رَهی نو

معرفی سد نمرود روستای سله بن | راهنمای سفر + عکس

تعداد بازدید: ۲۹۸ ۱۰ دی ۱۴۰۲

همواره پیدا کردن مکان‌های دیدنی در نزدیکی محل سکونت، یکی از دغدغه‌های طبیعت‌گردان است. شهرستان فیروزکوه در استان تهران پر از جاذبه‌های گردشگری است که با ورود به آن، حوصله‌تان سر نخواهد رفت. در فیروزکوه روستاهای زیادی وجود دارد که یکی از آنها، روستای سله بن است. 
در نزدیکی این روستا، سدی به نام نمرود وجود دارد که دریاچه آن مکان بسیار مناسبی برای گردشگری و سفرهای یکروزه به‌شمار می‌آید. این روستا در شهر ارجمند قرار گرفته که البته با رشد جمعیت به شهر تبدیل شده است. با سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو همراه باشید تا بیشتر این روستا را بشناسید.

سد نمرود کجاست؟

سد نمرود کجاست.

در 100 کیلومتری جاده فیروزکوه – تهران روستایی را می‌بینید که نامش سله بن است. در نزدیکی این روستا و بر روی رودخانه حبله رود، سدی به نام نمرود ساخته شده که ساخت آن در سال 1400 به پایان رسید. لازم است بدانید که روستای سله بن بعد از آبگیری سد نمرود به زیر آب خواهد رفت. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از به خواب رفتن این روستا، از آن دیدن کنید.
سد نمرود در سال 1384 کلید خورد و در سال 1400 به پایان رسید. بدنه این سد از خاک رس ساخته شده که ارتفاع آن از پی 82 متر، طول آن 680 متر و عرض آن نیز 12 متر است. سرریز این سد از نوع اوجی آزاد، شیب آن 16 و 21 درصد و پهنای آن نیز 22 متر است.
از آب سد نمرود برای آبیاری دشت‌های گرمسار و چزکین استفاده می‌شود که البته برای تامین آب شرب گرمسار نیز کاربرد دارد. همچنین در فیروزکوه نیز وارد بخش صنعت می‌شود.

پوشش گیاهی سد نمرود

باتوجه به اینکه سد نمرود در یک منطقه خوش آب‌وهوا قرار گرفته، گیاهان مختلفی در آنجا رشد می‌کنند. هرکدام از این گیاهان خواص درمانی خاص خود را دارند. درمنه، ارس، زرشک و بادام از دیگر گیاهان اطراف سد نمرود هستند.

پوشش جانوری سد نمرود

وجود گیاهان مختلف در این منطقه باعث شده که گونه‌های مختلف جانوری از نوع گیاه‌خوار و گوشت‌خوار نیز در آنجا به‌وفور دیده شوند. میش، بز، کل، گراز، پلنگ و آهو از انواع حیوانات این منطقه هستند. لازم است بدانید که این منطقه از نخجیرگاه‌های ایران است که در نزدیکی تهران قرار دارد.

روستای سله بن

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به گذراندن اوقات فراغت خود در یک مکان بکر و ساکت علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما سری به روستای سله بن در شهرستان فیروزکوه بزنید. سله بن با قرار گرفتن در پشت کوه‌های البرز، یکی از مکان‌های گردشگری است که بیشتر پایتخت‌نشینان آنجا را برای سفرهای یکروزه خود انتخاب می‌کنند. 

روستای سله بن


روستای سله بن تا تهران یک ساعت و نیم فاصله زمانی دارد و از روستاهای ییلاقی نزدیک تهران به‌شمار می‌آید. این روستا زمستان‌های سخت و طاقت‌فرسایی دارد، اما آب‌وهوایش در بهار و تابستان آن بسیار مطبوع و اعجازانگیز است. 
آثار کشف‌شده مانند تپه‌های تاریخی و انواع سفال‌ها در این روستا گویای قدمت طولانی این منطقه است‌؛ بطوریکه عمر آن را بالای سیصد سال تخمین زده‌اند. مردم روستای سله بن به شغل دامپروری مشغول هستند و زبانشان نیز مازندرانی است. باتوجه به حاصلخیز بودن خاک این روستا، شغل کشاورزی نیز در آنجا رواج دارد و کیفیت محصولات زراعی این منطقه بسیار مطلوب است.

تفریحات سد نمرود

ماهیگیری

اگر برای دیدن سد نمرود می‌روید، لوازم مورد نیاز برای ماهیگیری را با خود به همراه داشته باشید. شما می‌توانید با دریافت مجوز، در این منطقه به ماهیگیری مشغول شوید. از انواع ماهی‌های سد نمرود می‌توان به ماهی زردک و انواع ماهی‌های قزل‌آلای رنگین‌کمانی اشاره کرد. توجه داشته باشید که بهترین زمان برای ماهیگیری فصل پاییز است که البته پوشیدن لباس گرم توصیه می‌شود.

عکاسی

چنانچه به دنیای عکاسی علاقمندید، منظره دریاچه سد نمرود مکان بسیار شگفت‌انگیزی است. علاوه‌بر این مکان، می‌توانید از روستای سله بن و بافت قدیمی آن نیز عکاسی کنید. همچنین حیوانات این منطقه هم سوژه مناسبی برای عکاسی به‌شمار می‌روند.

پیک نیک در نزدیکی سد نمرود

آب‌وهوای مطبوع اطراف سد نمرود باعث شده بسیاری از گردشگران این منطقه را برای گذراندن اوقات فراغت خود انتخاب کنند. همینطور امکان کمپ کردن و چادر زدن نیز در نزدیکی سد نمرود وجود دارد. شما می‌توانید در این منطقه زیرانداز خود را پهن کرده و با روشن کردن هیزم، خود را به یک چای ذغالی دعوت کنید.

امکانات رفاهی سد نمرود

همانطور که گفته شد، دریاچه نمرود در منطقه ارجمند قرار گرفته است. نانوایی، سوپر مارکت، عابربانک، پروتئینی، محصولات لبنی و ... از امکانات این منطقه است. اما بهتر است که مسافران لوازم مورد نیاز را با خود به‌همراه داشته باشند و هر آنچه که نیاز دارند، از این فروشگاه‌ها خریداری کنند.

جاذبه های دیدنی نزدیک سد نمرود

روستای لزور

 

روستای لزور

روستای لزور با فاصله 27 کیلومتری از استان تهران، یکی از بزرگ‌ترین روستاهای تهران است. در سالیان بسیار دور، از روستای لزور به‌عنوان مسیر اصلی برای رفتن به شهرهای شمالی استفاده می‌شد که با ایجاد راه‌آهن تهران – فیروزکوه، دیگر این روستا برای عبور و مرور مورد استفاده قرار نگرفت.
این روستا قدمتی چند هزار ساله دارد که در آن دشت‌ها، رودخانه خروشان و مراتع سرسبز به‌چشم می‌خورد. از محصولات کشاورزی این منطقه می‌توان به گیلاس، گلابی، آلبالو، گندم، جو و سیب‌زمینی اشاره کرد. داشتن آب‌وهوای بسیار مطبوعش همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. البته پیشنهاد می‌کنیم سفر خود را به شش ماه اول سال موکول کنید تا از سرمای سرد و برفی آن به‌دور باشید.

روستای هرانده

از زیباترین و خوش آب‌وهواترین روستاهای ییلاقی تهران می‌توان به روستای هرانده اشاره کرد. طبیعت بکر و سرسبز آن و همینطور نزدیک بودن به غار بورنیک موجب شده گردشگران زیادی در سراسر ایران به این روستا سفر کنند. مردم روستای هرانده به کشاورزی، کارگری و دامپروری مشغول هستند که البته برخی از آنها به تولید صنایع دستی و پرورش ماهی نیز می‌پردازند.

چشمه دریابک

 

چشمه دریابک.

زمانی‌که از جاده فیروزکوه به سمت روستای زرین‌دشت درحال حرکت هستید، بعد از طی مسیر 20 کیلومتری به سمت روستای آتشان، با چشمه‌ای به نام دریابک روبرو می‌شوید. این چشمه گوارا از دل کوه‌ها سربر می‌آورد که آب آن در روزهای تابستان نیز بسیار خنک است. از آب چشمه دریابک برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها استفاده می‌شود که البته از خاصیت آن برای درمان بیماری‌های پوستی نمی‌توان چشم پوشید. 
یکی از زیبایی‌های نفس‌گیر نزدیک این چشمه، نیستانی است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. درختان تنومند و سربفلک‌کشیده این نیستان بهترین مکان برای استراحت چند ساعته طبیعت‌گردان به‌شمار می‌رود تا برای دقایقی خود را دور از دغدغه‌ها و خستگی‌های زندگی دور کنند.

چه زمانی از سد نمرود بازدید کنیم؟

 

چه زمانی از سد نمرود بازدید کنیم

آب‌وهوای اطراف سد نمرود بسیار مطبوع و خنک است؛ بطوریکه اگر در تابستان به این منطقه سفر کنید، حتی با داشتن دمای 34 درجه، گرمای آن برای شما اذیت‌کننده نخواهد بود. بهترین زمان برای بازدید از سد نمرود ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور است. در این ماه‌ها علاوه‌بر خنک بودن هوا، مراتع سرسبزی را نیز شاهد خواهید بود که هوش از سرتان می‌برد. 
چنانچه به ماهیگیری علاقمندید، بهتر است فصل پاییز را انتخاب کنید. باتوجه به اینکه فیروزکوه و روستاهای اطراف آن، شب‌‌های سردی دارند، حتما با خود لباس گرم به همراه داشته باشید.

مسیر دسترسی به سد نمرود

برای اینکه به روستای سله بن و سد نمرود بروید، قبل از رفتن به فیروزکوه، جاده لاسم را می‌بینید که بعد از آن به دوراهی نزدیک می‌شوید. با انتخاب مسیر سمت چپ و بعد از نیم ساعت رانندگی، به روستای سله بن خواهید رسید که دشت سرسبز آن، دامن خود را پهن کرده است. با ادامه مسیر و طی دو کیلومتر به سمت جنوب، سد نمرود را جلوی چشمان خود می‌بینید.

سخن پایانی

سد نمرود روستای سله بن یکی از جاذبه های گردشگری فیروزکوه است که در این مقاله درمورد جاهای دیدنی، تفریحات و امکانات رفاهی آن صحبت کردیم. آب‌وهوای مطبوع این منطقه در کنار طبیعت بکر و بی‌نظیرش، نظر گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. چنین مواردی باعث شده که حتی مردم از شهرهای دور، این روستا را برای تفریح و استراحت آخر هفته خود انتخاب کنند. 
در روستای سله بن، اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای گردشگران درنظر گرفته شده است. شاید امکانات این اقامتگاه‌ها نظر شما را به خود جلب نکند. باتوجه به نزدیک بودن شهرستان فیروزکوه به تهران، پیشنهاد می‌کنیم که یکی از هتل‌های تهران مانند هتل پارسیان آزادی تهران را برای محل اقامت خود رزرو کنید. به‌این ترتیب رفتن به فیروزکوه و اقامت در یک هتل با امکانات رفاهی مناسب، سفر را به‌کامتان لذت‌بخش و شیرین خواهد کرد.

سوالات متداول در مورد سد نمرود 

دریاچه نمرود کجاست؟

این دریاچه در جاده تهران -  فیروزکوه و در دو کیلومتری روستای سله بن واقع شده است.

آیا امکان شنا کردن در دریاچه نمرود وجود دارد؟

باتوجه به عمق زیاد این دریاچه، شنا کردن در این منطقه ممنوع است.

بهترین زمان بازدید از سد نمرود چه فصلی است؟

ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شهریور.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک دریاچه نمرود کدامند؟

روستای لزور، روستای هرانده، چشمه دریابک.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...