رَهی نو

پل معلق مشگین شهر

تعداد بازدید: ۱۹۳۰ ۵ آذر ۱۳۹۶

به شهر زیبای اردبیل و حوالی دامنه کوه سبلان که سفر کنید، در کنار تمام جاذبه‌های طبیعی و بی‌نظیری که هارمونی و نظم ویژه‌ای به جان‌تان می‌بخشد، به سومین شهر زیبای اردبیل یعنی مشگین شهر می‌رسید. یک پل سفید معلق و طولانی می‌بینید که در دامنه کوه سبلان قرار گرفته است. مقصد امروز رهی نو روی این پل سرافراز است. اگر ترس از ارتفاع ندارید، همراه رهی نو در این جاذبه دیدنی باشید. 

 

پل معلق مشگین شهر کجاست؟ 

به شهر مشگین شهر رفته و در کنار یکی از طولانی‌ترین پل‌های خاورمیانه، دوربین عکاسی‌مان را درمی‌آوریم. این پل زیبا در دامنه کوه سبلان قرار گرفته است. پس حتماً لباس‌های گرم‌تان را به تن کنید و خودتان را آماده رفتن به ارتفاعی به اندازه 80 متر بالای رودخانه خیاوچاپی کنید. این گذرگاه هیجان‌انگیز نه ‌تنها به واسطه ارتفاع و آب و هوای بی‌نظیری که دارد، بلکه طبیعتی که در اطراف پل قرار گرفته است، گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. بد نیست بدانید طراح این پل طولانی، مهندسی گنجعلی بیگ است. او این پل را با الهام از پل کاپیلانوی ونکوور کانادا طراحی کرده است. جالب‌تر می‌شود اگر بدانید ساخت این پل به مدت 9 ماه زمان برد و حدود 40 میلیارد تومان هزینه داشت. هنگام قرار گرفتن روی این پل، جای نگرانی و استرس نیست. این پل از آن دسته پل‌هایی است که عرشه آن انحنا دارد و در طراحی آن از کامپوزیت چوب استفاده شده است. در نتیجه مقاومت بالایی در برابر حرارت، باد و صاعقه و طوفان دارد. البته سنسورهای کنترل حرکت و بادسنج و دمپرهای خنثی کننده رزونانس که در طراحی پل به کار رفته، نشان از مهندسی هوشمند آن دارد.

 

پل معلق مشگین شهر

 

پل را طی کنید تا به میانه آن برسید. در وسط پل معلق مشگین شهر یک قسمت شیشه‌ای می‌بینید که پیشنهاد می‌کنیم اگر ترس از ارتفاع دارید، هرگز زیر پایتان را نگاه نکنید. اگر هم می‌خواهید در مسیر پیاده‌روی کمی هیجان چاشنی راه‌تان کنید، می‌توانید از این مسیر شیشه‌ای زیر پایتان را که دره است، ببینید. در صورتی که کودک یا عزیز سالخورده همراه‌تان است خیال‌تان راحت باشد که تا زمانی که کسی روی پل ندود یا نپرد، مشکلی از بابت نوسان پل ایجاد نخواهد شد. 

 

امکانات تفریحی پل معلق مشگین شهر 

این پل معلق بخشی از منطقه گردشگری خیاوتاگیردولی است که البته نام نور سبلان بر روی آن گذاشتند. شما می‌توانید یک روز سفرتان را با امکانات تفریحی و رفاهی که در اینجا قرار دارد، با خاطره‌ای به یادماندنی سپری کنید. از جمله امکانات تفریحی که روی این پل معلق می‌توانید مشاهده کنید شامل موارد زیر است:

 

پل معلق چوبی 

بله، درست خواندید. در کنار همین پل معلق بلندبالایی که می‌بینید یک پل چوبی دیگر نیز به طول 100 متر و ارتفاع 25 متر قرار دارد که می‌توانید زیبایی مشگین شهر را از این پل از زاویه‌ای دیگر تماشا کنید. 

 

بازی‌های هیجان‌انگیز پل معلق مشگین شهر 

تنها بخش هیجان‌انگیز این پل محدود به آن قسمت شیشه‌ای نیست که دره را زیر پایتان می‌بینید، بلکه می‌توانید سوار زیپ‌لاین شده و مسیر سرازیری را از کابل آویزان شوید. به این ترتیب از این سر پل به آن سر پل را با چشم‌اندازی از دره طی می‌کنید که درست زیر پایتان قرار گرفته است. بیگ جامپ 16 متری نیز تفریح هیجان‌انگیز دیگری است که در اینجا می‌تواند چاشنی خاطره‌انگیزی به تفریح‌تان ببخشد. یکی دیگر از بازی‌های هیجان‌انگیز این پل، قالیچه معلق است. در پل لند، در کنار پل چوبی که در بالا برایتان گفتیم، این قالیچه را می‌بینید که با 6 صندلی آماده سوار کردن شما است. کفی شیشه‌ای که برای ساخت قالیچه به کار رفته است، جذابیت این تفریح را برایتان بیشتر می‌کند. 

 

امکانات تفریحی پل معلق مشگین شهر

 

مجموعه گردشگری خیاو تاگیردولی 

در مجموعه گردشگری خیاوتاگیردولی یا همان نور سبلان شما می‌توانید انواع تفریحات از جمله شترسواری، اسب‌سواری، موتورسواری، پینت بال، تیراندازی و سواری را تجربه کنید. سوئیت‌های اقامتی بسیار زیبا در کنار بازارچه‌های صنایع‌دستی نیز می‌تواند گشت و گذارتان را تکمیل کند. اگر گرسنه شدید می‌توانید به رستوران گردان مجموعه رفته و یک غذای خوشمزه به بدن بزنید. ورزش‌های هوایی همچون پاراگلایدر نیز جذابیت و هیجان بازدید از این پل را برایتان خاطره‌انگیز می‌کند. حتماً آن را در آب و هوای دلنشین مشگین شهر تجربه کنید. 

 

قیمت بلیط پل معلق مشگین شهر 

برای بازدید از پل معلق مشگین شهر شما هر روز می‌توانید از ساعت 8 صبح تا 10 شب به تماشای این پل رفته و از طبیعت و رقص نور روی پل لذت ببرید. مسیر دسترسی شما از استان اردبیل و سپس مشگین شهر است. به این شهر که رسیدید به منطقه گردشگری نور سبلان رفته و نزدیک روستای میرک این پل را می‌بینید. برای بازدید از پل معلق همراه با پل چوبی حدود 25 هزار تومان باید بپردازید. اگر قصد دارید از تفریحات دیگر همچون زیپ‌لاین و پاراگلایدر و تفریحات هیجان‌انگیز این مجموعه استفاده کنید، هزینه بلیط آن‌ها به صورت جداگانه است. 

 

بهترین زمان بازدید از پل معلق مشگین شهر 

از آنجایی که شهری که انتخاب کردید، آب و هوای کوهستانی دارد، بهترین زمان بازدید از پل معلق مشگین شهر در فصل بهار و تابستان است. در تابستان می‌توانید از آب و هوای بی‌نظیری بهره‌مند شوید که نمونه‌اش را در هیچ نقطه‌ای از ایران تجربه نخواهید کرد. آب و هوای دلنشین و خنکی که نه گرما اذیت‌تان می‌کند نه سوز سرما، شما را منجمد می‌کند. البته زیبایی طبیعتی که در اطراف پل معلق قرار دارد در فصل‌های زمستان و پاییز نیز دیدن دارد، اما اگر سرمایی هستید و طاقت‌سوز سرما را ندارید، از سفر به مشگین شهر به خصوص در فصل زمستان خودداری کنید. 

 

دیدنی‌های اطراف پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر بر روی یک پارک جنگلی باصفا ساخته شده است که می‌توانید قبل یا بعد از بازدید از پل، صفایی هم از این پارک جنگلی ببرید. این پارک با وسعت 300 هکتاری که دارد در ضلع غربی رود خیاوچای قرار گرفته است. از همان درب ورودی پارک که وارد می‌شوید، می‌توانید تفرجگاه‌ها و تفریحاتی همچون شهربازی، اسکیت و آبشار مصنوعی را ببینید. اگر شانس با شما یار باشد در مدت حضورتان در پارک شاهد ماشین‌های قدیمی هستید که می‌توانید سوارشان شده و دور تا دور پارک به گشت و گذار بپردازید. با هم به تماشای پل معلق مشگین شهر رفتیم و از تفریحات هیجان‌انگیز آن استفاده کردیم. شما برایمان بنویسید. آیا تا به حال تجربه سفر به مشگین شهر و تماشای این طبیعت دلنشین را از فراز پل معلق داشتید؟ 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...