رَهی نو

آبشار نیاسر کجاست | آدرس ، عکس و معرفی

تعداد بازدید: ۴۰۸۴ ۴ آذر ۱۳۹۶

طبیعت تنها داروی آرام‌بخشی است که می‌تواند برای هر فردی مؤثر باشد. شنیدن صدای آب، بوی خوش گیاهان و دیدن سرسبزی به‌قدری روح را آرامش می‌دهد که باعث می‌‌شود هر دغدغه و مشغله‌ای را برای چند لحظه فراموش کنید. اما برای دیدن این‌همه زیبایی چه جایی بهتر از آبشار نیاسر کاشان؟! اگر اهل کاشان هستید یا مسافر این شهر تاریخی هستید، فرصت را از دست نداده و حتماً از این جاذبه جذاب دیدن کنید. آبشار نیاسر، یکی از قدیمی‌ترین آبشارهای کاشان است که به دلیل قدمت زیاد و نزدیکی به جاذبه‌های تاریخی داستان‌های مختلف زیبایی را در خود جا داده است. در این بخش به معرفی آبشار نیاسر می‌پردازیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

 

معرفی آبشار نیاسر کاشان

آبشار نیاسر در 53 کیلومتری شمال غربی کاشان در شهر نیاسر در محله سر کمر یا شهید بهشتی امروزی قرار دارد. این آبشار از چشمه اسکندریه که شاید آن را با نام چشمه تالار نیز بشناسید و در نزدیکی چهارطاقی یا همان آتشکده ساسانی قرار دارد، سرچشمه می‌گیرد. دو سوم آب این چشمه به آبشار نیاسر و مابقی به محلهٔ نو می‌رود. در واقع، وجود این چشمه بوده که آبشار نیاسر شکل‌گرفته و توانسته به شهرت و قدمت برسد. سنگ‌های بدنه آبشار نیاسر، آهکی و رسوبی هستند و انحلال سنگ‌های آهک در سالیان طولانی باعث شده است یک نمای زیبا مانند استالاکتیک (رسوبات آهکی شبیه به قندیل در غارها) و استالاکمیت (رسوبات مخروطی از کف غارها) ایجاد شود. وجود نقش‌های زیبا روی این سنگ‌ها و سرسبزی و طبیعت بی‌نظیر توانسته صحنه‌ای زیبا را ایجاد کند که چشم هر بازدیدکننده‌ای را به خود جذب می‌کند. داستان‌های قدیمی زیادی درباره این آبشار وجود دارد اما شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین داستان‌ها را ما برای شما آورده‌ایم؛ در ادامه دو قصه جذاب آبشار نیاسر را بخوانید!
 

آبشار نیاسر

 

آب در آیین میترا اهمیت ویژه‌ای دارد. ازاین‌رو، یکی از آداب اصلی پیروان این آیین شستشو و غسل قبل از شرکت در مراسم‌های مهم بوده است. یکی از مراسم‌های معروف آیین میترا مراسم ستایش مهرافرا بوده که برای شرکت در آن افراد باید چند شبانه‌روز برای مدت مشخصی با رعایت یک سری اصول خاص خود را شستشو دهند و همچنین ضربات دردناک تازیانه را تحمل می‌کردند. باتوجه‌به این مورد و نزدیکی آبشار نیاسر به غار رئیس که به‌عنوان محلی برای ستایش این آیین شناخته می‌شود، گفته می‌شود در گذشته این آبشار محلی برای غسل پیروان آیین میترا بوده است.


جالب است بدانید در کنار این داستان قدیمی اهالی محله برزه زن و سرکمر در این دوره نیز عقایدی در ارتباط با این آبشار دارند و این عقاید را همچنان رعایت می‌کنند. این اهالی در روز عید قربان در کنار چشمه اسکندریه که مبدأ این آبشار است گاوی را قربانی می‌کنند و خون آن را به آب می‌ریزند؛ آن‌ها معتقدند این کار باعث پربرکت شدن زندگی و همچنین پرآب شدن آبشار می‌شود.

 

آبشار نیاسر کجاست؟

اما این آبشار پر رمز و رازی که درباره‌اش صحبت می‌کنیم کجاست؟ آبشار نیاسر در استان اصفهان و 53 کیلومتری شمال غربی کاشان در شهرستان نیاشهر و محله سرکمر قرار گرفته است. دقت داشته باشید که بخشی از مسیر این آبشار (تقریباً 5 دقیقه) نیاز به پیاده‌روی دارد؛ باتوجه‌به این مورد افرادی که دارای معلولیت هستند و افرادی که پیاده‌روی برای آن‌ها مشکل است قبل از انتخاب بازدید از این آبشار این مورد را در نظر بگیرند.


بهترین فصل بازدید از آبشار نیاسر

به‌صورت کلی بهترین فصل بازدید از آبشار نیاسر بهار و به‌خصوص اردیبهشت‌ماه است. البته اگر با سرما مشکلی ندارید، می‌توانید در فصل پاییز نیز به این محل سفر کنید؛ چراکه در این فصل آبشار بیشترین حجم آب را نسبت به سایر فصول سال دارد و زیبایی و سرسبزی فوق‌العاده‌ای در این منطقه وجود دارد. بازدید از این آبشار همان‌طور که گفتیم در فصل اردیبهشت خاص‌تر است؛ چراکه این فصل با گلاب‌گیری مردم کاشان در یک‌زمان است و افراد می‌توانند علاوه بر بازدید از این آبشار از قمصر و کاشان و مراسم گلاب‌گیری نیز بازدید کنند.


دیدنی‌های اطراف آبشار نیاسر

باتوجه‌به اینکه آبشار نیاسر در منطقه‌ای تاریخی و قدیمی قرار دارد، جاذبه‌های تاریخی بسیاری هم در نزدیکی آن قرار دارند. در این بخش به بررسی این جاذبه‌ها پرداخته‌ایم. جاذبه‌های اطراف آبشار نیاسر عبارت‌اند از:

 

حمام تاریخی صفویه

حمام صفویه از دیگر جاذبه‌های دیدنی است که در نزدیکی آبشار نیاسر قرار دارد. قدمت این حمام به 2000 سال پیش بازمی‌گردد و معماری آن به سبک معماری زمان صفویه است، ازاین‌رو به آن حمام صفویه می‌گویند. بخش‌های مختلفی در این حمام وجود دارد که هرکدام با هدفی خاص طراحی شده است. موضوع جالبی که درباره این حمام وجود دارد این است که آب از آبشار به‌وسیله آبراه‌های گلی وارد حمام می‌شود. در حال حاضر این حمام در دو فاز بازسازی شده و به یک جاذبه محبوب و زیبا برای گردشگران تبدیل شده است.
 

حمام تاریخی نیاسر

 

آسیاب آبی نیاسر

درگذشته 13 آسیاب در طول مسیر آبشار قرار داشت و با حرکت آب آبشار این آسیاب‌ها نیز حرکت می‌کردند. به‌مرورزمان این آسیاب‌ها آسیب‌دیده و متأسفانه بازسازی نیز نشدند. 4 تا از این آسیاب‌ها به‌صورت کلی ازبین‌رفتن اما یکی از آسیاب‌ها همچنان فعال است و به یکی از جاذبه‌های دیدنی آبشار نیاسر تبدیل شده است.


چهارطاقی نیاسر

چهارطاقی نیاسر، یک سازه قدیمی مربوط به زمان اردشیر بابکان روی صخره نزدیک به محله تالار شهر نیاسر است. البته اسنادی وجود دارد که نشان داده است، این بنای تاریخی به زمان ساسانیان نیز مربوط است و آن را به‌عنوان یکی از آتشکده‌های ساسانیان نیز می‌شناسند. همچنین گفته می‌شود، در قدیم از این مورد برای تعیین فصل‌ها و حتی برای تعیین مسیر استفاده می‌شده است. این بنا در سال 1317، در فهرست آثار ملی ثبت شد و هم اکنون به‌عنوان یکی از آثار ارزشمند شناخته می‌شود.

چهارتاقی نیاسر کاشان

 

باغ تالار و عمارت کوشک صفویه نیاسر

یکی از بناهای باقی‌مانده از عمارت باغ تالار، عمارت کوشک است که با جذابیت ویژه خود توانسته محل مناسبی برای گردشگران باشد. قدمت این بنا به دوران صفویه بازمی‌گردد. در سال‌های دور خاندان سلطنتی صفوی در برخی از فصول سال به کاشان سفر می‌کردند و برای تفریح به باغ تالار نیاسر می‌رفتند. پس از آن این باغ محل مناسبی برای تفریح پادشاهان شد. در سال 1377 این باغ از نوادگان صبای کاشانی خریداری شد و در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

 

غار رئیس

این غار با آبشار نیاسر تنها 69 متر فاصله دارد. این جاذبه یکی از شگفت‌انگیزترین و قدیمی‌ترین جاذبه‌ها است که قدمت آن به دوران اشکانیان بازمی‌گردد. این غار تاریخی آثاری از سلجوقیان، ایلخانیان، ساسانیان و پارت‌ها را در خود دارد. از زمان سلجوقیان و ایلخانیان سکه‌های قدیمی و از زمان ساسانی و پارت‌ها مجسمه سنگی سر قوچ وجود دارد. وجود این آثار نشان می‌دهد که این غار در دوره‌های مختلف تاریخی موردتوجه قرار گرفته است. این غار دارای راهروهای تودرتویی است که اخیراً پله‌هایی فلزی را برای راحتی در حرکت در آن قرار داده‌اند. نکته مهمی که زمان بازدید از این غار باید به آن توجه کنید ابعاد کوچک راهروها است که حرکت برای افراد سالمند، افراد دارای بیماری قلبی و تنفسی را سخت می‌کند.
 

غار رئیس نیاسر

اقامت در نزدیکی آبشار نیاسر کاشان

پس از یک گشت‌وگذار حسابی در آبشار نیاسر، به موضوع استراحت می‌رسیم. در محلی که آبشار قرار دارد، آلاچیق‌هایی برای اقامت کوتاه‌مدت وجود دارد. همچنین، اگر افراد بخواهند برای چند ساعت استراحت کنند، علاوه بر آلاچیق‌ها می‌توانند در باغ تالار تاریخی و پارک‌های خوب سطح شهر مانند پارک گیلانه و پارک روبه روی بخشداری را انتخاب کنند؛ این گزینه برای افرادی است که قصد اقامت چندساعته دارند. افرادی که قصد اقامت در ساعات بیشتری را دارند، می‌توانند از طریق سایت رهی نو به‌راحتی و تنها با چند کلیک اقامتگاه و هتل‌هایی که در کاشان وجود دارند را انتخاب کنند؛ انتخاب هتل یا اقامتگاه در کاشان نزدیک‌ترین و بهترین گزینه به آبشار نیاسر است.

 

سخن آخر

آبشار نیاسر یکی از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی کاشان است. کاشان بیشترین مسافران را در زمان گلاب‌گیری دارد. اگر قصد بازدید از مراسم گلاب‌گیری و خرید گلاب درجه یک کاشان را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این آبشار زیبا را از دست ندهید. آبشار نیاسر از جاذبه‌های قدیمی و طبیعی است که با قرارگیری در نزدیکی چندین بنای تاریخی توانسته به شهرت خاصی برسد. دقت داشته باشید زمان بازدید از این آبشار نکات ایمنی را رعایت کنید تا از بروز هرگونه حادثه‌ای جلوگیری کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...