رَهی نو

لیست بهترین شهرهای ایران برای سفر و تفریحات نوروزی 1403

تعداد بازدید: ۴۳۹۳۵ ۴ دی ۱۳۹۷

به طور معمول عید یکی از بهترین اتفاقات در سال است. اینکه حال و هوای عید در احوال شما چه تاثیری می‌گذارد، به پای  احوالات شخصیتان می‌گذاریم. اما می‌خواهم از تفریحاتی صحبت کنم که می‌تواند سبب استفاده مفید ما از این تعطیلات نوروزی شود. معمولاً هفته اول عید به دید و بازدید خانه اقوام و فامیل می‌گذرد (بخواهید یا نخواهید، ناسلامتی دیدار سالی یک‌بار فامیل در همین موقعیت‌ها به دست می‌آید) اما در هفته دوم پیشنهاد می‌کنم برای خود برنامه‌ای متفاوت بچینید. سوال‌تان این است که عید خود را چگونه بگذرانید؟ در ادامه از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو به شما خواهم گفت.

بهترین تفریحات نوروز در ایران

معمولاً پایتخت نشینان بهتر می‌دانند که در ایام عید، تهران چه آرامشی را به آغوش می‌ کشد. هر جای تهران که بخواهید بروید، از ازدحام دیگر شهرهای نوروزی خبری نخواهد بود. می‌توانید از موزه‌ ها آغاز کرده و بوستان و باغ‌ها را یک به یک پشت سر بگذارید و به انتهای کوه‌ های کلکچال برسید. بازدید از مکان‌های دیدنی تهران خود یک برنامه‌ریزی مفصل می‌خواهد. اما می‌خواهم چیز دیگری بگویم. شما با سفر کردن، تجربه‌ هایی را به دست خواهید آورد که مخصوص خودتان است. با هیچ کلام و عکس و فیلمی که از سفر گردشگران دیگر می‌بینید، نمی‌توان درک کرد، مگر خودتان تجربه کنید.

بهترین تفریحات نوروز در ایران

سفر یعنی زنده بودن. این آغاز تغییرات بزرگ در زندگیتان است. بنابراین اگرچه جاذبه‌ های گردشگری تهران خود بحث مفصلی دارد اما می‌خواهم از بهترین نقاطی بگویم که بهترین زمان سفر به آنجا دقیقاً در عید نوروز است. البته به علت ازدحامی که شهرهایی مانند مشهد، اصفهان، شیراز، یزد و... دارد، شاید آن‌طور که باید، لذت سفر را نچشید. بنابراین بهترین سفرها در نوروز، بکرترین مکان‌ها محسوب می‌شود.

 

سفر نوروزی به غرب ایران

سفر نوروزی به غرب ایران

1. ایلام

اگر قصد سفر به غرب ایران را دارید، ایلام را انتخاب کنید. این شهر علاوه بر زیبایی محصور کننده‌ی طبیعت بکری که دارد، از آثار تاریخی نیز غنی است. از دریاچه دوقلو و رودخانه سیمره گرفته تا گورستان چنار و کبیر کوه و غارخفاش و تنگه رازیانه. آبشار گچان و سرطاف و وه ریز از جمله آبشارهای این شهر است. می‌توانید از مسیر جاده خوزستان یا لرستان به این شهر برسید. این شهر که عهده‌دار رشته کوه‌ های زیبای زاگرس است، از جهت ناشناخته ماندن آثاری که دارد، نسبت به شهرهای دیگر خلوت‌تر است. 

2. کهگیلویه و بویر احمد

شاید متعجب شوید از اینکه واقعاً این استان چه جاذبه دیدنی دارد، اما کهگیلویه و بویر احمد از زیباترین استان‌هایی است که علاوه بر طبیعت ناب و دست نخورده‌ای که دارد، اماکن و بناهای به یادگار مانده فراوانی هم در آن وجود دارد. در اینجا می‌توانید از آبشار یاسوج شروع کرده و تا آبشار تامرادی و کمردوغ پیش روید. در عبور از جاده یاسوج به سی‌سخت، تنگه زیبایی به نام تنگه گنجه‌ای می‌بینید. البته از بازدید از تنگه مهریان هم نباید غافل شد. می‌توانید یک ناهار بهاری را در کنار این دره تجربه کنید.

3. مریوان

یکی دیگر از مکان‌هایی که از هجوم مسافران نوروزی آرام مانده است، مریوان در کردستان است. یکی از زیباترین و خیره‌کننده‌ ترین دریاچه‌ هایی که می‌توان در ایران پیدا کرد، دریاچه زریوار مریوان است. هچنین وجود روستای زیبای اورامان تخت و غار کونا شم شم، دشت زیبای بیلو که پر از انبوه درختان فراوان است. ارتفاعات چهل چشمه و آبشار گویله هم گواه دیگری از زیبایی این شهر است. اگر به مریوان سفر کردید، حتماً از گیوه‌ ها و صنایع دستی آن، برای خود بردارید. گیوه‌ های مریوان در آثار جهانی ثبت شده است.

 

سفر نوروزی به جنوب ایران

سفر نوروزی به جنوب ایران

 

1. بوشهر

شاید پس از ورود به بوشهر اولین چیزی که بعد از ساحل زیبای این شهر توجه شما را به خود جلب کند، نخلستان‌های سرسبزی باشد که در شهر آب پخش قرار دارد. زمانی که شما از کوچه پس کوچه‌ های این شهر عبور می‌ کنید، بافت منحصر به فرد و قدیمی این شهر، چشمانتان را نسبت به این شهر باز نگه می‌دارد. بوشهر از جمله شهرهایی است که اگر شروع به دیدن از بناهای تاریخی و قدیمی بکنید، کوهی از اطلاعات تاریخی را  به شما اضافه خواهد کرد. این شهر با وجود بناهای تاریخی که دارد، هنوز از حضور مسافران نوروزی اشباع نشده است. 

2. طبس

یکی از شهرهای کویری که از یزد جدا شده و به خراسان جنوبی پیوسته است، برای گردشگران، حکایات زیادی برای گفتن دارد. اگر از داستان‌های جن و پری نمی‌ترسید، از دره رمز آلود کال جنی دیدار کنید. مردم این منطقه معتقدند از این دره صداهای وحشتناکی به گوش رسیده است که این صدا را به جنیان و پریان نسبت داده‌اند. یکی از بهترین دریاچه‌ های نمکی که می‌توانید بلورهای نمکی را به طور واضح در آن مشاهده کنید، رودخانه نمک طبس است. همچنین از چشمه‌ های شفا بخش گرم و آب سرد این منطقه نیز غافل نشوید. چشمه مرتضی علی که همزمان هم چشمه آب سرد و هم چشمه آب گرم محسوب می‌شود. یک راه درمان برای دردهای عضلانی و مشکلات پوستی است. 

3. چابهار

این بندر در حکم میامی در ایالت کالفرنیای جنوبی است. از روستای تاریخی تیس و بناهای آن گرفته تا کوه‌ های مینیاتوری و تالاب صورتی رنگ لیپار، کوه‌ های گل فشان و سواحل مسحور کننده بریس و گواتر، شما را مجاب می‌کند بار دیگر به این مکان زیبا سفر کنید. 

4. تفرش

سفر به زادگاه دکتر حسابی از جمله سفرهایی است که می‌توانید به خود هدیه کنید. این شهر که در استان مرکزی قرار دارد، آرشیوی از بناهای تاریخی محسوب می‌شود؛ از جمله غارهای مختلف، آب انبارهای زیبای زمان قاجار، چاه آب فشانی که هر از چندگاهی آب از آن فوران می‌ کند، همچنین مناطق سرسبز و بکری که تفرش را به یک مکان دیدنی فوق‌العاده تبدیل کرده است. روستای کوهید، آب و هوای فوق‌العاده‌ای در این زمان از سال دارد که شما را به سمت خود خواهد کشاند.

5. خوزستان

اگر تصوری از زیبایی‌های خوزستان نداشته باشید، احتمالاً با شنیدن نام خوزستان، جایی به جا مانده از جنگ، با دیوارها و بناهایی که ترکش‌های جنگ آن را زخمی کرده است، در نظرتان بیاید. اما کافیست فقط یکبار سری به دهکده سرسبز و خوش آب و هوای زراس بزنید. جایی که میان درختان بلوط و رودخانه آیرن تقسیم شده و انگار نه انگار که این مکان در آب و هوای گرم خوزستان قرار گفته است. تالاب شادگان و جزیره مینو هم از تفریحگاه‌ های خوزستان به شمار می‌رود. 

سفر به شمال ایران در نوروز

شمال کشور از جمله مناطقی است که معمولاً در تعطیلات شلوغ می‌شود. از جاده تا خود شهر، کنار دریا معمولاً ازدحام جمعیت نمی‌گذارد تا آنطور که باید، از زیبایی مکانی که در آن هستیم لذت ببریم. با این حال مکان‌هایی در شمال کشور هستند که با وجود تعطیلات، میزبان مهمانان زیادی نخواهند شد. حال سوال اینجاست: کدام مکان‌های دیدنی در شمال در نوروز خلوت است؟ 

 

سفر به شمال ایران در نوروز


بیشتر بخوانید: معرفی خوش آب‌وهواترین شهرهای ایران در بهار و تابستان


1. طارم زنجان

ترکیبی از کوه و دشت، تصویری که تنها در عکس‌ها دیده‌ایم و لذت برده‌ایم. حال اگر در خود آن طبیعت بکر باشید چه احساسی خواهید داشت؟ از غار تنگه و هزار رود تا آبشارهای سرحال و درختانی با میوه‌ های رنگارنگ، از طارم، بهشتی ساخته است که روح هر انسانی را زنده می‌کند. زیباترین آتشکده و آبشار در این شهر بهشتی به چشم می‌خورد. در این سفر می‌توانید با جعبه‌ای از مرکبات به عنوان سوغاتی بازگردید. 

2. گلستان

یکی از  بکرترین مناطق در شمال ایران، دهکده جهان‌نما بوده که در 70 کیلومتری کرد کوی واقع شده است. از دشت و جنگل‌های سرسبز خاصه شمال که بگذریم، تنوع گونه‌ های جانوری و بستری از ابر در آسمان جنگل، خانه‌ هایی با سقف شیروانی، شرایط را برای مسحور کردن گردشگران و مسافران مهیا کرده است.

3. روستای پاسند، بهشهر

در شرق استان مازندران، در شهر بهشهر جنگل‌های سرسبزی به چشم می‌خورد که جنگل‌های پاسند، نام گرفته است. در کنار رودخانه‌ پاسند در روستای پاسند، این جنگل‌ها به چشم می‌خورند. جایی که هنوز دست هیچ بشر تخریب‌گری، به آن نرسیده است. جنگل‌های مه‌آلودی که شما را مسحور آب وهوا و درختانش خواهد کرد. جایی‌که تا چشم کار می‌کند، سبزی و طراوت و مه دیده می‌شود. 

4. روستای صفرا بسته

در جاده کیاشهر که به سمت آستان اشرفیه حرکت می‌کنید، بعد از تمچال به روستایی در دل طبیعت خواهید رسید که دارای پوشش گیاهی فوق‌العاده زیبا است. از فضای تونل مانندی عبور می‌کنید که از درختان انبوه و درهم تنیده توسکا بوجود آمده است، به دریای کیاشهر خواهید رسید. این منطقه هم در بهار و هم در پاییز، به خاطر درختان زنجیره‌واری که دارد، ترکیب رنگ فوق‌العاده‌ای تشکیل می‌دهد که حتماً برای ثبت آن همراه خود دوربین عکاسی ببرید. به این مکان بکر که بهتر است برای بار اول در بهار یا پاییز بروید، جوری شما را نمک گیر می‌کند که قطعاً برای بار دوم هم به آنجا سفر خواهید کرد.

5. دریاچه لفور

این مکان دقیقاً از همان مکان‌هایی است که دیدن آن حتی در عکس هم لذت بخش است. جایی که تا نروید، سکوت و زیبایی‌اش را کشف نخواهید کرد. در مسیر رسیدن به شیرگاه که بعد از فیروزکوه و پل سفید واقع شده است، در مسیر جاده سدالبرز، به این دریاچه خواهید رسید. در اینجا می‌توانید ساعت‌ها کنار دریاچه بنشینید و محو زیبایی فضا، سکوت و آرامشی که طبیعت پیشکشتان کرده است بشوید.

کلام پایانی
تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای سفر رفتن است. اگر می‌خواهید به شیوه دیگری روحتان جلا پیدا کند، این بار به جای رفتن به شهرهای شلوغ، شهرها و مکان‌های دست نخورده‌ای را بیابید که نه تنها از ازدحام جمیعت خبری نیست بلکه صفای دیگری را به تجربه‌ های‌تان اضافه می‌کند. 

سوالات متداول در مورد  شهرهای مناسب برای سفر نوروزی

در سفر به شمال ایران در نوروز به کدام مناطق برویم؟

روستای پاسند، روستای صفرا بسته، دریاچه لفور، طارم زنجان و...

کدام مناطق   غرب ایران  برای سفر نوروزی مناسب است؟

مریوان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد جزو بهترین مکان‌ها برای سفر به غرب ایران هستند.

شهر تفرش در جنوب ایران شامل چه مکان‌هایی می‌شود؟

این شهر که در استان مرکزی قرار دارد، آرشیوی از بناهای تاریخی محسوب می‌شود؛ از جمله غارهای مختلف، آب انبارهای زیبای زمان قاجار، چاه آب فشانی که هر از چندگاهی آب از آن فوران می‌ کند، همچنین مناطق سرسبز و بکری که تفرش را به یک مکان دیدنی فوق‌العاده تبدیل کرده است.


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
سیمرغ ۱۴۰۲/۹/۱۵

تفرش هم باید زیبا باشه بهار همینطور که اشاره کردید

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۱۸

سیمرغ عزیز بله همینطوره در بهار بیشتر استانهای ایران بسیار زیبا هستن

کاوه ۱۴۰۲/۹/۱۲

دریاچه لفور واقعا سکوت و زیبایی اش وصف ناپذیره چقدر دوست داشتم فصلی از سال رو اونجا زندگی کنم

  مدیر سایت۱۴۰۲/۹/۱۳

کاوه عزیز چه زیبا بیان کردید ممنون از ابراز نظرتون در سایت رهی نو نظرات و کامنتهای شما عزیزان بسیار مهم است

آرمینا عرب پور ۱۴۰۲/۳/۹

سلام و عرض ادب

علی امیری ۱۳۹۸/۲/۱۴

ممنونم بابت پیشنهاداتتون عالی بود

نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...