان این حالت پلکانی از بین رفته و حالت مخروطی به وجود آمده است.

 

مسجد امام (سلطانی سابق)

مسجدی در کنار بازار شهر بروجرد قرار دارد که در گذشته آن را به سلطانی می‌شناختند. این مسجد در زمان شاه اسماعیل صفوی ساخته شد. در ابتدا این مکان، آتشکده‌ای بود که به نام شاه عباس به نام سلطانی معروف شد. بعد از انقلاب آن را به نام مسجد امام می‌شناسند.  معماری آن را از روی معماری مسجد جامع اصفهان ساخته‌اند. این مسجد ۴ ایوان دارد و وسعت آن در حدود ۷۰۰۰ مترمربع است. کتیبه‌های این مسجد ترکیبی از گچ، سنگ و چوب است.

 

مقبره شاهزاده ابوالحسن

مقبره شاهزاده ابوالحسن از جاهای دیدنی بروجرد است که گنبدی ۸ ضلعی دارد. البته این گنبد با گذشت زمان تغییر شکل داده و به صورت مخروطی درآمده است. با وجودی‌که این ساختمان ارتفاع زیادی ندارد اما دارای ۳ اتاق است که برای هر کدام از آن‌ها، گنبد جداگانه‌ای ساخته‌اند.

 

مقبره شاهزاده ابوالحسن

 

مقبره شاهزاده ابوالحسن از جاذبه‌های گردشگری بروجرد به شما می‌رود که به امور خیریه و اوقاف رسیده است. این مکان با کاشی‌هایی ساخته شده است که روی آن نقش گل و بوته در کنار آیات قرآنی قرار دارد. علاوه بر نقش و نگار کاشی‌ها، این مکان دارای آیینه‌کاری زیبایی هم است.

 

مکان‌های تفریحی در بروجرد

رفتن به جاهای دیدنی بروجرد علاوه بر استراحت، آشنایی با فرهنگ جدید را هم به دنبال خود دارد؛ شما می‌توانید به بازار این شهر بروید و مردم این شهر را در این جای پررفت‌وآمد به صورت یک‌جا ببینید و از آن‌جا سوغاتی‌های زیبایی برای عزیزان خود تهیه کرده و از این سفر به یادگار ببرید.

 

بازار بزرگ بروجرد

بازاری که از دوران قاجار در بروجرد پابرجا است بازار بزرگ این شهر است. بازاری که دو بخش باز و سرپوشیده دارد و در آن، یک راسته اصلی و چندین فرعی وجود دارد. اگر به دنبال این بازار باشید، ممکن است افراد محلی آن را با نام راسا به شما نشان دهند. این عبارت کوتاه شده راسته است و دقیقاً به همین محل اشاره دارد. به دنبال هر چیزی باشید، راسته مخصوص آن‌ها وجود دارد تا کارتان را راحت کند. راسته مسگرها، زرگرها و علاف‌ها از این نمونه‌ها هستند. حتی در قسمتی، یهودیانی هستند که به پارچه و عمده‌فروشی مشغولند.

 

حسام‌السلطنه یکی از شاهزاده‌های قاجاری حاکم لرستان بود. او بود که دستور ساخت این مرکز عمده تجاری را داد. در بازار بزرگ بروجرد، حمام عمومی و مسجد هم وجود دارد. اگر مایلید لباس محلی این منطقه را تهیه کنید در این بازار می‌توانید به دنبال آن بگردید. همینطور، ظروف مسی، گیوه‌ و جوراب محلی هم در این بازار وجود دارد تا بخرید.

 

موزه مردم‌شناسی بروجرد

یکی از جاهای دیدنی بروجرد که می‌توانید در آن با آداب و رسوم این مردم آشنا شوید، موزه مردم شناسی آن است. در ابتدا، این موزه خانه یک شخص به نام کمال‌الدین نبوی طباطبایی بود که در دوران قاجار ساخته شد. این ساختمان در ۳ طبقه ساخته شده و در معماری آن از آجر و کاشی استفاده شده است و در وسط حیاطش حوضی آبی‌رنگ دارد. بعد از گذشت زمان زیادی، این خانه را به موزه مردم‌شناسی بروجرد تبدیل کردند. شما با حضور در آن می‌توانید هنرهای دستی این شهر را از نزدیک ببینید و با آن بیشتر آشنا شوید. همینطور نقاشی‌هایی که در دوران قدیم کشیده شده‌اند در این مکان به نمایش گذاشته شده‌اند.

 

مکان های دیدنی بروجرد

 

جاذبه‌های طبیعی در بروجرد

لرستان یکی از استان‌های ایران بوده که جاذبه‌های طبیعی آن زیاد است؛ این شهر در کنار یکی از قله‌های رشته‌کوه البرز قرار گرفته و طبیعت زیبایی دارد که هر ساله افراد زیادی به آن‌جا می‌روند. در ادامه، جاهای دیدنی بروجرد را برایتان نام می‌بریم.

 

آبشار ونایی

در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غربی بروجرد، روستایی به نام ونایی وجود دارد که از مناطق روستایی پرجمعیت لرستان به حساب می‌آید. در بخشی از این روستا آبشاری با نام ونایی وجود دارد که از ارتفاعات گرین سرچشمه می‌گیرد. در کنار این آبشار، چشمه‌های جوشانی به نام‌های آب سفید، دو روزنه و طوطیا هم وجود دارد که کمک کرده‌اند مردم این منطقه مشکلی از بابت کم‌آبی در کشاورزی نداشته باشند.

 

آبشار ونایی از جاهای دیدنی بروجرد است که در آن می‌توانید دشت زیبای این استان را تماشا کنید و در سفرتان به آن، از سرسبزی این منطقه لذت ببرید. اگر به کوه‌پیمایی علاقه داشته باشید این منطقه جذابیت زیادی برایتان خواهد داشت.

 

تالاب بیشه دالان

یکی از جاهای دیدنی بروجرد، دشت سیلاخور آن بوده که در ‍۱۵ کیلومتری جنوب شرقی بروجرد قرار دارد. در این قسمت، تالابی وجود دارد که از مکان های دیدنی بروجرد به حساب می‌آید. این تالاب، زیستگاه دوزیستان، خزندگان و پستانداران بسیاری است. بنابراین، زمانی‌که به آن‌جا می‌روید باید انتظار دیدن موجودات زیادی را داشته باشید.

 

علاوه بر جانداران بالا، شما می‌توانید در تالاب بیشه دالان بروجرد پرندگان مختلفی را ببینید. بعضی از آن‌ها مهاجر بوده و در زمان‌های خاصی به این تالاب می‌آیند. تعدادی از این پرندگان هم بومی آن منطقه هستند و در تمام فصول سال در آن‌جا حضور دارند.

 

تنگه کپرگه بروجرد

در شمال غربی شهر بروجرد لرستان، جاده گلدشت قرار دارد که انتهای آن به تنگه‌ای می‌رسد که به کپرگه معروف است. این گزینه از جاهای دیدنی بروجرد، رودخانه‌ای دارد که مسیر آن پر از پیچ و خم است.

 

اگر دوچرخه همراهتان است، می‌توانید از آن برای عبور کمک بگیرید. اگر هم به پیاده‌روی علاقه داشته باشید، تنگه کپرگه راه مناسبی برای کوهپیمایی است و دیدن زیبایی‌های اطراف آن می‌تواند به جذابیت بیشتر سفرتان کمک کند.

 

جاذبه های گردشگری بروجرد

 

همینطور، در کنار آن، بخشی از این تنگه را می‌توان برای سنگ‌نوردی در نظر گرفت. این موارد تنها جاذبه های دیدنی بروجرد نیست و در این تنگه، چشمه آب گرم و غار مخفی هم وجود دارد که اگر به آن‌جا سفر کردید می‌توانید از آن‌ها هم دیدن کنید.

 

رودخانه سزار لرستان

از رودخانه‌های همیشه پر آب ایران، رودخانه سزار است که از جاذبه های گردشگری بروجرد به حساب می‌آید. این رودخانه خروشان به رود کارون می‌رسد و به آب دزه هم معروف است. بنابراین، ممکن است از بعضی افراد این نام را هم بشنوید که به همین رود اشاره دارد.

 

برای تفریح در این رودخانه ایده‌های زیادی وجود دارد. با پرجوش بودن این رودخانه و عرض کمی که دارد افراد بسیاری رفتینگ را انتخاب می‌کنند تا اوقات خود را با هیجان زیادی همراه دیگران سپری کنند. بهتر است این کار را همراه افراد حرفه‌ای انجام دهید تا اتفاقی برایتان رخ ندهد که سفرتان با خاطرات تلخ همراه شود. همینطور، رودخانه سزار از جاهای دیدنی بروجرد است که در آن ماهی‌های زیادی وجود دارند که کپور، کفال و گربه‌ماهی از جمله آن‌ها هستند. شما می‌توانید ساعاتی از سفرتان را به ماهی‌گیری در این رودخانه اختصاص دهید و بعد از موفق شدن هم، ماهی‌های صیدشده خود را در آن محل نوش جان کنید.

 

جمع‌بندی

سعی کردیم در این مقاله رهی نو، شما را با جاذبه های گردشگری بروجرد آشنا کنیم تا هنگام سفرتان به این شهر، بتوانید تجربه‌های خوبی برای خود و همراهانتان رقم بزنید. رهی نو محلی است که شما می‌توانید رزرو خود را برای هتل‌های مختلف در این شهر انجام دهید و برای این کار نیازی نیست به‌صورت حضوری اقدام کنید؛ این کار در خانه و به‌صورت آنلاین قابل انجام است.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...