رَهی نو

فرحزاد تهران

تعداد بازدید: ۳۳۵۸ ۱ اسفند ۱۴۰۰

برای چندساعتی خوش‌گذرانی در باغ‌های باصفای فرحزاد که با عطر جوجه و زغال و اسپند، و نور مهتابی‌های دم رستوران، ترکیب شده است، همه‌چیز مهیا است تا سری به محله فرحزاد تهران بزنیم؛ جایی که می‌توانید ساعت‌ها بر روی تخت‌های چوبی نشسته و حسابی دلی از عزا درآورید. بعد با بساط چای زغالی، عیشتان را تکمیل کنید. همراه ما باشید تا سری به این تفرجگاه خوش آب‌وهوا بزنیم که حتی در آلوده‌ترین روزهای پایتخت هم صفای دل‌انگیزی دارد. اینجا همان فرحزادی است که مثل معروف هر که می‌گوید «ف، تا فرحزاد می‌رود» را برایش ساختند. 

 

محله خوش آب‌وهوای فرحزاد در یکی از باصفاترین محله‌های پایتخت قرار گرفته است. کافیست در یک روز تعطیل یا پایان هفته به اینجا بروید و از نزدیک ببینید جای سوزن انداختن نیست؛ بنابراین اگر با خودرو به این مکان دیدنی بروید، احتمالاً در پارک ماشین دچار مشکل شوید. موقعیت خوش آب‌وهوای فرحزاد، باعث شده تا باغ‌های باصفا و باغچه‌های خانگی زیادی در اینجا شکل بگیرد؛ باغ رستوران‌هایی که میزبان مردم خوش‌ذوق ایران است. این منطقه در شمال غربی تهران قرار گرفته است و جزو مناطق ییلاقی تهران به شمار می‌رود.
 

آب و هوای عالی فرحزاد تهران

تاریخچه فرحزاد تهران 

این منطقه خوش آب‌وهوا در دره ییلاقی قرار گرفته است. در گذشته، اغلب ساکنان این روستا با کشاورزی و باغداری روزگار خود را می‌گذراندند. همچنین، به دلیل اینکه این منطقه در معرض عبور زائران امامزاده داوود بود، بومیان فرحزاد، در بهار و تابستان که بازدید از امامزاده بیشتر می‌شد، قاطران خود را به زائران کرایه می‌دادند و از این طریق امرارمعاش می‌کردند. بین منطقه کن و تجریش این دره قرار داشت و به خاطر آب‌وهوای فوق‌العاده‌اش، مردم در تابستان به فرحزاد که در آن زمان روستایی ییلاقی بود، می‌رفتند. 

روستای فرحزاد به زمان مستوفی‌الممالک برمی‌گردد. در زمان حکومت ناصرالدین‌شاه این روستا، ساخته شد. با گذشت زمان و گذر مسافران و زائران بیشتر از این منطقه، روستای ییلاقی طرفداران بیشتری پیدا کرد. ویژگی مثبت دیگری که این روستا داشت، به‌خاطر مسیرهای ارتباطی بود که نسبت به دیگر روستاها مانند آهار و شکراب داشت. همین باعث می‌شد تا مسافران و زائران بیشتری از سمت این روستا به سمت امامزاده بروند و باعث شد رونق اقتصادی روستا بیشتر شود. 

در عوض، امروز فرحزاد را جزو یکی از پرطرفدارترین محله‌های غرب می‌شناسیم که به سه محله فرحزاد بالا، فرحزاد پایین و محله امامزاده تقسیم شده است. 

جاذبه‌های دیدنی فرحزاد تهران 

در این دره خوش آب‌وهوا می‌گردیم و از دیدنی‌ترین جاذبه‌های فوق‌العاده‌اش لذت می‌بریم. شاید شما هم با شنیدن نام فرحزاد، عطر خوش جوجه‌های کباب کرده و زغال آتش زده به مشامتان برسد که نوید خوردن یک غذای خوشمزه را بر روی تخت‌های چوبی می‌دهد؛ البته این منطقه با جاذبه‌های دیگری نیز می‌تواند شما را شیفته خود کند. 

دره فرحزاد

این دره، در بخش غربی فرحزاد است. روستای فرحزاد، در ابتدا در این منطقه ایجاد شده است. در روزهای گرم سال، این دره خوش آب‌وهوا باعث بهتر شدن هوای غرب پایتخت می‌شود، درنتیجه می‌توانید در روزهای تابستان نیز همچنان به اینجا پناه ببرید. کافه و رستوران هم تا دلتان بخواهد در اینجا وجود دارد. این دره بین سعادت‌آباد و پونک قرار گرفته است و رودخانه پرجوش‌وخروش فرحزاد نیز از دل آن عبور می‌کند. در مسیر بزرگراه که حرکت کنید، احتمالاً با دیدن پارک نهج‌البلاغه متوجه دره‌ای بودن این منطقه شوید. 

رودخانه فرحزاد

یکی دیگر از پرطرفدارترین جاذبه‌های فرحزاد، رودخانه‌های خروشان این منطقه است. با گذر از دل این دره و بزرگراه همت به شرق، آب آن به رودخانه کن می‌ریزد. سرسبزی این دره و بوستان‌های اطراف فرحزاد به‌خاطر همین رودخانه خروشانی است که مسیر خود را به سمت رودخانه کن باز کرده است. از دل بزرگراه همت و پارک پردیسان نیز می‌گذرد و توانسته با ابهتش باعث سرسبز شدن فضای سبز این منطقه شود. 

پارک نهج‌البلاغه

دره فرحزاد و رودخانه‌های اطرافش، سبب پیدایش پارک زیبا و جذابی به نام پارک نهج‌البلاغه شدند که در سال 88 به یکی از بهترین پارک‌های تهران تبدیل شد. این پارک با امکانات متنوع، میزبان افراد زیادی است که برای ورزش، تفریح، پیک‌نیک، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و گشت‌وگذار به این پارک می‌آیند. 

پارک ژوراسیک

این پارک، برای آموزش به کودکان در سال 1392 ساخته شده است؛ بنابراین از زمان ساخت آن زمان زیادی نمی‌گذرد. در این پارک شاهد مجسمه‌های متحرکی از دایناسورها هستید که با اندازه‌های مختلف، و طراحی منحصربه‌فرد ساخته شدند. با رفتن به این پارک با یک تیر دو نشان می‌زنید. هم می‌توانید به تفریح و آموزش در این منطقه خوش آب‌وهوا بپردازید و هم از محوطه تفریحی و خدماتی که در این پارک ارائه شده است، استفاده کنید. 
بعد از گشت‌وگذار در پارک ژوراسیک، ژورا شاپ نیز با منوی جذابی که دارد با انواع میان وعده از شما پذیرایی می‌کند. ضمن اینکه در بازدید از این دایناسورها با هرکدام که خواستید، عکس یادگاری بیندازید. 

امامزاده داوود

این امامزاده در دوران صفویه و به دستور فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شد. فرحزاد در قدیم، مسیر اصلی برای رسیدن به این امامزاده برای زائران بود؛ البته هنوز هم اهالی قدیم این محله برای رفتن به زیارت از این مسیر فرحزاد عبور می‌کنند. در اطراف امامزاده داوود امامزاده‌های دیگری هم همچون امامزاده عمادالدین، امامزاده علاءالدین، امامزاده قاسم، امامزاده عقیل قرار گرفتند.
 

طبیعت فرحزاد تهران

بهترین رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی فرحزاد تهران

نوبتی هم که باشد خودمان را به بهترین جاذبه‌های خوش آب‌وهوای رستوران فرحزاد دعوت می‌کنیم؛ جایی که بسیاری از سفره‌خانه‌های سنتی در این منطقه قرار گرفتند. بهترین سفره‌خانه‌های فرحزاد تهران را در ادامه برایتان آورده‌ایم؛ از جگرکی تا کبابی، از لوکس‌ترین تا خاکی‌ترین رستوران را در این محله بشناسید. ساعت کاری فرحزاد تهران معمولاً از ۱۰ صبح تا ۱۲ شب است. 

باغ رستوران حسین

یکی از زیباترین رستوران‌های فرحزاد که برای پذیرایی از شما آماده است، رستوران باغ حسین است. این رستوران با داشتن آلاچیق‌های زیبا و محیط دلبازی که دارد، با فانوس‌های زیبا و گلکاری‌های دیدنی از شما پذیرایی می‌کند. بالکن‌های رستوران با نمایی از آب‌نما و حوض آبی در دل این باغ، فضای دلنشینی به وجود آورده است. پنجره‌های رنگی بر روی دیوارهای آجری در میان شمشادها و درختان تنومند این رستوران، شما را برای خوردن یک وعده دلنشین در این رستوران باغ وسوسه می‌کند. انواع غذاهای سنتی و ایرانی مانند انواع کباب و ماهی قزل‌آلا، دیزی با نان سنگک و انواع غذا و پیش‌غذا در این رستوران وجود دارد. 

  • آدرس رستوران باغ حسین: بزرگراه یادگار امام، فرحزاد شمالی، خیابان محمد فرحزادی

باغ رستوران دهکده

دهکده فرحزاد، باغ رستوران زیبا با دکوراسیون سنتی است که از همان ابتدای ورود با آب‌نمایی زیبا از شما استقبال می‌کند. در داخل رستوران، با انواع دارودرخت، محاصره می‌شوید و غذایتان را در دل صدای فواره آب حوض وسط و درختان سرسبز این رستوران، میل می‌کنید. به داخل رستوران که بروید، از فضای داخلی که با انواع گلدان و درختان بلند و فواره‌های رنگی حوض تزئین شده است، تعجب می‌کنید. طراحی دلنشین این باغ رستوران، آن را برای مراسمات و مناسبت‌های خانگی مانند انواع جشن تولد مناسب کرده است. 

  • آدرس باغ رستوران دهکده: بزرگراه یادگار امام در مسیر جنوب به شمال، بعد از پمپ‌بنزین، خروجی اول، فرحزاد شرقی 

رستوران بیستون

سراغ یکی دیگر از رستوران‌های سنتی فرحزاد می‌رویم. اینجا نیز سالن سرپوشیده و فضای باز وجود دارد که در هر دو مکانی که دلتان می‌خواهد غذایتان را میل کنید. در فضای باز می‌توانید در میان دکوراسیونی سنتی با پشتی و پرده‌های خوش‌نقش‌ونگار، دیزی با نان سنگک میل کنید. غذا در این رستوران در ظروف مسی سرو می‌شود و همین صفای رستوران را بیشتر کرده است. منوی این رستوران نیز با انواع غذاهای ایرانی و دسر و پیش‌غذا از شما پذیرایی می‌کند. پس‌ازآن هم می‌توانید یک چای زغالی دبش بر بدن بزنید و لذتتان را در این باغ تکمیل کنید. 

  • آدرس رستوران بیستون: انتهای بزرگراه اشرفی اصفهانی، فرحزاد، خیابان آبشار

مجتمع گردشگری قائم

اگر همراهتان کودک دارید که مشتاق بازی کردن است، می‌توانید به مجتمع گردشگری قائم بروید. این مجموعه، با داشتن زمین‌بازی مخصوص کودکان، جزو بزرگ‌ترین و کامل‌ترین رستوران‌های فرحزاد است. سالن اصلی این رستوران، با میز و صندلی‌های منبت‌کاری شده‌ای تزئین شده که از همان بدو ورود توجهتان را جلب می‌کند. در فضای باز مجموعه قائم نیز با درختان سرسبز و جویبارهای مفرح، صفایی به دلتان می‌نشیند که حیف است آن را از دست دهید. منوی این رستوران با انواع غذاهای ایرانی، دریایی و سوخاری پر شده است و دستتان را برای تنوع غذا، پیش‌غذا و انواع دسرها باز گذاشته است. پیشنهاد می‌کنیم از برنامه‌های ویژه این رستوران به‌خصوص در شب‌های یلدا غافل نشوید. 

  • آدرس مجتمع گردشگری قائم: فرحزاد، خیابان آبشار

باغ رستوران شکوفه

رستوران دیگری از همان ابتدای فرحزاد توجهتان را جلب می‌کند که فضای سرپوشیده، روف‌گاردن و تراس بزرگی دارد. در اینجا خبری از دکوراسیون سنتی نیست بلکه با طراحی مدرن، شیوه‌ای دیگر از پذیرایی را برای مهمانان خود فراهم کرده است؛ به همین دلیل یکی از پرطرفدارترین رستوران‌ها برای برگزاری مراسم و مهمانی‌ها است. درصورتی‌که قصد دیدن مسابقات ورزشی را به‌صورت دسته‌جمعی دارید، این رستوران صفای دیگری دارد. در منوی این رستوران، شاهد انواع غذاهای ایرانی، عربی و بین‌المللی هستید و تنوع آن آب دهانتان را راه می‌اندازد. پس‌ازاینکه دلی از عزا درآورید، می‌توانید دمی از انواع قلیان‌های متنوع در اینجا بکشید و لذت بردن از این باغ رستوران را تکمیل کنید. 

  • آدرس باغ رستوران شکوفه: بزرگراه یادگار امام در مسیر شمال به جنوب، ۱۰۰ متر بعد از ورودی فرحزاد، روبه‌روی ایستگاه اتوبوس، جنب اتوگالری ایمان
     

شکم‌گردی در فرحزاد تهران

مسیر دسترسی به فرحزاد تهران

محله خوش آب‌وهوای فرحزاد، از شمال به سعادت‌آباد و شهرک غرب می‌رسد. در جنوب این منطقه، محله پونک و مرزداران قرار دارد. از شرق به خیابان گلپاد و جاده قدیم امامزاده داوود می‌رسد و در غرب آن نیز به دره و رودخانه فرحزاد می‌رسد. 

 

آدرس دقیق فرحزاد تهران، در شمال غرب تهران، انتهای بزرگراه یادگار امام قرار گرفته است. به این منطقه که بیایید، دره فرحزاد به شما دست تکان می‌دهد. برای رسیدن به این منطقه، از بزرگراه یادگار امام و بلوار فرحزادی به‌راحتی می‌توانید حرکت کرده و به فرحزاد برسید. با خطوط مترو، اتوبوس و تاکسی هم می‌توانید خودتان را به فرحزاد برسانید. در منطقه سعادت‌آباد و شهرک غرب، اتوبوس‌های فرحزاد وجود دارند. از اتوبوس‌های بی آر تی بزرگراه اشرفی اصفهانی نیز می‌توانید به این منطقه برسید.

 

اگر می‌خواهید با تاکسی به فرحزاد بیایید، می‌توانید از تاکسی‌های میدان صادقیه و پونک استفاده کنید. اگر می‌خواهید با مترو بیایید، نزدیک‌ترین مترو به فرحزاد ایستگاه میدان صنعت است. در این ایستگاه پیاده شده و سوار تاکسی‌های فرحزاد که در بلوار فرحزادی قرار دارد، شوید. می‌توانید از سمت مترو صادقیه نیز خودتان را به فرحزاد برسانید. 

 

لذت بردن هیچ راه و رسمی ندارد. کافیست دل پایه و حال خوشی داشته باشید تا شما را به سمت شمال غرب تهران بکشاند و از فضای دلنشین فرحزاد و هیاهوی رستوران‌های رنگی‌اش، دلتان شاد و روحتان آرام بگیرد. به‌خصوص اگر شب به این محله خوش آب‌وهوا بیایید که با انواع چراغ و فانوس‌های رنگی تزئین شده است، فرصت دیگری برای دیدن زیبایی‌های این منطقه دارید. فرقی نمی‌کند چه فصلی را برای رفتن به فرحزاد انتخاب می‌کنید، اینجا جزو بهشت‌های چهارفصلی است که زیبایی خود را تحت هر شرایطی حفظ می‌کند. حالا شما برایمان بگویید، از شب‌های این ییلاق خوش آب‌وهوا و روزهای پرهیاهویش چه خاطره‌ای دارید. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
فریبا حیدری ۱۴۰۲/۸/۱۷

فرحزاد رستوانهاش واقعا زیباست و منطقه خوش اب و هوایی اما کیفیت غذای خیلی از رستورانهاش خوب نیست متاسفانه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۱۸

فریبای عزیز ممنون از پیام و پیشنهادی که در سایت رهی نو ثبت نمودید شاد و پیروز باشید

رضا ۱۴۰۲/۴/۳۱

فرحزاد واقعا خوش اب و هواست اما رستورانهاش رو حواسمون باشه هه شون خوب نیست

  مدیر سایت۱۴۰۲/۵/۱

رضای عزیز ممنون از دقت نظرتون و هشداری که به دوستان دیگر دادید موفق و شاد باشید

مهرناز ۱۴۰۲/۲/۲۷

فرحزاد تهران عاشق خاطره های مادربزرگم و با اینکه از غذاهاش راضی نیستم ولی جای بسیار خوش اب و هوا و خاطره انگیزی هست

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۷

همره عزیز رهی نو از یادآوری خاطره مادربرزگتون در سایت رهی نو سپاسگزاریم و برای ایشان آرزوی سلامتی داریم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...