رَهی نو

بهترین مکان های ایران برای کوهنوردی

تعداد بازدید: ۲۰۵ ۶ آذر ۱۴۰۲

افرادی که اهل کوهنوردی هستند، آرامشی را در این ورزش به‌دست می‌آورند که جایگزینی برای آن پیدا نمی‌کنند. کوهنوردی به این افراد، آرامش و تعادلی می‌بخشد که حاضر نیستند آن را با چیز دیگری عوض کنند. 
اگر می‌خواهید به جمع عزیزان کوهنورد بپیوندید، اما از بهترین مکان های ایران برای کوهنوردی اطلاعی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو همراه باشید. در این مقاله به‌طور کامل به شما توضیح خواهیم داد که کدام مکان‌ها برای کوهنوردی در ایران مناسب هستند و روش‌ها و تجهیزات مورد نیاز کوهنوردی چیست.

بهترین مکان های ایران برای کوهنوردی

جاذبه‌های دیدنی و همینطور مکان‌های مناسب برای کوهنوردی در ایران تمام‌نشدنی است. نقاط کوهستانی زیادی در تمام ایران وجود دارد که با دیدن آنها می‌توان به زیبایی طبیعت آن پی برد. در این میان برخی از آنها این امکان را برای کوهنوردان ایجاد می‌کند که بتوان از آنها صعود کرد. اگر به کوهنوردی علاقه پیدا کرده‌اید و می‌خواهید با بهترین مکان های ایران برای کوهنوردی آشنا شوید، این مطلب برای شما بسیار کاربردی خواهد بود. در ادامه این مکان‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

دماوند، قله‌ای بلند بر فراز خاورمیانه

قله دماوند

قله دماوند یا دنباوند که به نام بام ایران نیز شهرت دارد، بلندترین قله در ایران و همینطور بلندترین قله آتشفشان در خاورمیانه است که ارتفاعی نزدیک به 5610 متر دارد. کارشناسان زمین‌شناسی عمر این قله را به 38500 سال تخمین زده‌‌اند. قله  دماوند در سال 1387 به ثبت آثار ملی ایران رسید و نخستین اثر طبیعی ایران شناخته شد.
قله دماوند قسمتی از رشته کوه البرز و در جنوب دریای خزر قرار گرفته است و یکی از در دسترس‌ترین قله‌ها به شمار می‌آید. در روزهای آفتابی می‌توانید قله دماوند را از شهرهای تهران، ورامین و قم مشاهده کنید. این قله دارای چشمه‌های آب گرم از جمله لاریجان، وانه و اسک است. اگر تمایل به صعود قله دماوند را دارید، پیشنهاد می‌کنیم در فصول گرم سال از این قله دیدن کنید.

سهند، قله زیبای ایران

سهند با ارتفاع 3700 متر، یکی از زیباترین قله‌های آتشفشانی و البته غیر فعال ایران است که در نزدیکی شهر تبریز قرار دارد. این قله دارای 3 قله مرتفع است که چشمه‌های طبیعی و آب معدنی زیادی در خود دارد.
نام‌های دیگر قله سهند، مورتال داغی، جام، گیروداغی، سلطان، شیر داغی، آغ آغ، حرم داغی، کمال، درویش، دمیرلی و آتاشان هستند. چنانچه قصد صعود به قله سهند را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا در ماه‌های اردیبهشت و خرداد به این قله بروید.

علم کوه، قله سرسخت مازندران

ایران قله‌ها و کوه‌های سرسختی دارد که علم کوه یکی از این قله‌ها است. این قله با ارتفاع 4850 متر در استان مازندران قرار دارد. علم کوه دومین قله مرتفع ایران است و یکی از کوه‌های مورد علاقه کوهنوردان و صخره‌نوردان به‌شمار می‌آید. اگر قصد رفتن به این قله را دارید، باید سختی صعود از این قله را به دوش بکشید و با امکانات و تجهیزات کامل سفر خود را آغاز کنید. 

کوه بیستون

 

کوه بیستون. 


یکی دیگر از قله‌های مرتفع ایران که هر ساله کوهنوردان زیادی به آنجا می‌روند، کوه بیستون یا کوه بهسیتون است. این کوه در دامنه کوه زاگرس و در استان کرمانشاه قرار دارد. بیستون با ارتفاع 2760 متری در دسته پرچالش‌ترین کوه‌های ایران است. لازم به ذکر است که کوه بیستون فقط یک منطقه برای کوهنوردی به‌شمار نمی‌آید، بلکه میراثی جهانی و تاریخی محسوب می‌شود. اگر به این منطقه سفر کنید، کتیبه‌ها و بناهای تاریخی که از زمان داریوش اول بجا مانده‌اند را می‌بینید که این کتیبه‌ها از مشهورترین و بزرگترین کتیبه‌های ایران است.  اگر برای کوهنوردی و دیدن کوه بیستون به کرمانشاه سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم برای محل اقامت خود، هتل لاله بیستون کرمانشاه  را رزرو کنید.

سبلان، کوه معروف ایران

از محبوب‌ترین و معروف‌ترین کوه‌‎های ایران و مورد علاقه کوهنوردان که نام آن را بسیار شنیده‌اید، سبلان است. این قله در اردبیل قرار گرفته و ارتفاعی نزدیک به 4811 متر دارد. قله سبلان در دسته مهم‌ترین کوه‌های ایران و جزو آثار ملی به‌شمار می‌رود. در این قله مکان‌های تفریحی و دیدنی مانند پیست اسکی آلوارس و پل معلق مشگین شهر وجود دارد، اما اغلب افراد و بخصوص مردم اردبیل سبلان را به آبگرم آن می‌شناسند. بهترین زمان سفر به این قله زیبا، فصل بهار و تابستان است.

زردکوه

قله زردکوه از زیردامنه‌های کوه‌های زاگرس و در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. اما اینکه چرا به این کوه، زردکوه می‌گویند، به‌دلیل رنگ زرد این کوه است. از جاذبه‌های اطراف زردکوه می‌توان به دریاچه کوهرنگ اشاره کرد که مورد علاقه کوهنوردان است.اگر در فصل تابستان به این ارتفاعات بروید، می‌توانید از قبایل عشایری بختیاری که به این مناطق مهاجرت کرده‌اند، دیدن کنید.اگر به اسکی روی برف علاقمندید، می‌توانید در فصل زمستان که فضای مناسبی دارد، این ورزش مفرح را انجام دهید. 

دنا، رشته کوه سرسبز

 

قله دنا

از بلندترین قله‌های رشته کوه زاگرس، دنا است که بین استان‌های اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. این قله با ارتفاع 4448 متر در نزدیکی روستایی به نام دنا واقع شده است. از آنجایی که اطراف رشته کوه دنا، یکی از مهم‌ترین مناطق حفاظت‌شده قرار گرفته، شکار کردن در این منطقه ممنوع است.

شیرکوه، قله بلند یزد

از قله‌های زیبای نزدیک به شهر یزد می‌توان به شیرکوه اشاره کرد که ارتفاع آن به 4055 متر می‌رسد. چشمه‌های بکری در اطراف شیرکوه قرار دارد که از زیبایی‌های این قله به‌شمار می‌آید. 

اشترانکوه، آلپ ایران

اشترانکوه با ارتفاع 4150 متر یکی دیگر از مرتفع‌ترین کوه‌های ایران است که در نزدیکی شهرستان ازنا در لرستان قرار دارد. این منطقه در سال 1340 جزو مناطق حفاظت شده است که پوشش گیاهی و جانوری بسیار متنوعی دارد. 

قله توچال 

 

قله توچال

یکی از زیباترین و جذاب‌ترین قله‌های ایران، توچال است که در شمال استان تهران قرار دارد. ارتفاع این قله به 3950 متر می‌رسد. از بهترین و استانداردترین مسیرهای کوهنوردی در ایران می‌توان به مسیر دربند تا توچال اشاره کرد که از میدان دربندسر شروع شده و تا پناهگاه شیرپلا ادامه دارد. اگر قصد کوهنوردی در این مسیر را دارید و نگران سخت بودن آن هستید، باید بدانید که هم افراد حرفه‌ای و هم مبتدی می‌توانند این راه را کوهنوردی کنند.

دارآباد

دارآباد در شمال شرق تهران و در محله شمیران قرار دارد. رودخانه‌ای زیبا به ارتفاع 1700 متر از این مسیر می‌گذرد که از توچال سرچشمه می‌گیرد. این مسیر مناسب کوهنوردان مبتدی و حرفه‌ای است و پیشنهاد می‌کنیم اگر اهل کوهنوردی هستید، حتما سری به این منطقه بزنید. اما بطور کلی دارآباد جزو مسیرهای سخت محسوب می‌شود و اغلب کوهنوردان حرفه‌ای این مسیر را انتخاب می‌کنند. اما برای کوهنوردان مبتدی و افرادی که برای گردش به این منطقه آمده‌اند نیز راه آسانی درنظر گرفته شده است. حتی مسیرهایی برای پیاده‌روی‌های خانوادگی نیز ایجاد شده و سرویس بهداشتی نیز برای عموم قرار دارد. کوهنوردی با خود خستگی زیادی به همراه دارد. بنابراین اگر از شهرهای دیگر برای کوهنوردی به تهران می‌آیید، حتما در هتل ویستریا تهران  که در نزدیکی دارآباد است، اقامت کوتاهی داشته باشید.

روش های کوهنوردی 

کوهنوردی یک ورزش تخصصی است و شاخه‌ها و روش‌های مختلفی نیز دارد. البته برخی از افراد کوهنوردی را یک شغل می‌دانند و از آن برای کسب درآمد استفاده می‌کنند. از میان روش های مختلف کوهنوردی می‌توان به دره‌نوردی، یخ‌نوردی، صخره‌نوردی، غارنوردی، سنگ‌نوردی، کوهپیمایی و صعود به قله اشاره کرد.

تجهیزات مورد نیاز کوهنوردی 

 

تجهیزات مورد نیاز کوهنوردی

فعالیت‌هایی مانند کوهنوردی و یا طبیعت‌گردی نیازمند داشتن تجهیزات مناسبی است و در صورتیکه این لوازم را با خود به همراه نداشته باشید، قطعا انجام این کار برایتان ناممکن و یا بسیار سخت خواهد بود. از تجهیزات مورد نیاز کوهنوردی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن کفش مناسب کوهنوردی بطوریکه پای شما بر روی سنگ‌ها و صخره‌ها لیز نخورد.
  • همراه داشتن کوله مناسب و استاندارد که علاوه‌بر راحتی در حمل، بتوان لوازم مورد نیاز مانند خوراک و آب را در آن قرار داد.
  • به همراه داشتن لباس مناسب که در آن احساس راحتی کنید.
  • داشتن زیرانداز برای زمانی که نیاز به استراحت دارید.
  • استفاده از باتوم کوهنوردی برای اینکه بتوانید از مسیرهای سخت عبور کنید.

دیگر لوازم کوهنوردی شامل موارد زیرهستند:

  • کوله‌پشتی
  • چاقو چندکاره
  • چراغ قوه
  • فلاسک چای
  • بطری آب
  • کیسه خواب
  • پاوربانک، سوت، ساعت مچی هوشمند، قاشق و چنگال
  • وسایل شخصی مانند ضد آفتاب
  • خوراکی مانند نان، خشکبار، کنسرو

فرق بین کوهنوردی و طبیعت گردی 

برای کوهنوردی باید دوره‌های آموزشی مربوط به آن را بگذرانید که از شیب کم شروع کرده و به‌تدریج توانایی جسمانی خود را بالا ببرید. اما در طبیعت‌گردی نیاز به آموزش نیست و نکات مهم در زمان سفر به افراد گفته می‌شود.
یکی دیگر از تفاوت‌های طبیعت‌گردی و کوهنوردی این است که در طبیعت‌گردی مسیرهای مشخصی مانند مراتع، کوه و جنگل پیش روی شما قرار دارد، اما در کوهنوردی ممکن است  با مسیرهایی با درجه سختی بالا روبرو شوید که شما را غافلگیر کند.

مزایا و معایب کوهنوردی

همانطور که گفتیم، کوهنوردی یک ورزش تخصصی است که مزایای زیادی را با خود به همراه دارد.  در هنگام ورزش کوهنوردی میزان باز شدن مویرگ‌ها افزایش پیدا کرده و 95% افزایش می‌یابد. به‌این ترتیب با باز شدن مویرگ‌ها میزان اکسیژن‌رسانی با سرعت بیشتری در بدن انجام می‌‎شود.
از دیگر مزایای کوهنوردی می‌توان به جلوگیری از ابتلا به نقرس، از بین رفتن چربی، جلوگیری از ابتلا به دیابت، جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان، کاهش وزن، داشتن قلب سالم‌تر، افزایش جریان خون در بدن، جلوگیری از ابتلا به افسردگی، جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه در زنان و جلوگیری از بی‌خوابی اشاره کرد.
در این میان برخی از ورزش‌ها مانند کوهنوردی ممکن است برای برخی از افراد که آسیب‌های جسمانی خاصی دارند، مناسب نباشد. برای مثال اگر شما دچار کمردرد باشید، ممکن است که حمل طولانی مدت کوله‌پشتی برای شما خطرناک باشد. در این صورت بهتر است که از کوله‌پشتی‌های کوچک استفاده کنید.
یکی دیگر از مواردی که شاید در زمان کوهنوردی با آن مواجه شوید، وجود حیوانات وحشی است. چنانچه در شهر تهران اقدام به کوهنوردی می‌کنید، قطعا با چنین حیواناتی روبرو نخواهید شد. اما اگر به خارج از تهران می‌روید، سعی کنید از افراد باتجربه که مسیرها را می‌شناسند، کمک بگیرید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد بهترین مسیرهای کوهنوردی در ایران و همینطور تهران صحبت کردیم. اگر به‌تازگی تصمیم به کوهنوردی گرفته‌اید، توصیه می‌کنیم از شخصی که در مورد این موضوع تجربه دارد، کمک بگیرید.
اگر از شهرهای دور برای کوهنوردی به تهران می‌آیید، پیشنهاد می‌‎کنیم که برای استراحت و رفع خستگی، هتل پارسیان استقلال تهران را از طریق سایت رهی نو در کمترین زمان رزرو کنید. 

سوالات متداول

لوازم مورد نیاز کوهنوردی چه چیزهایی هستند؟

کوله پشتی، چاقو چندکاره، چراغ قوه، فلاسک چای، بطری آب، کیسه خواب، پاوربانک، سوت، ساعت مچی هوشمند، قاشق و چنگال، وسایل شخصی مانند ضد آفتاب، خوراکی مانند نان، خشکبار، کنسرو.

بهترین مسیرهای کوهنوردی ایران کدامند؟ 

دماوند، سهند، علم کوه، کوه بیستون، سبلان، شیرکوه، دنا، زردکوه، توچال، دارآباد، اشترانکوه.

ارتفاع و مسیر پیمایش قله توچال چقدر است؟

قله توچال ارتفاعی به اندازه 3960 متر و 10 تا 12 کیلومتر مسیر پیمایشی دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...