رَهی نو

موزه مردم شناسی مهاباد  ؛ حمام تاریخی میرزا رسول | رهی نو

تعداد بازدید: ۱۵۳۵ ۹ آذر ۱۳۹۶

مهاباد یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان غربی و مرکز استان مهاباد بوده و  قدمت باستان‌شناسی آن به سده اول هزاره پیش از میلاد می‌رسد. این شهر جزو  اولین سکونتگاه‌های بشر در جهان و ایران بوده است. به علت طبیعت دیدنی و آب و هوای کوهستانی آن مقصدی محبوب برای مسافران و گردشگران به شمار می‌رود. این شهر پر از جاذبه های تاریخی گوناگون و بازار های پر رفت و آمد است. این منطقه به دلیل ویژگی های محیطی و گردشگری متنوع، به نگین آذربایجان غربی معروف است. 
یکی از مکان های دیدنی مهاباد حمام میرزا رسول است که در چندین سال گذشته، به عنوان موزه مردم شناسی مهاباد شناخته می‌شود. ما در این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو به معرفی این مجموعه پرداختیم پس تا انتها  با ما همراه باشید. 

معرفی موزه مردم شناسی مهاباد 

حمام میرزا رسول در سال 1380 از طرف سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان خریداری و مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و  در حال حاضر پس از تجهیز و تکمیل به عنوان موزه مردم‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بنای تاریخی در کنار گذرگاه در مرکز شهر قرار گرفته است و قدمت آن به همراه مسجد جامع و حوض‌خانه‌های سنتی این شهر (عباس آقا، رستم بیگ و...) به دوران صفویه و قاجاریه بر می‌گردد. در این موزه آداب و رسوم و فرهنگ غنی مردم منطقه و نحوه پوشش مردان و زنان  به نمایش گذاشته می‌شود.

معرفی موزه مردم شناسی مهاباد 

موزه مردم شناسی کجاست

این موزه در آذربایجان غربی، شهرستان مهاباد، خیابان سید نظام، مابین بازار و مسجد جامع قرار دارد.

تاریخچه موزه مردم شناسی مهاباد 

کارشناسان بناهای تاریخی اظهار داشتند که قدمت این بنا با در نظر گرفتن نوع معماری و تزئینات داخلی، به دوران صفوی تعلق دارد. در اواخر سال 1380 توسط سازمان میراث فرهنگی ایران، این فضا به عنوان یکی از آثار ملی کشور ثبت شد. سپس عملیات بازسازی بنا آغاز شد و با کمی تغییرات به موزه مردم شناسی تبدیل شد. 

معماری حمام تاریخی میرزا رسول

ساختمان این حمام مانند تمام حمام‌های ایرانی بوده ولی با این تفاوت که دارای فضای دوش مجزا است که در هیچ حمامی پیدا نمی‌شود.  سربینه، خزینه، گرمخانه، گنبد بلند ابتدای ورودی و بخش‌های دیگر این حمام بسیار جذاب هستند. خزینه مربعی این حمام اکنون تبدیل به نمایشگاه شده است.  بنای حمام میرزا رسول با طاق گنبدی دارای دو گنبد بزرگ و سه گنبد کوچک‌تر است که فضاهای مجزای سربینه و حمام برای طبقات مختلف جامعه را در برداشته است. آجرهای سرخ رنگ این حمام سبک هنر معماری اواخر صفوی را به خوبی به تصویر می‌کشد.

معماری حمام تاریخی میرزا رسول

بخش های حمام تاریخی میرزا رسول

نمای بیرونی ساختمان از دو گنبد بزرگ  ساخته شده است. شکل آنها ساده بوده و از جزئیات زیادی برخوردار نیست. روی هر کدام از گنبدها چهار نورگیر قرار دارد که روشنایی داخل حمام را تامین می‌کردند. به علاوه منظره تمام آجری موجود در این گرمابه، ستون‌های بلند سیاه رنگ در اطراف حوضچه و طاق های 8 ضلعی توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در بعضی از قسمت‌ها کاشی کاری‌های فیروزه‌ای به چشم می‌خورد که زیبایی این گرمابه را دوچندان کرده است. 
خزینه آن در کنار آتشخانه قرار گرفته است و آب گرم هم درست از همانجا برای استفاده مردم آماده می‌شده است.  سربینه این گرمابه هم مانند نمونه‌های مشابه دیگر، به صورت مربعی ساخته شده است و گنجایش زیادی دارد. در مجموع باید این مکان را نمونه‌ای مطلوب برای معرفی هنر دوره صفوی به شمار آورد.

آثار دیدنی موزه مردم شناسی

در موزه مردم شناسی مهاباد بیش از 2 هزار اثر موجود است که هر کدام از آنها داستانی طولانی در پیش دارند. می‌توان گفت این موزه دارای 1187 اشیا فرهنگی و باستانی بوده که 984 مورد آن اهدایی، 139 مورد فرهنگی-تاریخی، 31 مورد مطالعاتی و 27 مورد هم غیر فرهنگی و تاریخی است.  علاوه بر این در مطالعات اخیر هم 200 شی باستانی کشف شده و به این موزه افزوده شده است.
هنگامی که از فضای بیرونی وارد گرمابه می‌شوید انگار در زمان سفر کرده اید. در بدو ورود  مجسمه‌هایی مومی به چشم می‌خورند که مانند دوران صفویه و قاجاریه لباس پوشیده‌اند و دور تا دور محیط را فرا گرفته‌اند.  شما در این موزه اشیا و نمونه‌هایی می‌بینید که 85 درصد آنها را مردم اهدا کردند و نسل به نسل منتقل شده‌اند.
ابزار و وسایل‌های بسیار متنوعی در این موزه خواهید دید که قطعا برایتان جذاب است؛ مانند زیورآلات قیمتی، ابزارهای کشاورزی، لوازم پخت و پز، ابزار خیاطی و مسگری و موارد دیگر که به زندگی مردم مربوط است؛ حتی ابزار طبابت قدیمی و رنگرزی را هم می‌توانید در میان این آثار بیابید.

آثار دیدنی موزه مردم شناسی مهاباد 

ساعت بازدید از حمام تاریخی میرزا رسول

موزه مردم شناسی مهاباد، به غیر از ایام تعطیل رسمی از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب میزبان بازدید کنندگان است. 

هتل های نزدیک موزه مردم شناسی

شما در سفر خود به مهاباد می‌توانید برای اقامت از لیست بهترین هتل‌های مهاباد  هتل تارا مهاباد را رزرو کرده و علاوه بر  جاذبه‌های گردشگری این شهر از  اقامت خود نیز  لذت ببرید. هتل تارا مهاباد در سال 1392 درخیابان شورا افتتاح و در سال 1394 بازسازی شد و امروزه یکی از بهترین هتل های مهاباد به شمار می‌رود. 

هتل های نزدیک موزه مردم شناسی

کلام پایانی 

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفید و کابردی در رابطه با موزه مردم شناسی مهاباد در اختیارتان قرار دهیم. برای رزرو هتل و کسب اطلاعات بیشتر از شهر مهاباد و جاذبه‌های زیبای آن   به سایت رهی نو مراجعه کنید. 

سوالات متداول در مورد موزه مردم شناسی  مهاباد

تایم کاری موزه مهاباد چگونه است؟ 

از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب میزبان بازدید کنندگان است. 

موزه مردم شناسی در کجا قرار دارد؟

این موزه در آذربایجان غربی، شهرستان مهاباد، خیابان سید نظام، مابین بازار و مسجد جامع قرار دارد.

 موزه مردم شناسی مهاباد مربوط به کدام دوره  است؟ 

دوران صفویه و قاجاریه 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سردار ۱۴۰۲/۱۱/۱۱

این موزه های مردم شناسی چقدر دوست دارم قشنگ تاریخ رو به تصویر میکشه و راحت میتونی تصور کنی در ان زمان چطور زندگی میکردن

  مدیر سایت۱۴۰۲/۱۱/۱۴

سردار عزیز خیلی هم عالی ممنون از ثبت نظرتون در سایت رهی نو همواره در سفرهای مفید و دوست داشتنی خودتون باشید

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...