رَهی نو

روستای ابیانه

تعداد بازدید: ۳۸۲۱ ۲۰ مهر ۱۴۰۱

یکی از روستاهای تاریخی و معروف ایران، روستای ابیانه است. رنگ زیبای خانه‌ها و معماری جالب پلکانی این روستا، باعث شده سالانه گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور برای بازدید، به ابیانه سفر کنند.  با ما همراه باشید تا شما را با روستا ابیانه، نحوه دسترسی به روستا و مکان‌های دیدنی و تاریخی آن به طور کامل آشنا کنیم.

 

معرفی روستای ابیانه

روستای ابیانه در شهرستان نطنز قرار دارد. در گذشته برای ساخت خانه‌های این روستا، از خاکی استفاده می‌کردند که از کوه‌های مجاور استخراج می‌شد. جنس این خاک از رس بوده که به دلیل وجود مواد معدنی خاص، رنگ آن قرمز است. به همین دلیل خانه‌های این روستا قرمز رنگ بوده و باعث شده ابیانه به روستای سرخ معروف شود. این روستا در دامنه کوه‌های کرکس واقع شده، به همین خاطر خانه‌های آن به صورت پلکانی ساخته شده است. زمان ساخت این روستا به صورت دقیق مشخص نیست. اما با توجه به معماری و آثار تاریخی که در آن وجود دارد بیانگر تاریخچه طولانی و کهن آن بوده و به همین علت در دسته مکان‌های تاریخی و قدیمی کشور قرار گرفته است.

 

روستای ابیانه

 

روستای ابیانه به علت آن که در دامنه کوه قرار دارد، در فصل تابستان از آب و هوای عالی برخوردار است. جالب است بدانید این روستا یکی از مکان‌های مورد علاقه پادشاهان صفوی برای اقامت در فصل تابستان بوده است. یکی دیگر از مواردی که مورد توجه گردشگران قرار گرفته، گویش قدیمی و پوشش محلی مردمان این روستاست.

 

روستا ابیانه کجاست؟

روستای ابیانه در شهرستان نطنز قراردارد که جز توابع استان اصفهان است. فاصله این روستا از شهرستان نطنز ۴٠ کیلومتر و از شهر کاشان ٧٠ کیلومتر است. با ساخت جاده برای این روستا، دسترسی به ابیانه بسیار راحت‌تر از گذشته شده است. این روستا از شهر اصفهان ١٧٢ کیلومتر فاصله دارد.

 

مسیرهای دسترسی به روستای ابیانه

اگر از شهرستان نطنز قصد سفر به این شهر را دارید، باید از شهر نطنز به مقصد روستای هنجن حرکت کنید. بعد از این روستا، باید از روستای یارند نیز عبور کنید و در نهایت به روستای ابیانه خواهید رسید. از شهر اصفهان، دو مسیر برای رسیدن به شهر نطنز وجود دارد. 

  • در مسیر اول، ابتدا باید وارد آزادراه کنار گذر شرقی اصفهان شوید. بعد از آن به جاده اصفهان نطنز خواهید رسید. از این جاده، وارد اتوبان خلیج فارس خواهید شد و بعد از ۶٧ کیلومتر از این آزادراه خارج می‌شوید. بعد از خارج شدن از آزادراه، وارد بلوار انار می‌شوید و از روستاهای هنجن و یارند عبور می‌کنید تا به روستای ابیانه برسید.  
  • در مسیر دوم باید به سمت شاهین شهر و سپس شهر مورچه خورت حرکت کنید. زمانی که به شهر مورچه خورت رسیدید باید وارد جاده نطنز شوید و سپس از شهر نطنز همانطور که در ابتدا توضیح دادیم به سمت روستای ابیانه بروید.

از شهر کاشان دو مسیر برای رسیدن به شهر نطنز وجود دارد. در مسیر اول باید ابتدا وارد اتوبان خلیج فارس شده و به سمت شهر نطنز حرکت کنید. بعد از ۴۴ کیلومتر از اتوبان خارج شده و به سمت روستای هنجن و یارند بروید تا در نهایت به روستای ابیانه برسید.

در مسیر دوم باید از کاشان به سمت شهرک صنعتی حرکت کنید و در نهایت با گذشتن از روستای هنجن و یارند، به روستای ابیانه خواهید رسید.

 

جاهای دیدنی اطراف روستای ابیانه

در روستای ابیانه مکان‌های تاریخی و دیدنی مختلفی وجود دارد که در این قسمت هر کدام از آن‌ها را معرفی می‌کنیم. یکی از مکان‌های معروف و دیدنی روستای ابیانه، آتشکده هارپاک است. معماری این آتشکده بسیار جالب است. اگر چه به علت گذر زمان و عدم رسیدگی به این بنای تاریخی، قسمتی از این مکان قابل بازدید نیست. این آتشکده سه طبقه بوده که یکی از طبقه‌های آن مخصوص برگزاری آیین‌های مذهبی بوده است. این بنا که در دوره هخامنشیان ساخته شده تا دوران ساسانیان نیز مورد استفاده بوده است. در بالای این بنا، آتش برافروخته می‌شد و مردم در هرنقطه از روستا می‌توانستند آن را مشاهده کنند.

 

مسجد جامع ابیانه، قدیمی‌ترین مسجد روستای ابیانه است. این مسجد در سال ١٣١١ هجری قمری ساخته شده اما قدمت محراب این مسجد به دوره سلجوقیان می‌رسد. بر روی محراب این مسجد آیات سوره یس منبت‌کاری شده است. ستون‌ها، پنجره‌ها، سقف‌ و کف این مسجد چوبی بوده و بر روی سقف طرح‌های زیبای هندسی حکاکی شده و دارای دو شبستان است.  

 

مسجد جامع ابیانه

 

مسجد پرزله، از دیگر اماکن قدیمی و تاریخی روستای ابیانه بوده که متعلق به دوره ایلخانان است. نکته قابل تامل در رابطه با این مسجد، درب زیبا و قدیمی آن بوده که طبق حکاکی‌های روی آن، متعلق به سال ٧٠١ هجری قمری است. طبق اسناد تاریخی طبقه دوم این مسجد در دوره صفویان ساخته شده است. از دیگر مسجدهای قدیمی و تاریخی این روستا می‌توان به مسجد یوسمون و مسجد حاجتگاه اشاره کرد.

 

روستای تاریخی ابیانه، سه قلعه قدیمی دارد. این سه قلعه قدیمی برای حفظ روستا در برابر راهزنان ساخته شده است. قلعه تخت هامان یا پال هونه، در جنوب غرب این روستا واقع شده که بیش از ٢٠٠ سال قدمت دارد. در شمال شرق روستای ابیانه قلعه هرده با دیوارهایی به ارتفاع ۵ متر از خاک رس ساخته شده است. قلعه قدیمی دیگر این روستا، قلعه پاله است که در شمال غرب روستا ساخته شده است.

 

چشمه‌های فراوانی در روستای ابیانه قرار دارد که آب روستا توسط برخی از آن‌ها تامین می‌شود. برخی از این رودخانه‌ها در تمام روزهای سال پر آب بوده و این امر باعث شده تا مناطق اطراف روستا نیز سرسبز باشد. چشمه رئیسون، چشمه دوآب و چشمه کرشک از جمله چشمه‌های پرآب این روستا بوده که به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما در فصل زمستان به آن سری بزنید.

 

از دیگر مکان‌های تاریخی و دیدنی این روستا، خانه قدیمی است که خانقاه نام دارد. خانقاه محل زندگی صوفیان و درویشان و گردهمایی آن‌ها و در برخی اوقات محل استراحت پادشاهان صفوی بوده است. بر اساس اسناد تاریخی ‌برآورد می‌شود این خانه سه طبقه در دوره حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده است. معماری و نقاشی‌های زیبای این بنا، گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است.

 

جالب است بدانید در این روستای کوچک دو کاروانسرای قدیمی وجود دارد که یکی از آن‌ها محل داد و ستد بوده است. با این که قسمت زیادی از این کاروانسرا نابود شده است اما همچنان قسمتی از از این کاروانسراها را در غرب این روستا می‌توانید مشاهده کنید.

 

معماری خانه‌های ابیانه چگونه است؟

یکی از علت‌های معروف بودن روستای تاریخی ابیانه، معماری خاص خانه‌های آن است. قدیمی‌ترین خانه‌های این روستا متعلق به دوره سلجوقیان است. معماری خانه‌های ساخته شده در دوره سلجوقیان همانند یکدیگر است. در ضلع جنوبی این خانه‌ها، ایوانی به ارتفاع ۵ متر ساخته شده است. حیاط این خانه‌ها مسقف بوده که به آن صفه می‌گویند. خانه‌هایی که در دوره صفویه ساخته شده‌اند، دارای چهار صفه هستند و اتاق‌ها به صورت قرینه در آن ساخته شده‌اند.

 

معماری خانه‌های ابیانه چگونه است؟

 

خانه‌هایی که در دوره قاجار ساخته شده تنها تغییرات کوچکی در تزئینات خانه مانند اضافه شدن کلون به در، با خانه‌های قدیمی‌تر دارند.

 

از آن جایی که روستای ابیانه بر روی سطح شیب‌دار دامنه کوه ساخته شده، خانه‌ها به صورت پلکانی هستند. سطح شیب‌دار روستا باعث شده آب‌ باران و برف به راحتی از سطح بالای روستا حرکت کرده و بدون آن که به خانه‌ها آسیب بزنند از روستا خارج شوند. به همین دلیل در روستا هیچ کوچه بن‌بستی وجود ندارد و معماری کل روستا حلزونی شکل است. این هوشمندی در معماری خانه‌های روستا باعث شده تا این روستا از زمان قدیمی بدون هیچ آسیبی پابرجا بماند.

 

سوغات روستا ابیانه چیست؟

یکی از کارهایی که مردم روستا ابیانه برای کسب درآمد مشغول به آن هستند، بافتن قالی، گلیم و گیوه است. بسیاری از گردشگران یکی از این محصول‌ها را به عنوان سوغاتی از مردم روستا خریداری می‌کنند. علاوه بر آن زیورآلات و آویزهای تزئینی از دیگر سوغات روستا ابیانه به شمار می‌رود. میوه‌های تابستانی و گردو از دیگر محصولاتی هستند که گردشگران به عنوان سوغاتی آن‌ها را خریداری می‌کنند.

 

بهترین زمان و فصل سفر به روستای ابیانه

بهترین زمان برای بازدید از این روستا فصل بهار و تابستان است. در این دو فصل روستا آب و هوای خنکی دارد و شما می‌توانید از طبیعت سرسبز آن دیدن کنید. در فصل پاییز و زمستان، با اینکه آب و هوای روستا سرد می‌شود اما همچنان این روستا زیبایی‌های خود را دارد. بسیاری از گردشگران برای تماشای این روستا در زیر برف سفید به این شهر سفر می‌کنند.

 

اقامت در سفر به ابیانه

برای اقامت در این روستا، مکان‌ها و اقامتگا‌های مختلفی وجود دارد. اگر ترجیح می‌دهید در مدت زمان سفر خود به این روستا در هتل اقامت داشته باشید، می‌توانید هتل ابیانه یا هتل ویونا را با توجه به سلیقه خود انتخاب و رزرو کنید. علاوه بر این دو هتل، در این روستا اقامتگاه‌های سنتی برای میزبانی از گردشگران وجود دارد. اقامتگاه هارپارک و اقامتگاه یوسمون نام دو اقامتگاه سنتی روستا ابیانه است. همچنین برخی از مردم روستا، خانه‌های خود را برای اقامت به گردشگران اجاره می‌دهند.

 

با خواندن این متن و آشنایی کامل با این روستا می‌توانید برای یک سفر عالی به این روستا برنامه‌ریزی کنید و از قبل یک مکان را برای اقامت خود در این روستا در نظر بگیرید. اگر شما هم تجربه‌ای از سفر به این روستا دارید حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
مرتا ۱۴۰۲/۷/۲۹

یادش بخیر دبیرستان بودم مادرم رفته بود ابیانه مسافرت و یک گردنبندآبی چشم نظر که دست ساز روستاییان اونجا بود برام سوغاتی اورد همیشه ابیانه رو میشنوم یاد این گردنبد میفتم دست مامان گلم دردنکنه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۱

مرتای عزیز بسیار عالی از اینکه خاطره شیرینتون رو با ما به اشتراک گذاشتید بسیار خوشحال و سپاسگزاریم برای شما و مادر گرامی آرزوی سلامتی و طول عمر داریم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...