رَهی نو

خانه ملاباشی اصفهان (خانه معتمدی) کجاست

تعداد بازدید: ۳۲۳۴ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

در این مقاله به یکی از شهر‌های زیبا و محبوب کشورمان می‌رویم؛ اصفهان معروف با جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی، هنری و تاریخی‌اش. اصفهان یکی از پنج شهر برتر ایران از نظر گردشگری است. جاذبه‌های بی‌نظیرش مانند نقش جهان، مسجد شیخ لطف‌لله، کاخ چهلستون، بازار اصفهان، کلیسای وانک، مسجد جامع اصفهان و منار‌جنبان همیشه مقصد گردشگران از داخل و خارج کشور هستند. در این میان نباید از جاذبه‌های تاریخی این شهر غافل شد، خانه تاریخی بخردی، خانه انگورستان یا امین‌التجار، خانه دهدشتی، خانه شیخ‌السلام، خانه وثیق انصاری، خانه مشروطیت و خانه ملا‌باشی (معتمدی) از زیبا‌ترین خانه‌های تاریخی اصفهان هستند. در این مقاله با رهی نو همراه باشید تا به معرفی کامل، تاریخچه، معماری، آدرس، ساعات بازدید و هتل‌های نزدیک خانه ملا‌باشی بپردازیم تا با اطلاعاتی بالا راهی شهر اصفهان و دیدن این جاذبه ارزشمند شوید.

 

چرا بازدید از خانه ملا‌باشی اصفهان پیشنهاد می‌شود؟

بدون شک از نگاه بسیاری از گردشگران که به اصفهان زیاد سفر می‌کنند، خانه معتمدی اصفهان یکی از زیبا‌ترین خانه‌های تاریخی این شهر است. این عمارت با معماری شگفت‌انگیزش چشم هر بیننده‌ای را خیره و او را غرق تماشای خودش می‌کند. علاقه‌مندان به انواع سبک‌های معماری می‌توانند تلفیقی از چند نوع معماری را در این بنا مشاهده کنند. این خانه باشکوه اثری به‌جای‌مانده از دوران قاجار است که سال‌های بعد توسط ملا‌باشی خریداری شد و تغییرات اساسی در آن ایجاد کرد. تمام اتاق‎‌های این عمارت تزئین‌شده با فرش‌های زیبای ایرانی هستند که حس بودن در یک خانه واقعی و سنتی را به‌صورت کامل به گردشگر و بازدید‌کنندگان القا می‌کند. شیشه‌های رنگا‌رنگ و رو به حیاط با‌صفایش نمونه کاملی از خانه‌های زیبای دوران قاجار را به رخ می‌کشند. با تمام این توصیفات قطعا دیدن این خانه تاریخی برای هر شخصی خالی از لطف نخواهد بود.
 

خانه معتمدی اصفهان

 

تاریخچه خانه ملا‌باشی (معتمدی) اصفهان

تاریخچه خانه ملا‌باشی به زمان ناصر‌الدین شاه قاجار بر‌می‌گردد. او که پسرش را برای مدیریت امور به اصفهان فرستاد به‌خاطر مادر غیر قاجاریش نتوانست در اصفهان بر صندلی حکومت بنشیند. به حکومت نرسیدن او در اصفهان همانا و ظلم و ستم‌های فراوانی که در حق مردم اصفهان کرد همانا. پسر ناصر‌الدین شاه به طبیعت اصفهان آسیب‌های فراوان رساند و به خاطر کار‌های ناشایستش جو اصفهان را کاملا نا‌امن و به‌هم‌ریخته کرد. همین کار‌های پسر ناصر‌الدین شاه باعث شد که شاه قاجار فرد دیگری به نام ملا‌باشی که از منجمان آن دوران بود و در تفرش زندگی می‌کرد را برای اداره امور به اصفهان بفرستد تا جو آنجا را آرام کند و به کار‌ها سامان بخشد. با آمدن ملا‌باشی به اصفهان نه‌تنها شهر آرام بلکه خود او هم به‌عنوان یکی از بزرگان و معتمدین اصفهان شناخته شد. ملا‌باشی سال‌ها بعد با خریدن خانه مذکور در اصفهان ماندگار شد. خانه ملا‌باشی با وجود شخص ملا‌باشی به مکانی مناسب برای رفع اختلافات مردم آن زمان تبدیل شد.


رزرو هتل های 4 ستاره اصفهان با تخفیف بهمراه عکس


معماری خانه ملا‌باشی (معتمدی) اصفهان

هنگام بازدید از این عمارت با‌شکوه گوشه‌گوشه‌اش حال و هوای دوران قاجار، زندیه و صفویه را زنده می‌کند. معماری اولیه این بنا به دوران صفویه بر‌می‌گردد که در دوره‌های بعد (زندیه) مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. در زمان بازسازی زندیه قسمت‌های مختلفی از معماری صفویه از بین رفت اما هنوز هم علاقه‌مندان به هنر و معماری، ردی هر‌چند کوچک از معماری آن دوران را می‌توانند ببینند. در دوران زندیه و صفویه، خانه دارای بخش‌های مختلفی مانند زمستانه و دو اتاق پنج دری بود. اما با ورود ملا‌باشی به اصفهان و خرید این خانه در زمان قاجاریه، بازسازی و ساخت‌و‌ساز‌های زیادی در آن صورت گرفت.


علاوه بر قسمت‌های بالا که نام بردیم، دو بخش دیگر با نام شاه‌نشین و اتاق نه دری هم به خانه اضافه شد. همین دو بخش اخیر که اضافه شده است به‌خاطر کمتر صدمه دیدن و معماری تازه‌تر بیشتر مورد توجه بازدید‌کنندگان قرار می‌گیرد. در مجموع این خانه از دو طبقه ساخته شده است که دارای سه ورودی و بخش‌های مختلف نور‌گیری شده مانند شاه‌نشین و تابستان‌نشین است. به‌غیر از فضا‌های نام برده شده در بالا، بخش‌هایی مانند سرداب، حیاط بیرونی و اندورنی هم در این عمارت زیبا جلب توجه می‌کند.


اما در میان تمام قسمت‌های این عمارت، قسمت شاه‌نشین و حیاط اندرونی زیبایی و استفاده بیشتری داشته‌اند؛ شاه‌نشین همچنان پس از گذشت سالیان سال هنوز با همان معماری پا‌بر‌جاست. این اتاق یکی از زیباترین و مورد استفاده‌ترین بخش‌های این خانه است. این اتاق نه دری با تزئینات پنجره‌های ارسی و شیشه‌های رنگی فضای دل‌انگیزی در مقابل چشمان گردشگران قرار می‌دهند. وسایل عتیقه و گران‌قیمت از دیگر دیدنی‌های قسمت شاه‌‌نشین است که در نوع خود کم‌نظیرند. اما حیاط اندرونی، قسمت دیگری از این عمارت زیباست که در آنجا می‌توان نقاشی‌های زیبای دوران زندیه و معماری با‌شکوه معماران ایرانی را از نزدیک دید و لذت برد. علاوه بر معماری ایرانی از معماری ظریف اروپایی‌ها هم ردی به جا مانده که زیبایی بنا را دو‌چندان کرده است. در قسمت حیاط اندرونی می‌توانید از اتاق‌ نه دری و پنج دری بازدید کنید. پنج دری‌ و نه دری‌ها از لحاظ زیبایی فرقی با هم ندارند، تنها اختلاف آنها در سبک معماریشان است.


حیاط بیرونی

عمارت ملا‌باشی نمونه بارزی از خانه‌های زمان قاجاریه است. در قسمت حیاط بیرونی بیشترین بازسازی‌ها انجام شده است. در این قسمت پله‌هایی وجود دارد که راه ارتباطی بین حیاط و طبقه بالایی و ایوان هستند. در انتهای این حیاط، اتاقی زیبا که پنجره‌هایی رنگارنگ و رو به خیابان دارد، قرار گرفته است. در واقع پنجره‌های زیبا و رنگا‌رنگ که در عکس‌های خانه ملا‌باشی می‌بینید، متعلق به این اتاق است. علاوه بر این هنگام تابیدن نور خورشید به این پنجره‌ها زیبایی‌شان دو‌چندان می‌شود.

 

تابستان‌نشین

بخش تابستان‌نشین خانه ملا‌باشی یادگار دوران زندیه است. از راهرو یا حیاط کناری می‌توانید به بخش تابستان‌نشین برسید. این قسمت از ساختمان هم به‌مرور زمان از بین رفته بود ولی سال‌ها بعد از آسیب، دیوار‌های آن نقاشی و رنگ‌آمیزی شد. نقاشی‌های پیرامون ستون‌ها یادگاری از دوران گذشته است که همچنان دست‌نخورده باقی مانده‌اند. در بازسازی‌هایی که سال‌های پیش انجام گرفت، تزئینات تاریخی و قدیمی‌تر هم پیدا شد. در این تزئینات و نقاشی‌ها نام‌هایی از سیارات، ماه‌های تابستانی ایرانی روی دیوار‌ها و سقف وجود دارد، که در این قسمت، از اتاق‌ها برای اقامت گردشگران استفاد می‌کنند.

 

حیاط اندرونی

با گذر از راهرو بین حیاط بیرونی و تابستان‌نشین به حیاط اندرونی می‌رسید. تمام آن چیزی که از یک خانه قدیمی انتظار دارید در اینجا نمود پیدا می‌کند؛ ٩ دری و ٥ دری‌ها با چوب‌های قدیمی جلوه خاصی به این فضا داده است. حوض میانی در این قسمت به شاه‌نشین می‌رسد. این حوض در پایین سرداب قرار گرفته است. در حیاط اندرونی می‌توان معماری صفویه و قاجاریه را همزمان مشاهده کرد. تفاوت این معماری در سرداب‌های این خانه خود را نشان می‌دهد. سرداب قاجاری بزرگتر همراه با سقف چوبی است. اما سرداب دوره صفویان پوششی از جنس آجر دارد. شومینه‌ها با تزئینات زیبا هم در قسمت صفویه اهمیت زیادی داشتند. دیدن کنگره‌های چوبی نقاشی شده واقع در بالای اتاق ٩ دری بار دیگر معماری اصیل و زیبای قاجاریه را به بازدید‌کنندگان نشان می‌دهد.

 

شاه‌نشین خانه

اگر مبالغه نکنیم زیبا‌ترین بخش خانه ملا‌باشی قسمت شاه‌نشین آن است که توسط شخص ملا‌باشی بازسازی شده و همچنان مانند گذشته زیبایی خود را حفظ کرده است. در بخش شاه‌نشین دیوارهای آینه‌کاری شده، نقوش روی گچ‌ها و نور بازتابی از ارسی‌های ٩ دری چشم‌ها را خیره می‌کند. تمام گوشه و کنار اتاق با وسایل عتیقه پر شده است. همچنین تزئینات اتاق‌ها و لوستر‌ها زیبایی اتاق را دو‌چندان کرده است. ارسی‌های قدیمی این قسمت همچنان بدون آسیب باقی مانده‌اند. این ارسی‌ها از زیبا‌ترین ارسی‌های باقی‌مانده دوران قاجار هستند.
 

خانه ملاباشی اصفهان

 

آدرس و ساعات بازدید خانه ملا‌باشی (معتمدی اصفهان)

اگر می‌خواهید خانه ملا‌باشی را در اصفهان ببینید با خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی به خیابان هشت بهشت غربی، خیابان ملک، بن‌بست ملا‌باشی بروید. در ضمن ساعت بازدید از این عمارت از ساعت ٨ صبح الی ١٨ عصر به مدت دو ساعت است.

 

هتل‌های نزدیک خانه ملا‌باشی اصفهان برای اقامت

هنگام بازدید از خانه ملا‌باشی اصفهان نگران مکانی برای اقامت نباشید؛ چرا‌که در نزدیکی این خانه هتل‌های زیادی برای استراحت وجود دارد و با خیالی آسوده می‌توانید یکی از آنها را رزرو کنید. در زیر چند نمونه از این هتل‌ها را نام می‌بریم:

  • هتل ملک اصفهان واقع در خیابان مطهری در مسافت ٧٠ متری و زمان یک دقیقه‌ای از خانه ملا‌باشی 
  • هتل سپاهان اصفهان واقع در خیابان استانداری در مسافت ٦٥٠ متری و زمان سه دقیقه‌ای از خانه ملا‌باشی 
  • هتل قصر منشی واقع در خیابان نشاط در مسافت ٧٠٠ متری و زمان سه دقیقه‌ای از خانه ملا‌باشی 
  • هتل زنده‌رود واقع در خیابان هشت بهشت غربی در مسافت ١.١ کیلومتری و با زمان سه دقیقه‌ای تا خانه ملا‌باشی 
  • هتل سفیر اصفهان واقع در خیابان آمادگاه اصفهان در فاصله ١.٧ کیلومتری و با ٥ دقیقه زمان تا خانه ملا‌باشی 
  • هتل سنتی اصفهان واقع در خیابان حکیم در فاصله ٣.٤ کیلومتری و با ٩ دقیقه زمان تا خانه ملا‌باشی 
  • هتل اصفهان واقع در خیابان مطهری در فاصله ٤.٢ کیلومتری و با ١٠ دقیقه زمان تا خانه ملا‌باشی 
  • هتل چهل پنجره واقع در خیابان بوستان سعدی در فاصله ٤.٧ کیلومتری و با زمان ١١ دقیقه‌ای از خانه ملا‌باشی

رزرو هتل در اصفهان با تخفیف ویژه


جمع‌بندی

 در این مقاله سعی کردیم شما را با خانه ملا‌باشی، معماری، تاریخچه و تمام ویژگی‌های دیگرش آشنا کنیم تا در زمان بازدید اطلاعاتی بالا در مورد این مکان دیدنی داشته باشید و زیبایی‌هایش را بیشتر درک کنید. شما هم اگر تجربه سفر به اصفهان و دیدن این بنای تاریخی را دارید نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید تا راهنمای هزاران گردشگر دیگر باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
موحدی ۱۴۰۲/۸/۱۶

یعنی تو این خونه زندگی میکردند واقعا چه حس عظیمی داره ادم احساس غرور و شکوه میکنه و قدرت

  مدیر سایت۱۴۰۲/۸/۱۷

موحدی عزیز کاملا درست و با نظرتون موافق هستیم فضاهای متفاوت کاملا حس متفاوتی به انسان میدهد

نادیا ۱۴۰۲/۳/۱۰

این خانه واقعا زیباست براستی که چه حسو حالی داشتند ادمایی که اینجا زندگی میکردند تا مایی که تو اپارتمانهای گاها بدون نور زندگی میکنیم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۳/۱۰

نادیاجان دقیقا با نظرت موافق هستیم امیدواریم که همه بتونیم زندگی سالم و طبیعی تری داشته باشیم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...