رَهی نو

موزه های مشهد

تعداد بازدید: ۵۰۳۲ ۱۰ مهر ۱۴۰۰

در سفرتان به مشهد شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید در کنار حرم امام رضا برای زیارت، پارک کوهسنگی و شاندیز برای تفریح و پارک آبی بزرگ مشهد برای آب بازی، موزه‌هایی وجود دارد که می‌تواند بیانگر بخشی از تاریخ باشد. در صورتی که به تاریخ علاقه دارید و می‌خواهید بیشتر راجع به آن بدانید، سری به موزه های مشهد بزنید. در این مطلب قصد داریم بهترین موزه های این شهر را معرفی کنیم. 


بیشتر بخوانید: لیست جاذبه های گردشگری و تفریحی مشهد


فهرست کامل موزه‌های مشهد 

دوربین عکاسی‌تان را آماده کنید، چراغ کنجکاوی وجودتان را روشن کرده و برای حل سؤال‌هایی که در مورد تاریخ دارید، سراغ لیست موزه‌های مشهد بروید. موزه‌هایی همچون:

 

موزه بزرگ خراسان 

بعد از بازدید از کوهسنگی، می‌توانید در پارک کوهسنگی سری به موزه بزرگ خراسان بزنید. 4 ورودی متفاوت از این موزه منتظر قدم گشایی از شما است. ورودی پارک، ورودی پمپ بنزین، ورودی شهید کلانتری و مسیر پیاده، چهار ورودی متفاوتی هستند که شما را به داخل موزه هدایت خواهند کرد. این ساختمان، 12 طبقه دارد که جالب است بدانید بخش بزرگی از آن به نام بخش دکتر میرفندرسکی معروف است. در داخل این موزه، سازه‌ها و اشیا تاریخی، کتابخانه، سالن اجتماعات و سالن‌های نمایش را می‌بینید. البته اشیا موزه در طبقات همکف تا دوم قرار دارد و به دوره قبل از قرن چهاردهم برمی‌گردد. آثاری که از ابزارهای مختلف در این موزه می‌بینید، متعلق به دوران هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان و ساسانیان است. 

مکان، زمان و هزینه بازدید از موزه بزرگ خراسان: برای بازدید از این موزه می‌توانید در شش ماه اول سال از ساعت ۸ الی ۲۰ و در نیمه دوم سال از ساعت از ساعت ۸ الی ۱۷ به محل بوستان کوهسنگی بروید. 

هزینه بازدید از موزه خراسان: هزینه بلیط موزه 5 هزار تومان برای ایرانیان و برای توریست‌های بین‌المللی 50 هزار تومان است.

 

موزه های مشهد

 

موزه آستان قدس رضوی مشهد

احتمالاً نام این موزه را شنیده باشید. موزه در محل آستان قدس رضوی قرار دارد. با تماشای معماری ساختمان، می‌توانید معماری 6 قرن از معماری اسلامی ایرانی را ببینید. در داخل این موزه آثار مذهبی، هنری، صنایع‌دستی همچون قالی، ظروف، سلاح و برخی از اجزا معماری حرم مطهر همچون وسایل روشنایی قرار دارد. موزه آستان قدس رضوی قسمت‌های مختلفی دارد. ساختمان مرکزی، ساختمان موزه فرش، ساختمان موزه قرآن، حمام مهدی قلی بیگ و موزه و کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی در مجموعه این موزه قرار دارد. 

مکان، زمان و هزینه بازدید از موزه آستان قدس رضوی: موزه مرکزی در ایام عادی هر روز از ساعت 8 صبح الی 6 بعدازظهر و در روزهای تعطیل تا ساعت 9 شب فعال است. هزینه بلیط موزه مرکزی برای ایرانی‌ها 5 هزار تومان و برای خارجی‌ها 30 هزار تومان است. موزه قرآن و موزه فرش و موزه مردم‌شناسی هر روز از ساعت 8 صبح الی 12:30 ظهر فعال است.

هزینه بازدید از موزه آستان قدس رضوی: هزینه بازدید از آن برای همه 2 هزار تومان است. برای بازدید از موزه به حرم مطهر امام رضا و صحن کوثر روید.

 

لیست موزه های مشهد

 

باغ موزه نادری 

در صورتی که علاقه دارید راجع به فتوحات نادر شاه افشار و تاریخ آن زمان اطلاعات بیشتری کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم به  باغ موزه نادری حتماً سر بزنید. در اینجا اسلحه و آثار مربوط به دوره نادرشاه افشار نگهداری می‌شود. این موزه با داشتن سه تالار مزار نادرشاه افشار را که به دستور خودش ساخته شده بود، در خود جای داده است. در این باغ موزه چشم‌تان به مجسمه پر ابهت نادرشاه افشار می‌خورد که توسط یکی از شاگردان کمال‌الملک ساخته شده است. 

مکان، زمان و هزینه بلیط بازدید از موزه باغ نادری: برای بازدید از موزه هر روز از ساعت 9 صبح الی 7 بعدازظهر می‌توانید به چهارراه شهدا، آرامگاه نادر، موزه باغ نادری بروید. 

هزینه بازدید از موزه نادری: هزینه بازدید از این موزه 5 هزار تومان است. 

 

موزه آیین‌های پهلوانی (موزه شه لافتی مشهد)

اگر به ورزش‌های زورخانه‌ای یا تاریخ پهلوانی علاقه دارید، موزه مرشد علی اکبر قاسمی معروف به پهلوان رستم یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی برایتان خواهد بود. پهلوان رستم این موزه را طی 45 سال و سفر به اقصی نقاط ایران جمع‌آوری کرده است. دو بخش در این موزه می‌بینید که بخش بزر‌گ‌تر آن شامل موزه گود زورخانه و ورزش باستانی است. اگر شانس با شما یار باشد در مدت بازدید از موزه می‌توانید اجرای ورزش‌های باستانی را توسط پهلوانان مشهد ببینید. بخش دوم موزه نیز عیارخانه است که در آن وسایل قدیمی پهلوانان نگهداری می‌شود. 

آدرس، زمان و هزینه بازدید از موزه آیین‌های پهلوانی مشهد: برای بازدید از این موزه باید از قبل هماهنگی‌های لازم را به عمل آورید.  برای بازدید به آدرس جاده آرامگاه، بلوار شاهنامه، چهار برج، بهار ۲۴ بروید. 

هزینه بازدید از آیین های پهلوانی: هزینه بازدید از موزه رایگان است.

 

موزه آیین‌های پهلوانی (موزه شه لافتی مشهد)

 

موزه توس مشهد 

در بازدیدتان از باغ ملی فردوسی می‌توانید از موزه توس در شهر توس نیز دیدن کنید. در اینجا آرامگاه باشکوه فردوسی را خواهید دید. داخل موزه، از آثار سنگی قبل از تاریخ تا انواع شاهنامه‌ها، عطردان، اشیا حفر شده و بسیاری از نقاشی‌های بی‌نظیر با مضمون شاهنامه قرار دارد که حیف است از آن بازدید نکنید. به ‌خصوص اگر به ادبیات و شاهنامه‌خوانی علاقه دارید، بازدید از این موزه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در یک بخش موزه قطعات سفالی دوره اسلامی و قبل از اسلام و سکه‌های نقره و طلا نگهداری می‌شود و در بخش دیگر وسایل سوارکاری از جمله تیر و کمان، گرز، وسایل موسیقی و آنچه که در شاهنامه گفته شده، نگهداری می‌شود. در بخش سوم نیز می‌توانید ظروف سفالی لعاب‌دار مربوط به قرون چهارم و پنجم را ببینید. در صورتی که به ادبیات معاصر علاقه دارید، سری به آرامگاه مهدی اخوان ثالث بزنید و از اشعار کلاسیک و اشعار نویی که سروده، بهره‌مند شوید.

آدرس، زمان و هزینه بازدید از موزه توس مشهد: در نیمه دوم سال از ساعت 8 صبح الی 5 بعدازظهر و در نیمه اول سال از ساعت 8 صبح الی 8 شب می‌توانید برای بازدید از موزه به کیلومتر ۲۰ آزادراه کنار گذر شمالی، شهر توس بروید.

هزینه بازدید از موزه توس مشهد: هزینه بلیط موزه برای ایرانیان 5 هزار تومان و برای گردشگران بین‌المللی 50 هزار تومان است. 

 

بهترین موزه های مشهد

 

موزه نان مشهد 

شاید بتوان اولین موزه تخصصی در کشور را موزه نان مشهد نامید. موزه از چهار بخش تشکیل شده که در هرکدام آثاری مربوط به نان نگهداری می‌شود. در غرفه کشاورزی شاهد بذرافشانی، خرمن‌کوبی، گندم‌چینی و چک زدن هستید. در بخش آسیاب‌بانی، دستاس، آسیاب و آسباد نگهداری می‌شود. در بخش آتش، تنور سنگی، انواع تنور سفالی، تنور مال، تنور عشایری، تنور حیاطی و تنور ساج نگهداری می‌شود. در بخش رقص اپر نیز شاهد رقص باستانی و قدیمی در زمان اشکانیان هستید که به‌عنوان شکرگذاری محصولات کشاورزی و مراسم شادی محصول برگزار می‌شود. بازدید از این موزه یکی از شیرین‌ترین و به یادماندنی‌ترین تجربه‌هایتان خواهد شد. 

مکان، زمان و هزینه بلیط بازدید از موزه نان: برای بازدید از موزه می‌توانید از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 7 صبح الی 2:30 بعدازظهر به کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی، بعد از سه راه فردوسی، کوچه شهید یزدی کارخانه گندم دشت مشهد بروید.

هزینه بازدید از موزه نان مشهد: قیمت بلیط بازدید از این موزه در دسترس نیست.

 

موزه نان مشهد

 

موزه آب مشهد 

مشکل کم آبی یکی از آشناترین دغدغه‌های مردم در طی تاریخ بوده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در طول تاریخ مردم چگونه با راهکارهای خلاقانه و نوآوری‌های متفاوت، این بحران را پشت سر می‌گذاشتند. موزه آب مشهد نیز می‌تواند اطلاعاتی راجع به سازه‌ها و امکانات آبی این شهر در اختیارتان قرار دهد. برای مثال سازه مشهور قنات‌های قدیمی گناباد با بیش از 2500 سال گواه روشنی از این نوآوری‌های خلاقانه در تاریخ است. همچنین در این موزه می‌توانید شاهد انواع ابزارها و خمره‌های نگهداری آب، لوله‌های مخصوص انتقال آب و وسایل اندازه‌گیری باشید که بازدید از آن خالی از لطف نیست. 

مکان، زمان و هزینه بازدید از موزه آب: برای بازدید از موزه هر روز از ساعت 8 صبح الی 2 بعدازظهر می‌توانید به بلوار سازمان آب، اداره آب منطقه‌ای خراسان بروید. 

هزینه بازدید از موزه آب مشهد: هزینه ورودی این موزه بسیار کم است.

 

موزه مردم شناسی حمام مهدی قلی بیک

قدمت این موزه به زمان صفویه می‌رسد. اینجا یکی از موزه‌های مشهد است که در یک حمام قدیمی ساخته شده است. بخش‌های مختلفی از جمله هشتی ورودی، رختکن و گرمخانه دارد که احتمالاً برایتان جذاب و دیدنی خواهد بود. در این موزه شاهد ماکت و مجسمه‌هایی هستید که ماجراها و زندگی گذشتگان این دیار را به تصویر کشیده است. 

مکان، زمان و هزینه بلیط بازدید از موزه مردم شناسی: برای بازدید از موزه از ساعت 12 ظهر الی 8 شب می‌توانید به خروجی غربی صحن جامع رضوی، خیابان اندرزگو 13، انتهای بازار بزرگ بروید. 

هزینه بازدید از موزه مردم شناسی: هزینه بازدید از موزه برای ایرانیان 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 30 هزار تومان است.

 

موزه مردم شناسی حمام مهدی قلی بیک 

 

موزه علوم زمین در مشهد

در صورتی که به رشته زمین‌شناسی علاقه دارید یا دانشجوی این رشته هستید، با بازدید از موزه علوم زمین‌شناسی در مشهد، می‌توانید سرگذشت زمین را در طی تاریخ جلوی چشمان‌تان ببینید و شگفت‌زده شوید. در پارک موزه علوم زمین مشهد، انواع کانی و سنگ از سراسر دنیا نگهداری می‌شود. این موزه یکی از زیباترین و محبوب‌ترین موزه‌های شهر است که می‌تواند اطلاعاتی زیادی را در مورد زمین در اختیارتان قرار دهد و شما را از این همه تغییر شگفت‌زده کند. 

مکان، زمان و هزینه بازدید از موزه علوم زمین مشهد: برای بازدید از این موزه می‌توانید تمامی روزها به جز شنبه و چهارشنبه صبح‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۴ و  عصرها از ساعت ۱۷ تا ۲۰ به بلوار شهید فکوری، بین فکوری 55 و 57 رفته و از موزه بازدید کنید. 

هزینه بازدید از موزه علوم زمین مشهد: هزینه بازدید از موزه برای مردم عادی 15 هزار تومان و برای بازنشستگان 5 هزار تومان است. در صورتی که دانشجو یا دانش‌آموز باشید، این مبلغ برای شما 7 هزار تومان محاسبه می‌شود.

 

موزه علوم زمین در مشهد

 

در صورتی که قصد دارید یکی از بهترین سفرهایتان را تجربه کنید و گشتی در تاریخ بزنید، سلامی به آرامگاه نادرشاه کرده و از اشعار فردوسی لذت ببرید، ماجرای تولید نان و آب را طی تاریخ ببینید و از زندگی گذشتگان خبردار شوید، بازدید از موزه مشهد یکی از بهترین راه‌های آشنایی با تاریخ است. در این مطلب از رهی نو با هم سری به بهترین موزه های مشهد زدیم و لیستی از تاریخ را مرور کردیم. در صورتی که قصد سفر به مشهد را دارید می‌توانید بهترین هتل‌های مشهد را در رهی نو رزرو کرده و از سفرتان لذت ببرید. شما چه موزه‌های دیگری را از در این شهر می‌شناسید که بازدید از آن را پیشنهاد می‌کنید؟

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
درویشی ۱۴۰۲/۸/۲۳

راستش من از موزه حمام مهدی قلی بیک از همه بیشتر خوشم اومد فضا و معماریش رو خیلی دوست داشتم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۲۴

درویشی عزیز خیلی ممنون از شما و ثبت نظرتون در سایت رهی نو

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...