رَهی نو

دربند تهران

تعداد بازدید: ۳۷۵۸ ۲ اسفند ۱۴۰۰

دربند تهران، جایی که به دور از هیاهوی شهری و دود و دم تهران، شور و هیاهوی کوهنوردان و اهل‌دلانی در آن برپا است که به دل دربند گردی پناه آوردند تا با عطر چای تازه‌دم، ترشی لواشک‌های رنگین و املت‌های داغ با نان بربری تازه، دلی از عزا درآوردند. چشم‌انداز بی‌‌نظیری از کوه دربند تهران به همراه رودخانه‌های پرجوش‌وخروشی که صدایش می‌تواند روحتان را نوازش کند، اینجا از شما استقبال می‌کند. در این مطلب همراه رهی نو باشید تا با تفریحات دربند تهران و بهترین رستوران و سفره‌خانه‌هایش آشنا شوید. 

 

این کوه پرجوش‌وخروشی که میزبان تهرانی‌ها به‌خصوص در آخر هفته است، روزگاری یک دهکده در شمال تهران بود. امروز دربند را یکی از جاهای دیدنی تهران می‌شناسیم که برای اهالی طبیعت‌گردی و کوهنوردی، جزو گزینه‌های اول گشت‌وگذار است. دربند کوهی است که شما از طریق آن می‌توانید به کوه‌های البرز مرکزی و قله توچال راه پیدا کنید.
 

دربند تهران در زمستان

دربند تهران کجاست؟ 

همین‌طور که از کوه‌های دربند بالا می‌رویم از کنار بلال فروشان و آب انار فروشانی می‌گذریم که صدای “لواشک، ترشک، آلوچه ... ” گفتنشان وسوسه‌مان می‌کند تا از همین ابتدای راه، شروع به خریدن و خوردن کنیم. اما کمی جلوتر که برویم، جذابیت‌های بیشتر و خوراکی‌های باکیفیت‌تری پیش رویمان قرار دارد که حیف است از آن بگذریم. 

آدرس دربند تهران: میدان تجریش، خیابان فناخسرو، خیابان دربند، میدان سربند

 

دربند از دهکده‌های قدیمی شمیران در خیابان دربند در نزدیکی میدان قدس تجریش قرار گرفته است. این جاذبه دیدنی از ارتفاع 1600 متری از سطح دریا آغاز می‌شود و در میدان سربند تا ارتفاع 1800 متری از سطح دریا به پایان می‌رسد. شما می‌توانید با ماشین، مترو یا اتوبوس خودتان را به دربند برسانید. 

 

اگر مترو را انتخاب می‌کنید، بایستی از طریق خط یک مترو تهران (خط قرمزرنگ) خودتان را به ایستگاه تجریش برسانید. البته برای رسیدن از زیرزمین و ایستگاه مترو به بالا، ده‌دقیقه‌ای را در نظر بگیرید تا از آن پله‌های طولانی و طاقت‌فرسای ایستگاه تجریش عبور کرده و به بالای ایستگاه مترو برسید. اتوبوس‌های بی‌آرتی راه‌آهن تجریش نیز شما را از طریق خیابان ولیعصر به تجریش می‌رساند. از میدان تجریش هم می‌توانید با تاکسی یا ون‌های مخصوص دربند به این دهکده قدیمی بروید. 

تاریخچه محله دربند تهران 

این دهکده قدیمی طول عمری برابر با حدود 200 سال قبل دارد. ساکنان اولیه این دهکده طالقان‌ها بودند که این منطقه را تشکیل دادند. موقعیت فوق‌العاده‌ای که این بخش داشت باعث شد تا ثروتمندان تهرانی اقامتگاه‌های ییلاقی خود را در این منطقه بسازند. به‌خصوص در دوران قاجار، این منطقه محبوب شاهزادگان بود، به‌طوری‌که در زمان ناصرالدین‌شاه سرانجام یک عمارت ناهارخوری در این منطقه ییلاقی خوش آب‌وهوا ساخته شد. 

 

در اینجا اولین اقامتگاه در ایران ساخته شد که برای پذیرایی از شخصیت‌های مهم داخلی و خارجی از آن استفاده می‌شد؛ مهمان‌خانه دربند نام اولیه آن بود و بعدها به هتل دیپلمات تغییر پیدا کرد. به ابتدای دربند که برسید، تندیس یک مرد تنومند کوهنوردی را می‌بینید که در میدان سربند به شما دست تکان می‌دهد. این مجسمه اثر دست رضا لعل ریاحی، پیکرتراش و نقاش ایرانی بوده که در سال 1341 این مجسمه را ساخت. مدل این مجسمه، امیر شاه قدمی، گروهبان ارتش و مربی کوهنوردی و اسکی بود که به‌واسطه همکاری ارزشمندش در نجات سرنشینان یک فروند هواپیمای آمریکایی در ایران، توسط رئیس‌جمهور وقت آمریکا، به او مدال افتخار دادند. 

دیدنی‌های دربند تهران 

محبوبیت دربند به خاطر صفا و فضای خوشی است که در محیطی کوهستانی از صدای شرشر رودها تا صلابت کوه‌ها می‌تواند جانتان را آرام کند؛ به‌خصوص که در دل این کوه از آب‌وهوای فوق‌العاده تمیزی برخوردار هستید که تا دلتان بخواهد می‌توانید نفس بکشید و لذت ببرید. شب‌های دربند هم که صفای دیگری دارد. عاشقان دربند نه‌تنها در روز بلکه در شب نیز به اینجا می‌آیند تا آرامش در نور فرورفته دربند را تماشا کنند و لذت ببرند. در ادامه سری به دیدنی‌ترین جاهای دربند می‌زنیم:

آبشار دوقلو

یکی از معروف‌ترین آبشارهای دربند به شمار می‌رود که با به تصویر کشیدن منظر‌های بسیار زیبا، محبوب کوهنوردان شده است. آبشار دوقلو از آبشارهای فصلی در دربند بوده که از آب شدن برف‌های زمستانی و باران‌های پاییزی، جان می‌گیرد؛ بنابراین احتمالاً در فصل بهار که برف‌ها آب شدند، جذابیت این آبشار پرآب بیشتر شود.
 

امکانات رفاهی دربند تهران

دره اوسون

دره اوسون را کمتر کوهنوردی است که نشناسد؛ برای رسیدن به این دره بعد از حدود یک ساعت کوه‌پیمایی به یک دوره راهی می‌رسید که یکی از آن به سمت دره اوسون راه پیدا می‌کند. در این مسیر جمعیت کمتری وجود دارد و فرصت بیشتری دارید تا با طبیعت خلوت کنید و لذت ببرید. اگر بخواهید به پناهگاه شیرپلا نیز برسید، نزدیک‌ترین مسیر هم از دل همین دره اوسون می‌گذرد. اینجا با چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای که در هر فصلی از سال در مقابل چشمانتان قرار می‌دهد، زیباترین تصاویر را به شما هدیه می‌کند. 

تله سیژ دربند

یکی از تفریحات جذاب دربند، سوارشدن بر تله سیژ است. برای افرادی که قصد دارند خود را به ارتفاعات دربند برساند، و همچنین کوهنوردانی که تا رسیدن به تله سیژ پیاده‌روی کردند و حالا می‌خواهند برگردند، تله سیژ بهترین گزینه است. مسیر 600 متری از میدان دربند تا ارتفاعات دربند را با این تله سیژ می‌توانید طی کنید. البته برای سوارشدن معمولاً باید یک ساعتی در صف بمانید، به‌ویژه در روزهای تعطیل خیلی شلوغ است. 

تفریحات بی‌نظیر دربند تهران 

برای تفریح و دربند گردی، اینجا بندوبساطی به سبک تفریحاتی در دل کوه مهیا است که اگر اهل تفریحات لاکچری یا بدون پیاده‌روی هستید، چندان به کارتان نمی‌آید. در ادامه تفریحات دربند تهران را با هم مرور می‌کنیم. تفریحات باصفایی همچون:

پیاده‌روی

بهترین منطقه برای پیاده‌روی آخر هفته و در تعطیلات، دربند است. قدم‌به‌قدم پاهایتان را بر روی سنگ‌فرش‌های سنگی همیشه خیسش بگذارید و از تماشای مغازه‌ها و طبیعت نابی که در مقابلتان قرار گرفته لذت ببرید؛ ضمن اینکه اگر حس و حال پیاده‌روی ندارید، می‌توانید سوار تله سیژ شده، با آن خودتان را به ارتفاعات دربند برسانید و از فراز آسمان از این‌همه زیبایی لذت ببرید. 

کوهنوردی

مسیر دربند به توچال، یکی از محبوب‌ترین مسیرهای کوهنوردی برای کوهنوردان است. برای کوهنوردی در دربند می‌توانید از میدان سربند مسیر را آغاز کنید یا خودتان را با استفاده از تله سیژ به بخش ابتدایی مسیر برسانید و از آن جا مسیر کوهنوردی را آغاز کنید. مسیر کوهنوردی‌تان از روستای پس قلعه، آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا می‌گذرد که می‌توانید به هرکدام که رسیدید کمی استراحت کنید و جانی تازه گرفته و دوباره ادامه دهید. 

صخره‌نوردی

کوهستان‌های صخره‌ای دربند نیز شرایط را برای ورزشکاران سنگ‌نوردی آماده کرده است. علاقه‌مندان و صخره‌نوردان می‌توانند این ورزش هیجان‌انگیز را بر روی کوهستان‌های دربند انجام داده و لذت ببرند. البته تجهیزات لازم برای این کار را همراهتان داشته باشید. 

بهترین رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های دربند تهران 

البته هر فردی، دنبال کوهنوردی و رسیدن به آخرین قله دربند نیست، بعضی افراد هم برای شکم گردی و چشیدن طعم خوشمزه خوراکی‌هایی به دربند می‌آیند که با عطر و رنگی که دارند، به آدم چشمک می‌زند. در مسیر دربند، اگر به دنبال بهترین رستوران هستید، لیست زیر شما به شما کمک خواهد کرد:

رستوران کوهپایه 

از همان ابتدای دربند، انواع و اقسام رستوران و سفره‌خانه به شما چشمک می‌زند؛ رستوران کوهپایه نیز از همان ابتدا با دارودرخت و گل و گیاه باصفایش، نظرتان را جلب می‌کند. هرچند به نسبت کیفیت غذا، قیمت‌ها مناسب است، با این وجود اگر به دنبال رستوران اقتصادی‌تری هستید، پیشنهاد می‌کنیم کمی بیشتر پیاده‌روی کنید.

رستوران باغ بهشت

معماری اولیه این رستوران شما را به یاد رستوران‌های پلکانی می‌اندازد. البته نه‌تنها این طراحی زیبا و دلنشین حس خوبی به شما می‌دهد بلکه کیفیت غذاهای خوشمزه از جمله سینی کباب و میرزاقاسمی‌اش می‌تواند مزه غذا را زیر زبانتان باقی بگذارد. اینجا هم انتظار منوی قیمت پایین را نداشته باشید.
 

شکم‌گردی در رستوران‌های دربند تهران

رستوران پای کوه

در این رستوران با دکوراسیون ساده و البته باصفایی در مسیر رودخانه از شما پذیرایی می‌کنند. چیدمان میز و تخت‌ها در کنار آب، با صدای دلنشین رودها و همین سادگی در چیدمان، اینجا را پاتوق گردشگران و طبیعت گران زیادی کرده است. 

سفره‌خانه آبشار

در مسیر کوه‌پیمایی، سفره‌خانه آبشار را می‌بینید که در میانه کوه قرار گرفته است. در این رستوران فضا و حس و حال خودمانی‌تری موج می‌زند. تخت‌ها نیز در فضای باز و در کنار صدای رودخانه قرار گرفتند. اگر به دنبال یک رستوران با قیمت مناسب‌تر هستید، سفره‌خانه آبشار باکیفیت معمولی، قیمت مناسب‌تری از منو را در اختیارتان قرار می‌دهد. البته منظورمان از معمولی، لاکچری نبودن فضا، تزئینات و غذاها است؛ وگرنه اینجا هم می‌توانید با غذاهای خوشمزه دلی از عزا درآورید. 

رستوران باغ ایرانی 

در باغ ایرانی با گل و گیاه کاری زیبا، فضای پذیرایی دلنشینی برای گردشگران و کوهنوردان ایجاد کردند که حس خوبی از غذا خوردن در اینجا نصیبتان می‌شود. در این رستوران نیز از صدای شرشر آب رودخانه بی‌بهره نمی‌مانید و لذت غذا خوردن در دل کوه و کنار آبشار را تجربه خواهید کرد. البته در نظر بگیرید، این رستوران نیز به دلیل کیفیت بالایش، با منوی تقریباً گرانی از شما پذیرایی می‌کند. البته حس خوب رستوران، به پولی که می‌دهید، می‌ارزد. 

رستوران آستان

اگر هوس یک فضای سنتی کردید، رستوران آستان در انتظار شما است. این رستوران به دلیل برخورد گرم و صمیمی پرسنل و مهمان‌نوازی شورانگیز، اغلب اوقات شلوغ است. کیفیت غذا هم مزید بر علت شده تا در این رستوران همیشه بروبیایی برپا باشد، به‌خصوص با صبحانه‌های مفصلی که به شما می‌دهد. رستوران آستان منوی غذای متنوعی دارد اما پیشنهاد می‌کنیم در این فضای سنتی و دل‌نشین از خوردن دیزی خوشمزه با نان سنگک غافل نشوید؛ آبگوشت بی‌نظیری به شما می‌دهد که حیف است از آن بگذرید. 

درکه بهتر است یا دربند؟ 

درکه هم از دیگر مسیرهای کوه‌پیمایی است که در پای کوه البرز قرار گرفته و از تفریحات پایتخت‌نشینان است. درکه تقریباً شما را به یاد روستاهای پلکانی ایران می‌اندازد. در این منطقه نیز انواع رستوران، قهوه‌خانه و کافی‌شاپ قرار دارند تا خستگی پیاده‌روی از تنتان خارج کنند؛ بااین‌وجود شور و حالی که در شب‌های دربند وجود دارد، در شب‌های سوت‌وکور و مسیر کوهستانی درکه نمی‌توانید تجربه کنید. البته هرکدام از این کوه‌ها جذابیت خودشان را دارند؛ مسیرهای کوهنوردی، طبیعت بکر و زیبا، فضای خوش آب‌وهوا و کوهستانی، کافه و رستوران و سفره‌خانه، دست‌فروشان مختلف و ... همه این موارد در هر دو کوه وجود دارد. 


بیشتر بخوانید: درکه تهران | معرفی مکان های تفریحی + آدرس دقیق


بااین‌حال می‌توان گفت اگر قصد کوهنوردی جدی ندارید و صرفاً می‌خواهید چندساعتی از زیبایی محیط و اطراف لذت ببرید، دربند از شما پذیرایی می‌کند؛ اما اگر می‌خواهید وارد مسیر کوهنوردی چالش‌برانگیزی شوید و خودتان را به دل کوه‌های البرز بسپارید، مسیر کوهنوردی درکه برای کوهنوردان جذاب‌تر است. 

جاذبه‌های دیدنی اطراف دربند تهران

اگر دربند را برای گشت‌وگذار انتخاب کردید، مطمئن باشید که احتمالاً یک روزتان را به‌طور کامل بگیرد؛ به‌خصوص اگر جزو اهل‌دلانی باشید که تا آخرین ایستگاه کوهنوردی هم بروید و در میان راه چندین بار در کنار جاذبه‌های دربند عکس گرفته باشید. بااین‌وجود اگر هنوز رمقی در پاها و جانی در بدنتان مانده بود که گشتی در اطراف دربند بزنید، می‌توانید سری به جاذبه‌های زیر بزنید:

امامزاده صالح و بازار تجریش

اگر آن‌قدر به خرید کردن علاقه دارید که حتی بعد از ساعت‌ها پیاده‌روی در دربند می‌توانید از بازارچه جذاب و دیدنی تجریش دیدن کنید، می‌توانید در زمان برگشت از کوه دربند، سری به امامزاده صالح و بازار تجریش بزنید و خودتان را مهمان آش‌های خوشمزه تجریش کنید. جذابیت این بازار و صفای امامزاده به‌قدری است که حتی اگر قصد خرید یا زیارت نداشته باشید، پیاده‌روی و قدم‌زدن در دل آن، جانتان را صفا می‌دهد.
 

جاهای دیدنی دربند تهران

پارک گلابدره

در دو کیلومتری میدان دربند و در خیابان دربند، یکی از جذاب‌ترین پارک‌های تهران را می‌بینید. از جذاب‌ترین تفریحات در اینجا، سورتمه است؛ البته با استانداردهای لازم طراحی شده است. آبشار و آلاچیق، زمین‌های بازی و ورزشی، پیست دوچرخه‌سواری و تمام امکانات لازم برای یک پیک‌نیک حسابی در این پارک فراهم است. از آب‌وهوای تازه و بی‌نظیر آن‌هم در این منطقه از تهران هرچه بگوییم کم گفتیم. 

کاخ سعد آباد

اگر در میدان دربند، به سمت خیابان اصلی حرکت کنید، کاخ سعد آباد را می‌بینید. اینجا اقامتگاه ییلاقی شاهان قاجار و پهلوی بوده و دارای 18 ساختمان اصلی است. این کاخ که امروز به‌عنوان موزه از شما استقبال می‌کند، روزگار گرم و سرد پادشاهان قاجاری را دیده و بد نیست گشتی در داخل آن بزنید و ببینید چند صدسال پیش، چطور پادشاهان قاجاری در نعمت و صفا زندگی می‌کردند. 

 

 باوجودی که هر فصلی از سال دربند زیبایی دل‌نشینی دارد و حیف است از خیر دیدنش بگذریم، اما به دلیل داشتن فضای کوهستانی، بهترین فصل سال برای گشت‌وگذار تابستان و بهار است که آب‌وهوای مطلوب‌تری دارد. اگر از دود و هیاهوی تهران فراری هستید یا می‌خواهید تهران را به کسی نشان دهید، دست او را بگیرید و به دربند ببرید؛ احتمالاً از دیدن این‌همه زیبایی و شور و هیاهو به وجد بیاید. تجربه شما از رفتن به کوه‌های زیبای دربند چیست؟ آیا پاتوق، رستوران یا تفریحی را در این منطقه خوش آب‌وهوا می‌شناسید که ما آن‌ها را در اینجا نیاوردیم؟ برایمان بنویسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
حسین ۱۴۰۲/۸/۱۷

داستان این مجسمه کوهنورد در میدان دربند جالب بود و اینکه واقعا 200سال پیش چه حال و هوایی این منطقه داشته ادم نمیتونه تصور کنه جقدر باصفا بوده

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۱۸

حسین عزیز از ابراز احساستون و اینکه مقاله رو مطالعه نمودید خوشحال شدیم با آرزوی بهترین ها برای شما

مصطفی ۱۴۰۲/۵/۳

هیچ کوهی دربند نمیشه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۴

مصطفی جان بله موافقیم با نظر شما دربند از زیباترین کوه هاست

نکیسا ۱۴۰۲/۲/۳۰

دربند بسیار زیبا و جذاب هست برای یک کوهنورد و اینو بگم هیچ کوهی به اندازه این کوه نمیچسبه شیرپلا از دلرباترین مکان های طبیعت است

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۳۰

همره عزیز رهی نو چه عالی نظرتون رو بیان کردید از داشتن همراهانی چون شما که طبیعت دوست و البته ورزشکار هستید بسیار راضی و آماده خدمات رسانی هستیم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...