رَهی نو

پارک کروکودیل جزیره قشم

تعداد بازدید: ۱۸۴۴ ۶ آذر ۱۳۹۶

پارک کروکودیل یکی از جاذبه‌های گردشگری استان هرمزگان است که در نزدیکی شهر سوزا در جزیره قشم قرار دارد. پارک کروکودیل نوپَک به عنوان اولین مرکز پرورش و نگهداری کروکودیل (تمساح) در خاورمیانه، در زمستان سال 1389 در پارک ساحلی شهر سوزا با مساعدت سازمان منطقه آزاد قشم و با ورود 8 کروکودیل از کشور مالزی راه‌اندازی شد و در حال حاضر از نظر نوع حیواناتی که در آن نگهداری می‌شود، در نوع خود در ایران منحصر به فرد است. کروکودیل‌های نوپک از نوع کروکودیل پروسوس موسوم به آب شور می‌باشند که به عنوان بهترین گونه کروکودیل پرورشی در جهان شناخته می‌شوند.
در این مزرعه علاوه بر پرورش کروکودیل‌ها، تحقیقات جامعی در خصوص زندگی این جاندار انجام می‌گیرد و بازدیدکنندگان این مجموعه می‌توانند با نحوه زیست کروکودیل‌ها، تخم‌گذاری و تولد بچه کروکودیل‌ها آشنا شوند و اطلاعات لازم در خصوص این جاندار را از طریق راهنمایان مجرب کسب نمایند.

کروکودیل یا تمساح خزنده‌ایست شگفت‌انگیز و باقیمانده از عصر دایناسورها با 4 دست و پا که دارای فک و دندان‌های بسیار نیرومند می‌باشد. این جانور در آب به راحتی شنا می‌کند اما همیشه در آب نمی‌ماند و در خشکی تخم‌گذاری می‌کند. این موجودات خارق‌العاده که به آن‌ها «سلطان زره‌پوش آب‌های آرام» نیز لقب داده‌اند، اگرچه به لحاظ شکل ظاهری شباهت‌‌های بسیاری دارند اما در واقع شامل 23 گونه مختلف می‌باشند.

سنگواره‌های کشف شده نشان می‌دهد، این موجودات بیش از 65 میلیون سال است که تغییر نیافته‌اند و به همین شکل بر روی کره زمین زندگی می‌کنند و در حال حاضر ساکن رودخانه‌ها و دریاچه‌های آب شیرین و گاهی کمی شور مناطقِ استوایی آفریقا، آمریکا و استرالیا می‌باشند.

ویژگی‌های منحصر به فرد این جانداران نظیر پوست بادوام و زیبای آن‌ها و خواص پزشکی گوشت آن‌ها، سال‌هاست که مورد توجه بشر قرار گرفته است اما متأسفانه بهره‌برداری غیراصولی و شکار بی‌رویه آن‌ها، سبب شده که نسل این حیوان در طبیعت، در معرض انقراض قرار گیرد.

در این پارک علاوه بر کروکودیل‌ها، حیوانات متنوع دیگری نیز زندگی می‌کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
غزل ۱۴۰۲/۲/۲۵

سلطان زره‌پوش آب‌های آرام لقب جذابی هست اون هم برای کروکودیل ها که من دوسشون ندارم🤣

  مدیر سایت۱۴۰۲/۲/۲۵

غزل عزیز خیلی عالی نظرتون رو گفتید ممنون که مطالعه کردید براتون همه آنچه دوست دارید آرزومندیم

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...