رَهی نو

سوغات اردبیل ؛ از اردبیل چه چیزی بخریم؟

تعداد بازدید: ۲۵۱۴ ۸ شهریور ۱۴۰۱

اردبیل، مرکز استان اردبیل در بخش سردسیر و کوهستانی ایران در شمال غربی واقع شده است و یک درصد از مساحت کل کشور را از آن خود کرده است. این شهر به دلیل داشتن بافت کوهستانی از دیرباز مورد توجه بسیاری از ورزشکاران به خصوص کوهنوردان بوده است. در کنار مسافرانی که به این استان سفر می‌کنند از حضور تیم‌های مختلف کوهنوردی در ایام سال نمی‌توان غافل بود. از طرف دیگر این شهر در مسیر شهرهای شمالی به تبریز و ارومیه است، از این رو گردشگران بسیاری به این شهر سفر می‌کنند. با وجودی که به اندازه تبریز و ارومیه ممکن است محبوب نباشد اما جاذبه‌های گردشگری و تاریخی زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها چشمه‌ی آب گرم سرعین است.

 

اگر با این شهر آشنا نباشید ممکن است اولین سوالتان این باشد که سوغات اردبیل چیست؟  یا اینکه سوغات اردبیل را از کجا بخریم؟ در پاسخ به این سوالات در ادامه همراه این مطلب باشید.

 

سوغات اردبیل چیست؟

برای خرید سوغاتی در اردبیل دو گزینه پیش روی شماست. اگر می‌خواهید از دسته خوراکی‌ها و مواد غذایی انتخاب کنید گزینه‌های زیادی پیش روی شماست. گزینه دیگر صنایع دستی بسیار زیبای این استان است که از هنر دست بومیان و روستاییان منطقه بافته می‌شود. در ادامه به معرفی خوردنی‌های خوش‌طعم و جذاب اردبیل و همچنین صنایع‌دستی خاص این منطقه می‌پردازیم:

 

خوردنی‌های اردبیل

وقتی به اردبیل رفتید از خوردنی‌های زیر غافل نشوید. هرکدام طعمی بهشتی دارند و همیشه مزه‌شان زیر زبان‌تان باقی خواهند ماند.

 

عسل

به دلیل موقعیت جغرافیایی این شهر، یکی از مهم‌ترین سوغاتی این شهر عسل است که از دشت‌های پونه و گون و آویشن تا اقاقیا و گشنیز، عسل با کیفیتی تولید می‌شود که طعم و تنوع آن در سراسر کشور مثال زدنی است. در صورت سفر به این شهر زیبا از خرید عسل چهل گیاه و خواص درمانی آن غافل نشوید.

 

سوغات اردبیل


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی اردبیل | جاذبه ها و تفریحات اردبیل + عکس و آدرس


سرشیر و کره حیوانی

اگر به خوراکی‌های سنتی علاقه داشته باشید یکی از گزینه‌های بسیار خوشمزه سرشیر و کره محلی در وعده صبحانه است که همراه با عسل می‌تواند یک وعده کامل غذایی باشد.

 

تخمه آفتاب گردان

ممکن است کمی برایتان عجیب باشد اما تخمه آفتابگردان اردبیل بسیار معروف است. اگر از اردبیل تخمه آفتابگردان خریده باشید حتما متوجه طعم متفاوت آن بوده‌اید. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به اردبیل از خرید تخمه آفتاب‌گردان به آسانی نگذرید.

 

شکلات رسته

شکلاتی تهیه شده از شیر و شکر، کره و خامه، سرشیر و مغز گردو و کاکائو فراوان که بسیار خوشمزه است. حتما این شکلات خوشمزه را امتحان کنید.

 

حلوا

این خوراکی خوشمزه و لذیذ در شکل‌ها و انواع مختلف، در میان شهرهای ایران مرسوم است. اما هر شهری با توجه به ذائقه مخصوص به خود آن را می‌پزند. در اردبیل نیز پخت حلوا از این قاعده مستثنی نیست و حلوای بسیار خوشمزه‌ای طبخ می‌شود به طوری که به عنوان سوغات می‌توانید خریداری کنید. در پخت حلوای اردبیلی از جوانه گندم و شیره انگور استفاده می‌کنند و در نوع قره حلوا، حلوای سفید و حلوای زنجبیلی یافت می‌شود.

 

باقلوای اردبیلی

قدمت پخت باقلوا تنها به شهر یزد برنمی‌گردد و باقلوای اردبیل نیز یکی از خوشمزه‌ترین نوع باقلواست که با شیر و تخم مرغ و انواع مغزها پخته می‌شود.

 

باقلوای اردبیلی


بیشتر بخوانید: معرفی بهترین رستوران های اردبیل + عکس و آدرس


شیرینی قرابیه

از شیرینی‌های بسیار خوشمزه اردبیل شیرینی قرابیه است که ماده اصلی آن بادام است. از ترکیب بادام، شکر و سفیده تخم مرغ، شیرینی قرابیه درست می‌شود. جالب است بدانید شیرینی در میان مردم ترکیه نیز محبوبیت زیادی دارد.

 

فطیر

فطیر اراک یکی از سوغات خوشمزه این شهر است اما اینطور که به نظر می‌رسد فطیر اردبیل نیز دست کمی از فطیر شهرهای دیگر ندارد. داخل فطیر اردبیلی گردو و دارچین و شکر استفاده می‌شود و به عنوان نوعی نان بر سر سفره صبحانه طرفداران زیادی دارد.

 

قند چوریی

نان برنجی اردبیل با نام دیگر قند چوریی از سوغات مهم دیگر این استان است که ویژه شهر خلخال است. در تهیه این نوع شیرینی از پودر قند استفاده می‌شود و بسیار خوش طعم است تا جایی که در ایام نوروز از این شیرینی برای پذیرایی از مهمانان استفاده می‌شود. اگر به اردبیل سر زدید از خرید این شیرینی خوشمزه غافل نشوید. از آنجایی که این شیرینی بیشتر در خلخال طبخ می‌شود در صورتی که به خلخال رفتید از این شیرینی خوشمزه به عنوان سوغات خریداری کنید.

 

قطاب بالاباتماز

قطاب بالاباتماز نوعی از قطاب است که با عسل درست می‌شود و در ترکیب آن از گردو، دارچین، میخک استفاده می‌کنند. درست است که قطاب یزد بسیار معروف و محبوب است اما خرید قطاب بالاباتماز این فرصت را به شما می‌دهد تا نوع بسیار خوشمزه‌تری از قطاب را امتحان کنید.

 

قطاب بالاباتماز

 

صنایع دستی اردبیل

اگر عاشق صنایع‌دستی هستید به یکی از بهترین شهرها برای خرید سفر کرده‌اید. اینجا پر از هنرهای دست بوده که می‌توانند زینت بخش خانه‌های خودتان شوند یا به عنوان یادگاری ماندگار به عزیزان‌تان هدیه دهید.

 

جاجیم بافی

روستاییان و بومیان منطقه در بافت جاجیم بسیار متبحر هستند به طوری که سبب شده‌اند جاجیم یکی از صنایع دستی معروف و با کیفیت این استان باشد. جاجیم اردبیل در شکل‌ها و رنگ‌های مختلفی بافته می‌شود اما مهم‌ترین نقوش آن طرح‌های لوزی رنگارنگ است.

 

گلیم بافی

صنایع دستی اردبیل بسیار متنوع است اما از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گلیم بافی اشاره کرد. گلیم بافی از دیرباز در میان عشایر منطقه رایج بوده است و جالب است بدانید که زنان عشایر آنچنان تبحری در بافت گلیم دارند که آن‌ها را دو رو می‌بافند. داستان زمینه هر یک از گلیم‌ها به شرایط فرهنگی و محیطی هر قبیله از عشایر بستگی دارد که جذابیت و زیبایی آن را چندین برابر می‌کند.

 

گلیم بافی

 

نمکدان بافی

در بافت نمکدان از جاجیم و تکه‌ای متقال به جهت آستر استفاده می‌شود که در میان عشایر و ایلات برای نگهداری و حمل نمک استفاده می‌شود. از آنجایی که جاجیم بافی هنر زنان هنرمند این مرز و بوم است نمکدان بافی نیز زاده دست و خلاقیت ذهن این عزیزان است.

 

پلاس بافی

نوعی بافت شبیه گلیم بافی که در میان روستاییان و عشایر منطقه محبوب است را پلاس بافی می‌گویند. کاربردهای آن بسیار متنوع است و به عنوان سجاده، زیرانداز، خورجین و روانداز استفاده می‌شود و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی یافت می‌شود.

 

اجاق قراقی

یکی از صنایع دستی عشایر منطقه از پشم، اجاق قراقی است که به دلیل آنکه در جلوی اجاق یا زیر منقل از آن استفاده می‌شود به این نام خوانده می‌شود. این نوع بافت بسیار شبیه جاجیم بافی است که در گذشته به شکل نعل اسب بافته می‌شده اما امروزه به شکل مستطیل بافته می‌شود. نقش‌های روی این نوع بافت از اشکال هندسی در رنگ‌های مختلف است.

 

ساخت انواع آلات موسیقی

اگر به موسیقی علاقه داشته باشید حتما شنیده‌اید که سازهای ساخت دست هنرمندان اردبیلی بسیار معروف و محبوب است. سازهایی مانند تار، سه تار، کمانچه، تنبور، سنتور که قدمت بسیار زیادی دارند در شهرهای خلخال و مشکی‌شهر از استان اردبیل زاده ‌می‌شوند و در ساخت آنها از چوب گردو، فوفل، توت و شمشاد استفاده می‌کنند.

 

تراش شیشه

این هنر در اردبیل با طرح و نقش‌های سنتی گره خورده و هنر بسیار زیبای تراش روی شیشه را تشکیل داده است. با خرید شیشه‌هایی متشکل از تراش‌های سنتی، یکی از زیبایی‌های این شهر را به خانه خود خواهید برد.

 

نقاشی روی چرم

در اردبیل از چرم گوسفندی دباغی شده برای تولید محصولات با کیفیت چرمی مانند کیف و کفش استفاده می‌کنند که با هنر زیبای نقاشی درهم‌آمیخته می‌شود و به خلق زیبایی بی‌نظیری منجر می‌شود. شما می‌توانید محصولات چرمی نقاشی شده با کیفیت را از اردبیل به عنوان سوغات خریداری کنید.

 

ظروف مسی اردبیل

از جمله هنرهای صناعی، هنر مسگری است. این شغل در اردبیل با کیفیت بسیار بالایی بخشی از بازار پر رونق این استان را از آن خود کرده است. اگر به خرید ظروف مسی علاقه دارید خرید این سوغاتی زیبا از اردبیل را فراموش نکنید.

 

ظروف مسی اردبیل

 

سوغات اردبیل از کجا بخریم؟

حال که با سوغاتی‌های اردبیل آشنا شدید حتما برایتان سوال است که این سوغاتی‌ها را از کجا خریداری کنید؟ در پاسخ به این سوال در ادامه به معرفی چند مرکز خرید اردبیل خواهیم پرداخت:

 

بازار اردبیل

بازار سرپوشیده اردبیل که یادگار از دوران صفویه است شما را به قلب تاریخ خواهد برد.

 

این بازار با قدمت زیادی که دارد و با معماری بسیار زیباییش حس و حال خوبی را برایتان رقم خواهد زد. بازار از بخش‌های مختلفی مانند بازار پارچه فروشان، بازار آهنگران، بازار مسگران، بازار طلافروشان، بازار سراجان و ... تشکیل شده است. معماری بی‌نظیر بازار سبب شده تا گردشگران حتی اگر قصد خرید نداشته باشند باز هم برای گردش و بازدید سری به این بازار بزنند. بازار در دو طرف خیابان امام خمینی قرار دارد. خوب است بدانید بازار اردبیل از جمله آثار تاریخی شهر به شمار می‌رود.

 

در این بازار دو مسجد مهم اردبیل یعنی مسجد جامع و مسجد اعظم نیز قرار دارد. اگر خواستید به این بازار بروید در تمام روزهای هفته از ساعت 10 الی 9 شب بازار فعالیت دارد. البته بازار در روزهای جمعه نیز دایر است اما ساعت کاری از 10 صبح الی 6 بعدازظهر است.

 

بازار معروف دیگر اردبیل بازار قیصریه است که در کنار جمعه بازار و بازارهای روز، بازارهای این شهر را تشکیل می‌دهند و محل بسیار خوبی برای خرید خوراکی‌های خوشمزه است. اگر قصد خرید در مراکز جدیدتر و مدرن‌تر را داشتید می‌توانید به مرکز خرید شورا سنتر اردبیل، آدنا مال و پروما بروید. در این مراکز، کالای لوکس و مطابق روز دنیا را پیدا خواهید کرد.

اگر قصد سفر به شهر زیبای اردبیل را دارید، می توانید از ارزان ترین تا بهترین هتل های اردبیل را از رهی نو با بیشترین تخفیف رزرو کنید.

در این مطلب درباره اردبیل و سوغاتی‌هایش صحبت کردیم. شما چه پیشنهاداتی دارید؟ به نظرتان سوغاتی خوردنی یا صنایع دستی بوده است که نام نبرده باشیم؟ 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
زیبا بردبار ۱۴۰۲/۸/۸

عسل اردبیل واقعا خوشمزه ست البته اگر اصلش رو گیر بیاری البته خب هرچی باشه بهتر از این عسلهای کارخونه ایه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۹

زیباجان یکی از بهترین محصولات سرعین بله همین عسل است که شما اشاره کردید ممنون از بیان نظرتون شاد و پیروز باشید

نورا ۱۴۰۲/۲/۲۳

سوغات اردبیل به نظرم شکلات رشته ای از همه بهتره چون بیشتر از همه دوسش دارم😋

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۳

نوراجان خیلی هم عالی که از ذوق و سلیقه تان در سایت رهی نو خبرداده و ما رو شریک احساستون دانستید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...