رَهی نو

معرفی خوش آب‌وهواترین شهرهای ایران

تعداد بازدید: ۱۲۰۶۹ ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

تنوع آب‌وهوایی شهرهای ایران به قدری زیاد است که در هر فصل و هر ماهی از سال تصمیم به سفر بگیرید، می‌توانید مکان مناسبی را پیدا کنید که از سفر خود نهایت لذت را ببرید؛ از هوای شرجی و ساحلی تا گرمای کویر و سرمای کوهستان هرکدام برای سلیقه‌های مختلف می‌تواند جذاب و دیدنی باشد. اگر هنوز برای انتخاب شهر مردد هستید و نمی‌دانید بین جنگل‌های شمال و دریای جنوب کدام برای شما مناسب‌تر است، در ادامه مطلب با ما همراه باشید؛ ما با معرفی خوش‌ آب‌ و هواترین شهرهای ایران برای سفر به شما کمک کنیم در هر فصلی از سال، شهری مناسب برای سفر پیدا کنید.

لیست خوش آب‌وهوا‌ترین شهر‌های ایران

در هر سفری آب و هوای بد می‌تواند تمام برنامه‌ریزی‌ها را بهم بریزد و خاطره سفر را تلخ کند. در اینجا لیستی از بهترین شهرهای ایران از نظر آب‌ و هوا را در اختیارتان می‌گذاریم که بر اساس فصلی که برای سفر انتخاب کردید، گزینه‌های مناسبی پیش رو داشته باشید.

کندوان

کندوان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی که دارد، جزو بهترین شهرهای ایران از نظر آب و هوا نیز به شمار می‌رود. شما می‌توانید در فصول گرم سال بدون اینکه نیازی به کولر داشته باشید، در این شهر زیبا اقامت کنید. البته در زمستان برای سفر به این شهر که در استان آذربایجان غربی قرار گرفته، نیاز به وسایل گرمایشی خواهید داشت.

تبریز

یکی دیگر از شهر‌های معروف خوش آب و هوای ایران برای سفر تبریز است که می‌تواند با زیبایی‌های تاریخی و طبیعی‌اش هر مسافری را شگفت‌زده کند. با توجه به کوهستانی بودن این شهر، توصیه می‌کنیم برای سفر به تبریز از اردیبهشت تا اوایل پاییز برنامه‌ریزی کنید.
 

بهترین شهرهای ایران از نظر آب و هوا

همدان

همدان یکی دیگر از شهر‌هایی است که در کنار جاذبه‌های گردشگری دیگر مانند غار علی‌صدر، آبشار گنج نامه، مقبره ابوعلی سینا، مقبره باباطاهر عریان و ... به آب‌وهوای خوش معروف است. این شهر که در دامنه کوه الوند در قسمت غرب ایران قرار گرفته، بهترین مقصد گردشگری در اواسط بهار تا اوایل پاییز است.

چابهار

بندر چابهار که در قسمت جنوب شرق کشورمان، ایران قرار دارد و دارای جاذبه‌های گردشگری خیره‌کننده‌ای مانند کوه‌های مریخی، تالاب لیپار، ساحل و روستای تیس، بندر گواتر و ... است، جزء خوش آب‌ و هواترین شهر‌های ایران در زمستان به شمار می‌رود و در این فصل و همچنین اوایل فصل بهار میزبان گردشگران زیادی است.

بندر بوشهر

بوشهر یکی دیگر از شهر‌های خوش آب‌وهواست که در جنوب ایران واقع شده است. علاوه بر آب‌وهوای خوب، این شهر جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد؛ از جمله بازار‌های محلی، بافت تاریخی شهر، مدرسه سعادت، امارت گلشن و موزه رئیسی دلواری که بوشهر را به یکی از شهر‌های مسافر‌پذیر ایران تبدیل کرده است. اگر قصد سفر به بندر بوشهر را دارید، سفر خود را در فصول سرد سال و یا در بهار برنامه‌ریزی کنید.

شهرکرد

شهرکرد که مرتفع‌ترین شهر ایران محسوب می‌شود، یکی از شهر‌های استان چهارمحال و بختیاری است و زیباترین و خیره‌کننده‌ترین مناظر طبیعی را پیش چشمان شما می‌گذارد. توصیه ما برای سفر به این شهر شش ماه اول سال و خصوصاً فصل تابستان است.
 

خوش آب و هواترین شهرهای ایران برای سفر

خوش آب‌وهوا‌ترین شهر‌های ایران در بهار

با توجه با این که بیشتر ایرانی‌ها سفرهای خود را در فصل بهار، به خصوص در روز‌های ابتدایی آن یعنی نوروز انجام می‌دهند، در این قسمت می‌خواهیم به بررسی بهترین مقصد‌ها برای مسافرت در فصل بهار و در ایام نوروز بپردازیم.

تهران

یکی از خوش آب‌وهواترین شهر‌هایی که می‌توان در فصل بهار برای مسافرت انتخاب کرد، تهران است. این شهر در روز‌های اول بهار یعنی ایام نوروز کمترین حجم ترافیک را دارد و به همین دلیل سفر به تهران در این ایام بسیار دلپذیر و شیرین است. جاهای دیدنی تهران شامل پل طبیعت، برج میلاد، کاخ‌ گلستان و ... هستند.

اصفهان

اصفهان یکی از شهر‌های ایران است که جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است؛ از جمله جاهای دیدنی اصفهان می‌توان به سی و سه پل، میدان نقش‌جهان، عمارت عالی‌قاپو، مسجد شیخ لطف‌الله، منارجنبان، پل خواجو، پارک کوهستانی صفه و ... اشاره کرد. با توجه به نوع آب‌وهوای این شهر، بهترین زمان برای بازدید از اصفهان فصل بهار است؛ در این فصل زیبایی‌های این شهر چندین برابر می‌شود.

مشهد

مشهد یکی از شهر‌های زیارتی ایران است که در شمال شرقی کشور واقع شده است. این شهر زیبا در روز‌های بهار آب‌وهوای بسیار خوبی دارد و از جاهای دیدنی مشهد می‌توان به طرقبه، شاندیز، پارک ملت، پارک کوهسنگی، آرامگاه فردوسی، آرامگاه پیر پالاندوز و ... اشاره کرد.

محلات

محلات که به هلند ایران معروف است، یکی از خوش آب‌ و هواترین شهر‌های ایران در بهار است که به دلیل گل‌های تماشایی و رنگارنگش هرساله مسافرین زیادی را به خود جلب می‌کند.
 

خوش آب و هواترین شهرهای ایران در زمستان

طبس

این شهر که مناطق دیدنی زیادی از جمله قلعه باستانی طبس، چشمه مرتضی علی، دره کال جنی روستای نایبند، باغ گلشن و ارگ طبس دارد، یکی از خوش آب‌وهواترین شهرهای ایران در بهار محسوب می‌شود و مقصد مسافرین زیادی است.

یزد

یزد یکی از شهر‌های تاریخی کشورمان است که می‌تواند مقصد مسافرین زیادی از اقصی نقاط ایران و جهان باشد. از جاهای دیدنی یزد می‌توان به مجموعه ‌امیر چخماق، بافت تاریخی یزد، مسجد جامع، آتشکده زرتشتیان، زیارتگاه چک چک و ... اشاره کرد. این شهر در فصل بهار یکی از خوش آب‌وهواترین شهرهای ایران است.

شوش

شوش که با تمدنی هفت هزار ساله از کهن‌ترین شهر‌های جهان محسوب می‌شود، با توجه به هوای مطبوعش یکی از دوست داشتنی‌ترین مقاصد برای سفر‌های بهاری است. مسافرین این شهر می‌توانند در هنگام سفر به شوش از مقبره دانیال نبی، معبد زیگورات چغازنبیل، موزه شوش، موزه هفت تپه ، ایوان کرخه، رودخانه‌های دز، کرخه و شاوور و ... دیدن کنند.

خوش آب‌وهوا‌ترین شهر‌های ایران در تابستان

به طور کلی می‌توان گفت خوش آب‌وهوا‌ترین شهر‌های ایران در فصل تابستان شهر‌هایی هستند که آب و هوای کوهستانی دارند و در ارتفاعات واقع شده‌اند. در ادامه‌ این قسمت قصد داریم به معرفی این شهر‌ها بپردازیم.

خرم آباد

خرم آباد یکی دیگر از خوش آب‌ و هوا‌ترین شهر‌های ایران در تابستان است، از جاذبه‌های گردشگری خرم آباد می‌توان به قلعه فلک الافلاک، آبشار‌های زیبای آن ( مثل آبشار بیشه) ، دریاچه گهر، تنگه شیرز و ... اشاره کرد.

سرعین

سرعین یکی از شهر‌های استان اردبیل است که به آب‌وهوای خوب و مطبوع در تابستان و چشمه‌های آب گرم خود معروف است. این شهر یکی از شهر‌هایی است که گردشگران زیادی هرساله در فصل تابستان به آن سفر می‌کنند.

ماسوله

ماسوله یکی از شهر‌های استان گیلان است که در ۶۰ کیلومتری شهر رشت واقع شده است. این شهر علاوه بر این که ساختار پلکانی خانه‌هایش معروف است، در فصل تابستان از آب‌وهوای بسیار خوبی برخوردار است و میزبان مسافرین زیادی است. بد نیست بدانید ورود هرگونه وسیله نقلیه به این شهر ممنوع است.
 

خوش آب و هواترین شهرهای ایران در تابستان

دیلمان

در واقع می‌توان گفت یکی از بکرترین ییلاق‌هایی که در استان گیلان قرار دارد، دیلمان است. با توجه به آب‌وهوای خنک این شهر در فصل تابستان، مسافرین زیادی در این فصل به این شهر سفر می‌کنند.

تالش

تالش یکی از زیباترین شهر‌های گیلان است که به دلیل آب‌وهوای بسیار مطبوع در فصل تابستان یکی از مقاصد مسافران و گردشگران است. جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبای تالش آنقدر زیادند که در گفتار نمی‌گنجد اما از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان جاده رویایی اسالم به خلخال که در ۲۰ کیلومتری جنوب تالش قرار دارد، ییلاق سوباتان، پارک جنگلی و ساحل گیسوم، آبشار زمرد و ... را نام برد.

نهاوند

نهاوند یکی از شهر‌هایی است که در جنوب استان همدان قرار دارد. اطراف این شهر کوهستان‌های بلند زاگرس قرار گرفته که باعث شده هوای شهر در تابستان مطبوع و خنک باشد؛ از جمله جاذبه‌های گردشگری شهر نهاوند می‌توان به غار‌های طبیعی اطراف شهر، تپه گیان، سراب معروف گیان، مقبره پیر بابا، سراب گاماسیاب، مسجد جامع و خانه قدوسی اشاره کرد.

اردبیل

اردبیل یکی از خنک‌ترین شهر‌های ایران محسوب می‌شود که در فصل تابستان آب‌وهوای وصف‌نشدنی دارد. از جمله جاذبه‌های گردشگری شهر اردبیل می‌توان به گردنه حیران که در نزدیکی این شهر قرار دارد، نه در خود شهر اردبیل، آرامگاه شیخ صفی الدین، دریاچه شورابیل روستای آلوارس، جمعه مسجد، دریاچه سو‌ها در و دریاچه نئور اشاره کرد.

گرگان

گرگان یکی از شهر‌های شمال ایران است که در میانه انبوهی از جنگل‌ها، پارک‌های جنگلی و مناطق حفاظت شده قرار دارد. با آغاز تابستان تمامی درختان این جنگل‌ها سبز می‌شوند و طبیعت این شهر به اوج زیبایی می‌رسد؛ همچنین به دلیل وجود رشته کوه البرز شرقی در اطراف این شهر آب‌وهوای بسیار خوبی در فصل تابستان دارد. از جمله جاذبه‌های گردشگری شهر گرگان می‌توان به جنگل ناهارخوران، پارک جنگلی النگدره و دهکده ییلاقی جهان‌نما اشاره کرد.

فیروزکوه

یکی از خوش آب‌وهوا‌ترین شهر‌های ایران در فصل تابستان فیروزکوه است. این شهر در نزدیکی تهران و بر فراز کوهستان البرز قرار گرفته است. جاذبه‌های طبیعی و گردشگری و معروف فیروزکوه عبارتند از آب آبشار ساواشی، رودخانه ساواشی و روستای فیلبند.

رامسر

رامسر که ملقب به عروس شهر‌های ایران است، در کناره دریای خزر و در استان مازندران قرار گرفته است؛ این شهر با توجه به کوهستان‌ها و ‌ییلاقات سبز اطرافش در تابستان آب‌وهوای بسیار مطبوع و دلچسبی دارد.
 

خوش آب و هواترین شهرهای ایران در بهار

ماسال

ماسال که در استان گیلان واقع شده، یکی دیگر از شهر‌های خوش آب و هوای ایران در فصل تابستان است. علت شهرت ماسال ‌ییلاق‌های زیبا و سرسبز آن است، از معروف‌ترین ‌ییلاق‌های ماسال می‌توان ‌ییلاق‌های اولسبلنگاه، تلارگاه، سوئه چاله و ... را نام برد.

چادگان

چادگان یکی از خوش آب‌وهواترین شهر‌های استان اصفهان است، این شهر در حاشیه رودخانه زاینده رود و دقیقاً در پشت سد زاینده رود واقع شده و آب‌وهوای خوبی در فصل تابستان دارد.

سمیرم

سمیرم نیز یکی دیگر از شهر‌های استان اصفهان است، این شهر در کوهپایه شرقی رشته کوه زاگرس قرار دارد. سمیرم با آب‌وهوای خوب و طبیعت زیبایش همواره مسافرین را مدهوش خودش می‌کند.

جمع‌بندی

ایران زیبا پر از شهرهای خوش آب‌وهوایی است که در هر فصل سال می‌توانند میزبان گردشگران باشند. طبیعت بکر، جنگل‌های زیبا و دیگر جاذبه‌های طبیعی استان‌های مختلف کشورمان می‌توانند هر بیننده‌ای را مجذوب خود کنند. اما یک اشتباه در انتخاب فصل مناسب برای سفر به هر شهر، می‌تواند سفر را پر دردسر و تلخ کند. در این مطلب سعی کردیم فهرستی از شهرهای دیدنی برای مسافرت در هر فصل سال معرفی کنیم که راهنمایی برای انتخاب مقصد درست باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
تهرانچی ۱۴۰۲/۸/۱۶

بوشهریهای عزیز و دوست داشتنی در واقع خونگرم دوست عزیزی به اسم نازنین بوشهری داشتم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۱۷

تهرانچی عزیز ممنون از اینکه یادی از هموطنان عزیزمون کردید و خاطره تون رو در سایت رهی نو ثبت نمودید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...