رَهی نو

جاذبه های گردشگری اردکان

لیست دیدنی های اردکان

معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری اردکان یزد

اردکان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای استان یزد به‌حساب می‌آید که از سه بخش مرکزی، خرانق و عقدا تشکیل شده است. بافت تاریخی اردکان در طول این سال‌ها از آسیب و حوادث روزگار حفظ شده است و یکی از سالم‌ترین بافت‌های قدیمی ایران است. ساختمان‌های خشتی این شهر کویری به دلایلی همچون مصون ماندن از هجوم بیگانگان، دور بودن از مرزهای جغرافیایی و کم بودن بارش باران و برف از بین نرفته‌اند. این شهر جاهای دیدنی زیادی دارد که در این مقاله قصد داریم تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

 

غار اشکفت یزدان

در ۷۰ کیلومتری اردکان در روستای هفتهر، غار اشکفت یزدان در کوه بلندی به نام اشگفت قرار گرفته است. 3 حوضچه موجود در این غار برای جمع‌شدن آب‌هایی که از سقف می‌چکیده کاربرد داشته است. این غار یکی از جاذبه های گردشگری اردکان است که از غارهای مقدس زرتشتیان به‌حساب می‌آید و تعداد زیادی از زرتشتیان هند سالانه برای دیدن این غار و گذراندن شبی در آن، به اردکان می‌آیند. برای رفتن به این غار باید 2 ساعت پیاده‌روی کنید و پس از گذر از صخره‌های سنگی صعب‌العبور که شیب تندی هم دارند، به داخل غار می‌رسید. محوطه درون غار بسیار وسیع و دارای ظرفیت ۱۰۰۰ نفر است.

 

غار اشکفت یزدان

 

پارک ملی سیاهکوه

اگر به جانوران و گیاهان نادر علاقه‌مندید، سری به پارک ملی سیاهکوه بزنید. البته امروزه این‌گونه‌های نادر در حال نابودی هستند. حدود ۷۸ هکتار از این منطقه حفاظت‌شده، به نام پارک ملی شناخته می‌شود. این منطقه بارندگی کمی دارد؛ اما بااین‌حال تنوع گونه‌های گیاهی و گونه‌های جانوری موجود در این پارک بسیار بی‌نظیر و شگفت‌انگیز است.

 

پیر سبز چک چک اردکان

چک‌چک یکی از زیارتگاه‌های زرتشتیان و از جاهای دیدنی اردکان است و هرسال از تاریخ ۲۴ خرداد به مدت 4 روز زرتشتیان برای نیایش و جشن مهرگان به این مکان می‌روند. این زیارتگاه که با نام پیر سبز معروف است، در کوه‌های میان اردکان و انجیره واقع شده است و امکاناتی همچون اتاق‌هایی برای استراحت، آب آشامیدنی، آب و برق دارد.

 

مسجد جامع اردکان

مسجد جامع اردکان از جاذبه های گردشگری اردکان و جزو بافت قدیمی شهر است. این بنا در دوران صفویه ساخته شده است و در این 500 سال، ایوان و گنبد آن 5 بار تعمیر شده‌اند. زیراندازی مربوط به سال ۱۰۱۶ قمری در این مکان وجود داشته است که امروزه در موزه مردم‌شناسی شهر قرار دارد. در ورودی این مسجد بسیار زیبا و باارزش است و بادقت و ظرافت تمام  از صدها قطعه چوب پنج ضلعی ساخته شده است. روی دماغه‌ی در کلمات «الله» و «محمد» با خط کوفی نوشته شده است و دارای ۴ قطعه فلز است.

 

مسجد چرخاب

مسجد حاج محمد سعیدا در محله چرخاب اردکان واقع شده است و با نام مسجد چرخاب هم شناخته می‌شود و از طریق یک کوچه به حسینیه (میدان) چرخاب منتهی می‌شود. این بنا دارای دو بخش زمستانی و تابستانی است و وضوخانه مسجد در کوچه‌ای در مرز قسمت تابستانی و زمستانی قرار دارد. قسمت تابستانی 30 سال بعد از  بخش زمستانی ساخته شده است و دارای ۳ بادگیر است. طاق و تویزه‌های کوتاهی که در ورودی شبستان قرار دارند، هم برای زیبایی و هم تامین گرما در زمستان کاربرد دارند.

 

خانه تقدیری اردکان

خانه تقدیری اردکان به یکی از تجار دوران قاجار تعلق دارد. سبک این خانه به‌صورت چهار وجهی و همانند خانه‌های یزد دارای دو بخش اعیان‌نشین و نوکرنشین است. این اتاق‌ها در اطراف حیاط مرکزی قرار دارند و دارای سه یا پنج در هستند. درها با شیشه‌های کوچک و رنگارنگ مزین شده‌اند. این بنا یک بادگیر بلند و 2 طبقه دارد و یکی از جاهای دیدنی اردکان به‌حساب می‌آید.

 

کاروان سرا و برج ارجنان

کاروان‌سرا و برج ارجنان در دوره قاجار ساخته شده‌اند و بانی آن مرحوم حاجی شیخ آقابابا هرندی است. برج 8 متر و کاروان‌سرا 3 متر ارتفاع و سه اتاقک دارد. کاروان‌سرا و برج ارجنان در روستای ارجنان قرار دارند. محل قرارگیری برج در سمت شمال جاده و روبه‌روی رباط ارجنان است. در گذشته رهگذرانی که از جاده یزد-نایین عبور می‌کردند برای استراحت از این کاروانسرا استفاده می‌کردند؛ به همین دلیل برج نیز بسیار پررونق بوده است.

 

کاروان سرا و برج ارجنان

 

کوچه ضیایی

یکی از کوچه‌های قدیمی اردکان، کوچه ضیایی است. این کوچه در بافت قدیمی شهر قرار دارد و از مسجد چرخاب تا خانه ضیایی کشیده شده است. این کوچه دارای ساباط‌هایی است که به عابران آرامش می‌دهد و فضای سایه را در کوچه به وجود می‌آورد. خانه‌هایی همچون سنائی، مجد العلما (سروری)، ضیائی و انصاری در این کوچه قرار دارند. قرار است این کوچه به یکی از جاذبه های گردشگری اردکان تبدیل شود و هرکدام از خانه‌ها برای مواردی همچون محل پذیرش میهمانان و گردشگران، قسمت اداری، آشپزخانه و رستوران، محل اقامتی و هتل و مرکز خدمات و پشتیبانی هتل استفاده شود و مجموع این چهار خانه تاریخی با نام «مجموعه پردیس اردکان» بهره‌برداری شود.

 

موزه مردم شناسی اردکان

اولین موزه اردکان همین موزه مردم‌شناسی است که با تلاش‌های علی سپهری در سال ۱۳۷۰ افتتاح شد. این موزه ابتدا در تربیت معلم شهر قرار داشت و بعدها به زیرزمین کتابخانه فاضل انتقال پیدا کرد. این موزه دارای بخش‌های مختلفی همچون بخش اسناد، موزه کودک، باستان‌شناسی، بخش فرهنگی، جانورشناسی، گیاه‌شناسی و مردم‌شناسی است و نخستین موزه خصوصی یزد محسوب می‌شود. این موزه گنجینه منحصربه‌فردی از اشیای باارزش دارد که هدایای مردم اردکان است و با تلاش مالک موزه جمع‌آوری شده است.

 

بهترین زمان سفر به اردکان

همان‌طور که می‌دانید شهر اردکان در منطقه‌ای با اقلیم گرم و خشک قرار دارد. پس اگر قصد دارید برای دیدن جاذبه های گردشگری اردکان به این شهر سفر کنید، بهترین زمان بهار است. در فصل تابستان هوا بسیار گرم و طاقت‌فرسا می‌شود و زمستان‌های این شهر بسیار سرد و خشک است. از اواسط اسفند ماه تا اواخر اردیبهشت میانگین دما 16درجه سانتی‌گراد است و می‌توانید به این شهر زیبا بروید و از جاهای دیدنی اردکان لذت ببرید. البته درصورتی‌که با هدف کویرگردی می‌خواهید به اردکان سفر کنید، ماه آخر تابستان و تمام پاییز بهترین زمان به‌حساب می‌آیند. در فصل پاییز  آب‌وهوای کویر بهتر است؛ چراکه نه سرمای شدیدی دارد که شما را آزار دهد و نه گرمای آن ناخوشایند است. در کویر این شهر از دیدن شب‌های پرستاره لذت ببرید و سفری خوش را تجربه کنید.


ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...