رَهی نو

جنگل فندقلو

تعداد بازدید: ۵۰۰۱ ۴ آذر ۱۳۹۶

اگر تا به حال کارتون بچه‌های کوه آلپ و زندگی شیرین و روستایی هایدی را دیده باشید، احتمالاً دلتان خواسته تا جای هایدی باشید و در میان مراتع و کوه‌های سرسبز بدوید؛ از گل‌های وحشی که چیدید، کلاه درست کنید و میوه‌های تازه و نان محلی بخورید. آماده باشید، مقصد امروز ما دقیقاً حال و هوایی شبیه به همان کارتون بچگی‌‌مان را دارد. جایی بکر و بی‌نظیر که می‌توانید از گل‌های وحشی برای خودتان حلقه درست کرده و از درختان میوه بچینید و بخورید. در کنار رودخانه نشسته و به تماشای حیواناتی که آزادانه هر سو می‌دوند، نگاه کنید.

 

جنگل پر خاصیت فندقلو مقصد امروز ماست. خودتان را برای چیدن گل‌هایی با خواص دارویی و تماشای گوزن‌های وحشی و بوسه شبنم روی گونه‌هایتان آماده کنید. 

 

آشنایی با جنگل فندقلو 

حوالی دامنه‌های جنوبی البرز در نواحی غربی استان گیلان، طبیعتی خاص و منظره‌ای بی‌نظیر پیش رویتان است. جایی که با آب‌وهوای معتدل و پوشش گیاهی همیشه سبزش، بهشتی ویژه در شمال کشور خلق کرده است. جنگل فندقلو هم یکی از همین مناطق است که در اطرافش شاهد پارک‌های جنگلی و زمین‌هایی ییلاقی هستید. در اینجا درختان، حیوانات و گیاهانی را خواهید دید که در کمتر جایی می‌توانید ببینید. در بیشتر روزهای سال که به اینجا بیایید، شاهد آب‌وهوای مه‌آلود آن هستید که حتی در گرم‌ترین روزهای تابستان نیز، می‌توانید بر روی ابرهایی که تا ارتفاعات پایین آمده، موج‌سواری کنید!

 

جنگل فندقلو

 

اینجا بهشتی غیرقابل وصف است. به ‌خصوص زمانی که همین آب‌وهوای مه‌آلود با چاشنی از باران نم و شبنم ترکیب می‌شود و سرسبزی و طراوت اطراف را بیشتر می‌کنند. وسعت این جنگل را حدود 16 هکتار تخمین زدند. در هر روزی از سال و به هر گوشه‌ای از این جنگل که پناه ببرید، شاهد زیبایی بهشتی هستید که روح و روان‌تان را صفا خواهد داد. 

 

موقعیت جغرافیایی جنگل فندقلو و راه‌های دسترسی به آن 

جنگل‌های زیبای فندقلو بین استان‌های گیلان و اردبیل قرار گرفته است. در واقع از جاده آستارا به اردبیل و گردنه حیران می‌توانید به جنگل‌های فندقلو برسید. احتمالاً هنگام گذر از گردنه حیران یا رفتن به آستارا به وفور این جنگل را دیده باشید. شاید هم مانند بسیاری از گردشگران دیگر از وجود چنین بهشت بکر و بی‌نظیری بی‌خبر باشید. 

 

به دو طریق می‌توانید خود را به جنگل‌های فندقلو برسانید. از مسیر استان گیلان و گردنه حیران، از مسیر استان اردبیل و شهر نمین، راه‌هایی است که شما را به فندقلو می‌رساند. 

  • در صورتی که می‌خواهید از آستارا به جنگل فندقلو برسید، 200 متری تونل بی‌نظیر حیران، یک جاده فرعی در سمت راست‌تان می‌بینید که به تونل می‌رسد. جاده فرعی از بالای تونل رد می‌شود. آن را بگذرانید و بعد از طی حدود 1 کیلومتر به دوراهی می‌رسید. سمت راست به جاده اردبیل و سمت چپ به ایستگاه تله‌کابین، رستوران حیران و سرانجام جنگل فندقلو منتهی می‌شود. 
  • در صورتی که قصد رفتن به اردبیل را دارید، ادامه همین مسیر شما را به روستای خانقاه سفلی و سپس بزرگراه نمین به اردبیل می‌رساند. 
  • مسیر دیگری که می‌توانید در پیش بگیرید، از مسیر استان اردبیل به آستارا می‌گذرد. در این مسیر بعد از گذر از جاده آستارا و رسیدن به شهر نمین، یک جاده فرعی را در مسیر می‌بینید که به روستای دودران، شما را هدایت می‌کند. جاده را که به داخل بپیچید، به خانقاه سفلی و سپس روستای آرپاتپه می‌رسید. به چهارراه که رسیدید، به سمت چپ بپیچید و بعد از حدود 4 کیلومتر به پارکینگ فندقلو خواهید رسید.
  • اگر کوهنورد باشید می‌توانید با پیدا کردن مسیرهای کوهنوردی، مسیرهای زیبای را برای رسیدن به جنگل فندقلو پیش بروید. در بین مسیرها، آبشار لاتون به فندقلو و دریاچه سوها مسیر زیباتری دارند. در هر دو مسیر می‌توانید در چشمه آب گرم مشه سویی تنی به آب بزنید و سپس ادامه راه را تا فندقلو پیش بروید. البته در این روش، حتماً بهتر است با افراد باتجربه و کوهنوردان، حرکت کنید. 

 

دیدنی‌های جنگل فندقلو 

جنگل فندقلو با وجود اینکه زیبایی چشم‌نوازی دارد، در یک صبح تا غروب می‌توانید گشت و گذاری به تمام قسمت‌های آن داشته باشید. اگر بخواهید کمپ کنید، می‌توانید زمان بیشتری را برای استراحت اختصاص دهید. در ادامه با هم لیستی از دیدنی‌های جنگل فندقلو را بررسی می‌کنیم. 

 

جنگل درختان فندق در جنگل فندقلو

در اطراف پارکینگ جنگل فندقلو، درختان سر به فلک کشیده فندق را می‌بینید که هر چه به سمت گردنه حیران پیش می‌روید، تعداد این درختان در زمین‌های سرسبز بیشتر می‌شود. البته علاوه بر درخت فندق، شاهد درختان دیگر همچون ممرز، راش، بلوط و بیدمشک نیز هستید. به ‌خصوص اگر در پاییز از اینجا دیدن کنید، تنوعی بی‌نظیر را در تابلوی پر زرق و برق جنگل می‌بینید. اگر تابستان را برای بازدید از جنگل انتخاب کنید، می‌توانید از درختان سیب جنگلی و فندق میوه‌های تازه میل کنید. البته در روستا می‌توانید ازگیل و تمشک و میوه‌های تازه را خریداری کنید. البته نه ‌تنها این زیبایی را در گونه‌های درختی آن می‌بینید بلکه می‌توانید شاهد گونه‌های جانوری همچون خرس، سمور، پرنده‌های خوش‌آواز و خوش صدا باشید.

 

جنگل درختان فندقلو

 

دشت گل‌های بابونه در جنگل فندقلو

جنگل فندقلو در فصل بهار تا تابستان، دشت گل‌های بابونه را در بستر جنگل پهن می‌کند. می‌توانید در اینجا با بوی بابونه مست شوید و در میان دشت بابونه، گیاهان دارویی از این گل خوشبو و زیبا بچینید. در سفر به جنگل فندقلو، بابونه‌های تازه و زنده را بچینید و به ‌عنوان ماسک برای رطوبت‌رسانی و سلامت پوست‌تان و دیگر خاصیت‌های درمانی آن استفاده کنید. گیاهان تازه و گل‌های دارویی دیگری همچون نسترن، خاس، پامچال، بنفشه و گل گاو زبان نیز می‌بینید.

 

دشت گل‌های بابونه فندقلو

 

آبگرم مشه سویی در جنگل فندقلو

در 8 کیلومتری فندقلو، حوالی استان گیلان، بعد از مقداری کوهپیمایی، می‌توانید تنی به آب گرم مشه سویی بزنید. اینجا از آن آب گرم‌های بکری است که کمتر کسی از وجود آن خبر دارد. در کنار یک رودخانه و در میان دره‌های جنگل، این چشمه آب گرم البته آب ولرمی دارد. برای رسیدن به آبگرم می‌توانید مسیر پاکوب را به سمت جنوب طی کنید و سپس به پایین دره جنگلی بروید. صدای رودخانه شما را به سمت آبگرم می‌کشاند. البته در صورتی که در فصل سرما به جنگل بروید، بخارهای آب چشمه توجه‌تان را جلب می‌کند.

 

دیدنی‌های جنگل فندقلو

 

مرال‌های جنگل فندقلو در جنگل فندقلو

مرال جنگل فندقلو، یک مرکز نگهداری گونه‌‌ای از گوزن‌های وحشی بومی است که در سال 88 تأسیس شده است. 12 راس مرال در اینجا می‌بینید که در حال حاضر به 30 راس هم رسیده است. شما می‌توانید این گوزن‌ها را در بیرون از محوطه حصارکشی شده ببینید. 

 

مرال‌های جنگل فندقلو

 

اقامت و اسکان در جنگل فندقلو 

برای اقامت در این جنگل همه چیز مهیا است. در جنگل فندق لو، شما دسترسی به خدمات رفاهی دارید. سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، فروشگاه، پارکینگ و نمازخانه وجود دارد. در صورتی که قصد اقامت و کمپ در این جنگل را داشته باشید می‌توانید از اتاق‌های موجود در کنار پارکینگ که برای اسکان گردشگران تعبیه شده استفاده کنید. البته اگر هوا مساعد بود، می‌توانید چادر به پا کرده و در طبیعت، صفا کنید. البته در اطراف جاده آستارا به گردنه حیران، هتل و ویلاهایی است که می‌توانید اقامتی رو به دامنه حیران داشته باشید. 

 

بهترین فصل سفر به جنگل فندقلو

جنگل فندقلو از آن دست مکان‌هایی است که در هر فصلی برای بازدید آن بیایید، می‌تواند چشمان‌تان را به معجزه زیبایی که از خود به نمایش می‌گذارد، روشن کند. البته این جنگل در میان گردنه‌های حیران بوده و هوای سردی بر اینجا حاکم است، بنابراین زمستان‌های سرد و سختی دارد. 

 

پیشنهاد می‌کنیم گردشگری‌تان را به جنگل فندقلو از اردیبهشت تا اواخر تیر آغاز کنید. دوره‌ای که می‌توانید با عطر گل‌های بابونه مست شوید و از فرش سبزی که بر جنگل گسترده شده، نهایت لذت را ببرید. البته تیر به بعد حوالی مرداد و شهریور، هوای مطبوع جنگل رو به گرمی می‌رود. اوایل پاییز که برسد، باد پاییزی ممکن است با ترکیب هوای مه‌آلود، سرما و لرز به همراه داشته باشد که در این زمان حتما لباس گرم با خودتان همراه داشته باشید. البته موقعیت جنگل فندقلو که در گردنه حیران قرار دارد، طوری است که حتی در تابستان نیز ممکن است هوا سرد باشد. اگر هم اهل تفریح هستید، در اینجا حسابی می‌توانید خوش بگذرانید. تفریح در جنگل فندقلو، از گشت‌وگذار اولیه آغاز می‌شود، تا پیست اسکی روی چمن می‌توانید نهایت لذت را از این جا ببرید. پیست اسکی که می‌توانید در میان مراتع، از آن لذت ببرید، به اندازه 1700 متر از سطح دریا است. 

 

بعد از آن می‌توانید مناظر بهشتی و بی‌نظیر گردنه حیران و جنگل فندقلو را از روی تله‌کابین بر فراز آسمان ببینید. مسیری به طول 1725 متر، شما را بر فراز طبیعت بکر و سرسبز منطقه جابه‌جا می‌کند که می‌توانید عکس و فیلم‌های خاطره‌انگیزی را از همان بالا ثبت کنید. همزمان که در تله‌کابین بر روی صندلی‌ها نشستید، برایتان موسیقی پخش می‌شود. اگر به سورتمه‌سواری علاقه دارید، در اینجا برایتان مهیا است. اگر اهل رالی و ماشین‌سواری هستید می‌توانید از پیست کارتینگ مجموعه استفاده کنید. زیپ‌لاین حیران هم از هیجان‌انگیزترین تفریحات فندقلو است. 

 

با هم گشت و گذاری در جنگل فندقلو داشتیم و جنگل‌نوردی را با سورتمه‌سواری و زیپ‌لاین و تله‌کابین، هیجان‌انگیزتر کردیم. بر فراز طبیعت بی‌نظیر و بهشتی که مقابل دیدگانمان بود، حوالی آب‌وهوای مه‌آلود و شبنم ریزی که روی صورت‌مان نشسته بود، عکس یادگاری انداختیم. آیا شما تا به حال از این جنگل بکر دیدن کردید؟ 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
مهناز ۱۴۰۲/۲/۱۳

چه اطلاعات خوبی ممنون از توضیحات مفیدتون عاشق طبیعتم و جنگل فندقلو رو هم ندیدم حتما در اولین فرصت برنامه شو میریزم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۱۳

خیلی هم عالی انشاله به زودی سفری به انجا داشته باشید سلامت و شاد باشید

نیکتا ۱۴۰۲/۲/۱۳

جنگل فندقلو بسیار عالی است چقدر دوست دارم باز م برم تابستان یا اخر بهار بهترین زمان عاشق طبیعتشم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۱۳

خیلی ممنون نیکتا جان امیدواریم به زودی برنامه ای برای سفر به انجا داشته باشید و خاطرات خوش دیگری را بسازید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...