رَهی نو

سوغات مشهد

تعداد بازدید: ۷۳۷۶ ۱۹ فروردین ۱۳۹۹

لیست سوغاتی های مشهد

چه باصفا است سفری که هم زیارت باشد و هم سیاحت. مشهد از جمله شهرهایی است که در تمامی فصول سال میزبان گردشگران و مسافران بسیاری از سراسر ایران و جهان به‌ویژه کشورهای مسلمان است. حال شور و شوق خرید سوغاتی پس از گشت‌وگذار در این شهر و زیارت حرم مطهر امام هشتم (ع)، حال و هوای دلنشینی دارد. لیست سوغاتی های مشهد هم مانند سایر شهرهای کشور به دو نوع سوغات خوراکی و صنایع دستی تقسیم‌بندی می‌شود. از مهم‌ترین سوغات خوراکی مشهد می‌توان به زعفران، زرشک، نقل و نبات، شیرینی مشهدی، خشکبار، ادویه، آبنات زنجبیلی و در سال‌های اخیر یک نوع شیرینی جیلی‌بیلی اشاره کرد. صنایع سنگی (هرکاره تراشی، گارنت، در کوهی یا کوارتز)، مهر و سجاده، عطر، انگشتر و زیورآلات و گلیم‌بافی از مشهورترین سوغات صنایع دستی مشهد است که طرفداران خاص خود را دارد.


بیشتر بخوانید: غذاهای محلی مشهد؛ لیست کامل غذاهای اصیل مشهدی


شیرینی ها و سوغات مشهد

بسیاری از شهرهای ایران خوراکی‌ها و شیرینی‌های خوشمزه‌ای دارند که می‌توانید به عنوان سوغات سفر آنها را همراه خود بیاورید. مشهد نیز خوراکی‌هایی مهم و خوشمزه‌ای دارد.

زعفران مشهد

کمتر کسی است که به مشهد برود ولی در زمان بازگشت به دیار خود، از بین سوغاتی های مشهد زعفران مرغوب و باکیفیت را خریداری نکرده باشد. البته زعفران از سوغات اصلی خراسان جنوبی است ولی از گذشته‌های دور تا به امروز زعفران یکی از سوغات مشهور و گرانبهای مشهد است که عطر و طعم بی‌نظیرش شهرتی جهانی دارد. شروع قیمت زعفران با توجه به مرغوبیت و درجه کیفیت از مثقالی 40 هزارتومان است.

زعفران

زرشک

زرشک دومین سوغات خوراکی مشهور مشهد است که طعم ترش و خواص فوق‌العاده آن طرفداران بسیاری در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. این ماده خوراکی علاوه بر استفاده در طبخ غذاهای مختلف، در تهیه دسر و شیرینی‌های متنوع هم کاربرد دارد و شما می‌توانید بهترین نوع آن را در مشهد تهیه کنید. شروع قیمت زرشک با توجه به درجه کیفیت از کیلویی 70 هزارتومان است.

زرشک مشهد

نقل و نبات مشهد

نقل و نبات در بسیاری از شهرهای ایران از جمله اصفهان، تبریز، قم، یزد و ... به عنوان خوراکی بومی در لیست سوغاتی های مشهد شناخته می‌شود، ولی از حق که نگذریم، نقل و نبات مشهد یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌های این شهر است که بیشتر به عنوان سوغات شناخته و تهیه می‌شود. انواع نقل و نبات با طعم و عطر مختلف که ذائقه هر مسافر و گردشگری را پوشش می‌دهد. نقل و نبات با توجه به درجه کیفیت از کیلویی 12 هزارتومان است.

نبات مشهد

شکر پنیر

شکر پنیر هم یکی دیگر از سوغات خوراکی و از شیرینی‌های نرم و خوشمزه مشهد است که معمولا همراه با نقل، نبات و زعفران به عنوان سوغات توسط مسافران خریداری می‌شود. مردم مشهد شکرپنیر را در طعم‌های مختلف لیمویی، زعفرانی، پسته‌ای، زنجبلی، هل، دارچینی و ... تهیه می‌کنند. نوشیدن یک فنجان چای گرم با شکرپنیر خوشمزه مشهد، فوق‌العاده است. شروع قیمت شکر پنیر با توجه به کیفیت، نوع و میزان مواد استفاده شده از کیلویی 12 هزارتومان است.

شکر پنیر مشهد

آبنبات زنجبیلی

آبنبات زنجبیلی مشهد را نمی‌توان فراموش کرد. خوراکی خوشمزه و دوست‌داشتنی مارپیچی شکل با طعم شیرین و تند و تیزش که اکثر مسافران و گردشگران آن را در بسته‌های سوغاتی برای عزیزانشان تهیه می‌کنند. آبنبات زنجبیلی علاوه بر طعم و عطر فوق‌العاده به دلیل زنجبیل استفاده شده، دارای خواص درمانی ویژه‌ای است که ارزش غذایی آن را بالا می‌برد.

آبنبات زنجبیلی مشهد

جیلی بیلی

جالب است بدانید تا چند سال گذشته، مسافران با خوراکی دوست‌داشتنی و خوشمزه جیلی‌بیلی آشنا نبودند. این در حالی است که امروزه یکی از پرطرفدارترین شیرینی‌هایی که به عنوان سوغات مشهد شناخته می‌شود، همین پاستیل‌های رنگی کوچک ولی خوشمزه و دوست‌داشتنی است که به جیلی‌بیلی شناخته می‌شود.

جیلی بیلی مشهد

شیرینی مشهدی

و اما شیرینی مشهدی را همه از گذشته‌های دور به‌ویژه در ایام نوروز می‌شناسیم. شیرینی‌های خوشمزه‌ کوچک که بافت نرم و طعم بی‌نظیر مربای وسطش آن را بی‌نظیر کرده‌ است. مردم مشهد این شیرینی را با کره، روغن جامد، پودر قند، وانیل، زرده تخم‌مرغ، شهد یا عسل، شیر، آرد، مارمالاد، ژله، پودر پسته، پودر نارگیل و شکلات تهیه می‌کنند. شروع قیمت شیرینی مشهدی با توجه به کیفیت و میزان مواد استفاده شده از کیلویی 25 هزارتومان است.

شیرینی مشهد

ادویه هفت ‌قلم

ادویه هفت‌قلم مشهدی، یکی دیگر از سوغاتی های مشهد است که بسیار مشهور و پرطرفدار می باشد. می‌توان از آن‌ها در طبخ اکثر غذاها استفاده کرد. سماق، زنجبیل، گلپر، فلفل سیاه، فلفل قرمز، دارچین و زردچوبه هفت ادویه‌ تشکیل‌دهنده این چاشنی فوق‌العاده است و شما می‌توانید آن را از عطاری‌ها، ادویه‌فروشی‌ها و سایر مغازه‌های مشهد تهیه کنید. شروع قیمت ادویه هفت‌قلم با توجه به کیفیت مواد استفاده شده 250 گرمی 20 هزارتومان است.

ادویه مشهد

سوغات مشهد را از کجا بخریم؟

برای خرید سوغات خوراکی و شیرینی‌های سنتی مشهد، بازار رضا یکی از شناخته‌شده‌ترین مراکز خرید است. در لیست سوغاتی های مشهد انواع سوغات خوراکی وجود دارند از جمله زعفران، زرشک، نبات، ادویه و پوشاک را از مغازه‌های واقع در طبقه اول و صنایع دستی، فیروزه و طلاکاری را مغازه‌های طبقه دوم خریداری کنید. مرکز خرید پروما، مرکز خرید الماس شرق، مرکز خرید آرمان و مجمتع تجاری وصال از دیگر مراکز خرید مشهور در مشهد است که می‌توانید انواع سوغات خوراکی و صنایع دستی را در آن تهیه کنید.

پرفروش ترین صنایع دستی مشهد

اما تمام سوغاتی‌های مشهد خوراکی و شیرینی نیست و این شهر صنایع دستی جذاب و باکیفیتی دارد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می‌شویم.

مهر و سجاده

همان‌طور که می‌دانید، مشهد پایتخت مذهبی ایران است و بسیاری از مسافران برای زیارت مرقد مطهر امام هشتم (ع)، به این شهر سفر می‌کنند. از این رو مهر و سجاده‌های مشهد از گذشته‌های دور تا به امروز یکی از معروف‌ترین سوغات صنایع دستی است که سجاده‌ها در جنس و طرح‌های مختلف تولید می‌شود. قیمت سجاده در مشهد با توجه به جنس پارچه استفاده شده متفاوت است ولی با پرداخت حداقل 20 هزارتومان می‌توانید مهر و سجاده برای سوغاتی تهیه کنید.

مهر و سجاده مشهد

زیورآلات فیروزه

زیورآلات مشهد به‌ویژه انگشترهای فیروزه‌ یکی دیگر از سوغات مشهور مشهد است. شاید مهم‌ترین دلیل این امر نزدیکی شهر نیشابور(دارنده معادن ارزشمند فیروزه)، به مشهد است. علاوه بر زیبایی چشم‌گیر سنگ فیروزه، خواص درمانی فوق‌العاده این سنگ هم از مهم‌ترین دلایل توجه مردم به سنگ فیروزه و زیورآلات فیروزه است. قیمت زیورآلات فیروزه با توجه به نوع کالا، طراحی، وزن و مرغوبیت فیروزه متفاوت است ولی با پرداخت حداقل 90 هزارتومان می‌توانید سوغاتی مناسب خریداری کنید.

فیرزه مشهد

هرکاره تراشی

 احتمالا زمانی که به کوه‌سنگی از مناطق گردشگری مشهور مشهد رفته‌اید، با دیگ‌ و ظروف سنگی دست‌ساز مشهد آشنا شده‌اید. هنر هرکاره‌تراشی به ظروف سنگی و از صنایع دستی مشهد گفته می‌شود که بسیار کاربردی است و می‌توان آن را به عنوان یکی از ارزشمندترین سوغاتی های مشهد تهیه کرد.

هرکاره مشهد

پوستین دوزی

یکی دیگر از صنایع دستی مشهد، پوستین‌‌دوزی و نقش‌اندازی روی آن است. کالاهایی مانند جلیقه، پوستین، زیرانداز و ... با هنرمندی استادکاران پوستین‌دوز مشهدی که ترکیبی از سوزن‌دوزی و رنگ‌آمیزی است، تهیه شده و می‌توان آن‌ها را به عنوان سوغاتی گرانبها خریداری کرد. قیمت کالاهای پوستین‌دوزی شده با توجه به نوع کالا، اندازه، طرح کارشده و پارچه مصرفی متفاوت است ولی با پرداخت حداقل هزینه 40 هزارتومان می‌توان سوغاتی مناسب تهیه کرد.

پوستین دوزی مشهد

قالی بافی و تابلو فرش مشهد

یکی دیگر از صنایع دستی و از سوغات گرانبهای مشهد، قالی مشهد است که شهرتی جهانی دارد. برخی از مشهورترین موزه‌های دنیا قالی‌های دست‌باف مشهد از دوران پادشاهی صفویان را نگهداری می‌کنند و این نشان از قدمت این صنعت ارزشمند دارد. قالی‌بافان مشهدی، قالی‌های زیبا با طرح‌ و رنگ‌های خارق‌العاده را با هنرمندی تمام می‌بافند و اثری بی‌نظیر را خلق می‌کنند. قیمت قالی و تابلوفرش مشهد با توجه به نخ استفاده شده، طرح و اندازه متفاوت است. ولی با حد اقل هزینه یک میلیون و 500 هزارتومان می‌توان یک تابلوفرش زیبا تهیه کرد.

فرش مشهد

گلیم بافی

گلیم‌بافی از دیگر صنایع دستی ایرانی است که در شهرهای مختلف کشور هنرمندان بسیاری به آن مشغولند. مشهد هم یکی دیگر از نقاط کشور است که گروهی از مردم آن با هنر گلیم‌بافی امرار معاش کرده و آن را به عنوان سوغات این شهر، به سایر مناطق ایران معرفی کرده‌اند. شروع قیمت گلیم‌بافی با توجه به سایز، طرح و جنس مواد استفاده شده متفاوت است.

گلیم مشهد

سماورسازی

تاریخچه ورود سماور به ایران به دوران سلطنت افشاریان بازمی‌‌گردد. گویا در زمان شاهرخ‌خان نوه نادرشاه افشار این وسیله از روسیه وارد ایران شد و تا پادشاهی قاجاریان ادامه یافت. از آن پس مردم به ساخت سماور (سماور کلمه‌ای روسی و به معنای خودجوش است)، روی آوردند. امروز سماورسازی از صنایع معروف مشهد و از سوغات ارزشمند این شهر محسوب می‌شود. قیمت سماور با توجه به نوع فلز، کیفیت، اندازه، طرح، گازی، برقی یا زغالی بودن متفاوت است. ولی با پرداخت حداقل 350 هزارتومان می‌توان یک سماور مناسب خریداری کرد.

سماور مشهد

ارغوان بافی

هنرمندان مشهدی با بافت ترکه‌های نازکی که از درختچه‌های ارغوان به‌دست می‌آید، کالاهای تزئینی و مصرفی متعددی از جمله انواع سبد، کیف، زیربشقابی، زیرانداز و ... تهیه می‌کنند. این هنر که به ارغوان‌بافی شهرت دارد، یکی دیگر از صنایع دستی و سوغاتی های مشهد است که گیاه آن معمولا در منطقه طرقبه رشد می‌کند. قیمت کالاهای ارغوان‌بافی با توجه به سایز، طرح و نوع کاربری آن متفاوت است ولی با پرداخت حد اقل 40 هزارتومان می‌توان یک سوغات زیبا تهیه کرد.

ارغوان بافی مشهد

تولیدات نمدی

نمد و کالاهای تولیدشده با نمد را می‌توانید در شهر مشهد و به عنوان سوغات محبوب و ارزشمند این شهر تهیه کنید. محصولات متنوعی که از پشم گوسفند تهیه شده و کالاهای مختلفی از جمله کلاه، زیرانداز، کف‌پوش، کیف، لباس، پارچه و... تولید می‌شود. هنر، ذوق و سلیقه هنرمندان مشهدی را می‌توان در این محصولات به خوبی مشاهده کرد. قیمت محصولات نمدی با توجه به کیفیت پشم استفاده شده، طرح، سایز و نوع کالا متفاوت است ولی با پرداخت حداقل هزینه 70 هزارتومان می‌توان سوغات مناسبی تهیه کرد.

نمد مشهد

تابلوهای نقره

اگر علاقه‌مند به خرید سوغاتی گرانبها، زیبا، منحصربه‌فرد هستید، تابلوهای نقره‌کاری‌شده یکی از بهترین انتخاب‌ها است. درواقع تابلوهای نقره با دست هنرمندان مشهدی در طرح‌های مختلف از جمله حیوانات، مناظر طبیعت، خطاطی و... تولید شده و به عنوان سوغات نفیس مشهد درنظر گرفته می‌شود. قیمت تابلوهای نقره با توجه به نوع طراحی انجام شده، سایز و درصد نقره استفاده شده متفاوت است. ولی با پرداخت حداقل 350 هزارتومان می‌توان یک سوغات نفیس تهیه کرد.

پرفروش ترین صنایع دستی مشهد را از کجا بخریم؟

در مشهد مراکز خرید و پاساژهای مختلفی وجود دارد که می‌توان برای خرید و تهیه انواع سوغات خوراکی و صنایع دستی به آن‌‌ها مراجعه کرد. اما از معروف‌ترین مراکز خرید مشهد می‌توان به بازار رضا، مجتمع تجاری الماس شرق، وصال، پروما، زیست خاور و آرمان اشاره کرد. در این مراکز خرید می‌توانید انواع صنایع دستی، سوغات خوراکی، پوشاک، زیورآلات و هر آنچه که بخواهید به عنوان سوغاتی های مشهد خریداری کنید، بیابید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
salman ۱۴۰۲/۹/۸

اچه جالب پاستیل ها سوغاتی مشهد بوده جیلی بیلی های خوشمزه

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۹

سلمان عزیز چه خوب که مقاله رو مطالعه نمودید و به اطلاعاتتون اضافه شد خوشحالیم از این بابت

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...