رَهی نو

روستای برغان کجاست ؛ سرزمین آلوچه‌های خوشمزه

تعداد بازدید: ۱۶۲۶ ۱۸ مهر ۱۴۰۱

تنها راه فرار از مشکلات و مشغله‌های روزمره، سفرکردن است؛  اما اگر مسائل مالی در این اوضاع نابسامان، مانع از سفرکردن شماست، سفر به روستای برغان را پیشنهاد می‌کنیم. جایی که می‌شود آخر هفته را با کمترین هزینه در کنار عزیزانتان سپری کنید. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا بیشتر از این منطقه زیبا و دل‌انگیز بدانید.

 

روستای برغان کجاست؟

شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز شما را به روستای برغان می‌رساند. روستایی که ظاهر خود را با رودسنج و شاهرود و آلوچه‌های زرد و قرمز تزئین کرده است تا تکه‌ای از بهشت را به نمایش بگذارد. در این روستا فرش قرمزی از لواشک به زیر پای گردشگران پهن شده است تا آنان هم همچون مردمان محلی از سوغات و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی برغان بی‌بهره نمانند.

 

روستای زیبای برغان در دل کوه‌های البرز، خودنمایی می‌کند و مهمانانی را از غرب و شرق فرا می‌خواند. این روستا که میان هشتگرد و کرج پنهان شده است، تنها با فاصله ۶۸ کیلومتر از تهران قرار دارد.

 

روستای برغان


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین روستاهای اطراف تهران


 مسیر دسترسی به روستای برغان

اگر می‌خواهید به روستای برغان برسید، می‌توانید از دو مسیر حرکت کنید.

 

اولین مسیر که بیشتر مناسب ساکنان تهران است، با استفاده از آزادراه تهران-کرج امکان‌پذیر می‌شود. کافی است وارد جاده‌ی کرج-قزوین شوید و در چشم بر هم زدنی به کردان برسید و با گذر ۲۰ کیلومتر از اتوبان کردان با دشتی سرسبز روبه‌رو ‌شوید که با رودخانه‌های خورشانش آنجا را همچون کارت پستال کرده است و با عبور از روستاهای چلنگدار، سیاهکران، علاقبند، تالیان، امین‌آباد، به روستای برغان برسید.

 

مسیر دوم، هر چند که کوهستانی است؛ اما گویی عطش طبیعتگران و گردشگران را درک کرده است و راه ورود به باغستان را رجایی‌شهر و گوهردشت قرار داده است. با عبور از این مسیر به آتشگاه خواهید رسید. سپس با گذر از یک دو راهی و با حد فاصل ۱۰ کیلومتر، راهی روستای برغان خواهید شد.

 

سوغات روستای برغان

مطمئناً اسم بستنی گله و آلوی برغان را شنیده‌اید؛ آلوی برغان یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های این روستا است که در زبان محلی به آن گوجه برغان نیز می‌گویند. این محصول، از ترکیب آلوی بخارا و آلوی محلی به‌دست می‌آید و از آن می‌توان در تهیه انواع لواشک، ترشی و طعم‌دهنده‌های غذا استفاده کرد.

 

بستنی گله برغان نیز یک نوع خوراکی سنتی و محلی دست‌ساز است که از موادی چون شیر، خامه تازه و زعفران به‌دست می‌آید. این بستنی با طعم و مزه‌ متمایزی که دارد، به‌ خاص‌ترین بستنی ایران شهرت دارد.
جالب است بدانید که این دو به‌عنوان میراث فرهنگ ملی ایران به ثبت رسیده‌اند. درکنار این سوغاتی‌های لذیذ و خوشمزه روستای برغان، به‌دلیل باغ‌های میوه سوغات لذیذ دیگری ازجمله توت، عسل و همچنین لبنیات و لواشک نیز وجود دارد.

 

جاهای دیدنی روستای برغان

برغان یکی از مکان‌های دیدنی و جالب در نزدیکی پایتخت است؛ به‌طوری که علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی زیادی را در خود جای داده است و همین موضوع می‌تواند صنعت گردشگری را در این روستا رونق ببخشد. در ادامه برخی از مهم‌ترین دیدنی‌های برغان این روستای زیبا را معرفی می‌کنیم.

 

حسینیه اعظم برغان

حسینه اعظم برغان (تکیه بارمله)، یک اثر تاریخی است که به دوره صفوی باز می‌گردد و ۶۰۰ سال قدمت دارد. این اثر تاریخی تا کنون بارها مورد بازسازی قرار گرفته است؛ ضمن اینکه در تاریخ دوم بهمن ۱۳۸۲ با شماره‌ی ثبت ۱۰۸۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

حسینیه اعظم برغان

 

این حسینیه در قسمت شمالی میدان برغان قرار دارد و با دو طبقه پذیرای عزاداران امام حسین (ع) در ماه‌های محرم و صفر است. اهالی روستا این حسینیه را با نام «تکیه بارمله به معنای «تکیه بالامحله» می‌شناسند.

 

مسجد برغان‎

این مسجد یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین مساجد ایران به‌شمار می‌رود که از دوره صفوی به جا مانده است. شاید باور نکنید؛ اما مسجد و حسینه برغان توسط روبروی هم قرار دارند و یک پل قدیمی این دو را به یکدیگر متصل کرده است.

 

پل برغان

پل برغان هم یکی از آثاری است که در دوره‌ی صفوی ساخته شده است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل طبیعی و تاریخی مورد توجه مسافرانی است که به این روستای زیبا گام می‌نهند.

 

میدان برغان

تجمعات مهم مردم روستا و برگزاری مراسم‌های مذهبی از این میدان آغاز می‌شود. شاید غریب به ۴۰۰ سال باشد که تعزیه‌خوانی هر ساله در این میدان برگزار شده است. برای دسترسی به این میدان، باید خود را به مرکز شهر برسانید.

 

زیارتگاه چهل دختر برغان یا پیر سپیدارک

در نام‌گذاری این زیارتگاه چهل دختر، داستان دفن شدن چهل تن از دختران شرح داده شده است؛ ولی در ظاهر یک درخت سیب (درخت پیر سپیدارک)، در این مکان رشد کرده است که اهالی روستای برغان به آن ایمان دارند. این اعتقاد به‌قدری محکم است که به آن دخیل می‌بندند و از آن طلب حاجت می‌کنند.

 

تپه کش‌کلا

در شمال روستا، تپه‌ای به ارتفاع ۱۲۰متر به‌نام کش‌کلا قرار دارد که به زبان محلی آنجا به‌معنی «قلعه خشک» است. داستان این قلعه بدین صورت روایت شده است که در گذشته قلعه‌ای باستانی بر بلندای این تپه خودنمایی می‌کرد؛ اما در حال حاضر اثری از آن نیست. جالب است بدانید که سفال‌های از دوران ایلخانی تا دوران قاجاریه در دامنه تپه مشاهده باقی مانده است.

 

زرمیدان یا کاروان‌سرا

در قدیم در میدان بالاده، کاروان‌سرایی وجود داشت که تجار در آن علاوه بر استراحت، مبادله کالا می‌کردند. در حال حاضر بنایی متروکه است که درب ورودی و دیواره‌های نیمه خراب، تنها آثار به‌جامانده از این کاروان‌سرا هستند.

 

برج مقبره

اگر از دوست‌داران اماکن تفریحی و تاریخی باشید، حتماً به تماشای برج مقبره قدیمی که دارای ۳۴ کنگره است و از آجر ساخته شده است، بروید. گفته می‌شود که هیچ‌گونه بازسازی و مرمتی روی این برج انجام نشده است و همین موضوع برتری خاصی به آن بخشیده و موجب افزایش بازدیدکنندگان از این مقبره شده است.

 

برج مقبره

 

بهترین فصل بازدید از روستای برغان

روستای برغان در ارتفاعات کوهستانی قرار دارد و در فصول بهار و تابستان شاهد آب‌وهوای معتدل و خنک و در فصول پاییز و زمستان شاهد بارندگی‌ و سرما هستیم. این روستا در هر چهار فصل زیبایی خود را حفظ می‌کند و میزبان مهمان‌نوازی در مقابل مهمانان است. با این حال معمولاً مسافران سعی می‌کنند از اواسط بهار تا اواسط پاییز به این روستا بروند.

 

جاهای دیدنی اطراف روستای برغان

سفر به برغان از تجربه‌های لذت‌بخش هر طبیعتگردی است و مطمئناً شیفته بافت روستا و سوغات، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن می‌شوید؛ اما همه‌ این موارد نباید باعث شود تا از روستاها و جاذبه‌های اطراف برغان غافل بمانید. جاهای دیدنی اطراف روستا بسیار تماشایی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتنداز:

 

آتشگاه کرج

آتشگاه کرج، روستایی است که در ۲۰ کیلومتری شمال غربی کرج و در ۱۰ کیلومتری شمال گوهردشت قرار دارد. اسم دیگر این روستا آتشگاه است که در ایام گذشته محل زندگی زرتشتیان بوده است و عمر آن به زمان ساسانیان باز می‌گردد. اما امروزه به‌دلیل امکانات و آب‌وهوای مناسب گردشگران زیادی را جذب کرده است.

 

قلعه آغشت برغان

قلعه آغشت پیشینه تاریخی قابل توجهی ندارد و فقط 10 سال از زمان ساخت آن می‌گذرد. این قلعه یک مالک شخصی دارد که ظاهرش شبیه به دژهای اروپاییان در دوران قدیم است. شاید شباهت این قلعه به قلعه‌های فیلم هری‌پاتر، باعث شود هنگام تماشای آن به یاد این فیلم بیفتید.

 

روستای سنج برغان

روستای سنج که در ساوجبلاغ و در نزدیکی برغان قرار دارد، از قدیمی‌ترین روستاهای این منطقه است. این روستا پوشش قدیمی خود را حفظ کرده و حال‌وهوای نوستالژی و دلنشینی در میان روستا ایجاد کرده است. باغات و سرسبزی فراوان، زیبایی خاصی به روستا ارزانی داشته است که همین امر دلیل جذب مسافران و گردشگران زیادی به‌ آنجا شده است.

 

همین‌طور رودخانه سنج از سرشاخه‌های رود برغان است و آبشار سنج یا چوب بست این زیبایی را دو چندان کرده است.

 

روستای سرهه

در مسیر برغان از کردان عبور می‌کنید تا به یک جاده‌ی پر پیچ و خم می‌رسید؛ این روستا اقامتگاهی برای اسکان مسافران ندارد، اما زیبایی‌های آن و طبیعت بکر باعث شده است تا مکانی برای تفریح و گردش محسوب شود.

 

اقامت در برغان

اگر قصد اقامت در هتل را دارید، متاسفانه در روستای برغان هتلی در نظر گرفته نشده است و شما می‌توانید در شهرهای اطراف هتل خودتان را برای اقامت انتخاب کنید مانند هتل های کرج. در طول روز به بازدید از روستای برغان بپردازید. اما اقامتگاه‌های دیگری ازجمله بوم‌گردی، ویلاهای نوساز و خانه‌های محلی در روستا برای اقامت مسافران در نظر گرفته شده است که به شما توصیه می‌کنیم قبل از مسافرت یکی از آنها را رزرو کنید.

 

جمع‌‌بندی

در این مطلب از سایت رهی نو شما را با روستای برغان آشنا کریم تا بتوانید با آگاهی کامل به این روستای زیبا سفر کنید و از زیبایی‌های آنجا لذت ببرید. اگر از این روستای قدیمی دیدن کردید، خاطراتان را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نازنین ۱۴۰۲/۷/۲۹

پل برغان در فهرست آثار ملی ثبت شده چه جالب نمیدونستم کلا شهر قشنگی من یک بار رفتم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۱

نازنین عزیز ممنون از اینکه وقت گذاشتید و مقاله رو مطالعه نمودید سفرهای خوبی در پیش داشته باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...