رَهی نو

معرفی دریاچه نمک خور اصفهان به همراه آدرس و تصاویر | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۴۴۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۶

سفر به بزرگترین دریاچه نمکی ایران فقط با رفتن به دریاچه نمک خور اصفهان امکان‌پذیر است. این دریاچه تماشایی دل کویر مصر یک جاذبه طبیعی شگفت‌انگیز به‌حساب می‌آید. حضور این دریاچه در دل کویر یک پدیده منحصربه‌فرد محسوب می‌شود که به دلیل اقلیم و آب‌وهوای این منطقه شکل گرفته است. شاید بسیاری از افراد رفتن به این دریاچه را در گذشته خطرناک می‌دانستند ولی اکنون آن به یک جاذبه گردشگری و توریستی جذاب تبدیل شده است.
 شما می‌توانید طبیعتی منحصربه‌فرد را در این دریاچه ببینید و در غروب آفتاب به تماشای پلیگون‌های نمکی پنج‌ضلعی بنشینید. در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو شما را با این جاذبه گردشگری بیشتر آشنا می‌کنیم تا در سفر خود به اصفهان سری به آن بزنید.

معرفی دریاچه نمک خور اصفهان

شما می‌توانید دریاچه نمک خور را در 40 کیلومتری شهرستان خور و بیابانک ببینید. این دریاچه در دل کویر مرکزی ایران حدود 2000 کیلومتر وسعت دارد. دریاچه نمک خور در اصفهان یکی از منابع غنی از مواد معدنی به نام پتاس را در حجم قابل توجهی در خود جای داده است که بزرگترین منبع برای استخراج پتاس در دنیا به‌حساب می‌آید.
ارتفاع این دریاچه از سطح دریا حدود 707 متر است. آب موجود در این دریاچه تبخیر می‌شود و ترک‌هایی حاصل از این تبخیر روی زمین شکل می‌گیرد که باعث خلق پلیگون‌های نمکی که شکلی پنج‌ضلعی دارند می‌شوند. به دلیل وجود باتلاق‌های خطرناک با چسبندگی بالا در غرب، شرق و شمال دریاچه نمک خور، ورود به این مناطق در فصل بارندگی توصیه نمی‌شود. ورود به این منطقه به تنهایی می‌تواند خطرناک باشد. برای تجربه سفری بی‌دغدغه و لذت بردن از این دریاچه، همراه با تورهای کویر نوردی به این منطقه سفر کنید.

دریاچه-نمک-خور-اصفهان

دریاچه نمکی خور اصفهان چه ویژگی‌هایی دارد؟

شما در این دریاچه تماشایی هر چه بگردید اثری از پوشش گیاهی سرسبز نخواهید دید چون‌که این دریاچه از چندضلعی‌های نمکی پوشیده شده و خاک شوری دارد. پس می‌توان نتیجه گرفت امکان رشد گیاهان در این خاک وجود ندارد.
ولی اگر دوست دارید یک گیاه کمیاب و بی‌نظیر را ببیند بایستی از دریاچه فاصله بگیرید و به سمت بیابان‌های اطراف آن بروید. پوشش گیاهی اسکنبیل را می‌توانید در این بیابان‌ها ببینید که مقاومت بالایی دارد زیرا ریشه آن تا 20 متر به زیر خاک نفوذ می‌کند. اسکنبیل با نفوذ در اعماق خاک از آب‌های زیرزمینی تغذیه می‌کند و یک نقطه‌ای سبز در دل کویر خشک ایجاد می‌کند که منظره‌ای فوق‌العاده شکل می‌گیرد.
دریاچه نمک خور با شرایط زیست محیطی خاص خود، میزبان هیچ حیوان یا پرنده‌ای نیست و سکوت و آرامشی مطلق بر آن حکمفرما است. این سکوت و آرامش، فضایی بی‌نظیر برای قدم زدن و لذت بردن از طبیعت بکر و دست‌نخورده این منطقه را فراهم می‌کند.
همان‌طور که گفته شد این دریاچه محل شکل‌گیری پیلگون‌ها است. این پلیگون‌ها رشد می‌کنند به حاشیه یکدیگر فشار می‌آورند. این فشار موجب بالا آمدن لبه‌های آن‌ها می‌شود که تصویری زیبا بر روی زمین پدید می‌آید. در حالی که بسیاری از دریاچه‌های نمکی دارای عمق زیادی از نمک هستند، عمق دریاچه نمک خور به‌طور شگفت‌انگیزی کم است و بین 5 تا 10 سانتی‌متر می‌رسد.
این امر به دلیل وجود سفره‌های آب‌های شور زیرزمینی و لجن‌های سیاه در لایه‌های زیرین دریاچه است که به‌طور مداوم در حال حرکت هستند. این حرکت دائمی، مانع از انباشته شدن نمک و تشکیل پلتفرم‌های ضخیم نمکی می‌شود. دریاچه نمک خور دو چاله شمالی و جنوبی دارد که چاله جنوبی حدود سه برابر چاله شمالی بزرگی دارد. همچنین چاله شمالی حدود 15 متر بیشتر نسبت به چاله جنوبی از سطح دریا ارتفاع دارد.
در این چاله شما شاهد نمک‌های سیاه و برنده‌ای خواهید بود. اشعه مادون قرمز خورشید، نقشی کلیدی در پیدایش نمک‌های سیاه و تیز دریاچه نمک خور دارد. نمک سفید، این اشعه را از خود عبور می‌دهد، اما لجن‌های سیاه رنگ لایه‌های زیرین، بهترین جذب‌کننده این اشعه هستند.
به همین دلیل، اشعه مادون قرمز خورشید توسط لجن‌ها جذب شده و گرمای زیادی تولید می‌کنند. این گرمای شدید، باعث تبخیر آب موجود در لجن‌ها و رسوب نمک‌های سیاه و تیز بر روی سطح دریاچه می‌شود. این لجن‌ها با جذب اشعه خورشید، گرم و منبسط می‌شوند. انبساط لجن‌ها، فشاری به لایه‌های سطحی دریاچه وارد می‌کند و باعث شکسته شدن آن‌ها و خروج لجن‌ها به سطح کویر می‌شود.
پس از خشک شدن، لجن‌ها به دلیل فرسایش باد و باران، به اشکال تیز و برنده‌ای تبدیل می‌شوند که عبور و مرور خودرو و حیوانات را بر روی آن‌ها غیرممکن می‌کند. شما پس از گردش در اطراف این دریاچه دیدنی می‌توانید در یکی از محبوب‌ترین هتل‌های این شهر، هتل پارسیان کوثر اصفهان در کنار زاینده رود خروشان اقامت داشته باشید و از تماشای رود روان و شهر تاریخی لذت ببرید.

آب‌وهوای دریاچه نمک زیبای خور اصفهان

اگر قصد تماشای دریاچه بی‌نظیر نمک خور را دارید باید توجه داشته باشید که این منطقه آب‌وهوای گرم و خشک دارد. از طرفی میزان بارندگی سالانه در این منطقه حدود 20 میلی‌متر است که عدد پایینی به‌حساب می‌آید. دمای هوا در این منطقه در فصل تابستان می‌تواند تا 55 درجه سانتی‌گراد نیز برسد پس ممکن است گرمای شدید و تابش مستقیم خورشید در این فصل شما را آزار دهد.
در فصل زمستان، دمای هوا در این منطقه به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و شب‌های زمستانی در این دریاچه می‌تواند طاقت فرسا باشد. همچنین به دلیل تبخیر شدید آب، رطوبت هوا در این دریاچه بسیار کم است. وزش بادهای شدید و طوفان‌های شن نیز از پدیده‌های رایج در این منطقه هستند.

آب‌وهوای-دریاچه-نمک-زیبای-خور-اصفهان

دریاچه نمک بی‌نظیر خور اصفهان در سفرنامه‌ها

در گذر تاریخ، جاده‌ای مشهور به نام جاده‌ عروسان از میان دریاچه نمک خور عبور می‌کرد. این جاده، حلوان را به سایر نقاط ایران متصل می‌کرد و به همین دلیل، در سفرنامه‌ها و خاطرات سیاحان بسیاری از آن نام برده شده است. یکی از سیاحان مشهوری که به این دریاچه اشاره کرده است، سون هدین، کویر نورد بزرگ سوئدی است. او در کتاب خود به نام کویرهای ایران، از دریاچه نمک خور یاد می‌کند. هدین در کتاب خود می‌نویسد که به دلیل هشدارهای افراد بومی در مورد خطرناک بودن این منطقه، از بازدید این مسیر صرف‌نظر کرده است.

ارزش اقتصادی و صنعتی دریاچه نمک خور در اصفهان

همان‌طور که گفتیم دریاچه نمکی خور یکی از منبع غنی پتاس در دنیا به‌حساب می‌آید. پتاس یا پتاسیم هیدروکسید یک باز قوی و خورنده است که به‌طور طبیعی به‌صورت جامد سفید رنگ و بدون بو یافت می‌شود و در صنعت اهمیت زیادی دارد.
از پتاس صنعت صابون مایع و برای خنثی کردن اسیدها استفاده می‌شود. ترکیب‌های مهمی از پتاس در کارخانه‌ای که در 40 کیلومتری این دریاچه قرار دارد، خارج می‌شود. همچنین 16 ماده دیگر از این نمک‌ها استخراج می‌شود که در تولید نمک طعام، نمک صنعتی، نمک طبی، نمک شست‌وشو و منیزیم کاربرد دارند.

نکات لازم در بازدید از دریاچه جذاب نمک خور اصفهان

شما در قسمت‌های غربی، شرقی و شمالی زمین‌های اطراف دریاچه شاهد باتلاق‌هایی متعدد خواهید بود که با چسبندگی بالا در این منطقه جای خوش کرده‌اند. در قسمت‌های جنوبی زمین به‌صورت برآمده پف کرده است که ممکن است خطرناک باشد. پس داشتن راهنما لازمه این سفر به‌حساب می‌آید.
سعی کنید از دست زدن به نمک‌ها یا پوشش دریاچه خودداری کنید زیرا ممکن است برای شما حساسیت پوستی ایجاد کند. به تابلوی مناطق ممنوعه و خطرناک دقت کنید و وارد این مناطق نشوید. شاید در این کویر شما پوشش گیاهی یا جانورانی را نبینید ولی از تفریح با آفرود در این منطقه بپرهیزد؛ زیرا موجب از بین رفتن بافت پلیگون‌ها می‌شود.

مسیرهای دسترسی به دریاچه خور اصفهان

برای رسیدن به دریاچه نمک خور اصفهان می‌توانید از دو مسیر استفاده کنید. از تهران به سمت قم حرکت کنید. از قم به سمت سلفچگان و سپس به سمت نائین بروید. از نائین به سمت انارک و سپس به سمت خور و بیابانک بروید. از خور و بیابانک به سمت دریاچه نمک خور بروید.
مسیر دوم از تهران به سمت اصفهان حرکت کنید. از اصفهان به سمت نائین و سپس به سمت انارک بروید. از انارک به سمت خور و بیابانک و سپس به سمت دریاچه نمک خور بروید.

دیدنی های اصفهان نزدیک به دریاچه نمک خور

سفر به اصفهان نصف جهان می‌تواند برای شما یک برنامه متنوع باشد، شما می‌توانید از بناهای تاریخی و گنبدهای فیروزه‌ای دیدن کنید، به خرید در بازارهای سنتی بپردازید، روی پل‌های تاریخی قدم بزنید یا اینکه از جاذبه‌های طبیعی مانند دریاچه نمک خور دیدن کنید.
شما می‌توانید در سفر خود غذاهای محلی و خوشمزه اصفهان را بچشید، از صنایع‌دستی و هنر دست مردم این شهر خرید کنید و از سوغاتی‌های شیرین و خوشمزه با خود به یادگار ببرید. در ادامه شما را برخی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان آشنا می‌کنیم تا در سفر به این شهر لذت بر شما کامل شود.

کویر شنی مصر

کویر مصر را می‌توانید در نزدیکی شهر خور و بیابانک اصفهان بیابید. این کویر با تپه‌های شنی روان، آسمان پرستاره شبانه و سکوت مطلق، یکی از زیباترین و جذاب‌ترین کویرهای ایران محسوب می‌گردد. کویر مصر، در آغوش گرم رشته‌کوه‌هایی از غرب، جنوب غرب و جنوب شرق، آرام گرفته است. این کوه‌ها که بخشی از سلسله جبال فلات مرکزی ایران هستند، با عظمت و شکوه خود، از این کویر زیبا محافظت می‌کنند. سفر به کویر مصر، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از زیبایی‌های طبیعت ایران خواهد بود. در این سفر، می‌توانید از صعود به کوه‌ها، گشت‌وگذار در میان تپه‌های ماسه‌ای و رها شدن در سکوت مطلق کویر لذت ببرید.

کویر-مصر

کویر دیدنی طبقه

کویر طبقه که به کویر نمک سیاه نیز شهرت دارد، در منتهی‌الیه شمال شرقی استان اصفهان و در شمال استان یزد واقع شده است. این کویر درواقع به‌عنوان ادامه دشت کویر و دریاچه نمک خور و بیابانک به‌حساب می‌آید. کویر طبقه به دلیل وجود نمک‌های سیاه رنگی که به‌صورت جزیره جزیره در بین پلتفرم‌های نمکی سفید رنگ قرار دارند به این نام شهرت یافته است. این نمک‌ها در اثر گرمای خورشید به‌صورت تیز و برنده درآمده‌اند.

چادگان باصفای اصفهان

چادگان یکی از زیباترین شهرهای استان اصفهان، در تمامی فصول سال، آب‌وهوایی خوب و مطلوب دارد. این شهر با فاصله 115 کیلومتری از اصفهان، هم مرز با استان چهارمحال و بختیاری است. شهر چادگان روی تپه‌های کم ارتفاع ساخته است که چشم‌اندازی بی‌نظیر از باغات کشاورزی به شما می‌دهد. این شهر در جوار زاینده‌رود قرار دارد و از آب این رودخانه سیراب می‌شود. شما می‌توانید در پارک‌های این شهر پیک‌نیک کنید و از رستوران‌های بی‌نظیرش غذا میل کنید.

آبشار نمکی پتاس

شما می‌توانید از آبشار نمکی پتاس، اولین آبشار نمکی جهان را در نزدیکی کویر مصر و روستای پتاس دیدن کنید. این آبشار در دامنه کوه پتاس قرار دارد و از چشمه معدنی و شوری جریان خود را می‌گیرد و در مسیر خود به دلیل تبخیر آب و رسوب نمک به شکل آبشار درمی‌آید.
این آبشار حدود 25 متر ارتفاع دارد. آبشار نمکی پتاس، با نورپردازی خیره‌کننده در شب، چهره‌ای دیگر از خود به نمایش می‌گذارد. انعکاس نور بر بلورهای نمک، منظره‌ای سحرآمیز و فراموش‌نشدنی را خلق می‌کند که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.

هتل های اصفهان در نزدیکی دریاچه نمک خور

اصفهان، شهر گنبدهای فیروزه‌ای و زاینده‌رود خروشان، هر ساله میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است. شما می‌توانید در سفر خود به این شهر علاوه بر جاذبه‌های تاریخی از جاذبه‌های طبیعی دیدن کنید. قدم زدم در کویر مصر و حوالی دریاچه نمک خور و تماشای پیلگون‌های جذاب را شاید در جای دیگری نتوانید بیابید. شما می‌توانید پس از گردش در این منطقه بکر در یکی از محبوب‌ترین هتل های شهر اصفهان اقامت داشته باشید.
اقامت در هتل پنج ستاره پارسیان  کوثر اصفهان در همسایگی زاینده‌رود می‌تواند به شما چشم‌اندازی بی‌نظیر از شهر و پل سی و سه پل بدهد.
این هتل در سال 1347 با نام هتل شرایتون فعالیت خود را شروع کرد و در زمینی به مساحت 11 هزار مترمربع افتتاح شد. یک سال بعد نامش به هتل کوروش تغییر کرد. فضای داخل این هتل قدیمی به‌صورت مدرن و طراحی نوین چیده شده است.
شما می‌توانید در مجموعه ورزشی هتل به سونا، ماساژ، جکوزی، استخر و کار با وسایل بدن‌سازی مشغول باشید. شما در رستوران‌های پارسه سیمین، زرین، پارمین سبز، فصلی آبشار و سنتی سرو هتل کوثر اصفهان می‌توانید انواع غذاهای ایرانی، فرنگی و محلی را با بهترین کیفیت سفارش دهید.
اقامت در یکی از 170 اتاق هتل محبوب پارسیان کوثر اصفهان می‌تواند برای شما امکاناتی نظیر تلویزیون، یخچال، مبلمان، آباژور، چای‌ساز، مینی بار، روم سرویس، کمد لباس، میزتحریر، پاور سوئیچ، اینترنت، تلفن، سیستم گرمایشی و سرمایشی و ... را فراهم کند.
شما با رزرو هتل قدیمی پارسیان کوثر اصفهان می‌توانید از امکاناتی چون صرافی، خودپرداز، نمازخانه، خدمات CIP (تشریفات ویژه)، اتاق چمدان، صندوق امانات، پذیرش 24 ساعته، تاکسی سرویس، خدمات تور، کتابخانه، آتلیه، خدمات باربری، پارکینگ، خدمات خانه داری و ... بهره ببرید.

هتل-پارسیان-کوثر-اصفهان

کلام پایانی

دریاچه نمک خور اصفهان، با وسعتی زیاد، یکی از بزرگترین و شگفت‌انگیزترین دریاچه‌های نمک ایران به‌حساب می‌آید. سفر به دریاچه نمک خور، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از سکوت و عظمت طبیعت است. در این سفر، در دنیایی دیگر قدم می‌گذارید، دنیایی که در آن هیچ چیز جز آسمان و نمک وجود ندارد.
انعکاس نور خورشید بر بلورهای نمک، منظره‌ای سحرآمیز و چشم‌نواز را خلق می‌کند که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، از نظر اقتصادی نیز دارای اهمیت زیادی است. این دریاچه، گنجینه‌ای از مواد معدنی است که در صنعت کاربرد زیادی دارند.

سوالات متداول درباره دریاچه نمک تماشایی خور اصفهان

دریاچه نمک خور در اصفهان کجاست؟

دریاچه نمک خور در ۴۰ کیلومتری شهرستان خور و بیابانک از استان اصفهان قرار دارد. بهترین مسیر دسترسی به دریاچه نمک، جاده‌ی آسفالته‌ شهرستان خور به طبس است.

بهترین زمان برای رفتن به دریاچه نمکی خور چه زمانی است؟

شما می‌توانید در فصل‌های خنک سال مانند اوایل بهار و فصل پاییز به تماشای این دریاچه زیبا بروید.

دریاچه نمکی خور چه تاثیری در صنعت دارد؟

دریاچه نمک در خور یکی از بزرگترین منابع استخراج پتاس در جهان محسوب می‌شود که این ماده معدنی در صنعت نقش مهمی دارد.

هتل پارسیان کوثر در اصفهان به چه جاهای دیدنی نزدیک است؟

شما با اقامت در این هتل می‌توانید دسترسی آسانی به سی و سه پل، پل خواجو، مسجد شیخ لطف الله، میدان امام، عمارت عالی قاپو، کاخ چهلستون، مدرسه چهار باغ، منار جنبان و ... داشته باشید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
بهایی ۱۴۰۲/۱۰/۱۲

بیابانک اسم شهرستانیه یا به بیابان کوچک میگن؟

  مدیر سایت۱۴۰۲/۱۰/۱۳

بهایی عزیز بیابانک اسم روستایی است با قدمت هزارساله

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...