رَهی نو

معرفی جنگل های ایران

تعداد بازدید: ۱۷۱۰۲ ۱۶ آبان ۱۴۰۰

 جنگل‌های ایران، جزو محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی هستند که باوجود تنوع آب و هوایی، در تمام فصل‌‎های سال زیبایی خاص خود را دارند. اکثر بافت جنگلی کشور در دامنه کوه‌های البرز و زاگرس متمرکز شده و این منطقه ریه‌های ایران شناخته می‌شود. ایران با تنوع اقلیمی و جغرافیایی خود، دارایی‌های بی‌نظیری از جنگل‌ها برخوردار است. در این مقاله، به معرفی و توصیف جنگل‌های ایران و زیبایی‌های آن‎ها می‌پردازیم.

آشنایی-با-دیدنی‌ترین-جنگل‌‌های-ایران

آشنایی با دیدنی‌ترین جنگل‌‌های ایران

هرکدام از جنگل‌های شمال ایران، زیرمجموعه‌ای از جنگل بزرگ هیرکانی هستند. بخش کوچکی از آن‎ها نیز در کشور جمهوری آذربایجان قرار گرفته و سایر قسمت‌های آن در شش استان شمالی ایران پراکنده شد‌ه‌اند. جنگل‌های دامنه البرز و حاشیه دریای خزر جزو محدوده هیرکانی هستند و به‌ عنوان یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های جهان با قدمت چهل میلیون سال شناخته می‌شوند. در ادامه مطلب شما را با دیدنی‌ترین این جنگل‌ها آشنا می‌کنیم.

جنگل گیسوم گیلان

این جاذبه طبیعی برای گردشگرانی که دوست دارند جنگل را در کنار دریا ببینند، مقصد مناسبی است؛ زیرا جنگل و ساحل گیسوم در نزدیکی یکدیگر قرار دارند. این جنگل با چشم‌اندازهای زیبا و مناظر خیره‌کننده، سالیانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. در این‌جا می‌توانید از طبیعت جذاب بهره‌ ببرید و در مسیرهای پیاده‌روی لذت ببرید. همچنین، رودخانه‌ها و آبشارهای زیبا که از جنگل عبور می‌کنند، چشمان شما را شگفت‌زده خواهند کرد. جنگل گیسوم به عنوان یک مقصد گردشگری پرطرفدار، امکانات رفاهی و اقامتی نیز در نزدیکی خود دارد.  برخی از این امکانات عبارتند از: اقامتگاه، مناطق کمپینگ، پلاژ، مسیر پیاده‎روی، مسیر دوچرخه سواری، مراکز خرید سوغات و صنایع دستی و...

جنگل-گیسوم-گیلان

جنگل گیسوم از توابع بخش اسالم و شهرستان تالش است. بخشی از آن به‌ عنوان منطقه گردشگری در نظر گرفته شده و امکانات رفاهی هم دارد. این جنگل با زیبایی منحصربه‌فرد درختان گیاهی و حیات وحش فراوان، مکانی مناسب برای علاقه‌مندان به طبیعت، مسافرت و تفریح است. این جنگل در مسیر رشت به آستارا و بعد از رضوانشهر قرار گرفته است. اگر از طرف آستارا به سمت گیسوم بروید، ۲۳ کیلومتر بعد از پونل به گیسوم می‌رسید.

آدرس: ایران، استان گیلان، محور رشت به آستارا، ۱۰ کیلومتر مانده به جاده اسالم به خلخال

جنگل ابر شاهرود سمنان

جنگل‌هایی که در کوه‌های بلند قرار گرفته‌اند، به ابرها پیوند می‌خورند و جاذبه‌ای بی‌نظیر به وجود می‌آورند. با رفتن به جنگل ابر تصور می‌کنید درختان در آسمان رشد کرده‌اند و شما در حال قدم زدن روی ابرها هستید. برخی از جنگل‌های ایران در ساعات خاصی از روزهای ابری به جنگل ابر تبدیل می‌شوند؛ اما از میان تمام آن‌ها، جنگل ابر شاهرود شهرت بیشتری دارد.

جنگل ابر شاهرود در قسمت شمالی استان سمنان و در کوهستان‌های البرز واقع شده است. این جنگل به دلیل آب و هوای خنک و مرطوب، زیستگاه مناسبی برای درختان سرسبز نظیر بلوط، سندرم و بید است که پرندگان مهاجر زیادی دارد. اگر می‌خواهید در میان ابرها قدم بزنید، باید انتهای تابستان تا اواخر پاییز را برای مسافرت به این منطقه انتخاب کنید. در منطقه جنگل ابر شاهرود دیدنی‌هایی چون آبشار آلوچال، آبشار شرشر، چشمه، قلعه ماران و دالان بهشت وجود دارد. دسترسی به بعضی از جاذبه‌ها مانند قلعه ماران کار سختی است و به راهنمای آشنا به منطقه نیاز دارد.

جنگل-ابر-شاهرود-سمنان

فراموش نکنید که برای دیدن ابرها باید پیاده به ارتفاعات جنگل ابر بروید و مسیر دسترسی با ماشین وجود ندارد. برای دسترسی به جنگل ابر باید از شاهرود به سمت آزادشهر بروید و به روستای قلعه نو خرقان برسید؛ بعد از این روستا جاده جنگل ابر شاهرود را می‌بینید.

آدرس: ایران، استان سمنان، ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود، روستای ابر

جنگل ارسباران آذربایجان شرقی

ارسباران یکی از وسیع‌ترین جنگل‌های ایران است. اقلیم این منطقه شبیه به کوهستان‌های قفقاز است و ادامه این جنگل‌ها، در آن سوی رود ارس، به قفقاز می‌رسد که بخشی از آن به‌عنوان منطقه حفاظت شده در نظر گرفته شده‌اند. زمانی که به‌ عنوان جاذبه گردشگری از جنگل‌های ارسباران صحبت می‌کنیم، منظور همان منطقه حفاظت ‌شده است؛ سایر مناطق جنگل‌ها ارسباران غیرقابل دسترسی و بکر هستند. 

جنگل-ارسباران-آذربایجان-شرقی

جنگل ارسباران ترکیبی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی را در کنار هم دارد. منطقه حفاظت شده آینالو و پارک جنگلی مکیدی جزو جاذبه‌های طبیعی این منطقه و قلعه بابک خرمدین و کلیسای آینالو جزو دیدنی‌های تاریخی آن هستند. مسیرهای متعددی به سمت جنگل این جنگل وجود دارد که از میان تمام آن‌ها، جاده کلیبر به عاشقلو که در نهایت به جاده مرزی رود ارس می‌رسد، بهترین مسیر است. سایر مسیرها از روستاهای منطقه عبور می‌کنند و جاده آسفالت ندارند.

آدرس: ایران، استان آذربایجان شرقی، ۴۶ کیلومتری کلیبر، منطقه حفاظت شده ارسباران

جنگل بلوط زاگرس

زاگرس محل زندگی انواع درخت بلوط است؛ جنگل‌های بلوط زاگرس وسعت بسیاری دارند و در استان‌های مختلف ایران از جمله لرستان، خوزستان، کرمانشاه، ایلام و چهارمحال و بختیاری قرار گرفته‌اند. در ادامه برخی از مسیرهای دسترسی به نقاط مختلف جنگل بلوط را می‌خوانید:
•    از خرم‌آباد وارد جاده خرم‌آباد- کوهدشت شوید. در روستای چگنی مسیر فرعی به سمت جنگل بلوط لرستان وجود دارد.
•    از کرمانشاه به سمت اسلام آباد غرب بروید. در این محدوده جاده‌های فرعی به سمت جنگل های بلوط کرمانشاه می‌روند.
•    از ایلام به سمت جاده سرابله ایلام بروید. جاده فرعی ارغوان به سمت جنگل‌های بلوط می‌رود. همچنین اگر وارد جاده ایلام ملکشاهی شوید، به بخش دیگری از جنگل‌های بلوط می‌رسید.

جنگل‌های بلوط مناطق مختلف امکانات رفاهی ندارند و معمولاً طبیعت‌گردان حرفه‌ای که تجهیزات کافی و مهارت‌های لازم برای گردش در مناطق بکر را دارند، به این منطقه سفر می‌کنند. افراد عادی می‌توانند تا دامنه‌های زاگرس پیش بروند و از طبیعت زیبای جنگل‌های دامنه لذت ببرند.

جنگل-بلوط-زاگرس

جنگل راش سوادکوه مازندران

درختان راش یکی از ارزشمندترین گونه‌های گیاهی ایران محسوب می‌شوند و در مناطق محدودی وجود دارند. جنگل راش سوادکوه با نام مرسی سی نیز شناخته می‌شود. ارتفاع زیاد درختان راش که گاهی تا ۳۵ متر هم می‌رسد، مانع از رسیدن نور آفتاب به قسمت‌های پایینی جنگل می‌شود؛ به همین دلیل جنگل راش حتی در ظهرهای تابستانی هم آب و هوای معتدل و دلپذیری دارد.

جنگل-راش-سوادکوه-مازندران

بافت گیاهی این جنگل به درختان راش محدود نمی‌شود و درختان توسکا، افرا، سرخدار و ملج هم در این جنگل دیده می‌شوند. رودخانه میان جنگل و آبشارهایی که در مسیر آن وجود دارد، از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه هستند. برای دسترسی به این منطقه باید از جاده فیروزکوه وارد فرعی موجود بین شهرک صنعتی شورمست و پل سفید شوید. این فرعی از چند روستا عبور می‌کند و در نهایت به روستای سنگده می‌رسد. در روستای سنگده جاده‌ای فرعی به سمت جنگل راش وجود دارد که شما را به این بهشت طبیعی می‌رساند.

آدرس: ایران، استان مازندران، بخش دودانگه، نزدیکی روستای سنگده

اگر برای رسیدن به جاذبه‌های طبیعی مازنداران به این استان سفر کرده‌‎اید، حتما به هتل نارنجستان نور که در کنار منطقه جنگلی و دریای خزر واقع شده است، سر بزنید. شما می‌توانید قبل از حرکت به سمت طبیعت و جنگل، در این هتل 4 ستاره اتاق رزرو کنید، از امکانات رفاهی و خدمات باکیفیت هتل چند روزی لذت ببرید و سپس عازم طبیعت بی‌نظیر مازندران شوید.

جنگل دالخانی رامسر

لقب جنگل دالخانی، دالان بهشت است و یکی از زیباترین جاده‌های جنگل‌های ایران را در خود جای داده است. این جنگل یک جاذبه طبیعی کامل محسوب می‌شود و برای تمام افرادی که به کوهنوردی، طبیعت‌گردی، کمپینگ و پیک‌نیک علاقه‌مند هستند، چیزی برای عرضه دارد. جنگل دالخانیدر ارتفاع ۸۰۰ متری قرار گرفته و جزو جنگل‌های نیمه مرتفع به شمار می‌رود؛ به همین دلیل در روزهای پاییزی و بهاری به جنگل ابر تبدیل می‌شود.

جنگل-دالخانی-رامسر

در این منطقه علاوه‎بر جنگل دالخانی، جاذبه‌های دیگری چون دریاچه سد میجران، منطقه جنت رودبار و آبشار سیاسرت هم وجود دارد. در واقع باید گفت رامسر به اندازه یک مسافرت چند روزه جاذبه گردشگری برای دیدن دارد. برای دسترسی به جنگل دالخانی باید از شرق رامسر خارج شوید و به جاده رامسر تنکابن برسید. بعد از هفت کیلومتر به سه راهی جنت رودبار می‌رسید که سمت راست آن به سمت جنگل دالخانی می‌رود. زیبایی این جاده با جاده مشهور اسالم به خلخال برابری می‌کند.

آدرس: ایران، استان مازندران، شهرستان رامسر، جاده ییلاق جنت رودبار، جنگل دالخانی
 

جنگل ماسال گیلان

جنگل ماسال منطقه‌ای وسیع در استان گیلان به شمار رفته و بخشی از جنگل‌های ایران را به خود اختصاص داده است. ماسال در میان کوه‌های تالش قرار دارد و به شهر آبشارها هم مشهور است. جاذبه‌های منطقه ییلاقی آن به جنگل محدود نمی‌شود و جذابیت‌های بی‌شماری از جمله: دشت، آبشار و رود دارد. در این منطقه امکانات رفاهی و اقامتی برای مسافران موجود است. وجود این امکانات در کنار آب و هوای خوب و جنگل‌های کم‌نظیر، ماسال را به یکی از مهم‌ترین مقاصد مسافرت در شمال ایران تبدیل کرده است.

جنگل-ماسال-گیلان

غار آویشو، آبشار رامینه، مناطق ییلاقی و دشت‌ها از جمله: جاذبه‌های موجود در دل جنگل ماسال هستند. برای رسیدن به ماسال از اتوبان تهران شمال یا جاده قزوین رشت بروید تا به جاده فومن برسید. بعد از فومن هم به مسیر خود ادامه دهید و از چند روستا عبور کنید تا به ماسال برسید. از فرعی‌های شهر می‌توانید وارد ییلاق‌ها و جنگل‌های ماسال شوید. نقطه نهایی جاده، بام ماسال است که به‌عنوان یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری شمال ایران شناخته می‌شود.

آدرس: ایران، استان گیلان، ماسال

جنگل الیمستان آمل

جنگ الیمستان جزو جاذبه‌های گردشگری استان مازندران است که علاوه بر جنگل، دیدنی‌های دیگری چون مراتع، کوه و دشت هم دارد. بعد از جنگل به دشتی می‌رسید که قله دماوند باشکوه در آن خودنمایی می‌کند. الیمستان جزو کم‌نظیرترین جنگل‌های ایران است که توجه عکاسان و طبیعت‌گردان را به خود جلب می‌کند.

قله امامزاده قاسم، نقش پای رستم (محل برخورد دو شهاب‌سنگ به کوه)، جنگل روستای لهاش و منطقه قلاردن از جمله جاذبه‌های منطقه الیمستان هستند. در روستاهای اطراف منطقه امکانات رفاهی و اقامتی وجود دارد، اما در جنگل الیمستان امکانات تفریحی نیست؛ باید خود را برای یک طبیعت‌گردی حرفه‌ای آماده کنید و تجهیزات کامل همراه داشته باشید.

جنگل-الیمستان-آمل

این جنگل در مسیر جاده هراز قرار دارد، فاصله آن با آمل ۲۰ کیلومتر و با تهران ۱۴۰ کیلومتر است. در جاده هراز باید وارد فرعی لهاش شوید و مسیر را تا رسیدن به دوراهی ادامه دهید. در دو راهی به سمت چپ بپیچید و هفت کیلومتر جاده پر پیچ و خم را به سمت روستای لهاش طی کنید. از این روستا یک جاده خاکی به سمت جنگل الیمستان دارد.

آدرس: ایران، استان مازندران، آمل، کیلومتر ۲۰ جاده هراز، نزدیکی روستای الیمستان

جنگل‌ های دو هزار و سه هزار مازندران

جاده‌های دو هزار و سه هزار تنکابن مازندران ما را به دو منطقه از زیباترین جنگل‌های ایران می‌رسانند. این جنگل‌ها نیز بخشی از منطقه هیرکانی هستند. جاده دو هزار و سه هزار در امتداد یکدیگر قرار دارند و جنگل‌های دو هزار و سه هزار را به یکدیگر متصل می‌کنند. نام این جاده‌ها و جنگل‌ها از ارتفاعی که نسبت به سطح دریا دارند، برداشته شده است. پس هنگام مسافرت به جنگل‌های دو هزار و سه هزار باید انتظار رسیدن به جنگل ابر را هم داشته باشید.
 
رودهای دو هزار، شلف رود، گرمارود و مرانرود از جمله رودخانه‌های جاری در این منطقه هستند که جاذبه‌های طبیعی جنگل را تکمیل می‌کنند. در این منطقه علاوه بر جنگل، ییلاق‌هایی دیدنی هم وجود دارد و می‌توانید شب را در اقامتگاه‌های این ییلاق‌ها سپری کنید البته؛ همه قسمت‌های جنگل دو هزار و سه هزار مسیر ماشین‌رو ندارد و برای رسیدن به بخشی از جاذبه‌های طبیعی منطقه باید مقداری پیاده‌روی کنید.

جنگل‌های-دو-هزار-و-سه-هزار-مازندران

برای دسترسی به این جنگل‌ها باید از جنوب تنکابن خارج شوید و به منطقه خرم‌آباد برسید، به مسیر خود ادامه دهید تا از روستای قلعه گردن عبور کنید و به خشکه رود برسید. در این منطقه تابلوهای راهنما برای ورود به جاده‌های دو هزار و سه هزار وجود دارد.

آدرس: ایران، استان مازندران، تنکابن، خرم آباد، روستای خشکه رود، جاده دو هزار، جنگل‌های دو هزار و سه هزار

جنگل حرا قشم

جنوب ایران پر از جاذبه‌های طبیعی عجیب و بی‌نظیر است؛ جنگل حرای قشم هم یکی از منحصربه‌فردترین جنگل‌های ایران محسوب می‌شود. برای بازدید از جنگل حرا خبری از پیاده‌روی نیست و باید با قایق در میان جنگل بگردید. حرا با نام جنگل دریایی هم شناخته می‌شود و زمانی که سطح آب پایین می‌رود، یک جاذبه گردشگری کم‌نظیر را به وجود می‌آورد. درختان حرا و چندر موجود در این منطقه هنگام مد، تا نیمه در دریا غرق می‌شوند و هنگام جزر بیرون می‌آیند.

برای بازدید از جنگل حرا باید به یکی از اسکله‌های روستای طبل، بندر لافت یا اسکله سهیلی بروید. اکثر افرادی که قصد دارند از جنگل حرا بازدید کنند، به اسکله سهیلی می‌روند. بازدید از این جنگل تنها چند ساعت از زمان شما را می‌گیرد و در کنار آن، می‌توانید به سایر جاذبه‌های گردشگری جزیره هزار رنگ قشم هم بروید.

آدرس: ایران، استان هرمزگان، جزیره قشم، شهرک جدید گورزین، جاده جنگل حرا

جنگل-حرا-قشم

فراموش نکنید، قشم دارای مکان‌های دیدنی زیادی است که سر زدن به هریک از آن‌ها خالی از لطف نیست. پس، چند روزی را در یکی از هتل‎های جذاب‌ قشم بمانید و سپس راهی دیگر جاذبه‌های طبیعی این منطقه شوید. حالا که تا جنوب ایران رفته‎اید و می‌خواهید به جنگل حرا برسید، پیشنهاد می‌شود به سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو مراجعه کنید و از میان هتل‌های قشم، یکی را انتخاب کرده و رزرو کنید. همچنین برای اطلاع بیشتر می‌توانید با شماره‎ تلفن‌های 7299300-021  و 74828-021 تماس بگیرید.

کلام آخر

جنگل‌های ایران پوشش گیاهی متنوعی دارند و محل زندگی جانوران مختلفی است و بازدید از آن‌ها تزریق آرامش در روح و جان است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که این جنگل‌ها محل زندگی جانوران و گیاهان هستند و ما تنها برای چند ساعت مهمان آن‌هاییم. پس به گونه‌ای از این منطقه بازدید کنید که بعد از رفتن هیچ اثری از شما به جای نمانده باشد. در راهنمای گردشگری رهی نو با جاذبه‌های مختلف ایران و مسیرهای دسترسی و امکانات آن‌ها آشنا می‌شوید و می‌توانید به جاهایی بروید که تاکنون آن‌ها را ندیده‌اید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
احمدی ۱۴۰۲/۸/۲۰

اخ اخ جنگل گیسوم چقدر زیباست اصلا این جاده بینظیر اسالم بوش رو حس کردم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۲۱

احمدی عزیز ممنون از ثبت نظرتون و ابراز احساستون براتون سفرهای خوشی را آرزومندیم

مریم ۱۴۰۱/۵/۷

اطلاعاتی که گذاشتین با عکس همخونی نداره. شاهرود سمنان کجا و ماسال گیلان کجا؟

  مدیر سایت۱۴۰۱/۸/۱

مریم عزیز تیم رهی نو تلاش کرده تا جنگل های بارز ایران را در قالب یک مطلب برای کاربران عزیز ارائه دهد.باتشکر از نظر شما

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...