رَهی نو

شمس‌العماره

تعداد بازدید: ۳۴۸۷۹ ۱۱ آبان ۱۳۹۶

کاخ‌ها و بناهای تاریخی ایران بهترین معماری را دارند و می‌توان ساعت‌ها به تماشای آنها نشست و از زیبایی آنها لذت برد. یکی از بناهای بی‌نظیری که شکوه و زیبایی آن همه افراد را حیرت‌زده می‌کند، بنای شمس العماره است. این بنا اهمیت تاریخی بسیار زیادی برای شهر تهران دارد و سالانه گردشگران زیادی را از سرتاسر دنیا جذب خود می‌کند. این بنا یکی از بناهای اصلی و مهم مجموعه گلستان به شمار می‌آید.

 

شمس العماره کجاست؟

بنای شمس العماره در واقع در قسمت شرقی کاخ گلستان قرار دارد. شمس العماره در خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ و کاخ گلستان واقع شده است که دسترسی به آن آسان است.

 

یکی از راه‌های دسترسی به شمس العماره استفاده از مترو است. به همین منظور باید سوار متروی خط یک شده و در ایستگاه 15 خرداد پیاده شوید. با کمی پیاده‌روی به خیابان داور خواهید رسید که کمی جلوتر از آن، ساختمان باشکوه کاخ گلستان را در مقابل خود خواهید دید.

 

از دیگر روش‌های رفتن به شمس العماره استفاده از اتوبوس‌های پایانه میدان امام خمینی و قوزخانه است. با استفاده از این خطوط اتوبوس رانی می‌توانید در مدت زمان کوتاهی به شمس العماره برسید.
 

شمس العماره تهران

تاریخچه شمس العماره

در سال 1282 دستور ساخت این بنا داده شد. ناصرالدین شاه که چهارمین پادشاه قاجار بود دستور احداث شمس العماره معروف را داد. اعتقاد بر این است که ناصرالدین شاه ایده ساخت این بنا را از سفرهای اروپایی با دیدن ساختمان‌های بلند کسب کرد. این بنای چند طبقه برگرفته از ساختمان‌های بلند اروپایی است که 35 متر ارتفاع دارد. در سال 1284 ساخت این ساختمان تمام شد و بعد از 2 سال ناصرالدین شاه شخصا آن را افتتاح کرد. البته بهتر است بدانید که ناصر الدین شاه برای ساخت این عمارت از دوستعلی خان معیرالممالک کمک گرفت و او را مامور ساخت این بنا کرد.

 

معماری شمس العماره

بنای باشکوه شمس العماره متشکل از 5 طبقه است. وقتی در قسمت بیرونی این بنا قرار می‌گیریم شاهد دو برج هستیم که در سمت راست و چپ ساختمان قرار گرفته‌اند. این بنا اولین ساختمانی است که در ساخت آن فلز بکار رفته است. این دو برج بسیار بلند هستند و ارتفاع زیادی دارند. برج‌های شمس العماره زاویه دید بسیار خوبی از شهر دارند و از بالای آنها می‌توان مناظر تهران را مشاهده کرد. درست است که در روش و سبک ساخت این بنا ساختارهایی اروپایی مشاهده می‌شود، اما زیبایی معماری ایرانی در همه جای آن قابل رویت است.

 

استاد علی محمد کاشی یکی از معماران برجسته ایرانی، معماری این بنا را انجام داده اما طرح اولیه آن توسط معیرالممالک داده شده است. مبلمان، فرش‌ها و تابلوها همه بر زیبایی این بنا افزوده‌اند. هنرهای تزئینی بکار رفته، آینه‌کاری‌ها، دیوارها و سقف‌های مزین، گچ‌بری‌ها و... این کاخ زیر نظر استادان زبردست و با مهارت انجام شده‌اند. نقوش به کار رفته بر روی دیوارها هر کدام حرف‌های تاریخی زیادی را بیان می‌کنند.

 

در سمت غرب کاخ گلستان ورودی اصلی را مشاهده می‌کنید که برای ورود به شمس العماره از آن استفاده می‌شده است. بیشتر ایوان‌ها نورگیرهای ساختمان به سمت باغ باز می‌شوند. در تمامی سمت شرقی سطوحی برجسته آجری و قاب‌های کاشی الوان وجود دارد که هم جوار دیوار ارگ هستند.

 

این بنا چند طبقه دارد که در هر کدام از طبقات شاهد قسمتی از تاریخ خواهید بود.

 

طبقه اول: در طبقه اول ایوان و تالار شاه نشین قرار دارد. اتاق‌های زیادی در این طبقه قرار دارد که بر روی دیوارهای آنها آینه‌کاری شده است. این طبقه مخصوص مراسم رسمی و تشریفاتی بوده و شاهد حضور افراد مهم زیادی بوده است. اتاق‌های گوشواره در دو سمت اتاق شاه نشین قرار دارند. از گوشواره‌ برای ورود به تالار اصلی استفاده می‌شود. شاه نشین که در این طبقه قرار دارد، در واقع یک ایوان بزرگ است. این ایوان دید بسیار خوبی از مناظر روبه رو دارد.

 

طبقات میانی: در طبقات میانی این ساختمان اتاق‌های زیادی وجود دارد که از آنها برای تفریحات روزانه، صرف صبحانه، صرف عصرانه و ... استفاده می‌شده است. این اتاق‌ها کاربرد موقت داشته‌اند و از طریق گوشواره‌ها به سایر طبقات راه پیدا می‌کنند.

 

طبقات بالاتر: در دو اتاق در کنار یکدیگر قرار دارند. یکی از این اتاق‌ها برای رفت و آمد مورد استفاده قرار می‌گرفت و پله‌ها از کنار این اتاق‌ها عبور می‌کردند. اتاق دوم نیز با ایوان پشت بام از طریق در و پنجره تماس دارد.

 

کلاه فرنگی: با رسیدن به طبقه آخر به کلاه فرنگی می‌رسیم. این بخشی است که حفاظ‌های چوبی بسیار محکم دارد. در این طبقه تزئینات نقاشی، مشبک و ... بکار رفته که بسیار زیبا هستند. در سقف این اتاقک ساعت قرار دارد. در بعضی از ستون‌های طبقات این ساختمان چدن بکار رفته و می‌توان گفت که فلزات زیادی در ساخت آن استفاده شده است.

 

یکی جذابیت‌های این برج این است که درست در بین دو برج یک ساعت قرار دارد. این ساعت نخستین ساعتی است که به ایران آورده شده بود و توسط ملکه ویکتوریا به ناصرالدین شاه هدیه داده شده است. همچنین برای افزایش استقامت بنا، از خرپا برای نگهداری ساختمان استفاده کرده‌اند. این مورد در معماری شمس العماره اهمیت زیادی دارد، چرا که از طریق آن می‌خواستند فشاری که در زمان بارش و برف بر ساختمان وارد می‌شود را به دیوارها منتقل کنند. و در نهایت، تمام ستون‌ها و دیوارهای این بنا تزئینات زیادی دارد که جذابیت بنا را چند برابر کرده‌اند. امروزه عمارت شمس العماره تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی کشور است و یکی از گنجینه‌های مهم و نفیس کشور به شمار می‌آید.

 

ساعت بازدید از شمس العماره

عمارت شمس العماره همه روزه برای بازدید عموم باز است و همه علاقمندان می‌توانند از آن بازدید کنند. ساعت بازدید از این عمارت باشکوه در نیمه اول و نیمه دوم سال متفاوت است. در بهار و تابستان از ساعت 9 صبح تا 17:30 بعدظهر این مکان باز است و می‌توان از آن بازدید کرد. در فصل پاییز و زمستان نیز از ساعت 9 صبح تا 16:30بعدازظهر امکان بازدید از آن وجود دارد. همچنین در صورت علاقه می‌توانید بدون استفاده از فلش و دوربین سه پایه از محوطه شمس العماره عکاسی کنید.

 

رستوران شمس العماره

یکی از بهترین رستوران‌های شهر تهران رستوران شمس العماره است که انواع مختلف غذاهای ایرانی را طبخ و سرو می‌کند. در این مکان با طعم غذای اصیل ایرانی را می‌توان آشنا شد. کلیه غذاهای رستوران شمس العماره کیفیت بسیار بالایی دارند و از بهترین مواد اولیه درست می‌شوند. این رستوران یک محیط آرام و بسیار دنج دارد که صرف غذا در این مکان را به یکی از لذت بخش ترین تجربیات هرفرد تبدیل می‌کند. تمام کارکنان رستوران شمس العماره خوش برخورد هستند و تجربه زیادی در سرو غذا دارند.

 

تالار شمس العماره

باغ تالار شمس العماره یکی از مجموعه‌های پذیرایی شهر تهران است. این تالار دو سالن مجزا دارد. ظرفیت هر کدام از آنها به ترتیب 500 نفر و 1000 نفر هستند. این تالار عمارتی بسیار مجلل دارد. در این تالار آلاچیق، موزیک، سفرخانه سنتی، پارکینگ اختصاصی، محل بازی کودک، آتلیه مخصوص عروس و داماد و ... وجود دارد. مهم‌تر از همه پرسنل تالار شمس العماره بسیار مجرب هستند و تجربه زیادی در ارائه خدمات به مردم و پذیرایی در مراسم دارند. این مکان بهترین تالار برای برگزاری مراسم و جشن‌های شما است و بهترین خدمات را در هر زمانی به شما ارائه می‌دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...