رَهی نو

همه چیز درمورد آسمان نمای گنبد مینا | عکس و آدرس

تعداد بازدید: ۶۰۹ ۳ دی ۱۴۰۲

دیدن زیبایی‌های آسمان در شب، چیزی است که هیچ‌وقت از نظر بشر تکراری نخواهد شد. جذابیت آسمان در کنار ناشناخته بودنش همواره انسان را به این فکر وامی‌دارد که در آن سوی کهشکان‌ها چه چیزی وجود دارد. اگر در تهران به‌دنبال یک مکان جذاب و منحصربفرد هستید و به علم و نجوم و رصد آسمان و ستاره‌ها علاقمندید، پیشنهاد ما به شما آسمان نمای گنبد مینا است. این مجموعه دیدنی در بوستان منظومه شمسی واقع در پارک آب و آتش قرار دارد. اما قبل از آن بهتر است تا اطلاعاتی از این ساختمان و بخش‌های مختلف آن داشته باشید. پس تا انتهای این مقاله از سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو ما را همراهی کنید.

معرفی آسمان نمای گنبد مینا

معرفی آسمان نمای گنبد مینا.

دیدن آسمان و رصد ستارگان از سالیان دور تا به امروز همواره مورد توجه بشر بوده است. به‌همین دلیل ابزارهای مختلفی مانند اسطرلاب، تلسکوپ و ... برای دیدن اجرام آسمانی و صور فلکی ساخته شد تا انسان به‌راحتی بتواند آنها را تماشا و درک کند. همانطور که علم نجوم به‌تدریج پیشرفت کرد، مکان‌هایی به نام رصدخانه با هدف مطالعه بر روی ستارگان ساخته شد. به‌این ترتیب کارهای تحقیقاتی بر روی آسمان و کهکشان‌ها به‌شکل بهتری انجام می‌‌گرفت.
امروزه مکان‌هایی به نام آسمان نما ساخته شده که در آنجا ستارگان و کهکشان‌ها به‌شکل سه بعدی طراحی شده، بطوریکه در این مکان، امکان دیدن سیارات، حرکت ستارگان و حتی دیدن فیلم‌هایی با موضوع علم نجوم و ستاره‌شناسی وجود دارد. 
آسمان نمای گنبد مینا در تهران یکی از بزرگترین آسمان نماهای خاورمیانه است که ساخت آن در سال 1388 کلید خود و در سال 1393 فعالیت خود را شروع کرد. معماری این ساختمان بسیار جذاب و به‌شکل یک خورشید است که با 1850 مترمربع مساحت بوستان در منظومه شمسی در نزدیکی بوستان آب و آتش قرار گرفته است.

چنانچه به نجوم و ستاره شناسی علاقمندید، این آسمان نما مکان مناسبی برای شما است.  باتوجه به میزان بالای آلودگی هوا، دیدن ستارگان در شب به سختی صورت می‌گیرد. به‌همین دلیل می‌توان با ورود به آسمان نمای گنبد مینا آسمان، کهشکان‌ها و ستارگانی که شبیه‌سازی شده‌اند را از نزدیک مشاهده کرد.

آسمان نمای گنبد مینا کجاست؟

آسمان نمای گنبد مینا در تهران و در بوستان آب و آتش قرار دارد. چنانچه از مترو برای رفتن به گنبد مینا استفاده می‌کنید، باید وارد خط یک مترو شده و در ایستگاه حقانی پیاده شوید. با ورود به پارک طالقانی و گذر از پل طبیعت، به پارک آب و آتش می‌رسید که در آنجا ساختمان آسمان نمای گنبد مینا را خواهید دید. درصورتی‌که از اتوبوس استفاده می‌کنید، باید از بزرگراه حقانی عبور کرده و بعد از پیاده شدن در ایستگاه چهارراه آفریقا، به پارک آب و آتش و سپس به آسمان نما برسید.
چنانچه از اتومبیل شخصی برای رفتن به آسمان نما گنبد مینا استفاده می‌کنید، از هر نقطه‌ای از تهران به بزرگراه حقانی شرق رفته و در ایستگاه خروجی مترو حقانی ماشین خود را در پارکینگ طالقانی پارک کنید. با کمی پیاده‌روی به گنبد مینا خواهید رسید.

سبک معماری گنبد مینا تهران

سبک معماری گنبد مینا

زمانی‌که به آسمان نمای گنبد مینا تهران نگاه می‌کنید، معماری اصیل ایرانی را شاهد خواهید بود. استفاده از این سبک، موجب جذابیت و منحصربفرد بودن این بنا شده؛ بطوریکه توجه افراد را به خود جلب می‌کند. باتوجه به اینکه در ایران باستان خورشید را نمایی بسیار ارزشمند می‌دانستند، به‌همین دلیل ساخت این آسمان نما را به‌شکل گنبد ساختند.

رصد آسمان در فضای آزاد

یکی از سرگرمی‌هایی که در آسمان نمای گنبد مینا وجود دارد، رصد آسمان در فضای آزاد است. چنانچه شرایط هوایی مناسب باشد، می‌توانید روزهای سه‌شنبه از ساعت 19:00 تا 21:00 رصدهای گروهی را به‌صورت رایگان انجام دهید. اما لازم است که از اخباری مانند کسوف، خسوف یا باران شهاب مطلع باشید تا بتوانید از تماشای آنها با لوازم ویژه لذت ببرید.

قسمت های مختلف آسمان نمای گنبد مینا

آسمان نمای گنبد مینا با داشتن بخش‌های مختلف، برای بازدیدکنندگان جذابیت‌های زیادی دارد که در ادامه هرکدام از بخش‌های آن را به‌طور کامل توضیح می‌دهیم.

موزه علوم گنبد مینا

احتمالاً شما نیز در طول زندگی با این سوال روبرو شده‌اید که نحوه پیدایش زمین به چه صورت است؟ همینطور با تئوری‌های مختلفی درمورد چگونگی پیدایش زمین روبرو شده‌اید. در آسمان نما گنبد مینا تهران بخشی به نام موزه علوم با مساحت 1 هزار متر مربع وجود دارد که حکایت‌گر داستان پیدایش زمین است. در این بخش زندگی انسان‌های پیش از تاریخ، چگونگی به‌وجود آمدن زمین و همینطور علوم مختلف را به تصویر می‌کشد. علاوه‌بر آن، در این بخش می‌توانید ابزارهای ستاره‌شناسی، نجوم و زمین‌شناسی را مشاهده کنید.
موزه علوم بخش‌های بسیار متفاوتی دارد که پیشنهاد می‌کنیم حتما از همه قسمت‌های آن، بازدید کنید. نمایشگر دیواری یکی دیگر از بخش‌های این موزه است. روبروی این نمایشگر، چرخ مدوری را خواهید دید که با سوار شدن در آن و چرخش فرمان، می‌توانید به هزار سال قبل یا بعد سفر کنید. 

موزه نجوم

نجوم

زمانی‌که وارد گنبد مینا می‌شوید، موزه نجوم اولین قسمتی است که آن را می‌بینید. در این موزه ابزار و لوازم نجوم‌شناسی مانند اسطرلاب که در گذشته از آن استفاده می‌شد، خواهید دید. از این وسیله برای محاسبه زمان مانند زمان طلوع و غروب خورشید بکار گرفته می‌شد. همچنین ساعت نجومی بزرگی به چشمتان می‌خورد که البته امروز کاربردی ندارد و صرفاً برای آشنایی ما در این موزه قرار داده شده است.

سالن نمایش گنبد مینا

سالن نمایش

در آسمان نمای گنبد مینا بخش دیگری به نام سالن نمایش وجود دارد که با داشتن 150 نفر ظرفیت، فیلم‌های ستاره شناسی و زمین شناسی به‌صورت دو بعدی و سه بعدی برای بازدیدکنندگان نمایش داده می‌شود. همچنین فیلم‌هایی پخش خواهد شد که در آن اتفاقات آینده زمین و سایر منظومه‌های شمسی به نمایش درمی‌آید. این فیلم‌ها به‌قدری واقعی و نزدیک به حقیقت ساخته شده که شما می‌توانید خود را در آن مکان‌ها تصور کنید.

موزه ماهواره ها

باتوجه به اینکه ساخت و پرتاب ماهواره یکی از فعالیت‌هایی است که ایرانیان در آن موفق عمل کرده‌اند، بخشی از این موزه به نگهداری ماکت‌های سازه‌های فضایی، فضاپیماها و راکت‌ها اختصاص داده شده است. این موزه با نمایش انیمیشن‌های مناسب و گیرا، اطلاعات قابل توجهی را در این زمینه به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. 

موزه سحر و جادو

موزه سحر و جادو یکی از موزه‌های کوچکی است که در راهروی مدور آسمان نمای گنبد مینا قرار دارد. در این موزه، شما می‌توانید با زندگی و اختراعات سه برادر از خراسانی آشنا شوید که با استفاده از علوم ریاضی، شیمی و فیزیک، ماشین‌های عجیب و جادویی ساختند. این برادران کتابی به نام التحلیل نوشتند که در آن توضیحاتی درباره ماشین‌ها و سفرهایشان به کشورهای دیگر برای یادگیری علوم جدید آورده‌اند. در این موزه، شما می‌توانید نمونه‌هایی از ماشین‌های جادویی آنها را ببینید و از کارهایشان تعجب کنید. برخی از ماشین‌هایی که در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند، عبارتند از:
ماشین پرواز: یک ماشین که با استفاده از باد وبالون‌های هواگیر می‌توانست در هوا پرواز کند.
ماشین آتش نشانی: ماشینی که با بکارگیری فشار آب و لوله‌های متصل به آن آتش‌های بزرگ را خاموش می‌کرد. 
ماشین موسیقی: این ماشین با داشتن سیم‌های ریز و چکش‌های کوچک می‌توانست صداهای مختلف را تولید کند.
ماشین نورانی: یک ماشین که با استفاده از علم برق و لامپ‌های رنگی نورهای زیبایی را خلق می‌کرد.

زمین ؛ پناهگاهی امن برای موجودات

تصور کنید که به‌جای زمین، در سیاره‌ای دیگر می‌بودید که در آن باران‌های اسیدی و رودهای مواد مذاب وجود داشت. می‌بینید؟ حتی تصورش هم غیرممکن است. زمین تنها سیاره‌ای است که موجودات زنده امکان زیستن در آن را دارند. گیاهانی را خواهید دید که در یک بخش از زمین رشد کرده و در بخشی دیگر، امکان زیستن و رشد ندارند. در این بخش از گنبد مینا، تمامی این موارد به‌صورت انیمیشن برای بازدیدکنندگان به نمایش درمی‌آید.

زمان بازدید از آسمان نما گنبد مینا

 

آسمان نما

بازدیدکنندگان می‌توانند در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه از این مکان دیدن کنند. چنانچه در روزهای سه‌شنبه، شرایط هوایی مساعد باشد، بازدیدکنندگان امکان بازدید در فضای آزاد را دارند. بازدید از گنبد مینا به‌این صورت است که سی دقیقه ابتدایی به مشاهده موزه‌ها اختصاص می‌یابد و در یک ساعت باقی‌مانده نیز می‌توانید آسمان نما و سالن نمایش را مشاهده کنید. بازدیدکنندگان به صورت گروه‌های 50 تا 150 نفره وارد آسمان نما می‌شوند که البته هماهنگی قبل از ورود الزامی است.

سخن پایانی

اگر به علم نجوم علاقمندید و در پی کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، حتما از آسمان نمای گنبد مینا دیدن کنید. در این بنا آسمان شب، کهکشان‌ها و سیارات به‌صورت بسیار واقعی شبیه‌سازی شده و در قالب تصاویر باکیفیت به دیدگان مراجعه‌کنندگان هدیه می‌شود. زیبایی و شگفت‌انگیز بودن این آسمان نما به اندازه‌ای است که مردم از سراسر ایران برای بازدید به تهران سفر می‌کنند. چنانچه از دیگر شهرها به تهران می‌روید، بهتر است که قبل از سفر، یکی از هتل‌های ایران مانند هتل هما تهران را رزرو کنید. اگر خاطره‌ای از مشاهده گنبد مینا دارید، در قسمت نظرات با ما اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول در مورد آسمان نمای گنبد مینا

آسمان نما چیست؟

آسمان نما مکانی است که در آن اجرام آسمانی، کهکشان‌ها و سیارات شبیه‌سازی شده و به‌شکل تصویرهای باکیفیت برای بازدیدکنندگان به نمایش درمی‌آید.

آسمان نمای گنبد مینا کجاست؟

این آسمان نما در پارک منظومه شمسی واقع در بوستان آب و آتش در محدوده حقانی قرار دارد.

بازدید از گنبد مینا در چه روزهایی امکان‌پذیر است؟

فقط در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه امکان بازدید وجود دارد.


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...