رَهی نو

فاصله تبریز تا ماکو

تعداد بازدید: ۱۸۵۹۵ ۹ مهر ۱۴۰۱

ماکو، شهری در استان آذربایجان غربی، با جمعیتی معادل 88 هزار نفر جمعیت، یکی از شهرهای مهم این استان است. از آنجایی که این شهر از شمال و غرب به کشور ترکیه محدود است، در مسیر اصلی تبریز به بازرگان واقع شده است. به همین دلیل عبور و مرور به این شهر بسیار است و در روز تعداد مسافر زیادی از تبریز به سمت شهرستان ماکو در رفت و آمد هستند. این شهر به لحاظ موقعیت استراتژیک نیز در موقعیت بسیار خاصی قرار دارد و اهمیت بسیار زیادی دارد.

خوب است بدانید این شهر تنها گمرک زمینی کشور است که در مرز بازرگان و جاده اصلی منتهی به اروپا واقع شده است. در نتیجه انتظار می‌رود تجارت مرزی یکی از ابزارهای امرار معاش مردم در منطقه باشد. اینطور که گفته می‌شود این منطقه به عنوان دومین منطقه آزاد در جهان البته پس از شانگهای به شمار می‌رود. اگر قصد سفر به این شهر را دارید پیشنهاد ما اواخر فصل زمستان تا اوایل فصل بهار است. یعنی بهترین زمان سفر به ماکو اسفند ماه تا فروردین ماه است.

فاصله تبریز تا ماکو از نظر مسافت و زمان

بر اساس میانگین سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، فاصله تبریز تا ماکو 2 ساعت و نیم است و در حدود 246 کیلومتر محاسبه شده است. در این مسیر خدماتی مانند چندین جایگاه پمپ بنزین، خدمات ایران خودرو و سایپا، مراکز درمانی و راهدارخانه سبب شده‌اند تا مسیر، امن و مطمئن باشد.

فاصله تبریز تا ماکو

فاصله تبریز تا ماکو چند کیلومتر است؟

فاصله تبریز تا ماکو تنها یک مسیر دارد و شما می‌توانید از تبریز به سمت فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز برانید و از این جاده به سمت شهرستان مرند بروید که در 72 کیلومتری تبریز است و از آنجا به سمت ماکو بروید.

روش‌های سفر از تبریز تا ماکو

ز آنجایی که نزدیکترین ایستگاه قطار به شهر ماکو، بسیار دور از این شهر است سفر با قطار برای رسیدن به ماکو گزینه مناسبی نیست. برای رفتن به ماکو سه گزینه بهتر پیش روی شما است که با توجه به شرایطتان می‌توانید از میان آنها انتخاب کنید. سفر با خودروی شخصی، سفر با اتوبوس و سفر با هواپیما از جمله گزینه‌های پیش روی شماست.

مسافت تبریز تا ماکو با اتوبوس

از آنجایی که اتوبوس‌ها موظف هستند با سرعت مطمئن حرکت کنند و از طرف دیگر، فاصله تبریز تا ماکو 246 کیلومتر است، این مسافت نزدیک به سه ساعت زمان لازم دارد تا شما را به مقصد برساند. از ترمینال تبریز به سمت ماکو روزانه 6 اتوبوس در رفت و آمد هستند.

مسافت تبریز تا ماکو با خودروی شخصی

اگر با خودروی شخصی به ماکو می‌روید و جزو رانندگانی هستید که کنترل سرعت در جاده را جدی می‌گیرید در حدود 2 ساعت و نیم زمان می‌برد تا شما به ماکو برسید.

جاذبه‌های دیدنی مسیر تبریز ماکو

همانطور که پیشتر گفته شد، پس از خروج از تبریز اولین شهر مهم پیش روی شما، مرند است که تقریبا یک ساعت زمان لازم است تا از تبریز به مرند برسید. در 13 کیلومتری جاده مرند در روستای یام از کاروانسرای شاه عباسی دیدن کنید و از آنجایی که این جاده در مسیر جاده ابریشم قرار دارد تماشای این کاروانسرا از نزدیک خالی از لطف نیست.

اگر فرصت دارید تا به شهرستان مرند سر بزنید مسجد جامع مرند مسجدی تاریخی است که در زمان ساسانیان آتشکده بوده است و سپس به کلیسا تبدیل شده، پس از مسلمان شدن مردم منطقه در نهایت مسجد شده است. در شهر تاریخی مرند آتشکده دیگری بنام مانداگارانا قرار دارد که قدمتی بالغ بر 6000 سال دارد و در دوران ساسانی به عنوان آتشکده استفاده شده است.

 

مسافت تبریز تا ماکو

 

پس از آنکه از مرند خارج شدید اگر بخواهید جاذبه‌های بیشتری ببینید باید به سمت جلفا مسیرتان را ادامه دهید. این شهر در 95 کیلومتری مرند است و کمی شما را از ماکو دور می‌کند اما جاذبه‌های گردشگری ماکو بسیار زیاد است و به کمی دور شدن از مقصد می‌ارزد!

سد زنوز، روستای زنوزق، چشمه‌های جاری و گوارا از دل کوه سلطان سنجر و باغات سیب این منطقه زیبایی مسیر را چند برابر کرده و شما را مجذوب خود خواهد کرد. کلیسای سن استپانوس در 17 کیلومتری غرب جلفا نیز جاذبه گردشگری دیگری است که مردم محلی به آن خارابا کلیسا به معنی کلیسای خرابه می‌گویند. اسپانوس در زبان ارمنی همان استفان است که به سنت استفان اولین شهید مذهب مسیحیت نسبت می‌دهند. از آنجایی که جلفا در مرز آذربایجان واقع شده است حتما به بازار مرزی این شهر سر بزنید.

پس از رسیدن به ماکو نیز جاذبه‌های گردشگری کم نیستند و حتما سری به این اماکن بزنید:

  • کاخ موزه باغچه چوق پایگاه حکومت سردار ماکو این کاخ موزه که در 6 کیلومتری شهر ماکو واقع شده است وسعتی معادل 11 هکتار دارد. نکته حائز اهمیت این است که تزئینات داخلی کاخ حدود 30 سال زمان برده تا تکمیل شده است. از آنجای که زیبایی آن بسیار چشم‌نواز است روزانه گردشگران بسیاری به این موزه سر می‌زنند.
  • عمارت کلاه فرنگی ماکو متعلق به دوران قاجار: گچ‌بری‌ها، آِینه‌کاری ها و شیشه‌های رنگی ارسی این ساختمان بسیار نزدیک به تالار آینه کاخ گلستان است و تماشای آن خالی از لطف نیست.
  • آبشار قلعه جوق با ارتفاع 80 متر: این آبشار در 5 کیلومتری ماکو است و شکل آن بسیار زیباست، با آنکه آب زیادی از آن سرازیر نمی‌شود.
  • کلیسای مریم مقدس مربوط به قرن 14 میلادی: این کلیسا که در 20 کیلومتری ماکو واقع شده و با الگوبرداری از طرح صلیب توسط ذکریا یکی از اسقفان اعظم کلیسای تاتائو مقدس ساخته شده است.
  • دریاچه سد باران بزرگترین سد آذربایجان غربی سد باران یکی از زیباترین و بزرگترین سدهای آذربایجان غربی است. در این سد امکان ماهیگیری وجود دارد.
  • بازار بزرگ مرزی منطقه آزاد ماکو این بازار که هدف اصلی گردشگران به منطقه است، اجناس بسیار با کیفیت و با قیمت خوبی را ارائه می‌کند که از ترکیه وارد کشور می‌شود.

در نهایت اگر قصد سفر و اقامت در ماکو را دارید، می توانید هتل های ماکو را از رهی نو با بیشترین تخفیف رزرو کنید. 

جمع‌بندی

در این مطلب راه‌های رسیدن به ماکو از تبریز را مورد بررسی قرار دادیم. رهی نو سفری آرام و لذت‌بخش برایتان آرزومند است. رزرو آنلاین اقامتگاه خود، از هر کجای کشور که هستید با ما در ارتباط باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سمسامی ۱۴۰۲/۸/۱

چه آسمانی داره باکو فقط رنگ آبی رو ببین شفاف و زلال به به

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۲

سمسامی عزیز ممنون از ابراز احساس زیباتون خوشحال میشیم از خدمات رهی نو بهره ببرید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...