رَهی نو

همه چیز درمورد دژ رشکان شهر ری | عکس و آدرس

تعداد بازدید: ۱۶۰ ۲۹ آذر ۱۴۰۲

دیدن اماکن تاریخی و بدست آوردن اطلاعاتی در این زمینه برای افرادی که به تاریخ علاقمندند، بسیار جالب است. اگر اهل ایران‌گردی و بازدید از جاذبه‌های تاریخی هستید، پیشنهاد می‌کنیم به دیدن دژ رشکان در شهر ری بروید. زمان ساخت این قلعه به 2300 سال قبل برمی‌گردد و به گفته باستان‌شناسان، این دژ یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های تاریخی ایران است. برای آشنایی بیشتر در مورد این اثر تاریخی پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو همراه ما باشید.

 

دژ رشکان کجاست؟

رشکان کجاست

در شهر ری که در جنوب استان تهران واقع شده، قلعه‌ای قدیمی به ‌نام دژ رشکان وجود دارد که از دوره اشکانیان بجا مانده است. این دژ را می‌توانید در نزدیک محله صفائیه و در تپه چشمه علی مشاهده کنید. طبق اسناد تاریخی، این قلعه توسط فخرالدوله ابن رکن الدوله ساخته شده که از ساروج و سنگ استفاده کرده است. به‌همین دلیل این بنا را همچنان مستحکم و پابرجا می‌بینید.

مسیر دسترسی به دژ رشکان

برای رفتن به شهر ری و دیدن دژ رشکان مسیرهای مختلفی وجود دارد. چنانچه از مترو استفاده می‌کنید، باید در ایستگاه شهر ری پیاده شده و مابقی مسیر را با تاکسی به سمت این مکان تاریخی بروید. دژ رشکان روبروی کارخانه گلیسیرین‌سازی و در صفائیه و چشمه علی واقع شده است. زمانی که به این محله رسیدید، بر روی کوه باروت کوبی، قلعه رشکان را خواهید دید. 

تاریخچه دژ رشکان شهر ری

تاریخچه دژ رشکان شهر ری

 

براساس نظر بعضی از باستان‌شناسان، زمان ساخت دژ رشکان مربوط به 8 هزار سال پیش است. اما طبق تحقیقات اخیر، قدمت این بنا به دوره اشکانیان می‌رسد. قرار گرفتن این قلعه در بالای کوه، نشان از عظمت معماری در دوره ایران باستان دارد.
بنابر اطلاعات جمع‌آوری شده، پادشاهان اشکانی در فصل بهار شهر ری را برای اقامت خود انتخاب می‌کردند. آنها در این شهر، به برگزاری آداب و رسوم و مراسم مذهبی خود می‌پرداختند. طبق آخرین تحقیقاتی که باستان‌شناسان در این قلعه انجام داده‌اند، متوجه شدند که زمان ساخت این قلعه به اواخر دوره ساسانیان برمی‌گردد.
به‌دلیل قدمت بالای این قلعه باستان‌شناسان زیادی بر روی این دژ کار کاوش را انجام داده‌اند. براساس این تحقیقات به این نتیجه رسیدند که قلعه رشکان در سه دوره سلجوقیان، ساسانیان و اشکانیان توسط پادشاهان استفاده می‌شد. برخی از پادشاهان از این دژ برای استراحت و سکونتگاه و بعضی نیز برای نگهداری تسلیحات نظامی استفاده می‌کردند. امروزه بخش زیادی از این قلعه از بین رفته، اما با این‌حال شکوه و عظمت معماری ایران در دوره باستان را می‌توان در آن دید.

ویژگی های دژ رشکان

دژ رشکان یا دژ شاپوریان در دو طبقه ساخته شده که ارتفاع هرکدام از آنها 11 متر است. در بخش شرقی آن یک محوطه نیم‌دایره شکل می‌بینید که بر روی دیوارهای آن، سوراخ‌هایی برای تیراندازی تعبیه شده بود. باید بگوییم استحکام این قلعه به‌اندازه‌ای بود که شاهان و پادشاهان در آنجا سکونت می‌کردند. در قسمت بالای این برج، راهرویی بود که زمینش را با استفاده از یک لایه گچ، مستحکم کرده بودند. 

ویژگی های دژ رشکان

قسمت‌های زیادی از این قلعه مانند اسلحه‌خانه، سربازخانه و کاخ‌های آن تا زمان قاجار پابرجا بود. به مرور زمان بیشتر بخش‌های آن از بین رفت و اکنون فقط سکه‌های مربوط به قرن‌های اول و دوم و سفال‌های دوران ساسانی و اشکانی از آن بجا مانده است.

جاهای دیدنی اطراف دژ رشکان

اگر برای دیدن دژ رشکان به شهر ری می‌روید، می‌توانید از دیگر جاهای دیدنی نزدیک آن هم دیدن کنید. از این جاذبه‌های دیدنی می‌توان به کوه نقاره‌خانه، کاروانسرای شاه‌عباسی، بازار ری، باروی ری، چشمه علی، تپه میل، برج طغرل و زندان هارون اشاره کرد.

امکانات رفاهی دژ رشکان

هر گردشگری که برای بازدید دژ رشکان می‌رود، قطعاً انتظار یک‌سری امکانات رفاهی را دارد. از امکانات این منطقه فضای سبز و آلاچیق، نمازخانه، نزدیک بودن به بازار شهر ری و سرویس بهداشتی هستند.

بهترین زمان بازدید از دژ رشکان

دژ

چنانچه می‌خواهید همراه دیدن قلعه اشکان، از حضور در زیر سایه درختان سرسبز لذت ببرید، پیشنهادمان این است که فصل بهار را انتخاب کنید. اگر در فصل تابستان به این منطقه می‌روید، بهتر است برای دور ماندن از گرما، زمان بازدید از اثر تاریخی را به بعدازظهر موکول کنید. 

هتل های نزدیک دژ رشکان

اگر از شهرهای دور برای بازدید دژ رشکان به شهر ری می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم برای استراحت خود یکی از هتل‌های نزدیک این مکان مانند هتل آساره تهران را رزرو کنید. البته هتل‌های دیگری هم وجود دارند، اما نزدیک‌ترین آن را به شما معرفی کردیم.

سخن پایانی

دژ رشکان یکی از آثار تاریخی دوره ایران باستان است که بیش از 2300 سال از عمر آن می‌گذرد. از این قلعه در سه دوره سلجوقیان، ساسانیان و اشکانیان توسط پادشاهان برای سکونت و نگهداری تسلیحات نظامی استفاده می‌شد. در اطراف این قلعه جاذبه‌های دیدنی دیگری هم وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم از آنها نیز بازدید کنید. امیدواریم اطلاعاتی که در این مقاله به شما ارائه کردیم، برایتان مفید بوده باشد. اگر از این قلعه بازدید کرده‌اید، خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول در مورد  دژ رشکان

دژ رشکان کجاست؟

این دژ که به دژ شاپوریان معروف است، در جنوب تهران و در شهر ری قرار دارد. بعد از ورود به شهر ری، از چهارراه خط آهن عبور کنید که روبروی کارخانه گلیسیرین‌سازی و بالای کوه باروت کوبی، دژ رشکان را می‌بینید.

جاهای دیدنی نزدیک دژ رشکان کدامند؟

کوه نقاره‌خانه، کاروانسرای شاه‌عباسی، بازار ری، باروی ری، چشمه علی، تپه میل، برج طغرل و زندان هارون.

آیا امکان بازدید از داخل دژ رشکان وجود دارد؟

باتوجه به نبود استحکام در این قلعه و برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، امکان بازدید از داخل دژ وجود ندارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...