رَهی نو

سوغات قزوین

تعداد بازدید: ۳۸۷۱ ۲۷ تیر ۱۴۰۰

قزوین شهر زیبایی است که اماکن دیدنی قابل توجهی دارد و گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. سوغات و صنایع‌ دستی قزوین نیز همانند جاذبه‌های گردشگری‌اش بسیار متنوع و جذاب است. اماکن و دیدنی‌های قزوین ما را به سمت شهری کشیده است که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سمت خود روانه می‌کند. وسایلتان را آماده کنید، می‌خواهیم بهترین سوغات قزوین را همراه خود بیاوریم.

معرفی سوغاتی‌های قزوین

احتمالاً برایتان جالب باشد اگر بدانید در قدیم قزوین را با نام آرساس یا آرساسیا می‌شناختند. این شهر، در مسیر راه ابریشم قرار داشت و شاهد حکایت‌های بسیاری از تاریخ قدیم بوده است. شهری که امروز به‌ عنوان قزوین آن را می‌شناسیم، یکی از شهرهای تاریخی ایران و سکونت‌گاه بشری در قدیم بوده است، در نتیجه جای تعجب نیست که صنایع‌دستی و دیدنی‌های این شهر شما را به قزوین بکشاند. با رهی نو همراه شوید تا با هم سری به سوغات قزوین بزنیم.


بیشتر بخوانید: لیست جاذبه های گردشگری و تفریحی قزوین


به طور کلی زمانی که قصد دارید سوغات خاصی را از قزوین همراه خود بیاورید، احتمالاً با انواع سوغات روبرو شوید:

  • شیرینی‌های سنتی و باقلواهای معروف قزوینی
  • خشکبار و میوه که بخش مهمی از سوغات قزوین است
  • صنایع‌ دستی که در جای‌جای شهر به شما چشمک می‌زند

این شهر با توجه به آب‌ و هوای خوبی که دارد، منبع تجربه طعم‌های ناب و لذت‌های بی‌نظیر همراه با عزیزانتان است.

لیست نان و شیرینی‌های قزوین

شیرینی‌های قزوینی آنقدر زیاد است که تنوع بالایی برای سوغاتی آوردن پیش رویتان قرار می‌دهد. برای مثال از جمله شیرینی‌های خوشمزه قزوینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیرینی نان قندی
  • شیرینی نخودی
  • شیرینی نان برنجی (زعفرانی، کاکائویی، ساده)
  • شیرینی لب پیچ
  • شیرینی نان بادامی
  • شیرینی نان گردویی
  • شیرینی ولیعهدی
  • شیرینی پادرازی
  • شیرینی توت (زعفرانی، پسته‌ای، بادامی)
  • شیرینی نان نارگیلی
  • شیرینی قرابیه
  • شیرینی قطاب
  • شیرینی بهشتی

نان چایی

یک شیرینی سنتی و خوش خوراک قزوینی است که در هر گوشه از قزوین که بانوی هنرمندی ببینید، آن را خواهید دید. این شیرینی اغلب برای عید نوروز درست می‌شود که روی نان را با کنجد یا مغز پسته می‌پوشاندند.

نان نازک قزوین

یکی دیگر از سوغاتی‌های خوشمزه قزوین، نان نازک قزوینی است. یک شیرینی ترد و خوشمزه که مزه آن به‌خاطر مغزهایی است که داخل آن ریخته می‌شود. این شیرینی را احتمالاً با نام‌های شیرینی نازک پسته‌ای، نازک گردویی یا نازک بادامی نیز پیدا کنید که هرکدام طعم خوشمزه خودش را دارد.

سوغات قزوین

نان چرخی قزوین

این شیرینی شبیه به نان چایی است. آن را با چرخ‌دستی مخصوصی، چرخ کرده و روی آن تخم خرفه یا پسته می‌ریزند. برای یک عصر دل‌انگیز به همراه چایی حسابی می‌چسبد.

نان چرخی قزوین


بیشتر بخوانید: فاصله زمانی و مسافتی قزوین تا استان های مختلف


باقلوای قزوین

شیرینی باقلوا در همه جای ایران یکی از شیرینی‌های محبوب است. کمتر کسی است که با گذاشتن یک باقلوای خوشمزه، هوس چایی نکند تا بار دیگر طعم آن را با چای تجربه کند. از بین باقلواهایی که در همه جای ایران می‌بینید، احتمالاً باقلوای قزوین نوع دیگر و متفاوت‌تری در طعم و طرز تهیه رقم می‌زند. انواع باقلوای قزوینی را می‌توان به باقلوا پیچ، گل رز و پرچمی تقسیم کرد.

باقلوای قزوین

شیرینی اتابکی قزوین

این شیرینی را با نام شیرینی ولیعهدی هم می‌شناسند. از اسمش نیز مشخص است که یکی از شیرینی‌های اصیل قزوینی بوده که مخصوص ولیعهد درست می‌شده است. این شیرینی شکر کمی دارد، بنابراین اگر رژیم هستید یا برای فرد دیابتی سوغات می‌برید، گزینه مناسبی است.

شیرینی اتابکی قزوین

لیست صنایع‌ دستی قزوین

نوبتی هم باشد، نوبت بازدید از صنایع‌ دستی زیبای قزوین است. اگر می‌خواهید یک سوغات ماندگار و به یادماندنی برای عزیزانتان از قزوین بیاورید، صنایع‌دستی مناسب‌ترین گزینه است. از جمله این صنایع هنرمندانه می‌توان موارد زیر را نام برد:

فرش بافی قزوین، تنوعی متفاوت در رنگ و طرح

اگر قرار است برای کسی سوغاتی ببرید که عاشق انواع فرش است، فرش بافت قزوین قطعاً بهترین گزینه است. البته در حال حاضر تعداد کمی از این فرش بافت باقی‌ مانده است. تنوع کاربرد و رنگ و نقشی که می‌بینید بی شک یکی از زیباترین صنایع‌دستی قزوین است.

فرش بافی قزوین

گلیم‌ بافی قزوین هنری ماندگار اما خاموش شده

گلیم‌ بافی تقریباً در تمام روستاهای قزوین وجود دارد. کافیست سری به رودبار الموت یا ارداق و ضیاء آباد بزنید تا گلیم‌های هنری و صنایع‌ دستی مردم قزوینی را از نزدیک ببینید. در کنار گلیم بافی، جاجیم بافی نیز هنری است که از سابقه طولانی در قزوین برخوردار است. در بسیاری از روستاهای قزوین همچنان محل‌هایی را می‌بینید که زنان در آن مشغول جاجیم‌ بافی هستند. با این وجود متأسفانه بسیاری از کارگاه‌های جاجیم بافی در حال حاضر در استان قزوین جمع شده است. زنان روستایی قزوین معمولاً علاوه بر پشم چینی، آن‌ها را با مواد محلی و طبیعی رنگ می‌کنند.

گلیم‌ بافی قزوین

پن بافی (نوار بافی) قزوین، طرحی متفاوت

در قدیم، با استفاده از نخ‌های ابریشمی، پن بافی می‌کردند، اما امروزه این کار را با استفاده از نخ‌های نایلونی انجام می‌دهند. نقش‌هایی که روی پن، طرح آن را می‌بینید، شامل چهل پر، چشم بلبل، چشم خروس یا مارپیچ است که به آن نیم مداخل هم می‌گویند. در قدیم پن بافی بیشتر در شهرستان رودبار و الموت روی نوارهای تزئینی لباس رایج بوده است.

پن بافی قزوین

گلابتون دوزی قزوین با مفتول‌های نازک طلایی

در گذشته، گلابتون دوزی در میان طبقات متوسط و اعیان بسیار معمول بوده است. گلابتون دوزی نوعی سوزن دوزی محسوب می‌شود، با این تفاوت که به‌جای نخ از مفتول نازک طلایی یا برنجی استفاده می‌شود. این نوع صنایع‌دستی را اگر بتوانید از قزوین سوغات بیاورید، احتمالاً مورد استقبال مادربزرگ‌ها قرار می‌گیرد که یاد خاطراتشان می‌کنند.

گلابتون دوزی قزوین

نم نم دوزی اشیاء قزوین، ظرافتی برای چیدن مهره

یکی از رودوزی‌های معروفی که می‌توانید در انواع صنایع‌دستی قزوین ببینید، استفاده از رودوزی‌های سنتی به کمک گره‌های دستی یا منجوق کاری فلزی روی آیینه یا شانه است. این صنایع را نه‌تنها در قزوین که در بسیاری از شهرستان‌های سنتی ایران پیدا خواهید کرد. زمانی که قصد دارید برای عزیزانتان از پارچه‌های تزئین شده با منجوق یا جعبه‌، جای قیچی، جای مهر و اشیایی دیگر بگیرید، احتمالاً با تزئین نم‌نم دوزی همراه باشد که زیبایی به یادماندنی به‌ عنوان سوغات قزوین خواهد داشت.

نم نم دوزی اشیاء قزوین

نقاشی پشت شیشه قزوین

در آثار دوران صفویه که نگاه کنید، نقش‌ و نگار به یادماندنی توجه‌تان را جلب می‌کند. کشیدن نقاشی‌های پشت شیشه که امروز در قزوین می‌بینید، الهام گرفته از همان روزگاران است. این آثار گمنام و بی‌نام‌ و نشان، در موزه‌های بزرگ قزوین به وفور یافت می‌شود که اگر اهل دل باشید، می‌توانید یکی از آن‌ها را برای سوغاتی همراهتان بیاورید.

نقاشی پشت شیشه قزوین

میوه و خشکبار قزوین

بعد از صنایع‌دستی، نوبت به میوه و خشکبار قزوین می‌رسد. از جمله میوه‌های خوشمزه و تازه قزوین، می‌توان به انار سنگان، انگور، سیب و زردآلو اشاره کرد. این میوه‌ها حتی خشک شده‌شان هم خوشمزه و مقوی است. برای عاشقان زغال اخته، سوغات قزوین را فراموش نکنید. زغال اخته‌های قزوین، به‌خصوص در روستای هیر، طعم ناب و خوشمزه‌ای دارد. از جمله خشکبار این شهر هم می‌توان به گردو، بادام، فندق، پسته و کشمش اشاره کرد. راستی در سفرتان به روستای هیر، گردو‌های تازه این شهر را هم حتماً تجربه کنید.

میوه و خشکبار قزوین


بیشتر بخوانید: شهرهای استان قزوین بهمراه اطلاعات مفید و نقشه استان قزوین


 

سوغات قزوین را از کجا بخریم؟

از جمله جذابیت‌های خرید سوغاتی در قزوین این است که همزمان که در حال خرید هستید، می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی که در اطرافتان می‌بینید نیز لذت ببرید. بازار سعد السلطنه قزوین یکی از این مکان‌ها است. جایی که با تلفیق معماری قدیم و جذابیت‌های کالاهایی که دارد، سوغاتی خریدن را برایتان لذت‌بخش می‌کند. اگر بخواهید با یک فودکورت حسابی میان خرید دلی از عزا درآورید، می‌توانید سری به مرکز خرید نارون قزوین بزنید. اگر مسیر جاده را در پیش گرفتید، مجتمع تجاری آفتاب هم در مسیرتان انواع سوغات قزوین را به نمایش گذاشته است. مرکز خرید مهر و ماه را یکی از جامع‌ترین مراکز خرید قزوین می‌شناسند. در این مجتمع تجاری از شیر مرغ تا جان آدمیزاد هر چه بخواهید پیدا می‌شود.

آیا شما تا به حال به قزوین سفر کرده‌اید؟ از بین سوغاتی‌هایی که نام بردیم، کدامیک برایتان جذاب‌تر بوده است؟ اگر نامی از سوغات قزوین را جا انداختیم شما به این لیست اضافه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
forozan ۱۴۰۲/۹/۲

سوغاتی های قزوین چه خوشمزه ن

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۴

فروزان عزیز میتونید در اولین فرصت سفری به قزوین داشته باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...