رَهی نو

تاریخچه میدان خان یزد، میدانی از دوران قاجار | رهی نو

تعداد بازدید: ۳۹ ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

قدم زدن در بافت تاریخی شهر خشتی ایران شما را در کوچه‌پس‌کوچه‌های گذشته قرار می‌دهد به خصوص زمانی که آثاری قدیمی مانند میدان خان یزد را شاهد باشید. میدان خان یکی از قدیمی‌ترین میادین ایران به‌حساب می‌آید که در قلب شهر یزد در کنار بازار و حمامی به همین نام جای خوش کرده است.
این میدان با میدان‌های معمولی فرق دارد، این موضوع را زمانی متوجه خواهید شد که معماری بی‌نظیرش را از نزدیک تماشا کنید. هنرمندان و معماران گذشته این میدان تاریخی را با هنر دستان خود به یک اثر منحصربه‌فرد تبدیل کرده‌اند.
شما می‌توانید در بافت قدیمی شهر قدم بزنید، خانه‌های خشتی و بادگیرهای سربه‌فلک‌کشیده را ‌بینید، نان محلی سوروک بخورید و از آثار تاریخی یزد دیدن کنید. سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو در این مقاله به شما یکی از زیباترین میدان‌های ایران را معرفی می‌کند تا در برنامه‌ریزی سفر به یزد جایش خالی نباشد.

میدان خان یزد کجاست؟

شما اکثر مکان‌های تاریخی یزد را در همان بافت قدیمی شهر می‌توانید بیابید. میدان تاریخی خان هم در قلب شهر قرار دارد و شما می‌توانید در گودال مصلا از این مجموعه ارزشمند دیدن کنید. گودال مصلی نام یک محله در شهر یزد است. این محله در محدوده بافت تاریخی شهر یزد قرار دارد و از شمال به محله شاه طهماسب و خیابان قیام، از جنوب به خیابان شهید رجایی و محله هاشم خان، از شرق به خیابان قیام و محله سر ریگ و از غرب به بلوار امامزاده جعفر محدود می‌شود.
وقتی وارد این محله می‌شوید به جای آپارتمان‌های بلند، خانه‌های ساده خشتی با بادگیرهای رفیع را خواهید دید که جذابیت این منطقه به همین بناهای قدیمی است. شما برای رفتن به میدان خان می‌توانید از خودروی شخصی یا وسایل حمل‌و‌نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی استفاده کنید.
این میدان در خیابان امام خمینی یزد قرار دارد. ش ما می‌توانید از طریق خیابان امام خمینی به سمت میدان خان بروید. همچنین این میدان از سمت جنوب از خیابان کاشانی، از شرق از خیابان رجائی و از غرب از خیابان سید گلسرخ دسترسی دارد.

میدان خان یزد

تاریخچه میدان باشکوه خان یزد

میدان خان را می‌توان یکی از یادگارهای دوران قاجار دانست. در دوران قاجاریه در سراسر ایران بناهایی ساخته شد که اکنون اکثر آن‌ها بخشی از جاذبه‌های گردشگری ایران محسوب می‌شوند. این میدان در مجموعه خان که شامل حمام و بازار می‌شود قرار دارد. این مجموعه درواقع برای برطرف کردن نیازهای اولیه مردم آن زمان ساخته شد.
در گذشته حمام‌ها را در بافت اصلی شهر و در کنار بازارها یا مساجد قرار می‌دادند تا دسترسی عموم مردم به آن‌ها راحت‌تر باشد. پس می‌توان فهمید که حضور یک حمام در میدان اصلی شهر به چه علت است. میدان زیبای خان دو محور اصلی یزد را به هم وصل می‌کرد، دو محوری که بین تجار شهر و مسافران ارتباط برقرار می‌کرد.
 میدان دیدنی خان در قرن 12 هجری قمری به دستور حاکم آن زمان یزد، محمد تقی خان بافقی، توسط معماران و هنرمندان آن زمان ساخته شد. این میدان همان‌طور که گفته شد در بین دو محور اصلی شهر یعنی محور شرقی غربی که بین تکیه امیر چخماق و شاه طهماسب قرار دارد، بنا شد. در همین دوران قاجار بود که این منطقه از یزد در توسعه قرار گرفت و مجموعه خان، با میدان قدیمی خان، مدرسه خان و لرد لاجوردی در همین راستا تکمیل شد.
می‌توان گفت این میدان نقش مهمی در ساختار شهری آن موقع داشته است و مسیر دو میدان اصلی در زمان قاجاریه را به سمت آبادانی برده است. شما در شمال شرقی این میدان می‌توانید از مدرسه شفیعیه و در جنوب غربی آن می‌توانید از بانک شاهنشاهی که اولین بانک یزد بوده، دیدن کنید. دسترسی از میدان زیبای خان به بازار مسگری، بازار قیصریه، بازار مسجد ملا اسماعیل و مسجد ریگ به‌راحتی صورت می‌گیرد و شما می‌توانید با کمی پیاده‌روی از این دیدنی‌ها لذت ببرید.
در 21 اردیبهشت‌ماه سال 1365 هجری شمسی میدان قاجاری خان یزد به‌عنوان یک اثر تاریخی باشکوه در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. شما در سفر به این شهر خشتی می‌توانید در دل تاریخ ایران قرار بگیرید و با اقامت در هتل داد یزد می‌توانید تجربه سکونت در یک بنای تاریخی را داشته باشید. این هماهنگی بین محل اقامت و بافت شهری می‌تواند یک سفر خاطره ساز را برای شما رقم بزند.

نقشه میدان خان شهر یزد

شما در نقشه ساخت و معماری میدان دل‌نشین خان به یک اتحاد و پیوستگی می‌رسید. درواقع بخش‌های مختلف این میدان با یک تناسب مشخص با یکدیگر فاصله دارند. شما به‌عنوان یک بیننده که سررشته‌ای از معماری ندارید وقتی در دل این میدان قرار بگیرد، به‌سادگی می‌توانید نقشه این میدان را متوجه شوید و مسیر خود را بیابید. رکن اصلی معماری این بنا در زمان قاجار تکرار عناصر اصلی است یعنی بخش‌های مختلف این میدان به صورتی زیبا تکرار می‌شوند.
جداره‌های ساده‌ای که در میدان خان شاهد آن خواهید بود را می‌توان زیباترین عنصر این میدان دانست که آن‌ها هم مانند سایر بخش‌ها، به شکلی متناسب تکرار می‌شوند.

میدان خان یزد

معماری میدان تاریخی خان یزد

شما در شهر یزد با یک معماری متفاوت و بی‌بدیل روبه‌رو هستید که میدان دیرینه خان هم از این معماری مستثنا نیست. این میدان دیدنی اثر معمارانی است که در زمان قاجاریه با نگاهی زیبا دست به خلق چنین سازه‌ای زیبا زده‌اند.
مجموعه خان در این کهن شهر در گذشته محلی برای تجارت، عبادت، تحصیل و استحمام بوده است و با گذشت زمان این مجموعه اکنون به‌عنوان یک اثر ارزشمند و باشکوه از جاذبه های گردشگری یزد به‌حساب می‌آید.
شما در میدان زیبای خان به عناصری از معماری بر می‌خورید که با یکپارچگی و وحدت شکلی در کنار هم قرار گرفته‌اند. در معماری محصوریت به نسبت ارتفاع جداره به کف گفته می‌شود که در میدان خان این نسبت برابر با سه به یک است که تناسبی عالی را رقم می‌زند.
پیوستگی در معماری به معنای ایجاد ارتباط و انسجام بین عناصر مختلف یک بنا است که این موضوع در جداره‌های میدان، زیبایی این بنا را دو چندان می‌کند. مصالح به کار رفته در ساخت میدان خان با آب‌وهوای گرم و خشک شهر یزد تناسب دارد و از خشت، گل، اجر و سنگ ساخته شده است. در این میدان درختان، پوشش گیاهی و حوض آبی رنگ برای معتدل کردن هوای گرم و خشک به کار رفته است.
مقیاس انسانی در معماری یعنی بنا باید به‌گونه‌ای طراحی شود که انسان در آن احساس راحتی و تناسب داشته باشد. محتوای شهری میدان مهم خان کاربردهایی چون محلی برای تجارت، مذهب، تحصیل، خدمات و ... به‌حساب می‌آید که این تنوع کاربردی در این فضا آن را به‌عنوان یک میدان سرزنده معرفی می‌کند. میدان آرامش‌بخش خان به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی یزد شما را با معماری دوران قاجار آشنا می‌کند.

جاذبه‌های دیدنی میدان خان در یزد

همان‌طور که گفته شد میدان خان یزد بخشی از مجموعه بزرگ‌تری به همین نام است و شما می‌توانید علاوه بر تماشای این میدان باصفا از سایر بخش‌های جذاب این مجموعه دیدن کنید. شما در این میدان با بخشی از هویت این شهر و معماری خیره‌کننده‌اش آشنا خواهید شد. همچنین شما می‌توانید در یک فضایی خنک و دلپذیر در کنار حوض آب ساعتی را غرق در زیبایی شوید. این میدان محل تردد مردمان یزد است و شما می‌توانید به‌راحتی با مردم خونگرم و مهمان‌نواز این شهر گپ و گفت داشته باشید و از لهجه شیرین یزدی لذت کامل را ببرید.
خرید سوغات یک بخشی جدایی‌ناپذیر از سفر ما ایرانی‌ها به‌حساب می‌آید. شما می‌توانید از حجره‌ها و مغازه‌های اطراف میدان ترمه، زیلو، چادرشب، سفال، مس، دارایی بافی، شعربافی، شمد و انواع شیرینی‌های خوشمزه مانند قطاب، لوز، کیک یزدی و ... را تهیه کنید. شما می‌توانید از فضای زیبای این میدان تماشایی استفاده کنید و به ثبت تصاویری بی‌نظیر بپردازید. شما می‌توانید عکس‌های زیبا از تلفیق فضای سبز و معماری خشتی داشته باشید.

میدان خان یزد

دیدنی های یزد در نزدیکی میدان خان

شما می‌توانید میدان تاریخی خان را در بافت قدیمی شهر پیدا کنید. این میدان دسترسی شما را به سایر جاهای دیدنی این کهن شهر آسان می‌کند. شما می‌توانید از مجموعه خان و دیگر جذابیت‌های یزد دیدن کنید و از یک سفر تاریخی لذت کامل را ببرید.

حمام تاریخی خان یزد

حمام خان یکی از زیباترین بناهای تاریخی یزد، در خیابان قیام، میدان خان، جنب مسجد ملا اسماعیل قرار دارد. این حمام به گرم‌خانه یا گرمابه‌ نور مشهور است که در سال 1212 هجری قمری ساخته شد. این بنا با معماری باشکوهش در زمینی به مساحت 1170 مترمربع و زیربنای ۹۰۰ مترمربع در مجموعه خان قرار دارد. این حمام مانند میدان خان به دستور محمدتقی خان بافقی، حاکم شهر یزد بنا شد. حمام خان از بخش‌های مختلفی مانند سربینه، گرمخانه، خزینه و تون تشکیل شده است.

بازار قدیمی خان یزد

بازار خان نیز یکی از آثار زمان ناصر‌الدین شاه قاجار در ضلع جنوبی میدان خان یزد قرار دارد و به راسته‌های مختلفی مانند راسته زرگرها، راسته مسگرها و راسته بزازها متصل می‌شود. بافقی موسس سلسله خوانین و حاکم یزد دستور ساخت این بنا را داد. این بازار به‌عنوان طولانی‌ترین بازار این شهر حدود 274 متر طول دارد. ارتفاع سقف این بازار به 4 متر تا 6 متر می‌رسد. بازار خان یزد تزئینات زیبایی مانند کاشی‌کاری، گچ‌بری و نقاشی دارد و از بخش‌های مختلف مانند راسته‌ها، حجره‌ها، تیمچه‌ها و کاروانسراها تشکیل می‌شود.

میدان امیر چخماق در یزد 

 میدان امیر چخماق یکی از شاخص‌ترین جاذبه های گردشگری یزد در کنار چهارراه شهدا در خیابان امام خمینی (ره) و در امتداد خیابان سلمان فارسی قرار دارد. این میدان بخش‌های مختلفی چون بازار، تکیه، مسجد و آب‌انبار را شامل می‌شود. میدان میر چخماق در دوره تیموریان و به دستور امیر جلال‌الدین چخماق، از سرداران شاهرخ تیموری ساخته شده است. تکیه امیر چخماق بنایی بلند و رفیع است که در ضلع شمالی میدان قرار دارد. مسجد امیر چخماق در ضلع شرقی، بازار امیر چخماق در ضلع جنوبی و آب‌انبار امیر چخماق در ضلع غربی میدان جای خوش کرده‌اند که مجموعه‌ای بی‌نظیر را تشکیل می‌دهند.

مدرسه باشکوه ضیائیه

مدرسه ضیائیه یا همان زندان اسکندر در محله فهادان یزد قرار دارد. تاریخچه این بنا به سال 631 هجری قمری و زمان اسکندر مقدونی برمی‌گردد. این زندان حوضی در وسط حیاط خود و درختان کاج در اطراف آن دارد. در سه ضلع حیاط شما می‌توانید ایوان‌ها را مشاهده کنید. مدرسه تاریخی ضیائیه شامل حجره‌ها، تالار و گنبد می‌شود. بانی این بنای تاریخی ضیاﺀ الدین حسین رضی بود که حدود 74 سال بعد توسط پسران او این مجموعه مورداستفاده کامل قرار گرفت. این بنا در ابتدا محلی برای زندانیان اسکندر بود و به مرور زمان به مدرسه تغییر کاربری داد.

میدان خان یزد

بهترین زمان برای بازدید از میدان باصفای خان یزد

از آنجا که اقلیم یزد کویری و آب‌وهوای این شهر گرم و خشک است بهتر است در فصل‌های خنک سال به این شهر سفر کنید. در اواخر زمستان و اوایل فصل بهار آب‌وهوای یزد ملایم و دلپذیر است و برای تماشای این شهر زمان مناسبی به‌حساب می‌آید؛ ولی با توجه به تعطیلات نوروز و حجم زیاد گردشگر شما برای دیدن میدان خان ممکن است با ازدحام جمعیت روبه‌رو شوید.
در فصل پاییز یزد آب‌و‌هوایی خنک و مطبوع دارد و از گرمای طاقت‌فرسای تابستان خبری نیست. در این فصل شهر یزد خلوت‌تر است و شما می‌توانید به‌راحتی از مجموعه خان و سایر مناطق دیدنی این شهر دیدن کنید. شما می‌توانید به‌صورت رایگان از میدان با اصالت خان یزد به‌عنوان یکی از آثار تاریخی کشور دیدن کنید و در هر ساعت از شبانه‌روز در آن قرار بگیرید.

هتل های یزد در حوالی میدان خان

بافت قدیمی و تاریخی شهر یزد در مرکز شهر و در محله فهادان قرار دارد. شما تقریبا در این محله‌ها با بیشتر آثار تاریخی و خانه‌های سنتی این شهر خشتی آشنا می‌شوید. شما می‌توانید هر روز در کوچه و خیابان قدیمی شهر قدم بزنید و از تماشای آن لذت ببرید به شرط اینکه در یکی از اقامتگاه‌های نزدیک به مرکز شهر سکونت داشته باشید.

هتل چهار ستاره داد یزد در میدان شهید بهشتی، خیابان دهم فروردین، پلاک ۲۱۴ در دل بافت تاریخی شهر قرار دارد و با معماری ایرانی_یزدی خودش با ساختار شهری یزد همگونی دارد. این هتل در سال 1307 هجری شمسی توسط حاج عبدالخالق داد، به‌عنوان یک بنگاه باربری شروع به فعالیت کرد که در آن مهمانسرایی برای مسافران در نظر گرفته شده بود. در سال 1380 این بنا مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در سال 1386 به‌عنوان یک هتل جذاب افتتاح شد.

این هتل تلفیقی از مدرنیته و سنت به‌حساب می‌آید. هتل باشکوه داد یزد 88 واحد اقامتی سنتی دارد و شما می‌توانید در یکی از اتاق‌های یک تخته، دو تخته تویین، دو تخته دابل، سه تخته،‌ سوئیت یک خوابه دو تخته رویال و کانکت چهار تخته در طبقه بالا یا پایین هتل اقامت داشته باشید. اتاق‌های این هتل امکاناتی نظیر سیستم گرمایشی و سرمایشی، یخچال، مینی بار، تلویزیون، تلفن، اینترنت، چای‌ساز، پاور سوئیچ، روم سرویس، مبلمان، آباژور، لوازم و سرویس بهداشتی صندوق امانات و ... را دارد.
شما با اقامت در هتل داد یزد می‌توانید از مکان‌های گردشگری این شهر مانند آب انبار شش بادگیری، خانه لاری‌ها، مسجد جامع فهرج، باغ دولت آباد، آتشکده، میدان امیر چخماق و سایر جاهای گردشگری آن دیدن کنید.

میدان خان یزد

 

کلام پایانی

میدان خان یزد، بنایی تاریخی در قلب کویر، شاهکاری از معماری ایرانی و یادگاری از دوران قاجار به‌حساب می‌آید. این میدان با اصالت و جذاب باعظمت و زیبایی خود، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. این اثر فقط یک میدان نیست، بلکه یک مجموعه تاریخی و فرهنگی است که در آن می‌توان تاریخ، فرهنگ و هنر ایرانی را به وضوح مشاهده کرد.
علاوه بر زیبایی‌های معماری و تزئینات، میدان خان به دلیل موقعیت مکانی خود، به بسیاری از جاذبه‌های گردشگری شهر یزد دسترسی دارد. اگر به این شهر سفر می‌کنید، بازدید از میدان تماشایی خان را به هیچ وجه از دست ندهید. این میدان، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از سفر به این کهن شهر را برای شما رقم خواهد زد.

سوالات متداول درباره میدان خان یزد

میدان خان در کجای شهر یزد قرار دارد؟

میدان خان در مرکز شهر یزد و در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی (ره) قرار دارد. شما می‌توانید این میدان را در بافت قدیمی شهر مشاهده کنید.

چه زمانی برای بازدید از میدان خان مناسب است؟

بهترین زمان برای بازدید از میدان خان، صبح زود یا عصر است. در این زمان‌ها، هوا خنک‌تر است و می‌توانید از زیبایی‌های میدان بیشتر لذت ببرید.

چه چیزهایی در میدان خان شهر یزد وجود دارد؟

شما علاوه بر طاق‌های قدیمی و فضای سبز، با یک حوض آبی در میدان خان مواجه می‌شوید. همچنین شما می‌توانید از این مجموعه به بازدید مدرسه، بازار و حمام خان بپردازید.

قدمت میدان تاریخی خان یزد به چه زمانی برمی‌گردد؟

قدمت میدان تاریخی خان یزد به دوران قاجار برمی‌گردد. این میدان به دستور محمدتقی خان بافقی، حاکم وقت یزد، ساخته شد.

هتل جذاب داد یزد چه امکاناتی دارد؟ 

 امکانات رفاهی هتل داد در شهر یزد شامل مواردی ازجمله استخر، سونا، جکوزی، ماساژ، تاکسی سرویس، لاندری، اتاق چمدان، صندوق امانات، پذیرش 24 ساعته، پارکینگ، رستوران، کافی‌شاپ، خدمات پزشکی و ... می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...