رَهی نو

بازار قیصریه اصفهان

تعداد بازدید: ۹۹۲۷ ۱۴ آبان ۱۳۹۶

بازار قیصریه اصفهان کجاست

یکی از معروف‌ترین بازارهای تاریخی ایران که در دوره صفویه بنا شده است، بازار قیصریه اصفهان نام دارد. در زمان‌های گذشته سردر بازار قیصریه این بازار به عنوان ورودی اصلی محسوب می‌شد. اکنون فروشگاه‌ها و مغازه های بسیاری در زمینه فروش صنایع دستی در این بازار مشغول فعالیت هستند. این بازار قدیمی از راسته‌های متعددی تشکیل شده است که از جمله آن‌ها، می‌توان به بازار سماورسازها، عریان، مقصودبیک و نیم آورد گلشن اشاره کرد. این اثر شکوهمند با شماره ثبت 315 در تاریخ 21 آبان 1317 به عنوان یک اثر ملی ایران ثبت شده است. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی بازار تاریخی قیصریه اصفهان، موقعیت جغرافیایی، تاریخچه، معماری بازار و زمان بازدید بپردازیم بنابراین اگر قصد دارید به اصفهان سفر کنید و بازدید از بازار قیصریه اولویت شماست، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
 

بازار قیصریه اصفهان در کجا قرار دارد

آدرس بازار قیصریه اصفهان

شاید نام بازار تاریخی قیصریه اصفهان چندین و چندبار به گوشتان خورده است. این بازار یکی از قدیمی‌ترین بازارهای ایران به‌شمار می‌آید که قدمت ساخت آن به دوره صفویه بر می‌گردد. چنانچه به استان اصفهان سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این بازار تاریخی را از دست ندهید. برای دسترسی به بازار، می‌توانید به قلب شهر اصفهان و میدان نقش جهان اصفهان بروید. بازار قیصریه در شمال این میدان واقع شده است که علاوه بر دیدن این بازار تاریخی، از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه هم استفاده کنید. به طور کلی بازار قیصریه اصفهان در 2.5 کیلومتری شهرستان اصفهان قرار گرفته است. برای ورود به بازار، می‌توانید از خیابان سپاه در ضلع غربی یا خیابان حافظ در ضلع شرقی وارد میدان نقش جهان شده و به سمت سردر قیصریه در ضلع شمالی میدان بروید. از دیگر مسیرهای دسترسی به بازار، می‌توان به خیابان حکیم و مسیرهای پارک لاله و کاخ هشت بهشت اشاره کرد که به میدان نقش جهان منتهی خواهند شد. اگر اهل خرید هستید و از بازارگردی استقبال میکنید، پیشنهاد میکنیم برای اقامت خود هتل عباسی اصفهان را در نظر بگیرید. چرا که فاصله هتل تا بازار بسیار نزدیک است. علاوه بر آن به مکان های دیگری مانند کاخ چهل ستون و کاخ عالی قاپو اصفهان هم نزیک بوده و میتوانید یک برنامه ریزی خوب برای بازدید از مکان های دیدنی اصفهان داشته باشید.

 

ساعت کار بازار قیصریه اصفهان

اگر قصد دارید به بازدید بازار قیصریه بروید و  به خرید صنایع دستی و سوغات این بازار بپردازید، هیچ هزینه ورودی از گردشگران ایرانی و غیر ایرانی دریافت نخواهد شد. بد نیست بدانید که روی سقف این بازار تاریخی گنبدهایی تعبیه شده است که نورگیرهایی برای تامین روشنایی و تهویه هوا در انتهای گنبدها قرار داده شده است. طبقه دوم بازار به دفاتر و حجره‌های بازرگانی و طبقه اول به مغازه‌های اصناف مختلف اختصاص داده شده است که فروش عتیقه جات، پارچه‌های قلمکاری، فرش، ظروف قلمکاری، ترمه و گبه و ... مشغول هستند و بهترین مرکز برای خرید انواع صنایع‌دستی محسوب می‌شود. بهترین زمان بازدید از بازار قیصریه صبح تا عصر محسوب می‌شود که دیدن جاذبه‌های این بازار چیزی بین 3 تا 4 ساعت زمان می‌برد. همچنین نزدیکترین جاذبه‌های گردشگری به بازار را می توان، میدان امام، عصارخانه شاهی، کلیسای وانک، مدرسه چهارباغ، حمام شیخ بهایی و ... نام برد.

 

تاریخچه بازار قیصریه در اصفهان

بازار بزرگ اصفهان یکی از تاریخی‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای ایران به‌شمار می‌آید که بازار قیصریه از شهرت بالایی برخودار است و به بازار شاهی هم شهرت دارد. این بازار تاریخی در شمال میدان امام (میدان عتیق) قرار گرفته است که در بازه زمانی 1011 تا 1029  بنا شده است و به دوران صفویه  منتسب می‌شود. این بازار تاریخی از با شکوه‌ترین بناهای دوران صفویه محسوب می‌شود که در اصفهان به دستور شاه عباس اول و توسط استاد علی‌اکبر اصفهانی ساخته شده است. سردر باشکوه بازار که به سردر قیصریه شهرت دارد به صورت قوسی شکل با کاشی‌های مجلل و نقاشی‌های رنگ باخته دوران صفوی از صحنه‌های رزم شاه عباس و شکارگاه‌ها تزیین شده است. بازار باشکوه قیصریه اصفهان به نوعی پلی بین دوران سلجوقی و صفویه است که تجلی معماری شکوهمند آن دوران به شمار می‌آید.

 

همانطور که گفته شد، بازار تاریخی قیصریه اصفهان از بناهای تاریخی دوران صفویه به‌شمار می‌آید که عملیات ساخت این بازار در سال 1029 هجری قمری به پایان رسیده است. ورودی این بازار به سردر قیصریه شهرت دارد و این بازار را با نام‌هایی چون بازار شاهی و بازار سلطانی هم می‌شناسند. این مجموعه از بزرگترین مراکز خرید و فروش صنایع دستی دوران صفویه بوده است و در 2 طبقه مرتفع با طول 150 متر به صورت کاملا مسقف ساخته شد. لازم به ذکر است که در این بازار سراها و تیمچه‌های بسیاری وجود دارند. از مشخصات ثبتی بازار قیصریه اصفهان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیرینگی اثر: دوره صفوی
  • شماره ثبت: 315
  • تاریخ ثبت ملی: 21 آبان 1317
     

پلان بازار قیصریه اصفهان

معماری بازار قیصریه اصفهان

همانطور که گفته شد، بازار تاریخی قیصریه اصفهان از بزرگترین و قدیمی‌ترین بازارهای اصفهان محسوب می‌شود و از شهرت بالایی در خاورمیانه برخودار است. معماری بازار قیصریه آمیخته از معماری شکوهمند دوران صفویه است که وسط این بازار محوطه بزرگی با گنبد زیبا وجود دارد. سردر زیبا و مجلل این بازار که ورودی اصلی بازار است، قیصریه نام دارد و با کاشی‌های آجری رنگ تزیین شده است. کاروانسرای 2 طبقه ای زیبایی در غرب بازار به چشم می‌خورد و حدود 148 حجره در آن وجود دارد. در قسمت شرق بازار ضرابخانه‌ای وجود دارد که اقلام متنوعی چون پارچه و ظروف قلمکاری و صنایع دستی به فروش می‌رسند. معمار این بنای باشکوه علی‌اکبر اصفهانی بوده است که نقش و نگارهای مجلل را در این بنا با استفاده از نقاشی، کاشی‌کاری و مقرنس به تصویر کشانده است. معماری بازار تاریخی اصفهان آمیخته از معماری سلجوقی و صفوی است و به دستور شاه عباس اول احداث شده است. 

 

راسته های بازار قیصریه اصفهان

راسته‌ها و تیمچه‌های بسیاری در بازار قیصریه وجود دارند که از جاذبه‌های این بازار تاریخی محسوب می‌شوند. بازار قیصریه از بزرگترین بازارهای ایران و حتی خاورمیانه به‌شمار می‌آید و سرا و تیمچه‌های متعدد این بازار به عنوان قطب اصلی تجارت و از نقاط شاخص بازار به‌شمار می‌آیند. از معروف‌ترین راسته‌ها و سراهای بازار قیصریه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرای اردستانی‌ها
  • سرای خانی
  • سرای آقا
  • سرای پادرخت سوخته
  • سرای میراسماعیل
  • سرای خوانساری‌ها
  • سرای گلشن
  • سرای تالار
  • سرای جارچی
  • سرای فخر
  • راسته بازار عریان
  • راسته هارونیه
  • راسته نیم‌آورد گلشن
  • راسته مخلص
  • راسته سماورسازها
  • راسته مقصودبیک

سردر بازار قیصریه اصفهان

در گذشته ورودی اصلی بازار، سردر قیصریه بوده است که در قسمت شمال میدان نقش جهان اصفهان واقع شده است. سقف داخلی این سردر با استفاده از کاشی‌های آجری رنگ، سرمه‌ای و گل بهی به صورت مقرنس‌های طرح اسلیمی تزیین شده و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. سردر قیصریه به تنهایی یک بنای تاریخی از دوران شکوهمند صفویه محسوب می‌شود و با شماره ثبت 103 در تاریخ 15 دی 1310 به عنوان یک اثر ملی ثبت شده است. برخی معتقدند که سردر بازار به این دلیل قصریه نامگذاری شده است که به یکی از بناهای معروف شهر قیصریه کشور ترکیه شباهت دارد. سردر قیصریه و تالار فوقانی آن به نوعی تجلی شکوه و عظمت شهر اصفهان در عصر صفوی محسوب می‌شود که شکوفایی اقتصاد و هنر ایران را به نمایش در می‌آورد. معماری بازار قیصریه اصفهان از بخش‌های زیر تشکیل شده است:

  • سردر
  • ضرابخانه
  • کاروانسرای شاهی
  • نقارخانه

 اگر سفری به استان اصفهان داشتید، حتما به میدان نقش جهان و بازار تاریخی قیصریه سری بزنید و از جاذبه‌های گردشگری اطراف این منطقه لذت ببرید.


اقامت در هتل آسمان اصفهان و هتل پارسیان کوثر اصفهان را از دست ندهید


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
حلما ۱۴۰۲/۳/۱۶

بازار سماورسازها یادش بخیر که با مادربزرگم رفتیم اونجا برای تعمیر سماور سال 70 بود من بچه بودم و یک اقای مهربونی اونجا بود که فوت شدن خدابیامرزدش

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۱۶

حلمای عزیز هموطن مهربان انشاله خودتون و مادربزرگ گرامی سلامت و شاد باشید و خداوند همواره مهربان است با مهربانان

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...