رَهی نو

غذاهای محلی کرمان؛ لیست کامل غذاهای اصیل کرمانی

تعداد بازدید: ۵۸۷۳۷ ۱۹ تیر ۱۴۰۰

کرمان به علاوه داشتن مردمی خون‌گرم و مهربان پر از جاذبه های تاریخی و دیدنی بوده که هرکدام زیبایی های خاص خود را دارد.  اگر می‌خواهید در یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران با اقلیم کویری، دلی تازه کنید و غذاهای اصیل خطه کویری را تجربه کنید، غذاهای خوشمزه و شیرینی‌های خوش طعم کرمان را از دست ندهید. شهری که می‌تواند در کنار جاذبه‌های تاریخی و جذابی که دارد، مزه ناب غذای کرمان را زیر زبانتان باقی بگذارد. پس با سایت رزرو آنلاین هتل  رهی نو همراه باشید تا پای سفره مردم خونگرم کرمان بنشینیم.   

غذاهای معروف و خوشمزه کرمان

غذاهای متنوع و معروف کرمانی می‌تواند طعم بازدید از این شهر کویری را برایتان تبدیل به یک طعم ناب و بی‌نظیر کند. از خورش‌های خوشمزه تا آش و آبگوشت اشاره کرد. اگر کرمانی باشید یا با کرمانی‌ها آشنا باشید، احتمالا بدانید که زیره جایگاه خاصی در غذاهای کرمانی دارد. جالب است بدانید مرغوب‌ترین و بهترین زیره را در استان کرمان پیدا خواهید کرد. یکی دیگر از مواد غذایی پرمصرف و پرطرفدار در غذاهای سنتی کرمان کشک است که آن را در بسیاری از آش‌های کرمانی خواهید یافت. احتمالا تا الان گرسنه‌تان شده باشد. پس آماده خوردن غذاهای خوشمزه کرمان شوید.

انواع آبگوشت کرمانی

از همین ابتدا برویم یک دلی از عزای آبگوشت‌های بزباش کرمانی در بیاوریم. در این شهر نیز می‌توانید انواع مختلفی از آبگوشت را تجربه کنید و یادتان باشد آبگوشت‌های کرمان خیلی معروف هستند. در کنار بازدید از جاهای دیدنی کرمان نمی توان بی تفاوت از کنار غذاهای لذیذش گذشت.

آبگوشت بادمجان و کشک

اگر تصورتان از آبگوشت تنها گوشت و نخود و لوبیا است، آبگوشت بادمجان و کشک آماده است تا قواعد بازی را تغییر دهد. این آبگوشت خوشمزه از گوشت قرمز، نخود، لوبیا، سیب زمینی، پیاز، بادمجان و چغندر و کشک درست شده است.

آبگوشت بادمجان و کشک

آبگوشت زیره

اگر بنا باشد یکی از سوغاتی‌های خوراکی کرمان را همراه خود به شهر مبدا ببرید، احتمالا زیره گزینه اول باشد. به خصوص که می‌تواند یک طعم دهنده معجزه بخش به آبگوشت‌های محلی باشد. برای تهیه آبگوشت زیره از گوشت، پیاز زیره و سیر استفاده می‌کنند.

آبگوشت زیره

آبگوشت بز قرمه

بز قورمه یکی از آبگوشت‌های معروف کرمان است که به خوبی در دل ایرانیان جا باز کرده است. همان‌طور که از اسم آبگوشت پیداست، در طبخ آن از گوشت بزغاله استفاده می‌کنند. نخود، پیاز، سیر، کشک، زعفران و نعنا به همراه ادویه مخصوص از مواد به کار رفته در این آبگوشت است. جالب اینجاست که این غذا را نه تنها با نان بلکه با برنج هم می‌توانید میل کنید.

آبگوشت بز قرمه

کله جوش

کمتر کسی است که اسم کله جوش را نشنیده باشد. به خصوص اگر با دستپخت و غذاهای سنتی آشنا باشید، کله جوش یکی از خوشمزه ترین غذاها است. این غذا به واسطه کشک سابیده شده و سبزی خشکی که دارد، بسیار مقوی بوده و می‌توانید همراه با نعنا و سیر و پیاز آن را میل کنید.

 

کله جوش

انواع آش کرمانی

صحبت از آش که می‌شود، نام دو نوع آش خوشمزه کرمانی به میان می‌آید که می‌توانید همزمان با بازدید از جاذبه‌های بومی و تاریخی، کاسه‌ای از آن میل کنید.

آش آماج یا اُماچو

آماج از معروف‌ترین آش‌های کرمانی است. ترکیبات به کار رفته در این آش، سبزی، آرد گندم، سبزی و گیاهان معطر و دارویی، سرکه یا قره قروت است. آش آماج در انواع مختلف وجود دارد.

آش آماج یا اُماچو

آش گندم شیر

این آش یکی دیگر از غذاهای خوشمزه کرمانی است. ترکیب آش گندم شیر همان‌طور که از اسمش پیداست، گندم شیر، گوشت با استخوان، کشک سابیده شده، ادویه، رشته آش و سیر و پیاز است. گندم شیر یک ترکیب فوق‌العاده مقوی است که در ترکیبات آش‌های قدیمی کرمان به کار می‌رود. به این ترتیب ابتدا گندم را به صورت بلغور آسیاب می‌کنند و سپس از آن آرد می‌گیرند. در نهایت گندم‌ها را با شیر، زردچوبه، فلفل، سیاه دانه، زیره و نمک می‌پزند. گوشت و پیاز و نخود هم در انتها به آن اضافه می‌کنند. با اضافه کردن کشک، نعنا داغ و سیر داغ آش آماده خوردن است.

آش گندم شیر

انواع پلوی کرمانی

حالا وقت آن است که با یک بشقاب غذای برنجی خوش طعم، یک حال اساسی به اشتهای خودمان دهیم. از جمله انواع پلوی کرمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

زیره پلو

زیره پلو یا همان پلو زیره معروف یکی از مقوی‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای کرمانی است. حتی اگر از طعم و بوی زیره خوشتان نمی‌اید، احتمالا تجربه چشیدن طعم زیره پلو در کرمان با شما کاری کند که عاشق زیره شوید. طبع زیره گرم و طبع برنج سرد است و همین قضیه باعث شده در فصل پاییز و زمستان یکی از بهترین غذاها باشد. زیره پلو را می‌توان با گوشت، درست کرد. البته اگر گیاه خوار هستید می‌توانید آن را بدون گوشت نیز درست کنید.

زیره پلو

لپه پلو با زیره

غذای متفاوت دیگری که می‌توانید همراه آن انگشتانتان را هم میل کنید، لپه پلو با زیره است. این غذا ترکیبی از لپه، برنج، زیره، گوشت چرخ کرده، پیاز، رب و ادویه است. جالب است بدانید چه از خود زیره و چه از پودر زیره در این غذا استفاده کنید، همچنان عطر زیره کار خودش را خواهد کرد.

لپه پلو با زیره

انواع خورش کرمانی

با این برنج و پلوهای خوشمزه کرمانی، یک سری خورش‌های بی نظیر و لذیذ می‌چسبد که می‌تواند سر سفره به شما چشمک زده و اشتهایتان را بیشتر کند.

خورش به آلو

نوعی خورش محلی برای مردم بومی کرمانی است که از به درست می‌شود. به همین دلیل اغلب در فصل پاییز آن را می‌پزند. این غذای پرطرفدار در ماه رمضان به خصوص برای افراد دارای روده تنبل بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. خورش به آلو را می‌توانید با گوشت ماهیچه، مغز ران، پیاز داغ، روغن مایع، شکر، آب لیمو، زعفران، ادویه و آلو بخارا درست کنید و یک طعم ملس و جذاب را تجربه کنید.

خورش به آلو

خورش آلوچه

اگر عاشق طعم ترش و ملس هستید و با آلوچه یا گوجه سبز در غذا مشکلی ندارید، پس بی شک طعم خورش آلوچه برایتان لذت بخش خواهد بود. این خورش یکی از انواع خورش کرمانی است که از گوشت گوسفند، لوبیا چیتی، رب، سبزی خشک، پیاز، آلوچه، آبلیمو، ادویه و آلوچه یا گوجه سبز درست می‌شود. همین آلوچه باعث شده تا خورش خاصیت بسیار مقوی داشته باشد. به این ترتیب سرشار از بور، کلسیم و ویتامین دی است که می‌تواند به رفع یبوست و جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند.

خورش آلوچه

انواع دسرها و شیرینی‌های کرمانی

وقت آن رسیده با انواع دسر و شیرینی‌های خوشمزه کرمانی نفسی تازه کنیم.

چنگ مال خرما

این میان وعده یا پیش غذای خوشمزه کرمانی است که طرز تهیه آن ساده بوده و سریع می‌توانید آن را آماده کنید. این دسر برای یک میان وعده خوشمزه به همراه یک چای عصرانه حسابی می‌چسبد. چنگ مال خرما سرشار از مواد مقوی برای بدن است. همچنین می‌توانید از آن به عنوان یک خوراکی مقوی برای میان وعده بچه‌ها هم استفاده کنید. از جمله مزایای مقوی چنگ مال خرما به تسکین درد و کمک به تورم، بهبود دستگاه گوارشی، جلوگیری از سرطان روده بزرگ، حفظ سلامت چشم‌ها، و کارکرد بهتر مغز اشاره کرد.

چنگ مال خرما

آب روغنو

یک دسر لذیذ و خوشمزه برای زمانی که دلتان هوس خوردن خوراکی می‌کند، آب روغنو است. آب روغنو نقش مهمی در سلامت بدن و رفع کم خونی دارد. این دسر لذیذ و خوش طعم چیزی شبیه به کاچی است. ترکیبات آب روغنو، روغن حیوانی، آرد برنج، نبات، گل گاو زبان، بابونه، چهار زیره کرمانی، مغز بادام، پسته، فندق، گردو و هسته هلو است. ترکیبات مقوی که می‌تواند جان دوباره‌ای به تنتان دهد.

آب روغنو

کلمپه

یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه‌ترین خوراکی‌های کرمان، شیرینی‌ای به نام کلمپه است. این شیرینی نوعی کلوچه سنتی است که با خرما و گردو درست شده و در کنار طعم هل، دارچین و گلاب، توانسته یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های سنتی کرمان باشد. روی آن را نیز با پسته یا کنجد و خلال بادام تزئین می‌کنند.

کلمپه

فرهنگ غذایی کرمانی‌ها

صفای وجود مردم کرمانی را می‌توانید از لهجه گرم و برخورد مهربانشان لمس کنید. این مردم ساده و صبور با سفره‌های رنگی و مفصل از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند و بهترین طعم غذا را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند. انواع آش، آبگوشت، خورش و خوراکی خوشمزه در سفره‌های رنگین کرمانی به شما چشمک می‌زنند. زیره هم که پایه ثابت انواع غذاهای اصیل کرمانی است.

کلام پایانی

اگر به کرمان سفر کرید از تجربه طعم لذیذ غذاهای این شهر  غافل نشوید.  علاوه بر غذا این شهر پر از شیرینی و دسر خوشمزه بوده که با امتحان آن‌ها عاشق طعم بی نظیرشان می‌شوید.   بهترین رستوران‌هایی که غذاهای محلی کرمان را با بهترین کیفیت و به یادماندنی‌ترین غذاها به شما ارائه دهد، معمولا در هتل‌های معروف شهر است. رستوران هتل‌هایی همچون:

  • رستوران ستاره و رستوران آیینه در هتل پارس کرمان
  • رستوران هتل جهانگردی کرمان
  • رستوران هتل عطر سیب سیرجان
  • رستوران هتل گواشیر کرمان

آیا شما تا به حال به کرمان سفر کرده‌اید؟ طعم کدام یک از غذاهای کرمان را تجربه کردید و یا دلتان می‌خواهد تجربه کنید؟

سوالات متداول  در مورد غذاهای محلی شیراز 

غذا های محلی کرمان شامل چه چیز هایی می‌شود؟

آش گندم شیر، زیره پلو، خورش آلو، خورش آلوچه، آبگوشت بز قرمه و...

مواد اولیه شیرینی کلمپه چیست؟

این شیرینی نوعی کلوچه سنتی است که با خرما و گردو درست شده و در کنار طعم هل، دارچین و گلاب، توانسته یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های سنتی کرمان باشد. روی آن را نیز با پسته یا کنجد و خلال بادام تزئین می‌کنند.

انواع آش‌های محلی کرمان کدامند؟

آش آماج یا اُماچو، آش گندم شیر، کله جوش

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
مرضیه ۱۴۰۲/۹/۲

آش که خیلی دوست دارم به نظرم همه شون هم خوشمزه ست

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۴

مرضیه عزیز ممنون از شما و ثبت نظرتون در سایت رهی نو

ره آورد ۱۴۰۰/۱۲/۲۶

آبگوشت بادمجان و کشک حرف نداره

  مدیر سایت۱۴۰۱/۸/۲

ره آورد عزیز آبگوشت و انواع آن از لذیذ ترین غذاهای محلی ایران هستش 😍

محمد ۱۴۰۰/۱۰/۲۲

سلام.خیلی مفید بود.ممنون

  مدیر سایت۱۴۰۰/۱۰/۲۳

دوست عزیز رهی نو، ممنون که همراه ما بودید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...