رَهی نو

سوغات بندرعباس ؛ از بندرعباس چه چیزی بخریم؟

تعداد بازدید: ۱۷۴۱۷ ۲۹ شهریور ۱۴۰۱

یکی از جذاب‌ترین بخش سفر خرید سوغاتی است. سوغاتی‌های شهرهای مختلف معمولاً شامل صنایع دستی و خوراکی‌های خاص آن منطقه می‌شود. بندرعباس نیز یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری ایران با سوغاتی‌های مختلف است. در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو   به بررسی صنایع‌دستی و خوراکی‌های مختلف سوغات بندرعباس که سوغات‌های معروف این شهر هستند می‌پردازیم.

صنایع دستی سوغات بندرعباس

خطه جنوب و شهر بندرعباس به هنرهای دستی زیبای آن معروف است. صنایع‌دستی بندرعباس در نقش و نگار لباس‌های زنان، تزیینات خانه‌ها و وسایل کاربردی روزانه آن‌ها دیده می‌شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین سوغات‌های صنایع دستی بندرعباس را بررسی خواهیم کرد.

گلابتون دوزی

گلابتون دوزی یا کمه دوزی دوختن بافت‌های طلایی است که در قدیم به شکل زردوزی بوده و در حاشیه خلیج‌فارس از بندرعباس و میناب تا سیستان و بلوچستان دیده می‌شود. این هنر زیبا بسیار چشم‌نواز است. این روزها به دلیل قیمت بالای طلا از الیاف طلا استفاده می‌شود اما هنوز رنگ طلایی به کار می‌رود. زرق‌وبرق لباس‌های زنان جنوب به خاطر استفاده از این هنر است که بیشتر در پارچه‌های ابریشمی و حاشیه لباس‌ها به کار می‌رود.

 

گلابتون دوزی

چنته

چنته حاصل دستان هنرمند زنان بندرعباس است و روی دارهای زمینی بافته می‌شود. معمولاً روی آن اشکال هندسی با رنگ‌های مختلف کار کرده و برای تزیین از منگوله‌های کوچک و بزرگ و صدف استفاده می‌کنند. چنته بافی یک هنر ذهنی است یعنی از روی نقشه بافته نمی‌شود و همه طرح‌های آن به‌صورت ذهنی بافته می‌شود. این سوغاتی بیشتر برای تزیین دیوار و بخصوص تزیین کپرها استفاده می‌شود و یکی از اصیل‌ترین سوغات‌های بندرعباس است.

چنته

بادله دوزی

یکی از هنرهایی که در زندگی روزمره مردم و روی لباس‌های معمول زنان جنوبی دیده می‌شود بادله دوزی است که شبیه گلدوزی با نخ‌های رنگی است و بیشتر از نخ‌های ابریشمی برای آن استفاده می‌شود. اگر به پایین ساق شلوار زنان دقت کنید می‌توانید این هنر زیبا را ببینید و بسیار چشمگیر و زیباست. استفاده از نخ‌های ابریشم باعث بالا رفتن قیمت لباس، زیبایی و درخشندگی آن می‌شود.

بادله دوزی

صنایع دریایی

چشم هیچ هنرمندی نمی‌تواند صدف‌های زیبای ساحل را ببیند و بی‌تفاوت از کنار آن‌ها بگذرد. مردم هنرمند جنوب نیز از این زیبایی طبیعت به‌عنوان یک فرصت اقتصادی برای کسب درآمد و تولید وسایل تزیینی مختلف و زیورآلات استفاده می‌کنند. ساخت این دست سازه‌ها یکی از شغل‌های محلی محبوب زنان و سوغات بندرعباس است.

 

صنایع دریایی

صنایع دستی حصیری

نخل‌ها مهم‌ترین عامل به وجود آمدن صنایع حصیری در استان هرمزگان و شهر بندرعباس هستند. دست سازه‌های حصیری وسایلی مثل کلاه، سبد، زیراندازی، سینی، گلدان، بادزن و غیره در سراسر بندرعباس به چشم می‌خورند. این صنایع دستی حصیری از بافت شاخه و برگ درخت نخل به‌صورت تاروپودی و هنرمندانه ایجاد می‌شوند و استحکام و مقاومت خوبی دارند.

صنایع دستی حصیری

شک بافی

شک بافی نیز یکی از هنرهای زیبای بندرعباس است که از نخ‌های پنبه‌ای بافته می‌شود و به‌صورت نوارهای رنگی درمی‌آید. علاوه بر اینکه حاصل کار چشمگیر است، هنر بافت آن و ترکیب و جابجایی قرقره‌های رنگی روی بالشتک بلند نیز بسیار زیباست. این بالشتک که به‌عنوان پایه بافت به کار می‌رود جنس پارچه‌ای دارد و داخل آن را از ماسه، گچ یا آهک پر می‌کنند. از شک بافی برای تزیین حاشیه لباس‌ها مثل آستین لباس، شلوار، یقه، شال، سجاده و غیره استفاده می‌کنند و یکی از هنرهای اصیل این استان است که بیشتر در مناطق روستایی مشاهده می‌شود.

شک بافی

خوراکی‌های بندرعباس

بندرعباس به دلیل آب‌وهوای گرم و شرجی خود و نیز قرار گرفتن در ساحل دریا خوراکی‌هایی دارد که در بسیاری از شهرهای ایران وجود ندارند و گردشگران آن‌ها را به‌عنوان سوغات بندرعباس به شهر خود می‌برند. از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

خرمای بندرعباس

وقتی اسم شهرهای جنوبی کشور را می‌شنویم اولین چیزی که به ذهنمان می‌آید درخت نخل و خرما است. خرما یکی از اصلی‌ترین محصولات بندرعباس است که در انواع مختلفی تولید شده و در فرهنگ غذایی مردم این شهر نقش پررنگی دارد. بندرعباس یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین شهرهای تولیدکننده خرما در ایران است. شهرستان‌هایی مثل میناب، رودآب و حاجی آباد بخش عظیمی از این محصول را تولید می‌کنند که هم برای مصرف داخل کشور و هم صادرات بکار می‌رود. همچنین برای تولید محصولاتی مثل شیره خرما، چیپس خرما و غیره به کار می‌رود.

خرمای بندرعباس

میوه گوآوا یا زیتون محلی بندرعباس

آب‌وهوای بندرعباس و موقعیت جغرافیایی خاص آن باعث رویش میوه‌های خاص گرمسیر مثل گوآنا در آن شده است. گوآنا با عنوان زیتون محلی بندرعباس هم شناخته می‌شود. این میوه مختص مناطق جنوبی کشور است و در سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان رشد می‌کند. ظاهر آن نسبتا سبزرنگ و شبیه گلابی و داخل آن صورتی‌رنگ و بسیار خوشبو است. طعم ملس ترش و شیرین دارد. گوآنا اصالتا برزیلی است و خاصیت درمانی برای بهبود اسهال و معده درد دارد. زنان بندرعباس از این میوه مربا هم درست می‌کنند.

 

میوه گوآوا یا زیتون محلی بندرعباس

 

مرکبات بندرعباس

یکی از مهم‌ترین خوراکی‌های سوغات بندرعباس در کنار خرما، مرکبات و بخصوص پرتقال است که به بسیاری از شهرهای ایران و نیز کشورهای دیگر صادر می‌شود. در استان هرمزگان و شهر بندرعباس باغ‌های مرکبات زیادی در کنار نخلستان‌ها وجود دارد که در فصل بهار و برخی در پاییز پر از محصول هستند. از محصولات مرکبات بندرعباس می‌توان به پرتقال، لیمو لیسبون، لیمو شیرین، لیمو ترش، گریپ فروت، نارنج و نارنگی اشاره کرد.

ماهی و میگو

ماهی جنوب به کیفیت و ارزش غذایی بالا معروف است. در بازار محلی بندرعباس انواع میگو و ماهی‌های مختلف مثل سنگسر، هامور، سرخو، کوتر، شهری، کفشک، حلوا و غیره که همگی مختص دریای جنوب هستند پیدا می‌شوند. برای آوردن این سوغات به شهر خودتان می‌توانید از یخچال‌های یونولیتی پر یخ استفاده کنید.

سوغات بندرعباس را از کجا بخریم؟

عمده سوغات‌ بندرعباس محصولات سنتی هستند بنابراین بهتر است از بازار سنتی این شهر شروع کنیم که در بافت قدیمی شهر قرار دارند. از بازارهای سنتی می‌توان به بازار لاری‌ها و اوزیها اشاره کرد که بسیاری از هنرهای دستی و سوغاتی‌های صنایع‌دستی بندرعباس در آنجا با قیمتی مناسب‌تر از بافت مدرن شهر به فروش می‌رسند. در این بازار اجناسی مثل لباس‌های محلی، گلیم، جاجیم، تزیینات سنتی منزل، لوازم‌آرایش بومی بندرعباس، انواع سبدها و غیره به چشم می‌خورد.

سوغات بندرعباس را از کجا بخریم

برای خرید ماهی، بهترین محل بازار ماهی‌فروش‌های بندرعباس است. این بازار نیز یک بازار سنتی است که صید روزانه صیادان در آن به فروش می‌رسند. فروشنده‌ها طبق درخواست مشتری، ماهی را تکه‌تکه و بسته‌بندی می‌کنند.

برای خرید سوغاتی ارزان‌قیمت بهتر است به بازار اوزی ها و لاری ها سر بزنید. این بازار از قدیمی‌ترین بازارهای بندرعباس است و گفته می‌شود بیش از یک قرن قدمت دارد. معمولاً اجناس این بازار با قیمتی کمتر از سایر نقاط شهر به فروش می‌رسند و مکان مناسبی برای خرید سوغاتی هستند. اگر بازارهای سنتی برای شما جذابیت کافی ندارد و دوست دارید از بخش مدرن شهر و مرکز خریدهای آن بازدید کنید این امکان در بندرعباس فراهم است.

برای خرید کیف، کفش و پوشاک می‌توانید از مرکز خرید سیتی سنتر بندرعباس در محدوده میدان 17 شهریور دیدن کنید. مرکز خرید ستاره شهر نیز در محدوده میدان 17 شهریور، مرکز خرید بزرگی برای تهیه لباس، پوشاک، گوشی موبایل و غیره است و در کنار آن رستوران و سینما وجود دارد. اگر دنبال جایی برای خرید سوغاتی هستید که کودکتان در آن راحت باشد مرکز خرید ستاره جنوب مکان مناسبی است که در کنار تنوع زیاد اجناس، امکانات رفاهی برای کودکان، سینما و رستوران وجود دارد و در بلوار طالقانی واقع است.

بااین‌حال بندرعباس مراکز خرید لوکس و مدرن دیگری هم دارد که معروف هستند. از بین آن‌ها می‌توان به مرکز خرید نخیل، رویال 1 و 2 و نیز مرکز خرید نیلی اشاره کرد که قیمت آن‌ها از بافت سنتی شهر بیشتر است اما محل مناسبی برای خرید سوغاتی‌های متنوع هستند. اگر قصد سفر به بندرعباس را دارید می توانید هتل های بندرعباس را مانند هتل هرمز بندرعباس، هتل هما بندرعباس و هتل هما بندرعباس  را با تخفیف ویژه از رهی نو رزرو کنید.

جمع‌بندی

بندرعباس یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران است که یکی از مراکز گردشگری کشور نیز محسوب می‌شود. این شهر که مرکز استان هرمزگان است دارای سوغاتی‌های متنوعی است که در قالب صنایع‌دستی و خوراکی‌های خاص این شهر وجود دارند. معروف‌ترین سوغاتی بندرعباس خرما و ماهی آن است. مسافران این شهر با سوغاتی‌های فراوان به شهر خود برمی‌گردند.

سوالات متداول در مورد سوغات بندرعباس

خوراکی‌های بندر عباس که می‌توانید به عنوان سوغاتی خریداری کنید شامل چه چیز های می‌شود؟

میوه گوآوا یا زیتون محلی بندرعباس،  ماهی و میگو،  مرکبات بندرعباس.

چه صنایع دستی از بندر عباس برای سوغاتی گرفتن مناسب  است؟

بادله دوزی، چنته، گلابتون دوزی، شک بافی و...

صنایع دستی حصیری چگونه درست می‌شود؟

نخل‌ها مهم‌ترین عامل به وجود آمدن صنایع حصیری هستند. دست سازه‌های حصیری وسایلی مثل کلاه، سبد، زیراندازی، سینی، گلدان، بادزن و غیره در سراسر بندرعباس به چشم می‌خورند. این صنایع دستی حصیری از بافت شاخه و برگ درخت نخل به‌صورت تاروپودی و هنرمندانه ایجاد می‌شوند و استحکام و مقاومت خوبی دارند.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
مستانه ۱۴۰۲/۸/۳

منکه از ماهیهاش اینهمه اسم گفتید فقط ماهی حلوا خوردم که خیلی خوشمزه بود خداییش اینبار اومدم ایران بقیه شم تست میکنم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۷

مستانه عزیز امیدواریم همیشه سفرهای خوشی به ایران داشته باشید. رهی نو هم جهت اقامت شما در ایران و داشتن تجربه خوب همراهتان میباشد

M.Meyghani ۱۴۰۲/۱/۲۲

بندر عباس شهری بسیار زیبا و دیدنی با ساکنین دوست داشتنی است.

  مدیر سایت۱۴۰۲/۱/۳۰

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...