رَهی نو

جاذبه های گردشگری یاسوج

لیست دیدنی های یاسوج

جاهای دیدنی یاسوج بسیار متنوع هستند و شما در سفر به این شهر زیبا، می‌توانید از جاهای زیادی بازدید کنید. یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است. این استان که به عنوان پایتخت طبیعت ایران شناخته می‌شود، جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری را در خود جای داده است.

 

یاسوج یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران به حساب می‌آید. برخی معتقد هستند که نام یاسوج، از گل‌های یاسی که در این منطقه رشد می‌کنند، گرفته شده است. بعضی دیگر بر این عقیده هستند که یاسوج به معنای تیر پیکان‌دار است که نام پادشاه روی آن حکاکی شده است. شهر یاسوج دارای تعداد زیادی آبشار خروشان است و به شهر آبشارهای ایران معروف است. اگر عاشق طبیعت هستید، سفر به یاسوج را به شما توصیه می‌کنیم. در ادامه با جاذبه های گردشگری یاسوج بیشتر آشنا می‌شویم.

 

بهترین دیدنی های یاسوج

شهر یاسوج با طبیعت بکر و آب و هوای دل‌انگیز خود، هر گردشگر و مسافری را مجذوب خود می‌کند. بهترین دیدنی های یاسوج عبارت‌اند از:

 

تل خسرو

تل خسرو یا تپه خسرو یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی یاسوج است. بومیان این منطقه، معتقد هستند که در گذشته کیخسرو پادشاه کیانی مالک این تپه بوده است. برای بازدید از این تپه باید از شهر خارج شوید و تا رسیدن به تپه 5 کیلومتر رانندگی کنید.

 

جاهای دیدنی یاسوج

 

تل خسرو در دشتی هموار واقع شده و ارتفاع آن حدود 20 متر است. تحقیقات باستان شناسان در این منطقه نشان می‌دهد که پیدایش و تشکیل لایه‌های زیرین تپه خسرو، به هزاره پنجم قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. لایه‌های بالایی نیز وجود یک قلعه در زمان قاجاریه در این منطقه را نشان می‌دهد. تل خسرو در حال حاضر در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

آبشار یاسوج

آبشار یاسوج مهم‌ترین جاذبه گردشگری این شهر به حساب می‌آید. این آبشار با مرکز شهر یاسوج 2 کیلومتر فاصله دارد. این آبشار که حدودا 10 متر ارتفاع دارد، در میان مردم بومی و مسافران محبوبیت بسیار زیادی دارد. افراد زیادی به همراه دوستان یا خانوده خود برای پیک نیک به آبشار می‌روند. حتی برخی از مسافران، در این مکان چادر می‌زنند و شب را در کنار آبشار می‌گذرانند.

 

یکی از جذابیت‌های طبیعی این آبشار، حوض‌های طبیعی کوچکی است که آب آبشار به درون آن‌ها ریخته و سپس جاری می‌شود. آب و هوای این منطقه نسبتا خنک است و اگر در فصل تابستان یا بهار به یاسوج سفر کنید، خنکی آن برایتان لذت بخش خواهد بود.

 

رشته کوه دنا

رشته کوه دنا بخشی از رشته کوه زاگرس به حساب می‌آید که در نزدیکی یاسوج قرار گرفته است. افرادی که به کوهنوردی علاقه‌مند هستند، می‌توانند از رشته‌های دنا بازدید کنند. در دامنه این رشته کوه، غارها و چشمه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید در کنار آن‌ها پیک نیک برگزار کنید و از آب و هوای دلنشین و خنک کوهپایه‌ای لذت ببرید. رشته کوه دنا زیستگاه زندگی جانوران مختلفی است از جمله خرس، راسو، بز کوهی، چکاوک، کرکس، سمور و سیاه‌گوش. همچنین در مسیر رسیدن به کوه‌ها، گیاهان وحشی مختلفی را می‌بینید که برخی از آن‌ها دارای خواص دارویی هستند.

 

پارک جنگلی یاسوج

پارک جنگلی یاسوج با مساحت بیش از هزار هکتار، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری طبیعی شهر یاسوج است. این پارک در شمال شهر و در نزدیکی آبشار یاسوج قرار گرفته و بزرگ‌ترین پارک جنگی واقع در غرب کشور به حساب می‌آید.

 

بیش از 76 درصد از پوشش گیاهی این پارک را درختان بلوط ایرانی تشکیل داده‌اند. همچنین می‌توانید بوته و درختچه‌های گیاهان دیگری از جمله بادام کوهی، بنه، کیکم و ارزن را در این منطقه پیدا کنید. پارک جنگلی یاسوج به خوبی نگهداری می‌شود و یکی از جنگل‌های بکر و دست نخورده کشور به حساب می‌آید. می‌توانید به همراه دوستان یا خانواده خود برای تفریح به این پارک بروید.

 

دشت مورپیسه

دشت مورپیسه یکی دیگر از جاهای دیدنی یاسوج است که چشمه‌ها، رودهای خروشان و تفرجگاه‌های زیادی را در دل خود جای داده است. مناظر زیبا و بکر دشت مورپیسه، سوژه بسیار خوبی برای عکاسان است. آب و هوای خوب و خاک حاصلخیز دشت، باعث شده است تا گیاهان مختلفی به صورت خودرو در آن رشد کنند.

 

همچنین لاله‌های واژگون در این منطقه به فراوان یافت می‌شود به گونه‌ای که اگر در فصل تابستان یا بهار از دشت مورپیسه بازدید کنید، آن را پر از گل‌های لاله واژگون می‌بینید. رویش این گل‌های وحشی صحنه‌ای بسیار دل‌انگیز را پدید می‌آورد که حتی از فاصله دور نیز نظرها را به خود جلب می‌کند. این دشت با شهر یاسوج 35 کیلومتر فاصله دارد اما دیدن چنین منظره‌ای از نزدیک، قطعا ارزش بازدید دارد.

 

جاذبه های گردشگری یاسوج

 

دریاچه مور زرد

دریاچه مور زرد، دریاچه‌ای به وسعت 2 کیلومتر است که عمق آن از 7 تا 14 متر متغیر است و تا شهر یاسوج 125 کیلومتر فاصله دارد. آب دریاچه مور زرد از آب رودخانه‌هایی که از ذوب شدن برف کوه‌های اطراف روی زمین جاری شده‌اند، تامین می‌شود.

 

در این دریاچه موجوداتی از جمله ماهی کپور، مارماهی، قورباغه، لاکپشت، و خرچنگ زندگی می‌کنند؛ همچنین می‌توانید پرندگانی از جمله اردک و غاز را نیز در اطراف دریاچه ببینید. فضای پیرامون دریاچه، بسیار زیبا و سرسبز است. در نزدیکی این دریاچه جنگل‌های بلوط و زالزالک و تعداد زیادی زمین کشاورزی وجود دارد که باعث شده است این منطقه برای گردش و تفریحات خانوادگی و دوستانه مناسب باشد.

 

غار مس خونگاه

غار مس خونگاه یکی از غارهای شگفت انگیزی است که با مرکز شهر یاسوج 58 کیلومتر فاصله دارد. غار مس خونگاه در روستایی با همین نام قرار دارد. این غار دارای چندین ورودی است و به دلیل داشتن ذخایر مس، سرب، روی و کبالت اهمیت زیادی دارد. یافته‌های باستان شناسی نشان می‌دهد که از دوره‌های باستانی تاکنون، غار مس خونگاه محل برداشت این ذخایر بوده است. در پیرامون این غار، طبیعت زیبایی وجود دارد که می‌توانید از آن لذت ببرید.

 

موزه یاسوج

بازدید از موزه یاسوج به شما کمک می‌کند تا با گذشته، فرهنگ و تاریخ این شهر آشنا شوید. در این موزه آثاری وجود دارد که برخی از آن‌ها چند هزار سال قدمت دارند. همچنین می‌توانید از آثار تزئینی مانند اکسسوری‌های مفرغی، سکه‌های دوران صفوی، ظروف فلزی و ابزارآلات جنگی قدیمی بازدید کنید.

 

جمع بندی

در این مقاله با برخی از جاهای دیدنی یاسوج آشنا شدیم. جاذبه های گردشگری یاسوج بسیار متنوع هستند و می‌توانند افراد با سلیقه‌های مختلف را راضی نگه کنند. اگر قصد دارید برای تعطیلات خود به مقصدی متفاوت سفر کنید، توصیه می‌شود یاسوج را انتخاب کنید و از بازدید از جاذبه‌های طبیعی و بکر آن لذت ببرید.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...