جشن ناقالی

تعداد بازدید: ۱۳۹ 1396/09/14

جشن ناقالی (آیین سنتی فصل زمستان) با گذاشت 40 روز از فصل زمستان و افزایش طول روز و گرمی آفتاب در استان مرکزی یخها سطح زمین شروع به آب شدن می‌کنند و بادهای بهاری می‌وزند. که نوید سالی پرآب و خیر و برکت برای گوسفنداران و گله داران است. به همین خاطر و به شکرانه گرم شدن زمین چوپان محله با پوشیدن یک لباس مخصوص و بستن زنگله گوسفندان به دور خود اشعاری را سر می‌دهد. ناقالی گنده گنده، چل رفته پنجا مونده. که منظور همان چهل روز از زمستان گذشته و پنجاه روز باقی مانده است. چوپان با خواندن این اشعار و ابیات از مردم می‌خواهد که به او هدیه دهند زیرا او نوید سال پرخیر و برکت را برای مردم روستا آورده است. در واقع این آیین بهانه‌ای برای شکر‌گزاری از خداوند و به نوع جمع کردن هدیه توسط جوانان روستا است. امروز این آیین تقریبا از بین رفته و گاهی به صورت نمادین و برای یادآوری در بین مردم اجرا می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
بنیتا 1402/10/26

جشن ناقالی چه اسم بامزه ای و داستان جالبی هم داشت

  مدیر سایت1402/10/28

بنیتای عزیز ممنون از توجه شما احتمال زیاد از اسامی محلی اون منطقه هست

نمایش بیشتر

لطفا منتظر بمانید ...