رَهی نو

معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری گنبدکاووس

لیست دیدنی های گنبد کاووس

می‌خواهیم به یکی دیگر از دیدنی‌ترین شهرهای ایران سر بزنیم. گنبدکاووس از آن مکان‌های دیدنی است که از سد گلستان تا تالاب آلما گل یکی از دیدنی‌ترین مناطق را برایتان رقم زده است. با رهی نو همراه باشید تا با هم به دیدن این شهر زیبا برویم. 

در مرکز استان گلستان، شهرستان گنبدکاووس را می‌بینید. در صورتی که قصد سفر به ترکمنستان را داشته باشید، بایستی از این شهر بگذرید. در این مطلب می‌خواهیم سری به جاذبه‌های گردشگری گنبدکاووس بزنیم و از دیدنی‌هایش، خاطره‌سازی کنیم. لباس‌های گرم‌تان را به تن کنید و چمدان‌‌تان را بردارید، دوربین عکاسی‌تان را آماده کرده و خودتان را برای دیدن طبیعت سرسبز و ناب گنبدکاووس آماده کنید. 

 

لیست بهترین جاهای دیدنی‌ گنبدکاووس

اگر تا به حال به این شهر سفر نکردید، پیشنهاد می‌کنم لیست زیر را همراه خود داشته باشید تا در هنگام سفر به گنبدکاووس، از جاهای دیدنی این شهر، غافل نشوید. دیدنی‌های این شهر کم نیست، اما لیست زیر دید کلی از مکان‌های دیدنی گنبدکاووس به شما خواهد داد.

 

سد گلستان گنبدکاووس

در 12 کیلومتری شمال شرقی گنبدکاووس، چشم‌تان به یک سد خوش آب و رنگ می‌خورد که دور تا دور آن با تپه‌های سبز رنگ این شهر، تزئین شده است. شاخه اصلی این سد از ارتفاعات کوه شرق استان سرچشمه می‌گیرد که البته در چند سال اخیر متأسفانه کمتر شده است. این سد، آب مورد نیاز برای زمین‌های کشاورزی اطراف و پرورش ماهی را فراهم کرده است. علاوه بر چشم‌انداز نابی که این سد پیش رویتان قرار داده، می‌توانید با طبیعت سرسبزی که دارد، عکس‌های جذاب و زیبایی بیندازید.

 

تالاب آلماگل

یکی دیگر از جاهای دیدنی گنبدکاووس، تالاب زیبای آلماگل است. از سمت جاده گرگان به سمت اینچه برون که حرکت کنید، در شمال روستای تنگلی، تالاب زیبای آلماگل را می‌بینید. در زبان محلی، معنای تالاب آلماگل دریاچه سیب است. شکل چهارگوش تالاب با آب مغذی که دارد، در میان گیاهان و بوته‌های سرسبز، جلوه زیبایی به آن داده است. این تالاب دارای اعماق متفاوتی از 1 تا 3 متر است و با مساحت 207 هکتاری که دارد، با پوششی از گیاهان سبز نی، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری گنبدکاووس به شمار می‌رود.

 

مکان های دیدنی گنبدکاووس

 

زیارت خالد نبی

زیارتگاه و قبرستان خالد نبی یک مجموعه تاریخی است که وقتی برای بازدید از آن می‌روید، منطقه اطرافتان سرشار از آرامش و بکری خاصی است. در اینجا تنها منطقه‌ای سرسبز، تپه‌های آباد و آسمانی صاف را می‌بینید. البته زمانی که آسمان ابری باشد و شما در این منطقه مخوف قرار داشته باشید، چشم‌انداز بی‌نظیر دیگری با ترکیب ابر و مه نصیبتان می‌شود. این زیارتگاه بر بالای کوه تانگری داغ در ارتفاع 700 متری قرار گرفته است. خالد نبی در اینجا به خاک آرمیده است. در فاصله‌ای دورتر از زیارتگاه خالد نبی، روی یک تپه سرسبز، تندیس‌های سنگی می‌بینید که بر اساس مستندات تاریخی، گویی قبرستان است. برخی معتقدند در میان سنگ‌های این گورستان، آن‌هایی که بزرگ‌تر است برای مردان و تندیس‌های سنگی کوچک‌تر متعلق به زنان است. 

 

گنبد قابوس

گنبد قابوس به عنوان نمادی از گنبدکاووس در این شهر می‌درخشد. به باغ ملی شهر که بروید، سربازخانه قابوس وشمگیر را می‌بینید. این سربازخانه روی تپه‌ای مصنوعی قرار دارد که از ارتفاع 15 متری آن می‌توانید چشم‌انداز زیبایی از برج‌های باشکوه و دشت سرسبز گنبدکاووس ببینید.

گنبد قابوس، به عنوان بلندترین برج تمام آجری جهان، قابوس، پسر وشمگیر را در خود در بر گرفته است. برج از تپه حدود 50 متر ارتفاع دارد که تنها از آغاز مخروط تا نوک آن 18 متر است. در بازدید از این جاذبه دیدنی، مصالحی که در بنا به کار رفته است برایتان جالب خواهد بود. در ساخت بنا، آجرهایی از خاک گلشن به کار رفته است. ساخت آن را به سال 397 قمری نسبت داده‌اند. می‌گویند ساخت این گنبد 10 ضلعی حدود 5 سال زمان برده است. در سقف این برج، یک روزنه کوچکی رو به آفتاب می‌بینید که عادت چادرنشینان بوده است. با این کار اولین اشعه خورشید به محض طلوع به برج قابوس می‌تابد. 

 

تالاب آجی گل

به سمت جنوب روستای تنگلی که بروید، تالاب آجی گل را با مساحت 360 هکتاری می‌بینید. عمق این تالاب بین 1 تا 5 متر است. تالاب آجی گل میان دو تالاب آلما گل و آلاگل قرار گرفته است و دارای آبی نسبتاً شورتر نسبت به تالاب آلماگل است. برای دسترسی به این تالاب‌ می‌توانید از سمت آق قلا و اینچه برون، به تالاب برسید. این تالاب در ضلع شمالی شوره زار آلاگل و در فاصله 2 کیلومتری شرق دریاچه شور قرار گرفته است. اینجا نیز جان می‌دهد برای چند ساعتی طبیعت‌گردی و دل سپردن به آرامش تالاب و رقص بوته‌ها تا رمقی تازه بگیرید و نفسی تازه کنید. 

 

جاهای دیدنی گنبدکاووس

 

روستای هیوه چی

اگر هوس روستاگردی و لذت بردن از نان محلی‌ها و سرشیرهای تازه روستا کردید، می‌توانید به روستای بکر هیوه چی بروید. این روستا در ضلع جنوب غربی گنبد کاووس قرار گرفته است. زیبایی این روستا را حتی می‌توانید از دور تماشا کنید؛ زیبایی آن به حدی است که انگار به یک خواب رؤیایی فرو رفتید و بهشت در مقابل‌تان است. خانه‌های روستایی این منطقه را شاید عکس آن‌ها را تنها در کتاب و تلویزیون دیده باشید. در اینجا خانه‌های روستایی با سقف شیروانی، میان چمنزارهای بلند و سرسبز، روییدند. اینجا که بیایید، گویی زمان ایستاده است. هوا چنان تمیز است که در هیچ جای ایران چنین هوای نابی را احساس نخواهید کرد. مردم این روستا مهمان‌نواز و خونگرم هستند و خانه‌های بومی خود را برای اقامت شما آماده کردند.

 

مجتمع سوارکاری کاووس

اگر اهل اسب‌سواری هستید، می‌توانید به مجموعه بزرگ سوارکاری کاووس بروید. اینجا یک مجموعه بزرگ متشکل از پارکینگ و فضای سبز، پیست اسب‌دوانی و حتی اقامتگاه‌های ویلایی است که می‌تواند جذابیت و هیجان سفرتان را چندین برابر کند. اگر در فصل بهار و پاییز به اینجا بیایید، می‌توانید از تماشای مسابقات اسب‌دوانی هم لذت ببرید. شور و هیجان تماشای مسابقه با دیدن تماشاچی‌های مختلفی که از هر جای ایران برای دیدن مسابقه آمدند، لذت‌بخش است. 

با هم به سد زیبای گلستان رفتیم و از تماشای گنبد زیبای قابوس، لذت بردیم. از روستای هیوه چی بازدید کردیم و در میان تالاب‌های زیبای گنبدکاووس، عکس‌های یادگاری زیادی انداختیم. حالا شما برایمان بنویسید، آیا تجربه سفر به این شهر را داشته و در هتل‌های گنبد کاووس اقامت کرده‌اید؟ چه جاذبه‌های دیگری را می‌شناسید که پیشنهاد می‌کنید در سفر به این شهر حتماً از آن بازدید کنیم؟ تجربه‌تان را برایمان بنویسید.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...