رَهی نو

قلعه بیرجند

تعداد بازدید: ۱۴۹۴ ۱۸ آبان ۱۳۹۶

قلعه بیرجند همانطور که از نامش مشخص است، یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر بیرجند و مرکز استان خراسان جنوبی است. این استان، جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است که ممکن است افراد زیادی با آن‌ها آشنایی نداشته باشند.

 

جالب است بدانید این شهر پیشینه تاریخی بسیار غنی و جالبی دارد. بیرجند یکی از شهرهای تاریخی ایران است که قرن‌ها پیش از اسلام نیز وجود داشته است. آب و هوای گرم و نیمه بیابانی آن باعث شده است تا افراد زیادی سفر به این شهر را برای گذراندن تعطیلات خود انتخاب کنند. اگر شما هم قصد دارید به بیرجند سفر کنید، توصیه می‌شود از جاذبه‌های تاریخی این شهر بازدید کنید. قلعه بیرجند یکی از بهترین جاذبه‌های تاریخی بیرجند است که می‌توانید در سفر خود از آن دیدن کنید. در ادامه با قلعه بیشتر و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا می‌شویم؛ با ما همراه باشید.

 

قلعه بیرجند

 

معرفی قلعه بیرجند

قلعه بیرجند یکی از آثار تاریخی برجای مانده از دوره صفویان است و با نام‌های «قلعه ته ده»، «قلعه پایین شهر» و «دژ بیرجند» نیز در بین بومیان شناخته می‌شود. این قلعه روی تپه‌ای در شمال شهر بیرجند ساخته شده است. موقعیت این قلعه به‌گونه‌ای است که از داخل آن می‌توان اکثر نقاط شهر، از بافت جدید گرفته تا بافت قدیم، را زیر نظر داشت؛ ضمن اینکه در دوره‌های تاریخی مختلف بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. استحکام این قلعه در مقایسه با سایر آثار باستانی مشابه در سایر شهرهای کشور، بسیار بهتر است و هنگامی که به آن وارد می‌شوید مسحور شکوه و عظمت آن خواهید شد.

 

قلعه بیرجند کجاست؟

قلعه بیرجند در خیابان جمهوری و در نزدیکی میدان امام حسین قرار دارد. هدف اصلی از ساخت این قلعه که برخی آن را هسته اصلی و اولیه شهر بیرجند می‌دانند، نگهبانی، تامین حفاظت و امنیت شهر بیرجند بوده است. به همن دلیل امروزه می‌توانید از اکثر نقاط شهر، قلعه را ببینید.

 

تاریخچه و مشخصات بنای قلعه بیرجند

ین قلعه بزرگ تقریبا 3000 متر وسعت دارد و در ساخت آن از مصالح در دسترس مانند خشت و گل استفاده شده است. برای ورود به قلعه دو در ورودی در ضلع شمالی و غربی تعبیه شده و در چهار گوشه حیاط برج، قلعه‌هایی استوانه‌ای شکل قرار دارند.

 

از این قلعه در گذشته برای انبار کردن مواد غذایی و پناه بردن مردم هنگام وقوع جنگ استفاده می‌شد. یکی از جالب‌ترین نکات در ساخت قلعه بیرجند، نوع ساخت آن است. این اثر تاریخی دارای تعدادی راهروی زیرمینی است که به سایر بناهای مهم شهر بیرجند مانند ارگ بهارستان، قنات قصبه و ارگ کلاه فرنگی راه دارند.

 

افراد مهم و عالی رتبه و خانواده‌های آن‌ها در هنگام وقوع جنگ از این راهروها برای فرار کردن و پناه گرفتن استفاده می‌کردند. این قلعه در گذشته دارای 7 برج بوده است که امروز تنها 6 برج از آن‌ها باقی مانده است. برج‌ها دو طبقه بودند و نگهبانان از بالای برج‌ها نگهبانی می‌دانند. آن‌ها می‌توانستند تا فاصله‌های بسیار دور را نیز مشاهده کنند و از خطرات به موقع مطلع شوند. همچنین در هنگام جنگ از بالای برج‌ها به راحتی می‌توانستند دشمنان را مورد هدف تیرهای خود قرار دهند.

 

چگونه به قلعه بیرجند برویم؟

برای رسیدن به قلعه می‌توانید با وسیله نقلیه شخصی یا با وسایل نقلیه عمومی به خیابان میدان امام حسین بیرجند بروید. مسیرهای مختلفی برای دسترسی به قلعه بیرجند وجود دارد که در زیر آورده شده است و مسافران از هر مسیری که به شهر وارد شده باشند، می‌توانند به راحتی به قلعه دسترسی داشته باشند.

 

مسیرهای دسترسی به قلعه بیرجند عبارت‌اند از:

  • از سمت زاهدان – خیابان ارتش – میدان ابوذر – میدان شهدا – سه راهی اسدی – میدان امام حسین(ع)
  • از سمت مشهد – بلوار اما رضا (ع) – میدان آزادی – میدان امام خمینی (ره) – خیابان جمهوری اسلامی – میدان امام حسین (ع)
  • از سمت کرمان – بلوار شهدای عبادی – چهارراه انقلاب – خیابان انقلاب – میدان امام حسین(ع)

 

مسیرهای دسترسی به قلعه بیرجند

 

اقامت در اطراف قلعه بیرجند

شهر تاریخی بیرجند میزبان مسافرانی است که از شهرهای مختلف ایران و جهان برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی به آن سفر می‌کنند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هتلی که بهتر است برای سکونت در مدت اقامت خود در بیرجند انتخاب ‌کنید، نزدیک بودن آن به جاذبه‌های دیدنی بیرجند است. در ادامه برخی از بهترین هتل‌هایی که به قلعه نزدیک هستند را به شما معرفی می‌کنیم.

 

هتل کوهستان بیرجند: هتل 4 ستاره کوهستان یکی از بهترین هتل‌های شهر بیرجند به حساب می‌آید و تمامی امکانات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهد تا اقامتی به‌یادماندنی را تجربه کنید. برخی از اتاق‌های این هتل، دارای چشم انداز به باغ دل‌انگیز و زیبای هتل هستند و می‌توانید از امکانات ورزشی و تفریحی هتل نیز استفاده کنید.

 

هتل قائم بیرجند: هتل 1 ستاره قائم در فاصله کمی از قلعه بیرجند قرار دارد. این هتل در مقایسه با هتل‌هایی با تعداد ستاره بالاتر، هزینه کمتری دریافت می‌کند و برای اقامت افرادی که قصد دارند با کمترین هزینه سفر کنند، مناسب است.

 

هتل جهانگردی بیرجند: هتل 3 ستاره جهانگردی یکی از هتل‌های باکیفیت شهر بیرجند به حساب می‌آید. این هتل خدمات روم سرویس را نیز به مهمانان عرضه می‌کند. همچنین می‌توانید از سالن بدنسازی، خدمات ماساژ، رستوران و کافی شاپ هتل نیز استفاده کنید.

 

جمع بندی

قلعه بیرجند یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی بیرجند است. این قلعه عمر بسیار زیادی دارد؛ اما بازسازی‌های متعدد باعث شده است تا آسیب‌های وارد شده به قلعه جبران و شکوه و عظمت آن حفظ شود. در نزدیکی قلعه بیرجند هتل‌های متعددی وجود دارد و شما با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، می‌توانید هتل مناسب خود را انتخاب کنید. سایت رهی نو این امکان را در اختیار شما عزیزان قرار داره است تا پیش از شروع سفرتان، ویژگی‌های هتل‌های مختلف را بررسی کرده و به صورت آنلاین رزرو قطعی خود را انجام دهید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...