رَهی نو

آبشار آسیاب خرابه جلفا آذربایجان شرقی + عکس و آدرس

تعداد بازدید: ۳۷۸۹ ۲ آذر ۱۳۹۶

آبشار آسیاب خرابه یکی از مکان‌های بسیار زیبا و دیدنی استان آذربایجان شرقی است. در نزدیکی این آبشار در زمان‌های قدیم، یک آسیاب وجود داشته که مردم از آن استفاده می‌کردند، اما به دلیل گذشت زمان کارایی خود را از دست داده و تخریب شده است. به دلیل نزدیکی آبشار به این آسیاب آبی، آبشار را با نام آن می‌شناسند. در ادامه این مطلب، آبشار آسیاب خرابه جلفا را بیشتر معرفی می‌کنیم.

 

معرفی آبشار آسیاب خرابه جلفا

همان‌طور که در قسمت قبلی گفتیم، آبشار آسیاب خرابه از مناطق دیدنی آذربایجان شرقی است؛ ارتفاع این آبشار حدود ده متر بوده و در محوطه‌ای با وسعت ۲۰۰ مترمربع قرار گرفته است. سرچشمه آبشار آسیاب خرابه به چشمه‌ای در کوه کیامکی باز می‌گردد؛ کوه کیامکی از کوه‌های بلند شهرستان مرند بوده که در منطقه دیماز غربی قرار گرفته است. از آنجایی که  آبشار آسیاب خرابه در منطقه سردسیر کوهستانی قرار دارد، اغلب در فصل زمستان به دلیل سردی زیاد هوا، دچار یخ‌زدگی می‌شود. بر اثر این اتفاق ممکن است، در اثر وزن سنگین آب یخ‌زده، سنگ‌ها خرد شده و ریزش پیدا کنند؛ مانند اتفاقی که در زمستان ۱۳۹۲ شاهد آن بودیم. به همین علت، بهترین فصل بازدید از این آبشار، اوایل بهار تا اواسط تابستان است و در فصل‌های دیگر سال باید نکات ایمنی را در نزدیکی این آبشار رعایت کرد.

معرفی آبشار آسیاب خرابه جلفا

 

آبشار آسیاب خرابه جلفا کجاست؟

آبشار آسیاب خرابه در مرز ایران و آذربایجان قرار دارد. برای دسترسی به این آبشار باید به سمت استان آذربایجان شرقی حرکت کنید و در فاصله ۱۵۹ کیلومتری شهر تبریز، به سمت جاده جلفا بروید. آبشار تقریبا در کیلومتر ۲۷ جاده هادی‌شهر قرار گرفته است. با حرکت از جلفا به سمت هاد‌ی‌شهر در میانه راه تابلوی آبشار آسیاب خرابه را مشاهده می‌کنید؛ سپس با پیچیدن به سمت جاده آبشار آسیاب خرابه و طی کردن ۸ کیلومتر به یک دوراهی می‌رسید که یکی از دوراهی‌ها به سمت روستایی به نام الوان و دوراهی دیگر به سمت آبشار آسیاب می‌رود. در نهایت با رسیدن به محوطه آبشار آسیاب خرابه، پس از پارک کردن ماشین در پارکینگ، باید فاصله ۱۰۰ متری پارکینگ تا آبشار را پیاده طی کنید.

 

قدمت آسیاب خرابه

به جز زیبایی طبیعی آبشار، بازدید از آسیاب خرابه که یکی از آثار قدیمی استان آذربایجان است، جذابیت خاص خود را دارد. از زمان ساخته شدن آسیاب خرابه، اطلاعات زیادی در دست نیست و برخی آن را به عصر پهلوی نسبت می‌دهند. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در چند سال اخیر قسمت‌های خراب شده آسیاب بازسازی و مرمت شده‌اند تا گردشگران بتوانند از بازید این مکان لذت بیشتری ببرند.

 

بهترین فصل بازدید از آبشار آسیاب خرابه

همان‌طور که به طور خلاصه در بالا گفتیم، منطقه‌ای که آبشار آسیاب خرابه جلفا در آن واقع شده در فصل تابستان و بهار دارای هوای دلپذیر، خنک و مطبوعی است و در گرمای سوزان تابستان، محل مناسبی برای گشت‌وگذار و فرار از گرما است. اما نمی‌توان از محیط زیبا و برگ‌های هزار رنگ درختان اطراف آبشار آسیاب خرابه جلفا در فصل پاییز گذشت؛ به همین علت این آبشار در فصل پاییز نیز می‌تواند مقصد خوبی برای سفر باشد.

همان‌طور که اشاره کردیم به علت سردسیر بودن این منطقه، بازدید از آبشار در فصل زمستان ممکن است خطرناک باشد. توجه کنید، حتما باید با لوازم ایمنی و یک آشنای محلی به آبشار نزدیک شوید. باید اعتراف کرد که زیباترین تصویر از آبشار آسیاب خرابه زمانی به وجود می‌آید که در فصل زمستان به دلیل سرمای خیلی زیاد، آبشار یخ می‌بندد. یخ زدن آبشار، یک منظره زمستانی بسیار زیبا و چشم‌نواز می‌سازد، به‌طوری که تمام بازدیدکنندگان از این آبشار در این فصل عقیده دارند، دیدن این مناظر ارزش تحمل کردن سرمای زیاد استان آذربایجان را دارد.
 

بهترین فصل بازدید از آبشار آسیاب خرابه

 

دیدنی‌های اطراف آبشار آسیاب خرابه جلفا

در اطراف آبشار آسیاب خرابه با انبوهی از مناظر زیبا شامل آبشارهای بزرگ، آبشارهای کوچک و درختان فراوان انجیر روبه‌رو می‌شوید؛ صدای آب این آبشارها و چشمه‌ها در کنار سرسبزی درختان یک فضای دلنشین و یک کنسرت موسیقی طبیعی زیبا ایجاد کرده است. علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، اطراف آبشار آسیاب خرابه، می‌توان از مکان‌های گردشگری دیگری نیز در اطراف آبشار بازدید کرد؛ از جمله:

رودخانه و جاده مرزی ارس: این جاذبه در واقع نزدیک‌ترین مکان گردشگری به آبشار خرابه جلفاست که از آن به عنوان یکی از زیباترین مسیرهای ایران یاد می‌شود.
سد ارس: در کنار بازدید از آبشار، می‌توانید از سدی که بر روی رودخانه ارس بنا شده و در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر جلفا قرار دارد نیز دیدن کنید.

حمام تاریخی جلفا: اگر به جز جاذبه‌های طبیعی، به آثار باستانی و تاریخی نیز علاقه‌مند باشید، می‌توانید از حمام تاریخی جلفا بازدید کنید. این حمام یکی دیگر از بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری اطراف آبشار آسیاب خرابه است که در جاده جلفا به تبریز قرار دارد.

کلیسای سنت استپانوس: این کلیسا که در ۱۷ کیلومتری غرب شهر جلفا واقع شده، یک کلیسای تاریخی منسوب به عصر صفوی است و جزو مهمترین کلیساهای ارامنه ایرانی به شمار می‌رود.

کلیسای چوپان: کلیسای چوپان یکی دیگر از کلیساهای قدیمی و دیدنی این منطقه است که در ۵ کیلومتری جلفا در کنار رودخانه ارس واقع شده است. قدمت این کلیسا نیز به دوره صفوی یا قرن ۱۶ میلادی می‌رسد.
 

کلیسای چوپان جلفا

علاوه بر مکان‌هایی که نام بردیم، در سفر خود به جلفا می‌توانید از روستاهای زیبای اطراف این منطقه نیز بازدید کنید؛ از جمله روستاهایی که دیدن آن خالی از لطف نیست می‌توان به روستای مرزی کردشت اشاره کرد که قلعه و حمام آن جزء آثار تاریخی زمان قاجار هستند. همچنین، در کنار گشت و گذار در اطراف رودخانه ارس و سواحل آن، می‌توانید از بازارچه مرزی برای خرید پوشاک استفاده کنید. به‌علاوه، در هنگام بازدید از آبشار آسیاب خرابه، می‌توانید از امکانات رفاهی آن مانند پارکینگ، آلاچیق، سوپرمارکت و ... استفاده کنید.

 

اقامت در نزدیکی آبشار آسیاب خرابه

همان‌طور که در قسمت قبل گفته شد، در نزدیکی آبشار آسیاب خرابه جلفا، امکانات رفاهی و تفریحی (سوپرمارکت، آلاچیق، سرویس بهداشتی و ...) برای اقامت و استراحت گردشگران و مسافران در نظر گرفته شده است.

همچنین اگر علاقه‌مند باشید شب را در روستاهای آذربایجان شرقی بگذرانید،  می‌توانید در خانه‌های بومی روستاهایی که در نزدیکی آبشار آسیاب خرابه قرار گرفته‌اند، مانند روستای منجن‌آباد اقامت کنید و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی بسازید. علاوه بر اقامتگاه‌های بومی، می‌توانید در نزدیکی این روستاها چادر بزنید و خوابیدن زیر نور ماه و ستارگان را تجربه کنید. خوشبختانه حیوانات وحشی به روستاها نزدیک نمی‌شوند و از این نظر، محل امنی برای کمپینگ به شمار می‌روند. اگر هم به دنبال اقامتگاهی راحت و مدرن هستید، هتل‌های جلفا پذیرای شما خواهند بود.

 

جمع‌بندی

آبشار آسیاب خرابه در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی شهر جلفا قرار گرفته است. از جاذبه‌های این آبشار می‌توان به مناظر زیبای طبیعی، آثار تاریخی و امکانات رفاهی آن اشاره کرد. در کنار بازدید از آبشار می‌توانید از بازارهای مرزی جلفا خرید کنید یا به دیدن رود ارس و جاذبه‌های تاریخی دیگر بپردازید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سلمان ۱۴۰۲/۲/۱۶

من عاشق جلفا هستم دوست دارم بعد از بازنشستگی برم اونجا زندگی کنم . ممنون از شما که زحمت میکشید اطلاعات جامع و مفیدرا از تمام شهرها در اختیار ما قراردهید این اطلاعات برای علاقه مندان که به تنهایی میخوان سفر کنند بسیا رمفید است

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۱۶

بسیار عالی سلمان عزیز خوشحالیم که مورد استفاده تون قرارگرفت جای بسیار زیبایی را در نظر گرفتید برای زندگی

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...