عمارت آصف وزیری (خانه کرد)

تعداد بازدید: ۲۰۱ 1397/06/12

عمارت آصف وزیری یا همان خانه‌ی کرد یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهر سنندج است. امروزه این خانه را به «موزه مردم‌شناسی مناطق کردنشین» یا «خانه کرد» ایران است؛ خانه کرد نمادی از هویت فرهنگی کردها، گنجینه مردم‌شناسی این قوم و از با ارزش‌ترین آثار فرهنگی و تاریخی کردستان به شمار می‌رود.گفته می‌شود بانی ساخت این خانه در دوران صفوی، آصف اعظم (میرزا علی نقی خان لشکر نویس) بود.  این بنا علاوه بر سردر نیم هشتی، دالان ورودی و اتاق تقسیم آب دارای چهار حیاط بیرونی، اندرونی و مطبخ است. در گوشه ضلع جنوبی عمارت، حیاط کوچکی قرار دارد که به حیاط مطبخ معروف است و دارای آب‌نمایی سنگین است و در مطبخ که فضایی است مسقف، با طاق و تویزه به این حیاط باز می‌شود. این عمارت در سال ۱۳۷۵، با شماره‌ی ۱۸۲۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر

لطفا منتظر بمانید ...