رَهی نو

پارک های تهران

تعداد بازدید: ۳۳۶۳۴ ۹ دی ۱۳۹۷

لیست بهترین و معروف ترین بوستان ها و پارک‌ های تهران

از بچگی آرزو داشتم روزی به کشورهای مختلف دنیا سفر کنم، وقتی بزرگتر شدم دلم می‌خواست اول از شهرها و جاهای دیدنی و ناشناخته‌ ایران شروع کنم، و الان هر چه که می‌گذرد فکر می‌کنم برای شروع اول باید از دیدنی‌های خود تهران شروع کنم و به دیدنی‌های دنیا برسم. طبیعت معمولاً جایی است که ما از فرط استرس و فشارهای زندگی و روزمره‌ای که هرروز داریم، به آن پناه می‌بریم و حال خوب طبیعت سبز را به آغوش می‌کشیم تا برای شروع دوباره نفسی تازه کرده باشیم. پیش از ایران‌گردی پیشنهاد می‌کنم شما هم سفرتان را با تهران‌گردی، آغاز کنید آن هم از نوع طبیعت گردی‌اش. یعنی چه؟ یعنی سری به پارک‌های زیبای تهران بزنیم و دمی زیر سایه‌ درختان و هوای تازه‌اش، به آرامش برسیم. از شمال شهر شروع می‌کنیم. منطقه‌ خوش آب و هوایی که زندگی در این پایتخت شلوغ را مطلوب‌تر می‌کند. بیاید سری به پارک جمشیدیه و ارتفاعات کلکچال بزنیم.

 

لیست بهترین پارک های تهران

1. پارک جمشیدیه 

به سمت کوه‌های شمال تهران می‌رویم. خیابان باهنر را تا انتها رفته و در سمت چپ، درب ورودی بوستان را می‌بینیم. اینکه در فصل پاییز به این پارک آمده‌اید یا در بهار و زمستان، هرکدام زیبایی مسحور کننده‌ خود را دارد. می‌توانید یک روز تا شب در این پارک بچرخید و در انتها باز همچنان قسمت‌هایی وجود داشته باشد که ندیده باشید. جمشیدیه مساحتی نزدیک به 10 هکتار دارد. جالب است بدانید صاحب این باغ فردی به نام جمشید دولو قاجار بوده و آن را به فرح پهلوی هدیه کرد. البته این باغ در آن زمان 69هزار مترمربع بود و قرار بود خانه‌ سالمندان شود اما تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری و زیبای تهران شد. 

پارک جمشیدیه تهران

 

اگر اهل کوهنوردی هستید، می‌توانید پس از گذر از رودخانه‌ مصنوعی و فضای جنگلی و ناب، به کوه‌های کلکچال برسید. در مسیر گذر از جمشیدیه، شاهد درختانی چون افرای سیاه، بید مجنون، سرو، بلوط و چنار خواهید بود. همچنین از درخت‌های میوه این باغ می‌توان به زردآلو، سیب، گلابی و گیلاس اشاره کرد. راه رفتن روی کفپوش‌های سنگی این بوستان سنگی ممکن است در زمستان، کمی سخت باشد اما اگر اهل سرخوردن و برف بازی هستید، برایتان لذتی دوبرابر خواهد داشت. در کنار دریاچه می‌توانید بنشینید و ساعت‌ها در آرامش، به صدای 60 گونه از پرندگان و سکوت طبیعت گوش دهید (البته اگر در روز چندان شلوغ به این پارک نیامده باشید). در آلاچیق‌ها کاملاً شرایط اسکان مهیا است. اگر با خودتان غذا نیاوردید، نگران نباشید. در رستوران و کافه‌های مختلفی که دارد می‌توانید دلی از عزا در بیاورید. 
اگر در شب به این بوستان می‌روید، تهران زیر پای شماست، به پایین نگاه کنید و لذت ببرید. در فصل پاییز و بهار بهترین منظره‌ها را خواهید دید. البته زمستان هم زیبایی خاص خود را دارد. این پارک یک فضای خوب برای عکاسی است. از درب ورودی از سمت خیابان باهنر هر چه بالاتر می‌روید، فضاهای جذاب‌تری به چشم می‌خورد. برای رفتن به پارک جمشیدیه، اگر با مترو می‌روید، خط قرمز را سوار شده و میدان تجریش پیاده شوید، اگر با بی آرتی می‌روید، بی آرتی‌های تجریش-راه آهن را سوار شوید. از آنجا سوار ماشین‌های میدان قدس شوید تا به مقصدتان که پارک جمشیدیه است، برسید.  

2. پارک نیاوران

در سال 1348 زمانی که رضاخان دستور ساخت این پارک را داد، یک تیم انگلیسی به همراه سردار افخمی، معماری این پارک را به عهده گرفتند. قدمت این پارک را می‌توان از وجود درخت‌های چنار 150 ساله در پارک دریافت. می‌توانید بعد از ظهر یک روز خلوت به این پارک بیایید و از صدای پرندگانی چون مرغ مینا، دارکوب و طوطی مشعوف شوید.

پارک نیاوران تهران

 هوای فوق‌العاده‌ این پارک و فضای سبز آن، شرایط را برای ورزشکاران مهیا کرده است. پلکانی که در فضای پارک ساخته شده یکی از زیباترین مکان‌ها برای عکاسی است. دریاچه‌ این پارک محل زندگی ماهی، مرغابی و لاک‌پشت است. پارک نیاوران را در تابستان بروید تا بتوانید از امکانات ورزشی آن نهایت استفاده را ببرید. البته در دیگر فصل‌ها، زیبایی خاص خود را دارد که خالی از لطف نیست. پیشنهاد می‌کنم در طول روز از این پارک دیدن کنید. برای رفتن به پارک نیاوران اگر با مترو یا بی‌آرتی می‌روید در میدان تجریش پیاده شوید و سوار تاکسی‌های نیاوران شوید. اگر مبداتان رسالت و شرق تهران است، می‌توانید با اتوبوس‌های میدان رسالت به سمت قدس که از مسیر پارک نیاوران می‌گذرند، استفاده کنید.

3. پارک قیطریه

می‌گویند این پارک متعلق به نوه‌ ناصرالدین شاه بوده و با فوت او به همسر و سپس به فرزندش رسید. بعد از آن شهرداری این زمین را خرید و آن را تبدیل به بوستان قیطریه کرد. این بوستان شما را از تهران پردود و شلوغ وارد دنیای سبز طبیعت‌اش می‌کند و محل مناسبی برای تمرین ورزشکاران است. اگر شما هم از دوست‌داران گربه هستید، این پارک را می‌توان محل رفت و آمد گربه‌ها نام نهاد. گربه‌های اهلی و نازی که می‌توانید از غذا دادن به آن‌ها لذت ببرید. در دل این پارک بنایی به چشم می‌خورد که به دست امیرکبیر ساخته شده است. فرهنگ‌سرای ملل که امروزه در آن کلاس‌های متنوع برگزار شده و دارای نگارخانه، گالری و کتابخانه می‌باشد. این‌جا یک مکان فوق‌العاده برای گذراندن بعدازظهر یک روز تابستانی یا بهاری است، همچنین مناسب برای بازی بچه‌ها است. اگر برای پیک‌نیک و طبیعت‌گردی در هر فصلی از سال به این پارک سفر می‌کنید، دوربین عکاسی خود را حتماً ببرید تا زیبایی‌های پارک قیطریه را ثبت کنید. برای رسیدن به این پارک می‌توانید متروی قیطریه پیاده شوید. اگر با اتوبوس می‌آیید سوار اتوبوس‌های پایانه شهید افشار پایانه لاله شوید و ایستگاه بوستان قیطریه پیاده شوید.

پارک قیطریه تهران

4. پارک ملت –پارک شاهنشاهی

بیایید کمی از سمت میدان تجریش پایین‌تر برویم و در خیابان ولیعصر قدم بزنیم و پارک‌های این خیابان قدیمی را رصد کنیم. همچنان که خیابان ولیعصر را به سمت پایین می‌رویم، در سمت چپ‌تان، فضای سبز بسیار بزرگ و زیبایی وجود دارد به نام پارک ملت. این پارک هم از آثار به‌جا مانده از زمان محمدرضا شاه است. این پارک توسط پولسن انگلیسی و به سبک پارک‌های انگلیسی ساخته شده است. هم زمان که به این پارک قدم می‌گذارید و از پله‌های آن بالا می‌روید، پس از گذراندن دریاچه‌ بزرگ این پارک می‌توانید سری به حیات وحش آن بزنید. شاید برایتان جالب باشد که اولین قطار دیزلی را که در زمان ناصرالدین شاه، راه ارتباطی بین تهران و شاه عبدالعظیم بود، می‌توانید در این پارک ببینید. اگر قصد دارید برای مسافرت به تهران سفر کنید و برای تفریح به پارک های تهران بیایید دیدن پارک ملت خالی از لطف نیست حتما این پارک را در لیست برنامه های خود قرار دهید. پیش از سفر هم رزرو هتل با تخفیف از رهی نو می تواند یک گزینه مناسب برای کم کردن هزینه های سفر شما باشد.
هر موقع احساس گرسنگی یا خستگی کردید، به اندازه کافی، آلاچیق و نیمکت و کافه و رستوران در این پارک هست که خستگی‌تان را به در برد. پس از آن می‌توانید به دیدن آب‌نمای موزیکال بروید که حرکات آب و نور با موسیقی هماهنگ شده می‌رقصد و زیبایی مسحور کننده‌ای به وجود می‌آورد. پس از لذت از طبیعت می‌توانید به پردیس سینمای ملت رفته و با دیدن یک فیلم خوب، روزتان را بسازید. در تمام قسمت‌های پارک، مجسمه‌ای از مشاهیر ایران ساخته شده است. از جمله گونه‌های گیاهی کمیاب این پارک به نوئل آبی، گزاز، سیدالشجار و بیدفری اشاره کرد که زیبایی پارک ملت را دوبرابر کرده‌اند. برای دسترسی به پارک ملت، اگر از بی‌آرتی استفاده می‌کنید، می‌توانید سوار خط راه‌آهن-پارک‌وی شوید، و در ایستگاه نیایش، درب بیمارستان رجایی پیاده شده و به سمت پارک ملت بروید. با خودرو هم از بزرگراه کردستان، مسیر روان است. 

5. پارک ساعی

خیابان ولیصر را پایین‌تر می‌رویم. از پارک ملت و میدان ونک می‌گذریم و به پارک ساعی می‌رسیم. پارک توسط مهندس کریم ساعی ساخته شد. پس از طراحی‌های تکمیلی که روی آن انجام شد، تبدیل به پارک ساعی فعلی شد. 
در دل پارک در قسمتی از پارک، محل زندگی پرندگان آبزی را می‌بینیم که به باغ ژاپنی معروف است. در قسمت دیگر حیات وحش باغ قرار گرفته که محل نگهداری حیواناتی چون طاووس و طوطی وحشی است. می‌توانید ساعت‌ها روی نیمکت در مقابل برکه بنشینید و از طبیعت لذت ببرید. برای دسترسی به این پارک می‌توانید از بی‌آر‌تی خط تجریش-راه‌آهن استفاده کنید و ایستگاه آبشار پیاده شوید. همچنین با ماشین می‌توانید به میدان ولیعصر بیایید و از آن‌جا خیابن ولیعصر را به مقصد پارک ساعی، به سمت بالا حرکت کنید.

6. پارک طالقانی، تپه داوودیه

اگر روزی بخواهم طبیعت‌گردی‌ام را آغاز کنم، بی‌شک از پارک طالقانی و پل طبیعت شروع خواهم کرد. طراحی این پارک توسط مشاوران اسپانیایی انجام گرفته است که شکل حلزونی دارد. این پارک که بر روی تپه‌های عباس‌آباد ساخته شده است، یکی از محبوب‌ترین پارک‌ها برای ورزشکاران می‌باشد. پس از آنکه پل زیبای طبیعت رابط بین دو پارک طالقانی و آب و آتش شد، به جذابیت‌های این دو پارک هم اضافه شد. پل‌های چوبی که در مسیر عبور و مرور این پارک ساخته شده به زیبایی آن اضافه کرده است. این پارک هم مانند سایر پارک‌ها دارای فضای دلنشین با پوشش گیاهی و آلاچیق‌هایی در دل طبیعت، به همراه فضای بازی و رستوران می‌باشد. دسترسی به این پارک بسیار راحت است. مترو که سوار می‌شوید ایستگاه حقانی پیاده شوید و پس از طی مسافتی، در دل پارک قرار می‌گیرید.

7. پارک آب و آتش

از پل سه‌ طبقه‌ای و زیبای طبیعت که خود مکان گردشگری محسوب می‌شود، که بگذریم به پارک آب و آتش خواهیم رسید. اگر در شب به این پارک می‌آیید، فواره‌های آب و آتش اولین چیزی است که توجه شما را به خود جلب می‌کند. در ضلع شرقی این پارک چهار برج آتش وجود دارد که در هنگام غروب از دهانه‌ آن آتشی به سمت آسمان شب پرتاب می‌کند. رقص آتش در این منطقه دیدنی است. در کنار این برج‌ها فواره‌های آبی روی زمین نصب شده است که این بار آب به سمت آسمان شلیک می‌کند. این قسمت یک فضای آب بازی فوق‌العاده برای بچه‌ها است.
یکی دیگر از نمادهای زیبای این پارک، فانوس دریایی است که به خصوص در شب که چراغ‌های آن روشن می‌شود، حس و حال دریانوردی را به آدم القا می‌کند. سالن آمفی‌تئاتری که در این پارک طراحی کرده‌اند میزبان مراسم‌ها و برنامه‌های مختلف است. در میان سبزه‌ها، دریاچه‌ مصنوعی به عمق 1/5 متر توجه شما را به خود جلب می‌کند که در کنار آن فضایی برای دوچرخه‌سواری تعبیه شده است. زیبایی پارک آب و آتش در شب، چند برابر می‌شود. برای رفتن به این پارک، ایستگاه مترو حقانی پیاده شوید و پس از چنددقیقه پیاده‌روی در بزرگراه حقانی، وارد ضلع غربی این پارک شوید. تاکسی‌های میدان ونک هم می‌تواند شما را به مقصد برساند. همچنین از طریق پارک طالقانی نیز می‌توانید به پارک آب و آتش بیایید.

8.  بوستان باغ ایرانی

اگر می‌خواهید روزی در وسط هفته به خود استراحت دهید و طبیعت‌گردی کنید، حتماً سری به باغ ایرانی بزنید. از همان ابتدای ورود دوربین عکاسی‌تان را در آورده و عکاسی را شروع کنید. فضای سبز دلنشین و قدمت طبیعت این باغ، به همراه آبراه وسیع و حوض فواره‌دار، توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. امارت زیبای باغ در قدیم به عنوان رستوران مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه تنها از بنای زیبای آن، می‌توان عکس‌های سلفی و دسته جمعی زیبایی گرفت. با توجه به اینکه چه فصلی از سال به این باغ می‌آیید، می‌توان شاهد مناظر مختلف بود. در بازه‌ عید در فروردین و اردیبهشت که تقریباً شلوغ است، می‌توانید انواع لاله‌‌ها را در این باغ ببینید. برای رسیدن به این باغ اگر با بی‌آرتی می‌آیید، در ایستگاه پل مدیریت پیاده شده و پس از چند دقیقه پیاده‌روی به این باغ خواهید رسید. اگر با مترو می‌آیید در ایستگاه توحید پیاده شده و با اتوبوس‌های پایانه افشار-پایانه جنوب به ایستگاه پل مدیریت می‌رسید.  

9. پارک هنرمندان

اگر اهل هنر و موسیقی و تئاتر باشید، قطعاً با این پارک کلی خاطره ساخته‌اید. پارک هنرمندان واقع در خیابان ایرانشهر یکی از پارک‌های به‌جا مانده از زمان قاجار است. این پارک معمولاً پاتوق بچه‌های هنر است. ساختمان خانه‌ هنرمندان که از بدو ورودتان از ضلع جنوبی به پارک، می‌توانید آن را ببینید، از بناهای باقی مانده از زمان جنگ جهانی دوم است که محل انبار سلاح متفقین بود اما در حال حاضر تبدیل به یک فضای فرهنگی هنری شده است. در داخل این ساختمان، نگارخانه، گالری، تماشاخانه و مکانی برای فروش صنایع دستی و کتاب است. در پشت این ساختمان کافه و رستوران قرار گرفته است که می‌توانید برای گذراندن یک روز خاطره‌انگیز با دوستان‌تان در یک جای دنج از این مکان بنشینید. در قسمت دیگر پارک، تماشاخانه‌ ایرانشهر به چشم می‌خورد که آن‌جا میزبان دوستداران تئاترهایی است که بر روی صحنه می‌رود.
برای دسترسی به این پارک، به میدان هفت‌تیر بروید و به سمت کریمخان حرکت کنید. سپس از آنجا به خیابان ایرانشهر بیاید و از پارک هنرمندان لذت ببرید. همچنین می‌توانید متروی طالقانی پیاده شوید و به سمت پارک پیاده‌روی کنید.

پارک‌های‌ معروف و زیبای تهران، به قدری در حال گسترده شدن است که شاید در یک مقاله نتوان از طبیعت‌شان سخن گفت. شما از کدام پارک‌ها دیدن کرده‌اید؟ بافت و طراحی کدام پارک‌ شما را تحت تاثیر قرار داده است؟ اگر بنا باشد از جاذبه‌های گردشگری تهران برای دوست خارجی‌تان بگویید، از قدمت پارک لاله و محل اسب سواری شاه می‌گویید یا زیبایی پارک جنگلی‌های لویزان و سرخه حصار؟ با رهی نو، همراه شوید تا از زیبایی‌های بکر ایران و پایتخت باخبر شوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سروری ۱۴۰۲/۹/۱۱

به به چقدر هوای پارک های تهران رو کردم امیدوارم به زودی بیام ایران

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۱۲

سروری عزیز براتون آرزوی سفر به ایران رو داریم خدمات رهی نو نیز درخدمت شما هست

شنطوس ۱۳۹۹/۳/۹

بسیار عالی . ممنون

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...