رَهی نو

بهترین زمان سفر به شمال

تعداد بازدید: ۲۱۹۱۲ ۱ آذر ۱۴۰۰

بهترین زمان سفر به شمال از نظر هرکس متفاوت است. بعضی از افراد دوست دارند در فصل‌های بارانی به شمال سفر کنند و برخی دیگر روزهای آفتابی را ترجیح می‌دهند. افرادی که هوای شرجی را دوست ندارند، نمی‌توانند تابستان را تحمل کنند و افرادی که طبع سردی دارند، از زمستان سرد شمال بیزارند.

در این مطلب، راهنمای بهترین زمان سفر به شمال را می‌خوانید. ما در این راهنما آب و هوا و دیدنی‌های مناطق مختلف شمال را در فصل‌های مختلف بررسی کرده‌ایم تا بتوانید با توجه به علاقه خود و جاذبه‌هایی که دوست دارید ببینید، زمان مناسب برای سفر به این منطقه را انتخاب کنید.

 

کی بریم شمال؟

اکثر افراد دوست دارند زمانی به شمال بروند که:

  • هوا نه خیلی سرد باشد و نه خیلی گرم و شرجی
  • دریا آرام باشد و نه مواج و طوفانی
  • باران خاک جنگل و سواحل را گل نکرده باشد.
  • درختان جنگل پر برگ و بار و زیبا باشند

اواسط بهار و اوایل پاییز زمانی است که شمال ایران این ویژگی‌ها را دارد. در بهار درختان به تازگی زمستان را پشت سر گذاشته‌اند و برگ‌های تازه و سبز دارند. هوا کم‌کم رو به گرمی می‌رود و فصل پر بارش هم به پایان رسیده است. البته بهتر است پیش از سفر اخبار هواشناسی را بررسی کنید، زیرا در بهار هم روزهای بارانی وجود دارد. در اوایل فصل پاییز، هوا نه به اندازه تابستان گرم است و نه به اندازه زمستان سرد، بارندگی‌های شدید هم هنوز شروع نشده است. درختان جنگل‌ها در مهر و آبان ترکیبی از زرد و سبز هستند، بعضی از آ‌ن‌ها خزان‌زده شده‌اند و برخی دیگر هنوز سرسبزی تابستانی‌شان را حفظ کرده‌اند، در این فصل هم درختان دیدنی هستند.

 

بهترین زمان برای سفر به شمال (استان مازندران)

مازندران استانی است که هم به دریا راه دارد، هم بسیاری از شهرها و روستاهای آن جنگلی هستند و هم به تهران نزدیک است؛ این موارد علت محبوبیت این استان برای سفر است. سالانه مسافران بسیاری از سراسر کشور به شهرها و روستاهای استان مازندران سفر می‌کنند.

 

بهترین زمان سفر به شمال

 

هوای مازندران در تابستان گرم و شرجی است و برای افرادی که به رطوبت شمال عادت ندارند، طاقت فرساست. در زمستان هم بارش برف به اندازه‌ای است که بسیاری از جاده‌های محلی بسته می‌شوند و برای مسافرت به تجهیزات کامل زمستانی نیاز دارید. هوای زمستان مازندران به حدی سرد است که اگر در این فصل به شمال سفر کرده باشید، ترجیح می‌دهید تمام وقت خود را در اقامتگاه و در کنار وسایل گرمایشی سپری کنید. بهترین زمان سفر به شمال و استان مازندران از اواسط فروردین تا خرداد و از اوایل مهر تا اواسط آبان است. در این ماه‌ها هوا خنکی مطلوبی دارد و بارش‌ها به اندازه‌ای هستند که لذت مسافرت شما را بیشتر می‌کنند.

 

بهترین زمان برای سفر به شمال (استان گیلان)

در میان سه استان شمالی ایران، گیلان بیشترین میزان بارش را دارد. بخش زیادی از این استان را جنگل‌ها تشکیل داده‌اند و تعداد روستاهای جنگلی آن نسبت به روستاهای ساحلی بیشتر است. رطوبت گیلان در تابستان از مازندران و گلستان بیشتر می‌شود، تا حدی که حتی ساکنان رشت و دیگر شهرهای استان هم در ظهر و بعدازظهر نمی‌توانند از خانه خارج شوند.

 

بهترین زمان برای سفر به شمال (استان گیلان)

 

بهترین زمان سفر به استان گیلان، بهار است. در این فصل برف کوه‌ها کم‌کم آب می‌شود و جویبارها و رودها از دل جنگل‌ها به سمت دریا حرکت می‌کنند. درختان سبز شده‌اند و دمای هوا نیز مطلوب است. با مسافرت به گیلان در این فصل لذت واقعی سفر به شمال را تجربه خواهید کرد. بعد از بهار، پاییز دومین فصل مناسب برای سفر به گیلان است. در این فصل بارش‌های شدید هنوز شروع نشده و برف هم نمی‌بارد. البته ممکن است برای گردش نیاز به لباس گرم داشته باشید، زیرا هوا از بهار سردتر است.

 

بهترین زمان رفتن به استان گلستان

گلستان بهشت ناشناخته ایران است. مسافران معمولاً استان گیلان و مازندران را برای سفر به شمال انتخاب می‌کنند و اگر هم به گلستان بروند، تنها از شهرهای مشهور آن مانند گرگان و بندر ترکمن بازدید می‌کنند. گلستان استانی با قدمت زیاد است و ترکیبی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی را در خود جای داده است.

 

بهترین زمان رفتن به استان گلستان

 

میزان رطوبت و بارش گلستان نسبت به گیلان و مازندران کمتر است، به همین دلیل در فصل تابستان هم می‌‌توان به این استان سفر کرد. البته همچنان باید بر این نکته تأکید کنیم که تابستان بهترین زمان سفر به شمال نیست و زمان‌های بهتر از آن هم وجود دارد! بهار و پاییز برای بازدید از استان گلستان هم بهترین فصل‌ها هستند. این استان در فصل‌های بهار و پاییز نسبت به سایر استان‌های شمالی کشور خلوت‌تر است.

 

سفر در بهار به شمال ایران

اگر بهار را برای مسافرت به شمال انتخاب می‌کنید، اطمینان داشته باشید که هرآنچه از یک مسافرت عالی انتظار دارید، برآورده خواهد شد. جنگل و دریا و هوا در مطلوب‌ترین حالت ممکن قرار دارند و آماده‌اند تا بهترین حس را به مسافران بهاری شمال انتقال بدهند. در فصل بهار دمای هوا مناسب است و بارش‌های رگباری و محدود وجود دارد. برف کوه‌ها هم کم‌کم آب می‌شود و جویبارهای فصلی زیبایی شمال کشور را چند برابر می‌کند. البته هنگام مسافرت به شمال در فصل بهار باید به دو نکته مهم توجه داشته باشید. نکته اول این است که احتمال ورود سامانه‌های بارشی قدرتمند به شمال در فصل بهار هم وجود دارد. اگر می‌خواهید در زمان سفر به شمال بارش‌های شدید برایتان مشکل‌ساز نشود، حتماً اخبار را پیش از سفر چک کنید.

 

سفر در بهار به شمال ایران

 

نکته دوم این است که بهار برای تمام افراد بهترین زمان سفر به شمال است؛ پس اگر این فصل را برای سفر انتخاب می‌کنید، انتظار شهرهای خلوت و جاده‌های بدون ترافیک را نداشته باشید. جمعیت مسافران در روزهای تعطیل نسبت به روزهای عادی بیشتر هم می‌شود و باید هنگام برنامه‌ریزی برای سفر به این نکته نیز توجه داشته باشید.

 

سفر در تابستان به شمال ایران

اکثر شهرهای ایران بدون رطوبت هستند و تنها شهرهای شمالی و جنوبی آب و هوای شرجی دارند. به همین دلیل بسیاری از مسافران نمی‌توانند تابستان‌های شرجی و گرم شمال را تحمل کنند. در برخی از شهرهای نزدیک به دریا، رطوبت به حدی زیاد می‌شود که فقط بعد از غروب آفتاب می‌توان از خانه خارج شد. اگر قصد دارید در تابستان به شمال بروید، بهتر است زمان سفر خود را به اواسط شهریور تا اواخر این ماه موکول کنید تا شدت گرمی و رطوبت هوا کمتر شده باشد. همچنین شهرهایی را به عنوان مقصد انتخاب کنید که از دریا دورتر هستند و رطوبت کمتری دارند.

 

سفر در تابستان به شمال ایران

 

سفر در پاییز به شمال ایران

از نظر برخی افراد و به‌خصوص کسانی که به رنگ‌های زرد و نارنجی و طلایی علاقه دارند، بهترین زمان سفر به فصل شمال پاییز است. در فصل پاییز هوا کم‌کم رو به خنکی می‌رود و حتی کمی هم سرد می‌شود. پس اگر در پاییز به شمال سفر می‌کنید، حتماً لباس گرم همراه داشته باشید و از سلامت سیستم گرمایشی اقامتگاهتان مطمئن شوید. در پاییز رطوبت هوا زیاد نیست و حتی اگر هم هوا بارانی باشد، بارانی است که افراد از آن لذت می‌برند. بوی باران، خاک نم‌زده و جنگل باران خورده برای نفس کشیدن بهترین هوا را می‌سازد. در فصل پاییز اگر به جنگل‌های مرتفع مانند جاده اسالم به خلخال بروید، می‌توانید پدیده رؤیایی جنگل ابر را هم تماشا کنید.

 

سفر در پاییز به شمال ایران

 

در فصل پاییز هم باید به میزان تراکم مسافران در روزهای تعطیل توجه کنید و برنامه‌ریزی متناسب با زمان سفر داشته باشید. همچنین اخبار هواشناسی را چک کنید تا از عدم وجود سامانه‌های بارش شدید مطمئن شوید.

 

سفر در زمستان به شمال ایران

با وجود اینکه زمستان شمال ایران را سپیدپوش و دیدنی می‌کند، اما باز هم نمی‌توانیم این فصل را به عنوان بهترین زمان سفر به شمال بشناسیم؛ زیرا بارش برف باعث لغزندگی شدید و انسداد جاده‌ها می‌شود و جز با تجهیزات حرفه‌ای و ماشین آفرود نمی‌توان به این منطقه دسترسی پیدا کرد. بدون این تجهیزات هرگز نمی‌توانید به مناطق برفی وارد شوید و از زیبایی آن‌ها لذت ببرید. اگر زمستان را برای سفر به شمال انتخاب کرده‌اید، حتماً علاوه بر اخبار هواشناسی، خبرهای راهداری را هم بررسی کنید و با تجهیزات کامل وارد جاد‌ه‌های شمالی شوید.

 

سفر در زمستان به شمال ایران

 

در این مقاله بهترین زمان سفر به شمال را بررسی کردیم. اکنون می‌دانید در هر فصل شرایط جوی چگونه است و می‌‌توانید زمان مناسبی را برای مسافرت به شمال انتخاب کنید. در رهی نو ما راهنمای سفر به نقاط مختلف کشور و هر نکته‌ای که باید در این باره بدانید را ارائه می‌دهیم. همچنین به کمک این سامانه می‌توانید برنامه‌ریزی‌هایی که برای سفر انجام داده‌اید را عملی کنید؛ رزرو اقامتگاه جزو خدمات رهی نو به شما عزیزان است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
آرش ۱۴۰۲/۸/۲۰

استان گلستان با دشت های چای زیبا و سرسبزی فصل بهار و اوایل تابستان فوق العاده ست

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۲۱

آرش عزیز بسیار عالی با نظرتون موافق هستم ممنون از توجه شما

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...