رَهی نو

فاصله تهران تا بروجرد

تعداد بازدید: ۲۰۷۷۷ ۱ تیر ۱۴۰۱

شهرستان بروجرد (به زبان لری: وروگرد) در شمال دشت زیبای سیلاخور و دامنه‌ کوه‌های سر‌به‌فلک‌کشیده زاگرس قرار گرفته است. قرار گرفتن این شهر در مسیر تهران جنوب باعث رشد اقتصادی این منطقه شده است. از بنا‌های تاریخی بروجرد می‌توان مسجد جامع با قدمت ١٢٠٠ ساله، بنای امامزاده جعفر و مسجد سلطانی را نام برد. در این میان از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این شهرستان زیبا هم نباید غافل شد؛ گردشگاه چغا، گردشگاه گل دشت، تالاب بیشه دالان و روستای فیال همه و همه از جاذبه‌های زیبا و گردشگری این شهر محسوب می‌شوند، که در سفر به بروجرد می‌توانید از آنها دیدن کنید. تا اینجا از بروجرد و آثار گردشگری و تاریخی‌اش صحبت کردیم. در ادامه مقاله فاصله تهران تا بروجرد را از نظر مسافت (با اتوبوس، ماشین، قطار و هواپیما)، روش‌های سفر از تهران تا بروجرد و جاذبه‌های این مسیر را بیشتر بررسی می‌کنیم تا راهنمای شما در سفر به این شهر زیبا باشد.
 

فاصله تهران تا بروجرد

 

فاصله تهران تا بروجرد از نظر مسافت و زمان

برای طی کردن فاصله تهران تا بروجرد سه راه وجود دارد: مسیر اول که همان مسیر اصلی است، از شهر‌های قم و اراک می‌گذرد و به مقصد بروجرد می‌رسد. این مسیر دارای عوارضی است و مسافت ٣٩٣ کیلومتری با زمان ٤ ساعت و ٤٠ دقیقه‌ای را می‌طلبد. مسیر دوم که از تهران شروع می‌شود، شهر‌های ساوه و اراک را در پیش رو دارد؛ بدین صورت که پس از خروج از تهران به آزاد‌راه تهران- ساوه می‌روید. در ادامه به بزرگراه اراک - بروجرد می‌رسید و نهایتا به مقصد اصلی (شهر بروجرد) نزدیک می‌شوید. مسیر دوم مشابه مسیر اول، با مسافت ٤ ساعت و ٤٠ دقیقه‌ای در مسافت ٣٩٣ کیلومتری طی می‌شود. در واقع تفاوت مسیر اول و دوم فقط در شهر‌های پیش رو است وگرنه مسافت و زمان یکی است.

 

مسیر سوم هم با عبور از آزاد‌راه تهران - ساوه و ادامه دادن مسیر ساوه - همدان و رسیدن به ملایر در نهایت به بروجرد ختم می‌شود. این مسیر با طی زمان ٥ ساعت و ٣٠ دقیقه‌ای در مسافت ٤٩٣ کیلومتری به‌دست می‌آید. در واقع این مسیر تهران تا بروجرد، طولانی‌ترین مسیر در بین سه مسیر است. در مسیر تهران تا بروجرد اگر از ماشین شخصی و اتوبوس استفاده می‌کنید، پیشنهاد ما به شما انتخاب مسیر اول است. در ادامه مقاله، فاصله تهران تا بروجرد را از نظر مسافت و زمان بیشتر توضیح می‌دهیم.

 

فاصله تهران تا بروجرد چند کیلومتر است؟

با داشتن اطلاعات درست از مسافت و زمان رسیدن به مقصد، برنامه‌ریزی بهتری می‌توانید در سفر انجام دهید؛ انتخاب مسیر در سفر بسیار مهم است چرا‌که تاثیر بسیار زیادی در هزینه‌های سفر و راحتی طول مسیر دارد. در صورتی که مسیر اول که از تهران قم و سپس اراک بروجرد می‌گذرد را انتخاب کنید، درست است که با پرداخت عوارضی متحمل هزینه‌ای می‌شوید ولی در عوض راهی آسان‌تر و سریع‌تر است. مسیر اول تهران تا بروجرد جاده اصلی تهران به جنوب کشور هم محسوب می‌شود و اهمیت بسیار زیادی در بین جاده‌های کشور دارد. مسیر دوم هم مانند مسیر اول فاصله ٣٩٢ کیلومتری و زمان ٤ ساعت و ٤٠ دقیقه‌ای را می‌طلبد. در سفرتان به بروجرد اگر قصد رفتن به شهرستان ساوه را هم دارید مسیر دوم بسیار مناسب و به‌صرفه است. اما مسیر سوم طولانی‌تر و بدون عوارضی است. اگر قصد اقامت در شهر‌های بین‌راهی مانند همدان و ملایر را دارید این مسیر مناسب‌ترین مسیر تهران تا بروجرد است؛ چراکه در مسیر‌های دیگر این شهر‌‌‌ها در پیش روی شما نیستند.


بیشتر بخوانید: جاذبه ها و تفریحات بروجرد با عکس و آدرس


روش‌های سفر از تهران تا بروجرد

برای سفر از تهران به بروجرد، می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند خودروی شخصی، اتوبوس، قطار و هواپیما استفاده کنید. انتخاب هر کدام از این روش‌ها لذت خاص خودش را دارد و بسته به سلیقه هر فرد فرق می‌کند. البته لازم به ذکر است که امکان تهیه مستقیم بلیط قطار و هواپیما از تهران تا بروجرد به‌صورت مستقیم وجود ندارد. در صورتی که می‌خواهید در زمان کمتری به بروجرد برسید، می‌توانید بلیط هواپیما به مقصد خرم‌آباد را تهیه کنید و در خرم‌آباد با صرف زمانی کمتر از یک ساعت به بروجرد برسید. اگر هم مایل به مسافرت با قطار به بروجرد هستید، می‌توانید با تهیه بلیط قطار تهران - درود این کار را انجام دهید و از مسافرت با قطار و جاذبه‌های مسیر ریلی لذت ببرید. در ادامه روش‌های سفر از تهران تا بروجرد را با هم بیشتر بررسی می‌کنیم تا با انتخاب روش درست مسافرت، سختی‌های مسیر را کمتر کنید.
 

مسجد جامع بروجرد

 

مسافت تهران تا بروجرد با اتوبوس

سفر با اتوبوس یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای مسافرت است که از گذشته تا به حال مورد توجه مسافران بوده است. اتوبوس روشی ارزان اما کمی طاقت‌فرسا در سفر از تهران تا بروجرد است. اگر این روش مسافرت را می‌پسندید، می‌توانید با تهیه بلیط از پایانه جنوب تهران و بیهقی خود را در زمانی حدود ٦ ساعت به بروجرد برسانید. در مسافرت با اتوبوس همیشه باید زمان بیشتری را صرف کنید. ولی در هر حال این روش مسافرت هم طرفداران خاص خودش را دارد. در ضمن در سفر با اتوبوس بهتر است به اندازه کافی مواد غذایی همراهتان باشد تا مجبور نباشید در هر رستوران بین راهی که توقف می‌کند غذا میل کنید.

 

مسافت تهران تا بروجرد با خودروی شخصی

اگر حوصله رانندگی ٤-٥ ساعته را دارید، دل به جاده بزنید و به تماشای مسیر زیبای روبرویتان بنشینید. در سفر با خودروی شخصی سعی کنید در روز‌های خلوت سال راهی شوید چرا‌که جاده تهران جنوب یکی از پر‌تردد‌ترین جاده‌های کشور است و چه بهتر که این مسیر را با حوصله و آرامش طی کنید تا به مقصد نهایی (بروجرد) برسید. در این روش که بسیار مناسب مسافرت با خانواده به‌خصوص کودکان است، در هر کجای جاده که دوست داشتید می‌توانید توقف کنید و برای ساعاتی خستگی راه را از تن به در کنید و با نیرویی چند برابر به مسیر ادامه دهید. در طول مسیر تهران تا بروجرد اقامتگاه و مجموعه‌های رفاهی بسیار است که می‌توانید در صورت نیاز از امکاناتشان استفاده کنید.

 

جاذبه‌های مسیر تهران تا بروجرد

مسیر پیش رویتان به بروجرد از بسیاری شهر‌های ایران می‌گذرد. اگر از مسیر اول قصد رفتن به بروجرد را دارید در راه می‌توانید در قم توقف کنید و حرم حضرت معصومه و جمکران را زیارت کنید و حال‌و‌هوای خودتان را بهتر کنید. سپس به اراک می‌رسید؛ در اراک می‌توانید از جاذبه‌های حمام چهار فصل یا موزه مردم شناسی، مدرسه سپهداری یا مدرسه امام خمینی، قلعه حاج وکیل یا عمارت کلاه فرنگی، ارگ حکومتی اراک (برج شیشه)، روستای هزاوه، خانه حسن‌پور، روستای انجدان و مجموعه تاریخی بازار اراک دیدن کنید.
 

مجموعه تاریخی بازار اراک

 

اگر مسیر دوم را ترجیح می‌دهید باید از ساوه بگذرید؛ ساوه یکی از شهر‌های باستانی بازمانده از دوران ساسانی است. در شهرستان ساوه از انار‌های خوشمزه‌اش غافل نشوید. اگر در ساوه اقامت کردید از جاذبه‌هایی مانند قلعه دختر، مسجد جامع، پل سرخده، کاروانسرای عبد‌الغفار خان، امامزاده سید اسحاق، موزه مردم‌شناسی، مسجد سرخ و بازار ساوه دیدن کنید. در مسیر سوم که شهر‌های همدان و ملایر را در پیش رو دارید در ابتدا از آب‌و‌هوای مطبوعشان ریه‎‌هایتان را سرشار کنید. به غار علیصدر بروید که یکی از جاذبه‌های طبیعی و شگفت‌انگیز این شهر است. در آب‌های شفاف این غار قایقرانی کنید و محو تماشای دالان‌های پر‌پیچ‌و‌خمش شوید. خنکای مطبوع و دوست داشتنی این غار در فصل گرم تابستان حالتان را جا می‌آورد. دیدن آرامگاه باباطاهر، آرامگاه بوعلی‌سینا، موزه ابو‌علی‌سینا، دریاچه و سد اکباتان، دهکده تفریحی گردشگری گنجنامه، گنبد علویان، بازار سنتی همدان و تپه هگمتانه را در برنامه گردش خود قرار دهید. در ملایر تاریخی که قدمتش به ٣٠٠٠ سال پیش می‌رسد از باغ انگورهایش دیدن کنید و سوغاتی معروفش که همان شیره و انگور است را فراموش نکنید. در این شهر تاریخی می‌توانید آتشکده نوشیجان، تالاب کرد‌خورد، بازار ملایر، موزه ملایر، سد کلان، مینی ورلد، مجموعه بام ملایر و یخچال را بازدید کنید.

 

در این مقاله سعی کردیم شما را با فاصله تهران تا بروجرد از نظر مسافت و زمان، روش‌های سفر و جاذبه‌های گردشگری این مسیر آشنا کنیم و اطلاعاتی هر‌چند مختصر از این مسیربه شما ارائه دهیم، بلکه راهنمای سفر‌های شما از تهران تا بروجرد باشد. شما هم اگر تجربه سفر به این شهر و دیدن جاذبه‌های مسیرش را دارید برایمان بنویسید تا دیگران هم بهره‌مند شوند.


رزرو بهترین تا ارزان ترین هتل های بروجرد


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
احمدرضا ۱۴۰۲/۸/۱۵

بروجرد بنای تاریخی داره و باعث جذب گردشگران میشه و بخاطر همین باید به این شهر بیشتر رسیدگی بشه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۱۶

احمدرضای عزیز همینطور که گفتید بناهای تاریخی بروجرد هم در این مقاله ذکر شده و امیدواریم که رسیدگی لازم انجام بشه

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...