معرفی جاهای دیدنی بندرعباس در شب | رهی نو

تعداد بازدید: ۳۳۹ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

 سفر به بندر و تماشای خلیج فارس حال و هوایی بی‌نظیر دارد که نباید از دست داد، به‌خصوص زمانی که پای جاهای دیدنی بندرعباس در شب هم در میان باشد. اگر در بسیاری از مناطق کشورمان روشنایی روز را برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی طبیعی و فرهنگی انتخاب می‌کنیم، در شهرهای جنوبی کشور وضعیت متفاوت‌تر است.
به‌واسطه وجود گرما و شرجی در طول مدت روز، فعالیت‌هایی همچون دیدن نقاط دیدنی در شب جایگاهی ویژه دارد. در مناطق جنوبی کشورمان که گرمای زیاد هوا امری متداول است، بسیاری از مردمان دوست داشتنی جنوب این مسئله را به گونه‌ای دیگر حل کرده‌اند.
شب زنده‌داری و بیداری در بندرعباس جای گرمای طاقت‌فرسای روز را می‌گیرد و گردشگران را به وجد می‌آورد. قدم زدن در کوچه‌های قدیمی و بازارهای شلوغ و پر التهاب شهر، مسافران را به سوی خود می‌خواند. نسیم خنک سواحل خلیج فارس نیز در شب به کوچه‌ها و خیابان‌های شهر جانی دوباره می‌بخشد و شادابی و طراوت را به اطراف هدیه می‌کند.
در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو مهم‌ترین مناطق توریستی و گردشگری بندرعباس را به‌طور کامل شرح می‌دهیم تا در سفر خود به این بندر تاریخی جاهای جذاب و دیدنی را از دست ندهید.

معرفی جاهای دیدنی بندرعباس در شب

بعضی اوقات این گونه پیش می‌رود که در فصل گرما سفری را برای مناطق جنوبی کشور انتخاب می‌کنیم و شاید در ابتدا این کار را بیهوده و عذاب‌آور احساس نماییم؛ اما وقتی که استان هرمزگان مقصد سفرمان می‌شود، شرایط متفاوت خواهد شد.  بندرعباس شهری است که می‌توان از شب‌های آن برای گردش و بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی‌اش استفاده کرد. اتفاقاً این مسئله در ذهن هر مسافری ماندگار می‌شود وقتی جاهای دیدنی را در شب ببیند.
 برای گردشگران حس زیبا و شاعرانه‌ای خواهد بود هنگامی که در شب‌های آرام بندرعباس به همراه خانواده‌شان به شب زنده داری و بازدید از اماکن گردشگری بپردازند. در این هنگام از شبانه‌روز، دیگر از گرما و شرجی عذاب‌آور نیست و نور مستقیم و زننده آفتاب هم به پایان رسیده است. این موقع که روشنایی حاصل چراغ‌ها، شهر را به‌صورت مصنوعی روشن کرده؛ جذابیت‌ها به گونه دیگری خود را نشان می‌دهند.
 برای درک بهتر دیدنی‌های بندرعباس بهتر است به‌صورت شبانه به گشت‌وگذار بپردازید. برای فرار از گرمای زیاد و شرجی کلافه کننده روزانه، اگر به شب‌های آرام و دلنشین‌ آن پناه ببرید، قطعاً به خوبی متوجه خواهید شد که بازار گردی و پرسه زدن در پاساژهای خنک و معروف این شهر خالی از لطف نیست.
گوش دادن به موسیقی و سازهای بندری تجربه‌ای ماندگار و منحصربه‌فردی را برایتان رقم می‌زند و متوجه می‌شوید که شب‌ها در بندرعباس برای گردش و بازدید چقدر دوست داشتنی و جذاب خواهد بود.

جاهای دیدنی بندرعباس در شب

محله باستانی سورو، پیوند با گذشته

این محله‌ زیبا و باستانی که در غرب بندرعباس قرار دارد،  یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب کشورمان به‌حساب می‌آید  و از آن سکه‌های متعددی مربوط به دوره‌های مختلف ازجمله ساسانی، صفویه و قاجاریه به دست آمده‌است. به‌عنوان مثال در سال ۱۹۲۵ در این محله تعداد ۶۴ سکه طلا ضرب ملوک هرمز و جرون در قریه گودو کشف گردیده است. اگر هر مطلبی در خصوص جاذبه‌ های دیدنی بندرعباس مطالعه کنیم، قطعاً در آن به محله باستانی سورو اشاره‌ای شده و از آن به‌عنوان یک بندر کوچک در مقابل جزیره هرمز و دهکده ماهیگیری در ساحل فارس یا بندری در مسیر جاده هرمز به فارس نام برده شده است.
آنچه مسلم است تاریخ محله کهن سورو با بندر هرمز قدیم (میناب تیاب) جزیره هرمز، جرون، گامرون و بعدها هم بندرعباس گره خورده و پیوند دارد. منطقه باستانی سورو که در حال حاضر محله‌ای از این شهر تاریخی محسوب می‌شود، از دوره حکومت هخامنشیان مسکونی بوده و رونق آن افزوده شده است. منطقه باستانی سورو در گذشته نه چندان دور دارای نخلستان وسیعی بوده که هزاران نخل و سایر درختان همچون کُنار، کرت، کهور، گز و خرک داشته که در فصل گرم تابستان مردم سورو از خنکی سایه آن بهره می‌برده‌اند.
قطعاً گردشگران در بازدید شبانه از این منطقه کهن به‌عنوان یکی از جاذبه های گردشگری بندرعباس احساس خوشایندی پیدا خواهند کرد و به دور از گرمای سوزان روز، از گردش در این محله لذت می‌برند.

جاهای دیدنی بندرعباس در شب

 

موزه آب، یادگار دوره صفوی

این موزه در بخش مرکزی بندرعباس و در یک منطقه تاریخی قرار دارد که بخشی از آثار در فضای باز و مابقی در فضای ساختمان به نمایش گذاشته شده و مربوط به دوره صفویه محسوب می‌شود. در این فضا ابزار و اشیاء مربوط به حفر چاه، تلاش‌ها و سخت‌کوشی‌های مردم در قرون گذشته برای حفر کردن چاه و قنات و نگهداری آن نمایش داده شده است.
موزه زیبای مذکور با مساحت ۱۷۰۰ متر مربع دارای ۲ سالن جدا از هم بوده که معماری آنان از سبک معماری منطقه الهام گرفته و در ساختشان از سنگ‌های کمیاب و گران‌بهایی استفاده گردیده است.  این مجموعه جدا از اینکه دو برکه گرد و طولی دارد، با یک فضای باز به مساحت ۱۵۸۰ متر مربع المان‌های بزرگی مانند آب انبارها، سدها، پل و مجسمه‌های مردم محلی در آن به معرض دید گذاشته‌اند.
 در این موزه تاریخی اشیایی مانند کندر، جهله، ظروف متنوع، کوزه، خمره‌های آب همچون کروش، خمره‌های سنگی (موو)، پایه مشک (مشک تروز) و تصویرهایی از چاه چرخ گاوی، گاوچاه و ابزارهای دیگر مرتبط با حفر قنات و چاه یا نگهداری آن را می‌توان مشاهده کرد.
برکه‌های مدور و طولی بیشتر از مابقی جاهای موزه، بازدیدکنندگان را به سوی خود می‌کشاند. در برکه مدور انواع ظروف، جام‌های آب، وسایل مورد استفاده مردم قدیمی این دیار و یا ابزارهای کهن مربوط به آب مثل کندور و جهله به نمایش درآمده است. در برکه طولی که به عبارتی پیوند دهنده گذشته و امروز محسوب می‌شود، معماری قدیمی دارد و اختلاف فرهنگ‌ها را به نمایش گذاشته و بازدیدکنندگان را با روایت‌های کهن بیشتر آشنا می‌کند.
 درواقع اصلی‌ترین بخش موزه که گنجینه آب است، به شکل مدرنی طراحی و ساخته شده و در سالن‌های این بخش از طریق تصاویر فنون مختلف دستیابی نگهداری و استفاده از آب خودنمایی می‌نماید.

جاهای دیدنی بندرعباس در شب

حمام گله داری، موزه مردم شناسی

این حمام که از مناطق گردشگری بندرعباس محسوب می‌شود، در بلوار ساحلی و خیابان دلگشا قرار دارد و توسط یک تاجر سرشناس و خیّر به نام "شیخ احمد گله داری" ساخته شد. این خیّر نیک‌اندیش با نیّت خدمت به مردم، این حمام را بنا کرد که قدمت آن به دوره قاجاریه برمی‌گردد و پس از اتمام احداث، آن را به مسجد گله داری وقف نمود.
این حمام عمومی که در گذشته بسیار شلوغ بوده و مردم فراوانی از آن استفاده می‌کردند، رونق بسیاری پیدا کرد. آن‌طوری که از خاطرات اهالی قدیمی محله گله داری بیان می‌شود، حمام دارای نوبت زنانه و مردانه بوده و در نوبت مخصوص بانوان؛ این قشر با تشریفات خاصی از صبح تا بعدازظهر را در آن سپری می‌نمودند.
 البته این حمام قدیمی در بین سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۳۸ شمسی موردبازسازی قرار گرفت و از ۱۳۴۰ به بعد که لوله‌کشی شهری و حمام به منازل مردم اضافه شد، حمام گله‌داری از رونق خود افتاد و پس از مدتی تعطیل و سپس متروکه گردید.
این حمام یکی از جاهای دیدنی بندرعباس در شب محسوب می‌شود که در سال ۱۳۷۰ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ اداره این بنا را بر عهده گرفت و علاوه بر ثبت آن در فهرست آثار ملی، بنای ساختمان را بازسازی و احیا نمود.
 به لحاظ معماری در ساخت حمام گله‌داری سنگ‌های اسفنجی و ساروج و گچ دست‌کوب به کار رفته و دلیل استفاده از سنگ‌های اسفنجی در بنا، پتانسیل بالای آنان در جذب رطوبت بوده که با توجه به رطوبت بالای این منطقه استفاده از این سنگ‌ها احساس شده است. حمام مذکور دارای پنج گنبد بوده و آب مصرفی آن از یک چاه با عمق ۱۰ متری تامین می‌شد که خوشبختانه این چاه هم اکنون نیز وجود دارد.
 در حال حاضر از حمام قدیمی گله داری به‌عنوان موزه فاخر استفاده می‌شود و موزه مردم شناسی استان هرمزگان نام گرفته است. پس از متروکه شدن و به دست فراموشی سپرده شدن این حمام، تبدیل آن به موزه یک امر ارزشمند و اقدام فرهنگی مطلوب بود که در راستای احیای این بنای تاریخی و معرفی تاریخ و آداب‌ورسوم مردم این استان جنوبی بوده است.
اگر بتوانید چند روز وقت بگذارید و در یکی از هتل های بندرعباس اقامت فرمایید و تمام دیدنی‌های استان هرمزگان را بازدید نمایید، آن وقت است که سفری رویایی داشته‌اید. درواقع با سفری چند روزه است که می‌توانید لذت بازدید از مناطق گردشگری استان هرمزگان را حس کنید زیرا هم دیدنی‌های بی‌شمار این استان را دیده‌اید و هم از مراکز اقامتی آن همچون هتل‌های مجلل این دیار استفاده داشته‌اید.

جاهای دیدنی بندرعباس در شب

پارک ساحلی دولت؛ پارکی کامل و زیبا

این پارک که با نام ساحل نخل ناخدا نیز شناخته می‌شود، از محبوب‌ترین سواحل در بندرعباس است که شب‌های آرام و زیبای آن هر مسافر و گردشگری را به سوی خود می‌خواند. درواقع نخل خدا یکی از محلات جنوبی بندرعباس و نام ساحل برگرفته از این نام است. پیاده‌روی، دوچرخه سواری، کمپ زدن و گذراندن شب در این ساحل دیدنی؛ منظره‌ای زیبا و دل‌نشین را برای علاقه‌مندان ایجاد می‌کند.
 در این ساحل امکانات مناسبی همچون آلاچیق‌ها، باربیکیو، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌هایی برای سپری کردن اوقات فراغت گردشگران وجود دارد که باید به آنان امکانات رفاهی بیشتری همانند کارتینگ، پیست اسکی، زمین بازی کودکان و زمین فوتبال ساحلی را اضافه نمود.

جاهای دیدنی بندرعباس در شب

قلعه فین، مکانی ۷۰۰ ساله و باشکوه

قلعه زیبای فین که از جاذبه‌های تاریخی و توریستی استان هرمزگان است، به‌عنوان یک شاهکار معماری در دوره‌های ایلخانی و تیموری محسوب می‌شود. این قلعه تاریخی و رازآلود بر روی تپه‌ای بلند بنا شده و شکوه و عظمت خود را به اطراف و گردشگران منعکس می‌نماید. قلعه با فضای بزرگ و وسیع خود ۲۹۰ متر طول و ۱۸۰ متر عرض دارد که بسیار تماشایی خواهد بود.
باستان شناسان می‌گویند که این قلعه در اواسط ورود اسلام به ایران بنا شده و در گذشته کاربرد آن بیشتر مربوط به حوزه نظامی و حفاظتی بوده است. در ساخت قلعه مذکور که در ۳۵ کیلومتری شمال بندرعباس قرار دارد، مصالحی مانند ساروج، خشت‌های مربعی شکل و سنگ‌های نامنظم به کار رفته است.

جاهای دیدنی بندرعباس در شب

پارک ساحلی ولایت؛ منطقه‌ای پرطرفدار بین گردشگران

این پارک ساحلی با امکانات متنوع رفاهی و تفریحی که دارد، یکی از جاذبه‌های مناسب و پرطرفدار در شهر زیبا و توریستی بندرعباس را به وجود آورده و با مساحت ۱۰ هکتاری در بلوار صدف واقع شده و مکانی تفریحی و سرگرم‌کننده نام گرفته است. این پارک زیبای ساحلی مکانی خوب برای پیست اسکیت و دوچرخه سواری است و مسافران در قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌های آن، می‌توانند لحظات ناب و خاطره‌انگیزی را برای خود در این پارک بزرگ و ساحلی رقم زنند.
اگر در شب از این پارک دیدن کنید، فضای سبز آن با نورپردازی بی‌نظیر شما را حیرت‌زده می‌کند و به وجدتان می‌آورد. این پارک ساحلی نزد مردم محلی محبوبیت ویژه دارد و شبانه با ورزش نسیم خنک ساحلی، سفرتان را لذت‌بخش خواهد کرد.

جاهای دیدنی بندرعباس در شب

مجسمه صیاد مروارید، یادمان صیادان پیشین 

 در غربی‌ترین نقطه بلوار غدیر شهر بندرعباس و روبروی استانداری، یک موج شکن وجود دارد که مجسمه زیبای صیاد مروارید در نزدیک‌ترین نقطه از آن قرار گرفته است. مجسمه مذکور نمادی از صنعت قدیمی و بومی صید مروارید در جنوب محسوب می‌شود و دیدن آن خالی از لطف نخواهد بود. تماشای این مجسمه در یک بازدید شبانه و قرار گرفتن در نسیم شبانگاهی ساحل، لطافت خاصی به سفرتان خواهد بخشید و آن را برای همیشه در ذهنتان ماندگار می‌نماید.

جاهای دیدنی بندرعباس در شب

عمارت کلاه فرنگی؛ بنای سه طبقه گمرک صفویه

این بنای تاریخی در بخش مرکزی بندرعباس قرار دارد و در گذشته گمرک و محل تجارتخانه داخلی و خارجی بوده و قدمت آن به دوره حکمرانی صفویان برمی‌گردد. عمارت کلاه‌ فرنگی بندرعباس دارای دو طبقه و یک طبقه کوچک چوبی بر بالای آن دو طبقه است که طبقه اول یا همکف آن جهت نگهداری کالا، طبقه دوم برای تشکیلات اداری و سکونت با دو حیاط گسترده در شمال غرب و دارای آب انبارهای متعدد و یک ساختمان چوبی هشت‌گوش بر فراز طبقه دوم ساخته شده است.

این طبقه ساختمان چوبی که در وسط خود گنبدی مخروطی شکل دارد، به کلاهی شبیه بود که در آن زمان مردم اروپا یا به عبارتی فرنگی‌ها بر سر می‌گذاشتند و امروزه نام این عمارت، برگرفته از این مسئله است. عمارت کلاه فرنگی را می‌توان از جاهای دیدنی بندرعباس در شب دانست.

جاهای دیدنی بندرعباس در شب

بازارهای سنتی و بزرگ بندرعباس

بازار قدیم یا بازار بزرگ سنتی بندرعباس یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارها در این شهر جنوبی است که در بلوار آیت الله طالقانی قرار دارد. این بازار قدیمی و ارزشمند، مکانی زنده و رنگارنگ است که در آن می‌توان به انواع مختلف صنایع دستی، خوراکی‌های بومی و محلی و اجناس متعدد با قیمت‌های مناسب دست یافت. اگر شبانه در این بازار قدیمی گردش کنید، به معنای واقعی زیبایی و عظمت بزرگ‌ترین بازار شهر ساحلی بندرعباس را درک خواهید کرد.
 بازاری جالب که راهروهای متعدد آن با سقف‌های آجری گنبدی شکل به هم اتصال دارند و می‌توانید اوقات خوبی را در آن به گشت‌وگذار بپردازید و از سفر خود به این نقطه از جنوب کشور لذت ببرید.  البته در این شهر می‌توانید از جاهای دیگر همچون بازار ماهی فروشان، بازار شب یا بازار لاری‌ها، بازار مرکزی یا سیتی سنتر بندرعباس، مجتمع رویال ۱ و رویال ۲، مراکز خرید مختلف و... دیدن کنید.

جاهای دیدنی بندرعباس در شب

بهترین هتل های بندرعباس برای اقامت 

جاذبه‌های گردشگری هرمزگان به لحاظ تعدد و تنوع، ازجمله مقاصد جذاب گردشگری در ایران به شمار می‌روند و معمولاً به‌عنوان مقصد سفر بسیاری از هم‌وطن‌هایمان قرار می‌گیرند تا از این دیدنی‌های تاریخی و طبیعی این دیار به بهترین شکل بهره ببرند.
شاید مسافرانی باشند که سفرشان به این استان زیبا و جنوبی چندین روز به طول بیانجامد؛ بنابراین ناچار هستند که برای اقامت در این استان جایی برای خود رزرو کنند و اینجا است که هتل‌های زیبا و مناسب آن نقش خود را در این زمینه ایفا می‌کنند.
اگر به‌عنوان مسافر و یا گردشگر به این استان سفر دارید و قصدتان ماندن است، در ادامه این مطلب به ذکر هتل‌های شهر بندرعباس خواهیم پرداخت تا دغدغه اقامت برای استراحت و آرامش نداشته باشید‌. اگر دغدغه و نگرانی از بابت اقامت نباشد، سفر را خوشایند و لذت‌بخش خواهد نمود و هتل‌هایی که خدمات‌دهی مناسب به گردشگران و رضایت‌مندی آنان را بر عهده دارند، در شهر بندرعباس کم نیستند.
هتل‌های مختلفی همچون هما، هرمز، خلیج‌فارس، آتیلار، ناز، اطلس، آپادانا، فروغ و... در این شهر هستند که خدمت‌رسانی مناسب و رضایت بخشی را ارائه می‌دهند که به لحاظ اقامت و رفاه و آسایش، خیال‌ مسافران راحت باشد.
هتل هما بندرعباس، از هتل‌های بزرگ و پنج ستاره‌ای است که با انتخاب آن، گردشگران می‌توانند با خیالی آسوده‌تر به ادامه سفر و بازدید از جاذبه‌های گردشگری استان هرمزگان ادامه دهند و دغدغه‌ای در خصوص محل اقامت و استراحت نداشته باشند.
این هتل با معماری زیبا و امروزی، با امکانات و ظرفیت‌هایی که دارد، در جوار ساحل خلیج فارس، می‌تواند سفری خاطره‌انگیز را برای گردشگران رقم ‌زند. همچنین شما می‌توانید با اقامت در این هتل از جاهای دیدنی بندرعباس در شب لذت کامل را ببرید.
این هتل امکانات مناسب و کادر خدمات رسان باتجربه‌ای دارد و برای جلب رضایت مشتریان تلاش می‌کند. قطعاً داشتن یک سفر رویایی به استان زیبای هرمزگان و اقامت در این هتل سرشناس؛ سراسر لحظات سفر را برای مسافران لذت‌بخش خواهد کرد.

جاهای دیدنی بندرعباس در شب

سخن پایانی

با توجه به مکان‌هایی که در سطر‌های بالا به‌طور مشروح گفته شد، اگر سفرتان به استان هرمزگان مصادف با ایام گرم بود و با گرمای شدید و شرجی مواجه شدید، می‌توانید بسیاری از بازدیدها و برنامه‌هایتان را به شب موکول کنید.
اماکن متنوع و فراوان شهرستان بندرعباس از قلعه فین گرفته تا محله باستانی سورو، موزه آب، حمام گله داری، ساحل نخل ناخدا، عمارت کلاه فرنگی، مجسمه صیاد مروارید، پارک ولایت و دولت، بازارها و مراکز خرید و... وجود دارند که طی بازدید و گردشی شبانه می‌توان ضمن دوری از گرمای روزانه؛ در هوایی خنک و با طراوت از این جاذبه‌های توریستی به بهترین وجه استفاده نمود و سفری رویایی را در این دیار رقم زد.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی بندرعباس در شب

از چه اماکنی در بندرعباس می‌توان در شب دیدن کرد؟

مکان‌های تفریحی و توریستی مانند محله باستانی سورو، موزه آب، حمام گله‌داری، پارک‌های ساحلی دولت و ولایت، قلعه فین، عمارت کلاه فرنگی، مجسمه صیاد مروارید و... تعیین کرد.

آیا دمای هوای شبانه و روزانه بندرعباس با هم برابر است؟

در شهر ساحلی بندرعباس روزها به دلیل تابش شدید نور آفتاب و گرم شدن دریا، ترکیب گرما و شرجی هر فردی را در این شهر آزار خواهد داد اما شب به دلیل عدم وجود گرمای خورشید، مقدار زیادی از گرمای هوا کاسته می‌شود و هوا بسیار خنک‌تر از روز خواهد بود.

برای اقامت در بندرعباس کدام هتل‌ها مناسب هستند؟

گردشگران بازدیدکننده از دیدنی‌های استان هرمزگان به می‌توانند از هتل‌های مختلفی همچون هما، هرمز، خلیج‌فارس، آتیلار، ناز، اطلس، آپادانا، فروغ و... در شهر بندرعباس استفاده کنند.

در بندرعباس از چه بازارهایی می‌توان خرید کرد؟

جدا از بازار قدیم یا بازار بزرگ سنتی؛ می‌توان از بازار ماهی فروشان، بازار شب یا بازار لاری‌ها، بازار مرکزی یا سیتی سنتر بندرعباس، مجتمع رویال ۱ و رویال ۲ و چندین مرکز خرید دیگر هم کالاها و لوازم مورد نیاز خود را خریداری نمود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
دشتی ۱۴۰۳/۵/۱۴

بخاطر گرمای هوا بندر عباس تو روز اصلا بیرون نمیشه رفت بهتره که در شب رفتش بیرون چقدر خوب که جاهای دیدنی بندر عباس در شب و معرفی کردید.

  مدیر سایت۱۴۰۳/۵/۱۴

دشتی عزیز خوشحالیم از مطالب رضایت داشته اید.

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...