رَهی نو

دشت لار مازندران ؛ جذابیتی به پهنای دامنه دماوند

تعداد بازدید: ۲۰۰۲ ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

پارک ملی لار یا دشت لار دماوند، بهشت گمشده ایران و از زیباترین دیدنی‌های تهران است که با جاذبه‌های طبیعی و خیره‌کننده در هر فصل، چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این پارک طبیعی با قله همیشه استوار دماوند، دشتی پر از گل‌های شقایق، چشمه فیروزه‌ای پر جوش‌وخروش منتظر شماست تا زیباهایش را پیشکش نگاه شما کند.

 

 

معرفی دشت لار دماوند

یکی از دشت‌های دیدنی ایران، دشت لار است که در مرز دو استان مازندران و تهران قرار گرفته است. این دشت ازجمله جاذبه‌های تماشایی و بکری است که در دل طبیعت با حضور شقایق‌های وحشی، گل‌های متنوع و همچنین سد، دریاچه لار، آبشار، رودها، کوه‌ها و ارتفاعات زیبای دماوند چشم‌انداز رؤیایی را خلق کرده است.

 

دشت لار دماوند


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی تهران | جاذبه ها و تفریحات تهران + عکس و آدرس


منطقه حفاظت‌شده لار یا پارک ملی لار، درگذشته محلی برای تفریح و تفرج پادشاهان و اشراف بوده است. جالب است بدانید که این منطقه بخشی از ناحیه تاریخی قصران در شهرری محسوب می‌شد؛ به‌گونه‌ای که از آن به اسم «لار قصران»، نیز شناخته می‌شود.

 

اما با گذشت زمان به نام دشت لار شهرت یافت تا اینکه سرانجام در سال ۱۳۵۴ نام «پارک ملی لار» را به این منطقه اختصاص دادند. ازآن‌پس این محل به یکی از مناطق حفاظت‌شده کشور تبدیل شد. ازاین‌رو هرگونه شکار و تیراندازی در این پارک غیرقانونی است.

 

همان‌طور که قبلاً هم به آن اشاره کردیم، پارک ملی لار دماوند در مرز استان تهران و مازندران در استان البرز مرکزی، در نزدیکی جنوب غربی دماوند و در فاصله ۷۰ کیلومتری شرق تهران واقع شده است.

 

وسعت این منطقه حدود ۷۳۵۰۰۰ هزار هکتار اعلام شده است که تقریباً ۳۱۰۰۰ هزار هکتار آن به‌عنوان پارک ملی لار یا دشت لار شناخته می‌شود.

 

در منطقه لار که بهره‌مند از آب‌وهوای مطبوع و طبیعتی بکر است، اجازه سکونت دائمی داده نشده است؛ ازاین‌رو یک منطقه حفاظت‌شده قلمداد می‌شود. منطقه‌ای که زیستگاه برخی از حیوانات و گیاهانی است که تنها در این خاک رشد و پرورش می‌یابند.

 

دشت لار کجاست؟

قدم‌زدن در میان گل‌های شقایق و شنیدن صدای آب رودخانه‌ها، یادآور دشتی است که در فاصله کی از پایتخت قرار دارد. در کوهپایه‌های قله دماوند، این دشت دامن خود را از شقایق‌های وحشی پُر کرده است. دشـت لار از شمال بـه کوه‌های شهرسـتـان نور مازندران، از شرق و شمال شرق بـه کوه دماوند، از جنوب شرق به شهرسـتـان دماوند و پلور آمل، از جنوب بـه افجه، امامه و لواسان بزرگ و از غرب بـه خاتون بـارگاه و گـرمابدر متصل است.

 

اگـر قصد دارید وارد دشت لار شوید، از هر شهر یا روستایی که به این منطقه بروید، بـاید حداقل ۲ کیلومتر را پیاده‌روی کنید تـا بـه اولین سد برسید. پس از طی‌کردن 5 کیلومتر بـه رودخانه دلیچای و پس از حدود ۱۰ کیلومتر بـه رودخانه سفید آب می‌رسید. با طی مسافت ۲۰ کیلومتر بـه تفرجگاه انتهای سد خواهید رسید.

 

مسیر دسترسی به دشت لار

مسیر دسترسی به دشت لار فقط با خودروی شخصی امکان‌پذیر است. درواقع برای رفتن به دشت لار شما می‌توانید خود را تا محل دیده‌بانی برسانید و پس از آن باید پیاده‌روی کنید. زیرا همان‌طور که قبلاً هم گفته شد، لار یک منطقه حفاظت شده است و ورود هرگونه وسایل نقلیه به آنجا ممنوع است.

 

خوشبختانه برای رسیدن به دیده‌بانی چند مسیر وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

 

 مسیر اول

اولین مسیر را با یکی از مسیرهای صعب‌العبور شروع می‌کنیم که از گردنه ایرا یا منطقه لواسان بزرگ می‌گذرد. این مسیر از روستای ایرا شروع می‌شود و تا محیط‌بانی قوشخانه که در قسمت جنوبی پارک ملی لار قرار گرفته است، ادامه خواهد داشت.

 

مسیر دوم

یکی از خوش‌آب‌وهواترین مسیرها که به دشت لار می‌رسد، جاده آبعلی است که برای رسیدن به مقصد نهایی باید از شهر پلور گذشت و پس از آن به سه‌راهی پلور و پست ورودی پاسگاه محیط‌بانی دلیچای رسید. شما در قسمت ورودی شرقی این پارک، دشت زیبای لار را مشاهده می‌کنید.

 

مسیر سوم

از طریق روستای گرمابدر که در فاصله کمی از فشم واقع شده است، می‌توانید به غرب پارک ملی لار دسترسی داشته باشید. عشایرنشینان و دامداران برای رفتن به این منطقه ییلاقی از این مسیر استفاده می‌کنند.

 

مسیر چهارم

روستای افجه هم می‌تواند شما را به دشت لار برساند. برای گذر از این مسیر ابتدا از دشت هویج لواسان عبور کنید تا بتوانید از طریق مسیر راه مالرو به گردنه افجه فشم برسید. سپس دشت لار کوچک یا به زبان محلی‌های آنجا، «لار خشک» یا «قلقلک» را ببینید؛ در ادامه مسیر از یکی از شاخه‌های فرعی رودخانه لار می‌گذرد تا به کوه کافر راه و لار بزرگ برسید که به زبان محلی به «مرغسر» یا «مرغزار» معروف است.

 

دشت لار کجاست؟


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی و تفریحی مازندران  + عکس و آدرس


آب و هوای دشت لار

دشت لار جزو مناطق ییلاقی و خوش‌آب‌وهوای مازندران و تهران به شمار می‌رود؛ زیرا در کوهپایه‌های دماوند قرار دارد؛ بنابراین در فصل گرم تابستان می‌توان شاهد آب‌وهوایی خنک و دلپذیر بود؛ ازاین‌رو اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، رفتن به این منطقه در این فصل خالی‌ازلطف نخواهد بود.

 

دیدنی‌های دشت لار

قدم گذاشتن به دشت شقایق‌های وحشی، رؤیایی از گل‌های رنگارنگ، آبشارها و دریاچه‌هایی را به تصویر می‌کشد که حاصل تنوع گونه‌های گیاهی و آبادانی است که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

 

دریاچه سد لار

دریاچه سد لار به‌عنوان مرتفع‌ترین دریاچه در ایران شناخته می‌شود؛ درواقع فضای این سد حدود ۲۱ مترمکعب است. ضمن اینکه این جاذبه گردشگری ۲۵۰۰ متر طول و ۱۰۵ متر ارتفاع دارد. ساخت این سد در سال ۱۳۵۳ شروع شد و در سال ۱۳۶۱ به پایان رسید.

 

دریاچه سد لار، آب زمین‌های منطقه کشاورزی و آب‌های آشامیدنی تهران را فراهم می‌کند؛ همچنین مرکز پرورش ماهی قزل‌آلاست و افرادی که به ماهیگیری، اسکی روی آب و موج‌سواری علاقه‌مند هستند، می‌توانند در این محل برای گردش و تفریح اتراق کنند.

 

رودخانه‌ها و آبشار لار

رودهای لار، سفید آب، دیو آسیاب، ورارود، الرم، چهل بره، آب سیاه چال و آب امام پهنک از رودخانه‌هایی هستند که در این منطقه جریان دارد. آبشار منطقه دماوند را می‌توان به‌‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی دشت لار معرفی کرد که زیبایی خیره‌کننده‌ای را به این پارک داده است.

 

دشت شقایق لار

در فصل بهار، طبیعت در لار فرش قرمز خود را پهن می‌کند و جلوه زیبا و خاصی را به این بهشت گمشده می‌بخشد. پس بهترین فرصت است تا طبیعت‌گردان و مسافران با حضور در این منطقه زیبای بهشتی، دشت شقایق‌های وحشی را برای سیاحت و لذت از طبیعت انتخاب کنند.

 

دریاچه دیوآسیاب

دیوآسیاب فیروزه‌ای رنگ، چون نگینی بر دشت لار می‌درخشد. شکل این دریاچه دایره‌ای است و قطر آن ۲۰ با عمق ۲ متر عنوان شده است که در بین تپه آهکی ۱۰ متری قرار دارد. آب دیوآسیاب از چشمه‌ای که از کف آن می‌جوشد، تأمین می‌شود و به‌خاطر وجود گوگرد، طعمی ترش دارد. ضمن اینکه دمای آن بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد است.

 

آب و هوای دشت لار

 

بهترین زمان سفر به دشت لار

زیبایی‌های بی‌حدوحصر دشت لار را در تمام فصول نمی‌توان نادیده گرفت؛ اما معمولاً به علت بارندگی مسافران فصول سرد را برای رفتن به این منطقه انتخاب نمی‌کنند. درواقع اواسط خرداد تا پایان تابستان بهترین زمان برای دیدن این طبیعت چشم‌نواز است.

 

اقامت در دشت لار امکان‌پذیر است؟

پیش‌تر هم گفتیم که دشت لار زیستگاه جانداران مختلفی است که برای جلوگیری از آسیب به آنها، اجاره اسکان دائمی برای مردم وجود ندارد؛ بنابراین هیچ اقامتگاهی برای مسافران هم فراهم نشده است. اگر قصد دارید که زمان بیشتری را به گشت‌وگذار در دشت لار اختصاص دهید، ویلا و سوئیت‌های شهرهای اطراف گزینه مناسبی برای اقامت هستند. ضمن اینکه زدن کمپ یا برپاکردن چادر در صورت هماهنگی با محیط‌بانی این منطقه برای مدت‌زمان کوتاه بدون مانع است.

 

وسایل موردنیاز برای رفتن به دشت لار

در سفر به دشت لار که پیاده‌روی طولانی خواهید داشت، شما در طی روز سفر و همچنین برای کمپ زدن در این به لوازم زیر نیاز پیدا می‌کنید:

  • لباس مناسب فصل؛
  • کفش مناسب؛
  • عینک آفتابی؛
  • کلاه آفتاب‌گیر؛
  • کرم ضدآفتاب؛
  • آب آشامیدنی؛
  • قمقمه آب؛
  • یک وعده‌ غذای قابل‌حمل؛
  • میان وعده؛
  • فلاسک چای؛
  • داروهای شخصی و عمومی؛
  • تلفن همراه؛
  • شارژ موبایل؛
  • پاوربانک؛
  • کوله‌پشتی؛
  • کیسه‌زباله؛
  • کیسه‌خواب؛
  • چادر.

 

جمع‌بندی

اگر به دنبال گردش در دل طبیعت و دیدن مناظر طبیعی هستید؛ ما به شما دشت لار را توصیه می‌کنیم. سفر به لار در فصل بهار و تابستان و گشت‌وگذار در طبیعت می‌تواند شما را از آشفتگی‌ها و استرس‌های روزمره رها سازد. پس این تجربه را از دست ندهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
روحی ۱۴۰۲/۸/۲

دریاچه سدلار اسکی و موج سواری داری چه خوب عالی شد

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۷

روحی عزیز بله این امکان وجود دارد

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...