رَهی نو

معرفی مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری رفسنجان

لیست دیدنی های رفسنجان

آیا تاکنون به شهر زیبا و دیدنی رفسنجان سفر کرده‌اید؟ همه ما این شهر کویری را به دلیل اینکه زادگاه برخی از شخصیت‌های سیاسی کشور است می‌شناسیم و کیست که از معروفیت پسته رفسنجان خبر نداشته باشد. رفسنجان، رفسنگان یا رفسنگ یکی از شهرهای مرکزی ایران است که با وجود داشتن اقلیم نیمه بیابانی، بزرگترین صادرکننده پسته جهان به شمار می‌آید. در ضمن رفسنجان در زمینه دیگری نیز رکورددار است، زیرا بزرگترین جنگل مصنوعی جهان را در خود جای داده است. جالب است بدانید که علاوه بر این موارد در زمینه صنعت مس نیز در جهان سرآمد است، زیرا معدن مس سرچشمه که بزرگترین معدن روباز خاورمیانه است، نیز در این شهر قرار دارد.

احتمالاً با شنیدن تعاریف بالا، شما هم ترغیب شده‌اید، به رفسنجان سفر کنید. حال حتماً می‌پرسید جاهای دیدنی آن کدام‌ها هستند؟ و احتمالاً دوست دارید با جاذبه‌های گردشگری‌اش آشنا شوید. اگر این‌گونه است، لطفاً ما را تا پایان این مقاله همراهی فرمایید تا مکان‌های دیدنی این شهر را تک به تک به شما معرفی کنیم.

 

لیست بهترین جاهای دیدنی‌ رفسنجان

شهر رفسنجان به دلیل اینکه شهری قدیمی است، جاذبه‌های تاریخی زیادی دارد. به علاوه به دلیل داشتن ییلاقات چشم‌نواز و باغ‌های بی‌شمار پسته، از نظر جاذبه‌های طبیعی نیز حرفی برای گفتن دارد. به همین دلیل تعداد مکان‌های دیدنی رفسنجان بسیار زیاد است، لذا ما سعی می‌کنیم در این مطلب تا جایی که ممکن است جاهای دیدنی رفسنجان را به شما معرفی کنیم.

 

غار میرزای رفسنجان

غار میرزا یکی از جاذبه‌های گردشگری جدید رفسنجان است، زیرا در سال 1387 توسط تیم غارنوردی گروه هلال‌احمر کشف شد. به دلیل اینکه مدت زیادی از کشف این غار نمی‌گذرد همچنان بکر باقی‌مانده است، به همین دلیل مکانی مناسب برای عکاسی است. غار میرزای رفسنجان دارای 8 تالار اصلی و 4 تالار فرعی است. مسیر ورودی این غار بسیار باریک است؛ پس از ورود به غار، یک دو راهی پیش روی شما قرار می‌گیرد که باید برای ورود به این غار زیبا از ورودی کوچک‌تر عبور کنید. قندیل‌ها و فسیل‌های رنگارنگ جانوران وحشی فضای غار را بسیار زیبا و چشم‌نواز کرده‌اند.

 

جاهای دیدنی رفسنجان

 

بادگیر معین

معماری شهرهای مرکزی و کویری ایران با بادگیرها گره خورده است. در واقع بادگیرها نقشی را در خانه‌های این مناطق ایفا کرده‌اند که فناوری امروز با همه پیشرفتش، هرگز نمی‌تواند به پای آنها برسد. رفسنجان نیز چون دارای اقلیم نیمه بیابانی است، بادگیرهای زیادی را در خود جای داده است. بادگیرها در هنگام وزش باد، هوای مطبوع را به درون ساختمان می‌کشند و با نیروی مکش، هوای گرم و آلوده را به بیرون ساختمان هدایت می‌کنند. بادگیر معین در واقع بازمانده عمارت معین است که قدمت آن به قرن دوازدهم قمری برمی‌گردد. این بادگیر در سال 1384 توسط میراث فرهنگی مرمت شده و اکنون آماده بازدید گردشگران است.

 

آتشکده آذربغ رفسنجان

قدمت آتشکده آذربغ به زمان شکل‌گیری دین زرتشت و عصر پادشاهان کیانی برمی‌گردد. این آتشکده پس از اینکه به دست اسکندر مقدونی تخریب می‌شود، در دوران اشکانیان دوباره بازسازی می‌شود. این آتشکده در روستای کهتو کرها قرار گرفته است که امروزه خالی از سکنه است. وجه تسمیه این آتشکده، به روستای آذربغ یا آدرباغ که در شرق این آتشکده قرار دارد برمی‌گردد. بازدید از آتشکده آذربغ که یادآور دوران شکوه دین زرتشت است، خالی از لطف نیست.

 

درخت کهنسال پسته اودرج

درخت پسته کوهی اودرج که یکی از جاذبه‌های گردشگری رفسنجان است در دهکده اودرج در 35 کیلومتری رفسنجان قرار دارد. این درخت کهنسال 1500 ساله 15 متر ارتفاع دارد و قطر تنه آن بالغ بر 3.5 متر است. بازدید از روستا و این درخت کهنسال این مزیت را دارد که می‌توانید از زیبایی‌های مسیر جاده رفسنجان به اودرج و منظره باغ‌های پسته در این منطقه نیز لذت ببرید.

 

مکان های دیدنی رفسنجان

 

خانه حاج آقا علی

یکی از مهمترین جاهای دیدنی رفسنجان، خانه حاج آقا علی است. این بنای باشکوه که جزء بزرگترین بناهای خشتی جهان است، در 6 کیلومتری رفسنجان قرار دارد. خانه حاج آقا علی یا زعیم‌الله رفسنجانی، دارای 86 اتاق بوده و مساحتی در حدود 12 هزار مترمربع دارد که حدود 7 هزار مترمربع آن، زیربنای این بنای باشکوه محسوب می‌شود. حاج علی آقا یکی از بزرگترین تاجران دوره قاجار بوده و این خانه را در سال 1136 ساخته است. این بنا دارای چهاربخش اصلی حوضخانه، شاه‌نشین و بخش‌های پاییزی و زمستانی است و اندرونی بسیار زیبایی دارد که با یک بار بازدید از آن، هرگز خاطره سفر به رفسنجان را فراموش نخواهید کرد.

 

رزرو آنلاین هتل هیلان رفسنجان در سایت رزرواسیون هتل رهی نو

کاروانسرای کبوترخان

کاروانسرای کبوترخان یکی از مکان‌های دیدنی رفسنجان است که در روستای کبوترخان قرار دارد. این روستا در 35 کیلومتری جاده کرمان به رفسنجان قرار گرفته است، از این رو اگر از مسیر کرمان به رفسنجان بروید، می‌توانید قبل از رسیدن به رفسنجان، از این بنای تاریخی دیدن کنید. گفته می‌شود قدمت این بنا به دوران صفویه برمی‌گردد، زیرا گنجعلی خان والی کرمان در آن زمان به دستور شاه عباس صفوی، چندین کاروانسرا در مسیر یزد به کرمان ساخته است که کاروانسرای کبوترخان جزء آنها محسوب می‌شود. مساحت این کاروانسرا که نمونه‌ای از معماری کاروانسراها در دوران صفویه است و با چهار برج در اطراف محصور شده،  2000 مترمربع است که حدود 1600 متر آن زیربنا و بقیه محوطه کاروانسرا را تشکیل می‌دهد.

 

جاذبه های گردشگری رفسنجان

 

حصار قدیم

حصار قدیم رفسنجان حدود 200 سال پیش به دستور حاکم کرمان در اطراف رفسنجان ساخته شده است. هر چند این حصار دارای چندین برج و بارو و چهار دروازه مستحکم در اضلاع شمالی، جنوبی، شرقی و غربی بوده است اما متأسفانه امروزه تنها بقایای دروازه غربی این حصار و برج‌های آن که به دروازه قطب‌آباد معروف است، برجای مانده است. این حصار در اصل 5400 متر طول و 6 متر ارتفاع داشته است. این بنا در سال 1387 در فهرست آثار ملی ثبت شده، از این رو امروزه قسمت‌های باقی‌مانده از این دیوار به خوبی محافظت می‌شود.

 

موزه مردم شناسی رفسنجان

موزه مردم شناسی رفسنجان در اصل حمام قدیمی آقا سید مهدی قریشی است که در سال 1384 بازسازی شده و با به تصویر کشیدن فرهنگ و آداب رسوم مردم رفسنجان، جزء یکی از مکان‌های دیدنی رفسنجان محسوب می‌شود. موزه مردم شناسی رفسنجان مملو از انواع مجسمه است که با لباس‌های محلی و رنگارنگ این منطقه زینت یافته‌اند. در ضمن می‌توان در این موزه انواع عتیقه‌جات و دستگاه‌های قدیمی ازجمله آسیاب‌های آبی یا دستگاه‌های ریسندگی و بافندگی را نیز مشاهده کرد. قطعاً بازدید از رفسنجان، بدون آشنا شدن با پیشینه فرهنگی و تاریخی مردم این شهر، چنگی به دل نمی‌زند؛ از این رو موزه مردم شناسی رفسنجان جایی است که نمی‌توان در هنگام سفر به رفسنجان، بازدید از آنجا را نادیده گرفت.

 

برج اودرج

همان‌طور که قبلاً نیز گفتیم روستای اودرج یکی از مناطق خوش آب و هوای اطراف رفسنجان است که مسیری زیبا و منظره‌ای چشم‌نواز دارد. اما جاذبه‌‎های دیدنی اودرج تنها به این موارد محدود نمی‌شود، برج اودرج که در این روستا قرار دارد از جمله بناهایی است که پیشینه و قدمت این روستای زیبا را به رخ گردشگران می‌کشد. برج اودرج که در سده دوازدهم هجری قمری و در دوران صفویه ساخته شده، دارای ساختاری مدور است و با خشت و سنگ ساخته شده است. درب ورودی این برج در ضلع جنوبی آن قرار گرفته و دورادور آن را باغ‌های میوه احاطه کرده‌اند.

 

برج اودرج از جاهای دیدنی رفسنجان

 

دره راگه

در آخر به دره راگه می‌رسیم. این دره علاوه بر اینکه جزء مکان‌های دیدنی رفسنجان است، یکی از زیباترین تنگه‌های طبیعی دنیا به شمار می‌آید که مادر طبیعت با سخاوتی بی‌نظیر، آن را خلق کرده است. دره راگه که رودخانه گیودری از میان آن عبور می‌کند یکی از شگفتی‌های بزرگ زمین‌شناسی است که به دلیل عوامل فرسایشی شکل گرفته و قدمت آن به دوران چهارم زمین‌شناسی برمی‌گردد. دره راگه 20 کیلومتر طول دارد، اما قدم به قدم این دره زیبا با مناظر بکر و بی‌نظیر طبیعی، گردشگران را شگفت‌زده می‌کند. منظره این دره از بالا بسیار عجیب است، زیرا از دور تنها شکافی است که در یک سطح بایر و بیابانی شکل گرفته است. با ورود به این دره با صخره‌های نوک تیز و معمولی که گاهی ارتفاع آنها به 100 متر می‌رسد، مواجه می‌شوید. این دره علاوه بر اینکه دارای مناظر شگفت‌انگیزی است، لانه حیوانات وحشی منحصربه‌فردی مانند عقاب، کبک و دراج نیز محسوب می‌شود؛ در ضمن حتی آهو نیز در میان این دره دیده شده است.

اما باید توجه داشته باشید که هر فصلی از سال برای بازدید از دره راگه مناسب نیست. بهترین زمان برای بازدید از این دره، بهار و پائیز و مواقعی است که بارندگی وجود ندارد. از این رو حتماً از قبل باید گزارش‌های هواشناسی را بررسی کنید. در ضمن پوشش مناسب و به همراه داشتن تجهیزات لازم از دیگر مواردی است که در هنگام بازدید از دره راگه نباید فراموش کنید.

در این مقاله تا جایی که امکان داشت درباره مکان‌های دیدنی رفسنجان صحبت کردیم. رفسنجان شهر کویری و زیبایی است که همواره میزبان گردشگران خارجی و داخلی بی‌شماری بوده و هست. در رفسنجان مناظر طبیعی و تاریخی با هم عجین شده‌اند و نویدبخش سفری خوب و خاطره‌انگیز برای شما هستند. پس اگر به فضای شهرهای کویری و مناظر بی‌بدیل کویر علاقه دارید، سفر به رفسنجان را از یاد نبرید.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...