رَهی نو

میدان ساعت یزد؛ نگینی در قلب کویر | رهی نو

تعداد بازدید: ۲۹ ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

شهر یزد، نگین کویر ایران، با معماری بی‌نظیر و جاذبه‌های تاریخی فراوان، همواره مقصدی جذاب برای گردشگران بوده است. در میان این جاذبه‌ها، میدان ساعت یزد، با برج ساعت باشکوه خود، به‌عنوان یکی از نمادهای این شهر کویری شناخته می‌شود. 
میدان ساعت یکی از قدیمی‌ترین برج‌های ایران است. در گذشته، این ساعت‌های بزرگ را در میدان‌های اصلی شهر و یا در بلندای برج‌ها قرار می‌دادند تا تمامی مردم به آن اشراف داشته باشند. با ما تا انتهای این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو هم داستان باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد این ساعت معروف شهر یزد به شما ارائه دهیم.


آشنایی با میدان ساعت شهر یزد

میدان ساعت شهر یزد که با نام‌های میدان وقت الساعت و میدان مارکار نیز شناخته می‌شود، در لیست قدیمی‌ترین برج‌های ساعت در جهان و در قلب بافت تاریخی شهر یزد واقع شده است. این میدان که در دوره پهلوی اول و به دستور یکی از زرتشتیان نیکوکار به نام "خسروخان مارکار یزدی" بنا شده، به واسطه معماری خاص و برج ساعت منحصر به فردش، به یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری یزد تبدیل شده است. 

میدان ساعت یزد

میدان ساعت کجاست؟

میدان ساعت شهر یزد در خیابان امام خمینی واقع شده است؛ به‌طوری‌که با یک نگاه به سرعت آن را پیدا می‌کنید.

مروری بر تاریخچه میدان ساعت

میدان ساعت در شهر یزد در سال 1272 هجری شمسی و در دوران قاجار به‌وسیله شخصی به نام ابوبکر یزدی ساخته شد. ساخت این برج 7 سال به‌طول انجامید. البته لازم است بدانید که این ساعت از همتای اروپایی خود یعنی ساعت بیگ بن انگلستان قدیمی‌تر است. برج ساعت شهر یزد در سال 1378 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید. 
برج میدان شهر یزد در سال 752 هجری قمری در کنار مدرسه رکنیه و نزدیک به مسجد جامع یزد نصب شد. چنین بنایی در آن زمان، یک پدیده جدید بود. 

سبک معماری میدان ساعت یزد

میدان ساعت یزد، نمونه‌ای از سبک معماری قاجاری است؛ به‌طوری‌که این سبک در تمامی بخش‌های این بنا مانند کاشی‌کاری‌ها، قوس‌ها و تزئینات آن به‌چشم می‌خورد.‌ سبک معماری این ساعت، برگرفته از معماری قاجاری است که در آن کاشی‌کاری‌های رنگارنگ، نقاشی‌های دیواری، آیینه‌کاری و کاشی‌های منقش به آیات قرآن، به چشم می‌خورد.
برج ساعت یزد که در مرکز میدان قرار دارد، دارای چهار طاق‌نما در چهار جهت است و در بالای هر طاق‌نما، ساعتی بزرگ نصب شده است. این برج ارتفاعی نزدیک به 25 متر دارد که البته طاق‌های موجود در زیر آن، ارتفاع آن را بلندتر نشان می‌دهند.
زمانی‌که به این برج نگاه می‌کنید، متوجه آیات قرآن که بسیار ظریف نوشته شده، خواهید شد. نمای بیرونی برج با کاشی‌های آبی و فیروزه‌ای تزئین شده و در بالای آن، گنبدی فلزی به چشم می‌آید. در اطراف میدان، مغازه‌ها و حجره‌های متعددی وجود دارد که به فروش صنایع دستی و سوغات یزد می‌پردازند. 

میدان ساعت یزد

جاذبه‌های دیدنی نزدیک میدان ساعت در شهر یزد

از دیگر جاذبه‌های گردشگری یزد در نزدیکی برج ساعت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد با معماری بی‌نظیر و جاذبه‌های تاریخی فراوان، همواره مقصدی جذاب برای گردشگران بوده است. در میان این جاذبه‌ها، مسجد جامع یزد، با گنبد و مناره‌های رفیع خود، به عنوان یکی از نمادهای این شهر کویری شناخته می‌شود. 
این مسجد که با نام‌های مسجد جامع کبیر یزد و مسجد جمعه یزد نیز شناخته می‌شود، در قلب بافت تاریخی شهر یزد واقع شده است. قدمت مسجد جامع به دوران آل بویه می‌رسد و یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران است که در طول تاریخ، بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. 
بنای اولیه مسجد جامع یزد در قرن هشتم هجری قمری، به دستور "علاءالدوله دیلمی" از پادشاهان آل بویه ساخته شد. در طول تاریخ، بخش‌های مختلفی به این مسجد اضافه شده است. از جمله این بخش‌ها می‌توان به ایوان رفیع، گنبد بلند و مناره‌های مرتفع اشاره کرد. 
آخرین مرمت اساسی مسجد جامع یزد در دوره قاجار و به دستور "محمدتقی خان بافقی" انجام شده است. مسجد جامع یزد، نمونه‌ای از معماری اصیل ایرانی-اسلامی است. 
در ساخت این مسجد، از مصالحی نظیر آجر، کاشی و سنگ استفاده شده است. نمای بیرونی مسجد با کاشی‌های فیروزه‌ای تزئین شده و در بالای آن، گنبدی بلند و رفیع به چشم می‌آید. مناره‌های مسجد جامع یزد که بلندترین مناره‌های شهر یزد هستند، از تزئینات کاشی‌کاری و آجرکاری زیبایی برخوردارند.


اقامتی به یاد ماندنی در هتل داد یزد



 موزه مردم‌شناسی یزد

موزه مردم‌شناسی یزد که در قلب بافت تاریخی شهر واقع شده، در یکی از خانه‌های تاریخی به نام "خانه عرب‌زاده" بنا شده است. این خانه که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد، با معماری اصیل ایرانی و تزئینات کاشی‌کاری و آجرکاری زیبا، فضایی مناسب برای نمایش فرهنگ و آداب و رسوم مردم یزد فراهم کرده است.
موزه مردم‌شناسی یزد در سال 1383 و با تلاش و همت "حسین حیدرزاده"، از اساتید برجسته علم مردم‌شناسی، افتتاح شد. آقای حیدرزاده در طول سال‌ها، با جمع‌آوری اشیاء و لوازم زندگی سنتی مردم یزد، مجموعه‌ای ارزشمند از فرهنگ و آداب و رسوم این شهر را گردآوری کرده است. 

میدان ساعت یزد

 آب انبار شش بادگیری 

آب انبار شش بادگیری که با نام‌های آب انبار حاجی علی محمد و آب انبار شش بادگیر نیز شناخته می‌شود، یکی از زیباترین و مشهورترین آب انبارهای شهر یزد است. این آب انبار که در دوره قاجار و به دستور "حاجی علی محمد ابراهیمی" ساخته شده، در قلب بافت تاریخی شهر یزد واقع شده است.
آب انبار شش بادگیری در سال 1272 هجری قمری و به دستور حاجی علی محمد ابراهیمی، از ثروتمندان شهر یزد، ساخته شده است. حاجی علی محمد این آب انبار را وقف مردم یزد کرد تا در مواقع کم‌آبی، مردم از آن استفاده کنند.

میدان مشهور امیر چخماق 

میدان امیر چخماق که در خیابان امام خمینی (ره) شهر یزد واقع شده، از جمله مشهورترین و دیدنی‌ترین میدان‌های ایران است. این میدان که در دوره تیموریان و به دستور "امیر جلال‌الدین چخماق" ساخته شده، مجموعه‌ای از بناهای تاریخی نظیر تکیه، مسجد، آب‌انبار و بازار را در خود جای داده است. 
میدان امیر چخماق در قرن نهم هجری قمری و به دستور امیر جلال‌الدین چخماق، از سرداران شاهرخ تیموری، بنا شده است. امیر چخماق پس از بازگشت از سفری به هندوستان، دستور ساخت این میدان را به عنوان یادبودی از رشادت‌ها و پیروزی‌های خود صادر کرد.

بازار سنتی یزد 

بازار سنتی یزد که در قلب بافت تاریخی شهر واقع شده، مجموعه‌ای وسیع از راسته‌ها، حجره‌ها، تیمچه‌ها و سراها است که قدمت آن به دوران آل بویه می‌رسد.

میدان ساعت یزد

سخن پایانی

میدان ساعت یزد، با معماری خاص و برج ساعت منحصر به فردش، به‌عنوان یکی از نمادهای شهر یزد شناخته می‌شود. این میدان که در خیابان امام خمینی واقع شده، مکانی دیدنی و جذاب برای گردشگران است. پیشنهاد می‌کنیم که در زمان سفر به این شهر و بازدید از برج ساعت، از دیگر جاذبه های گردشگری یزد نیز دیدن کنید.

سوالات متداول در مورد میدان ساعت یزد

بهترین زمان سفر به یزد و بازدید از میدان ساعت چه زمانی است؟ 

بهترین زمان فصل‌های بهار و پاییز است. در این فصل‌ها، آب و هوای یزد معتدل و دلپذیر است. 

چگونه می‌توان به میدان ساعت دسترسی پیدا کرد؟ 

میدان ساعت یزد در خیابان امام خمینی واقع شده و به راحتی می‌توان با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس و تاکسی به آن دسترسی پیدا کرد. 

جاذبه‌های گردشگری اطراف میدان ساعت یزد کدامند؟

بازار سنتی یزد، میدان امیر چخماق، آب انبار شش بادگیری، موزه مردم شناسی یزد.

آیا برای بازدید از میدان ساعت باید ورودی پرداخت کرد؟ 

خیر، بازدید از میدان ساعت یزد رایگان است. 
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...