رَهی نو

لیست بهترین چشمه‌های آب گرم ایران

تعداد بازدید: ۱۴۱۰ ۷ شهریور ۱۴۰۱

ایران علاوه بر تمدن کهن و آثار تاریخی جذابی که دارد، دارای زیبایی‌های طبیعی فراوانی نیز هست. یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری در ایران، چشمه‌های آب گرم هستند که در اکثر شهر‌های آن یافت می‌شود. این چشمه‌های آب گرم علاوه بر آرامشی که دارند، دارای فواید درمانی نیز هستند. هزاران سال است که مردم از چشمه‌های آب گرم برای درمان برخی از بیمار‌ی‌ها استفاده می‌کنند. در این مقاله قرار است بهترین چشمه‌های آب گرم ایران را به شما معرفی کنیم.

 

خواص چشمه‌های آب گرم

جالب است بدانید برخی چشمه‌های آب گرم را با نام طلای مایع می‌شناسند. این چشمه‌ها با نفوذ به اسید لاکتیک، عضلات تحت فشار را آزاد کرده و باعث تسکین درد بدن می‌شوند. علاوه بر این، جریان خون و اکسیژن شما با دمای آب گرم افزایش می‌یابد؛ از این رو بدن می‌تواند کلسیم و بی‌کربنات سدیم موجود در آب را جذب کند.

 

چشمه‌های آب گرم برای کاهش و حتی از بین بردن درد نیز مفید هستند. در واقع، این پدیده زیبا از دیرباز توسط چینی‌ها و ژاپنی‌ها برای درمان برخی از بیماری‌ها به ویژه برای آسیب‌های بافتی و ناراحتی مفاصل مورد استفاده قرار گرفته است.

 

چشمه‌های آب گرم حاوی مقادیر زیادی سیلیس هستند که پوست خشک و زبر را نرم می‌کند. علاوه بر این، گوگرد موجود در آب ممکن است مزایای درمانی برای بیماری‌های پوستی از جمله پسوریازیس و اگزما داشته باشد. البته، اگر مشکل پوستی حادی دارید، بهتر است که قبل از استفاده از چشمه آب گرم با پزشک خود مشورت کنید.

 

چشمه‌های آب گرم سرعین

سرعین، یکی از مشهورترین مقاصد گردشگری شناخته شده در شمال غرب ایران است که به چشمه‌های زیبای خود معروف است. چشمه‌های آب گرم سرعین در ۲۵ کیلومتری اردبیل در منطقه سبلان واقع شده‌اند. جدا از چشمه‌های آب گرم طبیعی شهر، هر ساله بازدیدکنندگان و گردشگران به دلیل طبیعت بکر و پوشش گیاهی متفاوتی که دارد، به سرعین می‌آیند.

 

سرعین دارای ۹ چشمه آب گرم است. دومین قله بلند ایران، کوه سبلان، آب این چشمه‌ها را گرم می‌کند. چشمه‌های آب گرم سرعین علاوه بر مزایا درمانی که دارند، امکانات تفریحی فراوانی نیز ارائه می‌دهند. "گاومش گلی" با ۶۷ درجه گرمترین چشمه است.

اگر قصد سفر و اقامت در سرعین را داردید، می توانید از ارزان ترین تا بهترین هتل های سرعین را از رهی نو با تخفیف ویژه رزرو کنید.

 

چشمه های آب گرم ایران


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی سرعین | جاذبه ها و تفریحات سرعین + عکس و آدرس


چشمه‌های آب گرم محلات در استان مرکزی

محلات شهری در جنوب شرقی استان مرکزی و نزدیک به استان اصفهان است. یکی دیگر از شهر‌های ایران که چشمه‌های آب گرم زیادی دارد، محلات است. حداقل دمای آب زمانی که از دامنه‌های کوه خرزان بیرون می‌آید ۵۰ درجه سانتی‌گراد است. گفتنی است مردم محلات از آب چشمه در زمین‌های کشاورزی خود نیز استفاده می‌کنند. بسیاری از مردم معتقدند دلیل اصلی پیدایش شهر محلات، چشمه‌های آب گرم آن است.

 

چشمه‌های آب گرم محلات دارای سولفات کلسیم هستند، از این رو برای درمان نقرس، مشکلات کلیه، کبد و صفراوی از آن‌ها استفاده می‌شود. مجموعه چشمه‌های آب گرم محلات تمامی امکانات رفاهی لازم مانند استخر، سرویس‌های بهداشتی خصوصی، رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها و استراحتگاه‌ها را فراهم کرده است. تابستان و بهار به ویژه مرداد و شهریور بهترین زمان برای بازدید از چشمه‌های آب گرم محلات است.

 

چشمه آب گرم رینه

یکی دیگر از چشمه‌های آب گرم ایران، چشمه آب گرم لاریجان یا همان رینه است که در ۷۳ کیلومتری جنوب آمل و در نزدیکی دماوند قرار دارد. گفتنی است چشمه‌های آب گرم ایجاد شده در این منطقه در اثر فعالیت‌های آتشفشانی ایجاد شده‌اند. بر اساس زمین‌شناسی محلی، تعداد زیادی از آن‌ها در کوه البرز، به ویژه در اطراف قله دماوند وجود دارد. با این حال چشمه آب گرم رینه مهمترین آن‌ها است.

 

آب چشمه رینه سرشار از گوگرد و دارای دمایی حدود ۶۲ درجه سانتیگراد است. به همین دلیل است که برای روماتیسم، ناراحتی مفاصل و درماتیت مناسب است. این چشمه یکی از نزدیک‌ترین چشمه‌های آب گرم تهران است که سالانه بسیاری از توریست‌ها را به این منطقه جذب می‌کند.

 

چشمه آب گرم رینه

چشمه آب گرم فلکده

یکی دیگر از معروف‌ترین چشمه‌های آب گرم ایران، فلکده است که در استان زیبای مازندران قرار دارد. برخلاف سایر چشمه‌ها که به دلیل گوگرد بوی نامطبوعی دارند، این چشمه گوگرد ندارد و دمای آب آن متعادل است. از این رو، می‌نوان ساعت‌های طولانی در آب چشمه شنا کرد.

 

آب چشمه فلکده شیرین و قابل آشامیدن است. برخی از دانشمندان با انجام آزمایش‌هایی به روی آب چشمه فلکده اعلام کرده‌اند که نوشیدن آب آن می‌تواند تأثیر مثبتی بر بیماری کم خونی و سنگ کلیه داشته باشد. شما می‌توانید بعد از آبتنی از طبیعت زیبای تنکابن و آبشار سنگ بن چشمه در جاده دو هزار نیز دیدن کنید. همچنین برای اقامت در تنکابن می توانید از ارزان ترین تا بهترین هتل های تنکابن  را از رهی نو رزرو کنید.


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی تنکابن، جاذبه ها و تفریحات تنکابن + عکس و آدرس


چشمه آب گرم اهرم

چشمه آب گرم اهرم یکی از ۵ چشمه برتر در بین ۴۰۰ چشمه آب گرم ایران است. این چشمه به نام میر احمد نیز شناخته می‌شود. آب این چشمه‌ها دارای غلظت قابل توجهی از مواد جامد محلول و سولفید هیدروژن است و میانگین دمای آب نیز حدود ۴۰ درجه سانتی گراد است.

 

در این منطقه دو استخر مجزا وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. عمق چشمه آب گرم اهرم به حدود ۱۱ متر می‌رسد؛ حتی اگر شنا بلد باشید، شنا کردن در این چشمه به دلیل خاصیت مکندگی آب در برخی از قسمت‌های چشمه و همچنین گازدار بودن آن، کار عقلانی نیست.

 

چشمه آب گرم قلعه کندی

یکی دیگر از چشمه‌های آب گرم ایران، قلعه کندی است. این چشمه به دلیل قرار گرفتن در خط مرزی رود ارس و منطقه گردشگری جنگل‌های ارسباران، سالانه گردشگران زیادی را از سراسر جهان از جمله جمهوری آذربایجان، ارمنستان و... را به خود جلب می‌کند.

 

اکثر پزشکان ارتوپد به بیماران خود توصیه می‌کنند که از آب گرم قلعه کندی دیدن کنند؛ زیرا دمای آب آنجا در استخر‌ها ۶۵ تا ۷۰ درجه سانتیگراد و در چشمه اصلی ۷۵ تا ۸۰ درجه سانتیگراد است.

اگر قصد اقامت در سمت آذربایجان شرقی و تبریز را دارید، می توانید هتل های تبریز را با بیشترین تخفیف در رهی نو رزرو کنید.


بیشتر بخوانید: معرفی جاهای دیدنی آذربایجان شرقی + عکس و آدرس


چشمه‌های آب گرم آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی دارای ۴۶ چشمه آب گرم است که آن را به مقصدی محبوب برای افرادی که به دنبال آب گرم برای استراحت یا درمان برخی بیماری‌ها هستند تبدیل کرده است. برخی از این ۴۶ چشمه آب گرم به مکان‌های تاریخی مهم نزدیک هستند، بنابراین می‌توانید علاوه بر تفریح در آب گرم‌ها به این جاذبه‌های دیدنی نیز سر بزنید.

 

یکی از پرطرفدارترین و بهترین چشمه‌های آب گرم ایران در آذربایجان غربی، چالدران یا سیه چشمه است. این چشمه علاوه بر خواص درمانی که دارد، به زیبایی‌های طبیعی، تالاب‌ها و دره‌های خوش آب و هوا معروف است. علاوه بر چالدران، چشمه‌های آب گرم دیگری در نزدیکی تخت سلیمان و روستای گاینرجا قرار دارند. در نزدیکی تخت سلیمان، در دو کیلومتری شمال غربی روستای احمد آباد علیا، چشمه آب گرم و آب سرد درمانی مانند احمد آباد وجود دارد.

برای اقامت در استان آذربایجان غربی می توانید از ارزان ترین تا بهترین هتل های ارومیه را از رهی نو با بیشترین تخفیف رزرو کنید.

 

چشمه‌های آب گرم آذربایجان غربی


بیشتر بخوانید: معرفی جاهای دیدنی آذربایجان غربی + عکس و آدرس


چشمه آب گرم گنو بندرعباس

یکی از چشمه‌های آب گرم استان هرمزگان به نام گنو در مسیر جاده حاجی آباد در حدود ۳۰ کیلومتری شمال بندرعباس واقع شده است. چشمه آب گرم و مجتمع توریستی گنو از برترین جاذبه‌های گردشگری این مرکز است.  یک مجموعه شنا به مساحت ۱۰ هزار متر مربع با استخر‌های مجزا برای مردان و زنان، جکوزی، ۲۳ اتاق در یک ساختمان مسکونی، یک رستوران معمولی ایرانی و حتی یک شهربازی در این مکان قرار داده شده است. همچنین برای اقامت در استان هرمزگان می توانید بهترین هتل های بندرعباس را از رهی نو رزرو کنید.

 

تقریباً ۴۰ چشمه در منطقه حفاظت شده گنو بندرعباس وجود دارد که در تمام این سال‌ها آب این منطقه را تامین کرده است. از آنجایی که آب چشمه دارای گوگرد است، ممکن است برای درمان بیماری‌های روماتیسم و بیماری‌های پوستی مؤثر باشد. 


بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی بندرعباس | جاذبه ها و تفریحات بندرعباس + عکس و آدرس


چشمه‌های آب گرم آب اسک

آب اسک یکی از چشمه‌های نزدیک به تهران محسوب می‌شود. این چشمه در روستایی با همین نام از توابع شهرستان لاریجان واقع شده است. در اطراف این چشمه ذخایر سنگ آهکی وجود دارد که به مرور زمان به سنگ مرمر تبدیل می‌شود. از آب این چشمه می‌توان برای التیام بیماری‌های پوستی و زخم‌های مزمن استفاده کرد.

 

در این منطقه ۹ چشمه آب گرم وجود دارد. آب اسک علاوه بر چشمه‌های زیبا، به لطف رودخانه هراز که از کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرند، این منطقه طبیعت بکر و دست نخورده‌ای دارد که سالانه تعداد بی‌شماری گردشگر را به این منطقه جذب می‌کند و همچنین برای اقامت می توانید از هتل های کرج را بیشترین تخفیف از رهی نو رزرو کنید.

 

چشمه آب گرم دهلران ایلام

آب گرم دهلران دارای چشمه و حوض گلی است. به دلیل دمای پنجاه سانتی‌گرادی آب چشمه، یکی از مقاصد گردشگری جذاب استان ایلام است. این چشمه آب گرم دارای آب گوگردی است و در سه کیلومتری دهلران قرار دارد. علاوه بر توریست‌ها و مسافران، مردم محلی نیز از آن استفاده می‌کنند.

 

نوع چشمه دهلران، فسیلی است؛ به این معنی که به دلیل انجام فعالیت‌های نفتی و گازی ایجاد شده است. در واقع این چشمه‌ها از پیوستن دو نهر اصلی، چشمه‌های آب گرم و غنی از مواد معدنی تشکیل داده‌اند. علاوه بر این‌ها، پوشش گیاهی منطقه بسیار تحت تأثیر این چشمه آب گرم بوده است.

از ارزان ترین تا بهترین هتل های ایلام را می توانید از رهی نو با بیشترین تخفیف رزرو کنید.

 

چشمه آب گرم دلفان لرستان

چشمه آب گرم دلفان در محل تلاقی سه رودخانه گاماسیاب، گیزه و سیمره، چشمه آب گرم کاکاوند در منطقه کاکاوند در ۶۰ کیلومتری غرب شهر نورآباد در رشته کوه «گل» زاگرس قرار دارد. همه روزه عموم مردم می‌توانند از این پدیده طبیعی زیبا به عنوان مقصدی برای سفر‌های خود دیدن کنند.

 

چشمه آب گرم دلفان با ترکیبات سولفات کلسیم، گوگرد و بی‌کربنات منیزیم در درمان عفونت‌ها و بیماری‌های پوستی مفید است. این چشمه در ثانیه ۳۰ لیتر آبدهی دارد و دمای آن ۶۰ درجه سانتیگراد است.

برای اقامت در استان لرستان می توانید بهترین هتل ها در خرم آباد را از رهی نو با بیشترین تخفیف رزرو کنید.

 

در نهایت..

چشمه‌های طبیعی با مواد معدنی فراوان علاوه بر چشمه‌های معدنی به آب گرم معروفند. آن‌ها توسط هسته زمین گرم می‌شوند و اغلب دارای گوگرد هستند. این چشمه‌ها در نزدیکی آتشفشان‌های خاموش ایجاد می‌شوند. مواد معدنی موجود در آب چشمه‌ها، برای کسانی که از درد مفاصل و عضلانی عذاب می‌، مؤثر است. در این مقاله از رهی نو ما به بررسی ۱۱ چشمه آب گرم ایران پرداختیم. ‌امیدواریم با سفر به یکی از این نقطه‌ها از این پدیده طبیعی مفید استفاده کنید و لذت ببرید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نازنین گرامی ۱۴۰۲/۸/۸

آب گرم سرعین واقعا میچسبه تو هوای سرد مخصوصا اگر از آب گرم های بدون سقف یا در محیط باز باشه که عالیه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۹

نازنین عزیز همینطور که گفتید آبگرمهای رو باز و در طبیعت بسیار دلچسب تر از محیط بسته آن است ممنون از ثبت نظرتون

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...