رَهی نو

روستای کندلوس کجاست؛ مسیر دسترسی + عکس

تعداد بازدید: ۱۹۵۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۱

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که جاذبه‌های گردشگری متعددی در مازندران وجود دارد و هرساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان است؛ اما در این میان روستای کندلوس یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر خطه سبز و زیبای استان مازندران محسوب می‌شود که به علت آب‌وهوای مطبوع، به تصویر کشیدن زندگی سنتی و جاذبه‌های دیدنی زیبای خود، محبوبیت خاصی در میان گردشگران و طبیعت گردان دارد. برای آشنایی بیشتر با این روستای زیبا، تا انتهای این مطلب از رهی نو، همراه ما باشید.

 

روستای کندلوس کجاست؟‌

کندلوس نام روستایی در دهستان زانو رستاق، بخش کجور و از توابع شهرستان نوشهر و جز ییلاقات مازندران است. این روستا با قدمتی چهارهزارساله در طی چند دهه اخیر به‌شدت موردتوجه گردشگران داخلی و بین‌المللی قرارگرفته است. علت این شهرت و محبوبیت نیز می‌تواند آب هوای مطبوع، طبیعت بکر و وجود جاذبه‌های گردشگری رؤیایی در این منطقه باشد.

 

روستای کندلوس

برای آشنایی با جاهای دیدنی مازندران و جاهای دیدنی نوشهر این مقالات را از دست ندهید.

روستای کندلوس که در میان بومیان، گندولاس نیز خوانده می‌شود، به‌عنوان اولین سکونتگاه بشری در استان مازندران شناخته می‌شود. این روستای زیبا در آخرین سرشماری در سال 1385  حدود 115 نفر جمعیت داشت که به‌طور حتم با توجه به رشد و رونق خانه‌سازی در این ناحیه امروزه جمعیت این روستا نسبت به این آمار افزایش‌یافته است.

 

کندلوس ازجمله روستاهای بکر و کهن شمال ایران برشمرده می‌شود که به علت دسترسی دشوار و ناشناخته بودن تا چند دهه اخیر، بافت سنتی خود را حفظ کرده است. معماری زیبا و سقف‌های شیروانی این روستا در کنار زندگی ساده روستایی ازجمله دلایلی است که گردشگران اهل ذوق را به وجد می‌آورد؛اما زیبایی‌های این نقطه از ایران‌زمین، تنها به موارد فوق ختم نمی‌شود، بلکه آداب‌ورسوم مردم در روزهای خاصی از سال در کنار میهمان‌نوازی و لباس زیبای آن‌ها ازجمله مواردی است که آن را نزد گردشگران زیباتر جلوه می‌دهد.

 

جاهای دیدنی روستای کندلوس

کندلوس، به‌عنوان نگین استان مازندران و یکی از باصفاترین روستاهای این خطه، جاذبه‌های دیدنی باشکوهی را خود جای‌داده است که برخی از آن‌ها ساخته دست بشر و برخی دیگر از نوع جاذبه‌های طبیعی این منطقه هستند که در ادامه این بخش با دیدنی‌های این روستا بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

موزه مردم شناسی کندلوس

در بین سال‌های 1360 تا 1368 دکتر علی‌اصغر جهانگیری، با همت و تلاش‌های فراوان اقدام به تأسیس این موزه زیبا کرد. در این موزه دوطبقه می‌توان انواع قاشق، چنگال، ظروف فلزی و چوبی را مشاهده کرد که از دوران قبل از اسلام باقیمانده است. قدمت برخی از وسایل موجود در موزه زیبا به هزاره دوم میلادی بازمی‌گردد. این موزه زیبا که در سال 1390 میزبان بیش از 60000 گردشگر داخلی و خارجی بود، امروزه به‌عنوان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری کندلوس شناخته می‌شود.

 

موزه گیاهان دارویی

باغ بوتانیک یا همان موزه گیاهان دارویی روستا، در سال 1365 تأسیس شد. در این موزه بیش از 250 گونه گیاهی کشت می‌شود که از آن‌ها در جهت اسانس گیری، استفاده داخلی، داروسازی و... استفاده می‌شود. اگر قصد بازدید از این جاذبه زیبای کندلوس را دارید، پیشنهاد می‌کنیم فصل بهار و تابستان را به جهت آشنایی بیشتر با گیاه دارویی منطقه انتخاب کنید.

 

چشمه های آب معدنی

کندلوس در میان کوه‌های البرز پنهان‌شده است و این موضوع بستر چشمه‌های آب‌معدنی خودجوش و فراوانی را در اطراف روستا فراهم کرده است. اغلب گردشگرانی که به این روستا سفر می‌کنند، از چشمه‌های خودجوش و خنک اطراف روستا در فصل بهار و تابستان حیرت‌زده می‌شوند.  

 

آبشار کندلوس

آبشار کندلوس واقع در 5 کیلومتری روستا از دیگر جاذبه‌های دیدنی این منطقه است. این آبشار زیبا با ارتفاع 10 متر در دل جنگل پنهان ‌شده است و در فهرست آبشارهای ناشناخته منطقه مازندران قرار دارد. ازآنجایی‌که برای رسیدن به این آبشار 5/1 ساعت پیاده‌روی لازم است، پیشنهاد می‌شود حتماً در هنگام برنامه‌ریزی برای بازدید، لباس مناسب و خوراکی‌های خشک را فراموش نکنید.

 

آبشار کندلوس

 

امامزاده فضل و فاضل علیه‌السلام

بنای بارگاه امامزاده فضل و فاضل علیه‌السلام به‌عنوان یکی از بناهای قدیمی از 100 سال گذشته است. بارگاه امامزاده ازجمله بناهای زیارتی و سیاحتی روستا است که هرساله پذیرای تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی است. مردم بومی کندلوس نسبت به  امامزاده فضل و فاضل علیه‌السلام ارادت خاصی دارند و برای گره‌گشایی در کارها و مشکلات خود به این امامزاده متوسل می‌شوند. بارگاه که در قسمت  شرقی روستا واقع ‌شده است، دارای معماری بی‌نظیری است. با ورود به درون بقعه، می‌توان شاهد نقاشی‌ها و تزئینات ظریفی در سقف و دیواره بارگاه بود که قدمت تمام آن‌ها به بیش از 100 سال پیش بازمی‌گردد.

 

حمام کندلوس

یکی دیگر از بناهای تاریخی موجود در روستای کندلوس که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد، حمام کندلوس است. گرچه بخش زیادی از حمام، تحت تأثیر بی‌توجهی از بین رفته است؛ اما هنوز هم می‌توان باکمی دقت، شاهد بخش‌های مختلفی نظیر خزینه، حوض، رختکن و... بود. این حمام تاریخی در سال 1386 به‌عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

دریاچه خضر نبی

از دیگر جاذبه‌های زیبای کندلوس، می‌توان به دریاچه خضر نبی اشاره کرد. این دریاچه با وسعت نیم هکتاری خود نزد مردم روستا بسیار مقدس است و در مورد آن داستان‌های شنیدنی زیاد وجود دارد. گفته‌ها حاکی از آن است که اغلب مردم روستا برای علاج درد خود در آب شیرین آن شنا می‌کنند. محدوده دریاچه خضر نبی زیستگاه جانداران زیادی نظیر مرال، شوکا، گوزن، خرس قهوه‌ای و... است.

 

جاذبه‌های دیدنی کندلوس تنها محدود به موارد فوق نمی‌شود، بلکه جای‌جای این روستا از کوچه‌پس‌کوچه‌ها و سقف‌های شیروانی زیبایش تحت عنوان جاذبه دیدنی شناخته می‌شود. اگر از این روستا بازدید می‌کنید این نکته را به یاد داشته باشید که خاک آن بستر زندگی گیاهان کمیاب و در حال انقراض است، بنابراین در هنگام قدم زدن و عکاسی، علاوه بر جانوران مراقب گیاهان نیز باشید.  

 

صنایع دستی و سوغات کندلوس

عمده درآمد مردم کندلوس از طریق فروش محصولات زمین‌های زراعی و باغات تأمین می‌شود. عموم مردم این روستا در مزارع و باغ‌های خود محصولاتی نظیر گندم، جو، سیب، هلو و... می‌کارند. هم‌چنین پرورش ماکیان و دام از دیگر منابع درآمد مردم روستا محسوب می‌شود.

 

ازآنجایی‌که خاک این منطقه ازجمله بهترین بسترها برای کشت انواع گیاهان دارویی است، اغلب مردم روستا از زمین‌های کشاورزی به بهترین شکل استفاده می‌کنند و در کنار سایر محصولات کشاورزی به کشت داروهای گیاهی نظیر به‌لیمو، گل‌گاوزبان، آویشن و... مشغولند.

 

صنایع‌دستی نظیر جوراب، جاجیم، قالی، چادرشب و... در برخی از مغازه‌های کندلوس وجود دارند که همه آن‌ها حاصل دسترنج مردم باسلیقه کندلوس است. اگر به خرید  لباس‌های محلی علاقه دارید، خوب است بدانید که لباس‌های مردم کندلوس ازجمله زیباترین لباس‌های محلی خطه مازندران محسوب می‌شود. این لباس شامل پرچ، پیراهن، جلیقه و چارقد است که هر یک از آن‌ها می‌توانند به‌عنوان یک سوغات یا تحفه از این روستا در نظر گرفته شوند.

 

رسوم قدیمی در روستای کندلوس

آداب‌ورسوم مردم کندلوس از دیگر جاذبه‌های این روستا برشمرده می‌شود که گردشگران داخلی و بین‌المللی را حیرت‌زده می‌کند. در ادامه این بخش با آداب‌ورسوم و مراسم‌ مردم این خطه از کشور، به‌طور خلاصه آشنا خواهیم شد.

 

جشن فردینه ماه (جشن دهکده)

فردینه ماه ازجمله جشن‌های سنتی و دارای آداب‌ورسوم دیدنی است. برگزاری این جشن به ایام دور بازمی‌گردد، زمانی که تقویم در هر نقطه از ایران به شکل خاصی تعبیر می‌شد. مردم مازندران یا همان طبری‌های کهن، روزهای اول مردادماه را به‌عنوان نوروز می‌شناختند و با شروع ماه مرداد با جشن و پخت شیرینی به استقبال سال جدید می‌رفتند. جشن فردینه ازجمله سنت‌های کم‌رنگ در میان مردم کنونی روستا بود که در سال 1383 باهمت جوانان، جانی دوباره گرفت. در چند سال اخیر هرساله در ماه 4 و 5 مرداد آیین فردینه با همان سبک و رسوم کهن در این روستا برگزار می‌شود.

 

جشن فردینه ماه

 

عروسی در روستای کندلوس

جالب است بدانید که مراسم عروسی در روستا همچنان طبق رسوم گذشته برپا می‌شود و عروس و داماد بالباس محلی به خانه بخت می‌روند. آن‌ها در مراسم عروسی خود رسوماتی نظیر پخت شیرینی پرساق، حنابندان، حمام سری، رقص محلی و... را انجام می‌دهند که این جذابیت عروسی‌های کندلوس را دوچندان می‌کند.

 

جشن سیزده شو

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، درگذشته تقویم اقوام باهم متفاوت بود. ازاین‌رو دوازدهم تیرماه تقویم طبری یا همان دوازدهم آبان تقویم شمسی، روزی است که کاوه آهنگر بر ضحاک پیروز شد. مردم روستای کندلوس در این روزبه شکرانه این اتفاق خوب در کنار هم جمع می‌شوند و با رقص و شادی این روز را جشن می‌گیرند.

 

آیین مج

آیین مج یا شِگیم از دیرباز تا کنون، نزد مردم خطه مازندران و گلستان از اهمیت زیادی برخوردار است. مج یا شگیم کودک و نوجوانی است  که پس از استخاره هرساله موظف است در روز اول عید با آینه، قرآن، ظرفی آب و سبزه به‌عنوان اولین نفر وارد خانه شود و مقداری آب در گوشه خانه بریزد.  مج نزد مردم خطه سبز شمال ایران و مردم روستای کندلوس نماد برکت است.

 

بهترین زمان برای بازدید از روستای کندلوس

گرچه کندلوس در هر فصل زیبایی مخصوص به خود را دارد؛ اما ازآنجایی‌که امکان دسترسی به این روستا در فصول سرد سال کمی دشوار است و ممکن است سرمای هوا در این منطقه برای برخی گردشگران ناخوشایند باشد، پیشنهاد می‌شود فصل‌هایی نظیر بهار، تابستان و نیمه اول پاییز را به جهت بازدید از این روستای زیبا انتخاب کنید. در انتهای این بخش نیز لازم به ذکر است بگوییم بهترین فصل بازدید از کندلوس ازنظر گردشگران بین‌المللی، فصل تابستان است؛ زیرا در این فصل روستا مملو از درختانی با میوه‌های خوش‌رنگ خواهد شد. هم‌چنین که می‌توان شاهد آداب رسوم و فرهنگ غنی مردم محلی بود.

 

غذاهای محلی کندلوس

در کنار تمام غذاهای محلی استان مازندران که در کندلوس هم به‌عنوان غذای محلی منطقه شناخته می‌شود، آش بیشت واش غذای سنتی و محلی است. نحوه طبخ این آش نیز بسیار آسان است. مواد لازم برای طبخ آن شامل اسفناج، عدس، گردو، سیب‌زمینی، شیر و... است. برای تهیه این آش باید در ظرفی جداگانه اسفناج را به همراه ادویه‌ها و سیب‌زمینی با شیر حدوداً 45 دقیقه پخت، پس‌ازآن به آن عدس پخته‌شده را اضافه کرد. زمانی که آش به غلظت مناسب رسید، گردوی در روغن تفت‌داده شده را به آن اضافه کرد. چاشنی و طعم‌دهنده اصلی این غذای لذیذ گردو است. هر چه گردو در این آش بیشتر باشد، غلظت و طعم آن نیز لذیذتر خواهد بود.

 

دسترسی به روستای کندلوس

هر جای ایران عزیز که ساکن هستید، برای دسترسی به روستای کندلوس باید 6 کیلومتر در چالوس رانندگی کنید و پس از عبور از مرزن‌آباد، باراهنمایی تابلوها خود را منطقه دو آب کجور برسانید و پس از طی کردن 42 کیلومتر به کندلوس زیبا برسید. البته در این میان بهتر است از راهکار رهی نو یعنی نصب اپلیکیشن‌های مسیریابی پیش از شروع سفرتان استفاده کنید تا به راحتی وارد روستا شوید.

 

اقامت در روستای کندلوس

وجود جاذبه‌های فراوان و مناظر بی‌نظیر در روستای کندلوس، سبب شده است تا شرایط اسکان و اقامت نیز فراهم باشد. در این روستا می‌توان به‌وفور شاهد انواع سوییت، ویلا، اقامتگاه‌های بومگردی به جهت اسکان یک یا چندروزه بود. هم‌چنین در این روستا شرایط برپایی کمپ مشروط بر آسیب نرساندن به منابع زیستی، امکان‌پذیر است. اگر قصد سفر به کندلوس زیبا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم، قبل از سفر برای محل اقامت خود برنامه‌ریزی کنید.

 

جمع‌بندی

کندلوس روستایی نیست که یک‌شبه ایجاد شده باشد، این روستا یکی از قدیمی‌ترین آبادی‌های استان مازندران است.  طبق گفته باستان شناسان، دسترسی دشوار به این روستا سبب شده است تا هنوز تمدن، آیین و منابع آن حفظ شود. پس اگر قصد بازدید از روستای کندلوس را دارید به این نکته توجه کنید که اغلب خانه‌های آن از گذشتگان به دست ما به امانت رسیده‌اند. بسیار خرسندیم که رهی نو را برای آشنایی با کندلوس زیبا انتخاب کردید. در صورت بازدید از این روستای زیبا، لطفا تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اگر قصد سفر و اقامت در نوشهر را دارید می توانید هتل های نوشهر را از رهی نو با بیشترین تخفیف رزرو کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سارا ۱۴۰۲/۷/۲۳

چقدر اسم کندلوس زیباست من دوست دارم شما میدونید یعنی چی

  مدیر سایت۱۴۰۲/۷/۲۴

سارای عزیز این نام محلی است و در دیکشنری معنی خاصی ندارد

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...