رَهی نو

خانه تاریخی ملک تهران در بازار بزرگ | رهی نو

تعداد بازدید: ۲۲۶ ۱ اسفند ۱۴۰۲

  بازار بزرگ فقط برای خرید نیست بلکه در دل این بازار قدیمی جاهای دیدنی زیادی وجود دارد که خانه ملک تهران یکی از آن‌ها است. شما می‌توانید در دل شلوغ و پرهیاهوی بازار ساعتی را برای تماشای زیبایی در سکوت کامل سپری کنید. دیدن معماری اصیل خانه تاریخی ملک ذهن و روح شما را با خود به گذشته می‌برد.
خانه‌های تاریخی و قدیمی زیادی در تهران وجود دارند ولی نکته‌ای که این خانه را جذاب می‌کند موقعیت جغرافیایی آن در بازار بزرگ تهران است. بازار بزرگ که خود یک اثر تاریخی مربوط به دوران صفوی و قاجار است در دل خود داستان‌هایی دارد که توجه به آن‌ها پر از شگفتی خواهد بود. این مقاله سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو به معرفی خانه دیدنی ملک تهران می‌پردازد و شما را به تماشای بنایی زیبا در مرکز خریدی بزرگ دعوت می‌کند.

معرفی خانه ملک تهران

همان‌طور که در بازار بزرگ تهران قدم می‌زنید و خرید می‌کنید وارد بازار بین‌الحرمین شوید و خانه تاریخی و قدیمی ملک را بیابید. این خانه موقوفه حاج حسین آقا ملک یکی از بزرگ‌ترین واقف‌های تاریخ معاصر ایران به‌حساب می‌آید. این خانه قدیمی را پدرش محمد کاظم که یکی از تاجران مشهور خراسان بوده، برای او به ارث گذاشته بود که حاج حسین آقا آن را وقف کرد تا نخستین موزه وقفی ایران شود. حاج حسین آقا ملک در اداره املاک خراسان در کنار دست پدرش کار می‌کرد. در سفری با پدرش به شهر مشهد می‌رود که آنجا با راهنمایی دوست پدرش به دیدن اشیای نفیس حرم امام رضا (ع) می‌رود.
از طرفی بعدها به دست او نسخه‎‌ای از دیوان ابن یمین فریومدی شاعر قرن ششم می‌رسد زمانی که در شهر نیشابور بود. همان‌جا به فکرش می‌رسد که یک کتابخانه احداث کند. او کتابخانه خود در ابتدا در شهر مشهد بنیان کرد و سپس این کتابخانه را به خانه کودکی خود که در بازار بزرگ تهران قرار داشت، انتقال داد.
حاج حسن آقا در 1316 بود که خانه پدری خود را با هر آنچه داشت از اثاثیه تا کتاب‌های نفیس و باارزش را وقف آستان مقدس امام رضا کرد. کتاب‌های نفیس در نسخه‌های خطی و چاپ سنگی، تابلوهای نقاشی شاهکار، فرش‌ها، لوسترها و مبلمان خانه او همه باهم وقف شدند. شما می‌توانید در این خانه مجموعه‌ای از تمبرها، سکه‌ها و آثار لاکی مشاهده کنید.
تمامی این آثار ارزشمند و زیبا در ابتدا در کنار کتابخانه‌این خانه تاریخی قرار داشتند ولی زمانی که هسته مرکزی موزه ملک شکل گرفت، آن‌ها را به موزه منقل کردند. حاج حسین آقا نیکوکار بزرگ تا لحظات آخر زندگی‌اش، حتی پس از تبدیل خانه‌اش به موزه و کتابخانه، در همان خانه کودکی‌اش زندگی کرد.
بعد از فوت حاج ملک کتابخانه و موزه به قوت خود وجود داشت که در سال 1375 تمامی آثار و مجموعه‌های باارزش آن به قطعه زمین در محوطه تاریخی باغ ملی انتقال داده شد. در سال 1376 این خانه قدیمی به‌عنوان بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران، نخستین موزه وقفی-خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه کشور در زمینه نسخ خطی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

معرفی خانه-ملک-تهران

معماری خانه قدیمی ملک تهران

حاج حسین آقا ملک پس از اینکه خانه پدری خود را به موزه و کتابخانه تبدیل کرد، در معماری ساختمان دست‌کاری کرد. او بخش اندرونی خانه را خراب کرد و به‌جای آن یک ساختمان سه طبقه بنا کرد. این ساختمان برای کتابخانه در نظر گرفته شد و به‌عنوان مرکزی برای پژوهشگران تبدیل شد. حاج ملک و خانواده‌اش بخش غربی خانه را برای سکونت انتخاب کردند.
او در بخشی از زندگی‌نامه‌اش از زورخانه‌ای در خانه نام می‌برد که به پدرش محمد کاظم تعلق داشت. به‌احتمال‌زیاد این زورخانه در طی ساخت کتابخانه از بین رفته است. در معماری خانه تاریخی ملک تهران از هنرهای معماری ایرانی و اروپایی استفاده شده است که درنهایت یک بنای زیبا و باشکوه را رقم می‌زند.
متراژ این خانه به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران حدود 2500 مترمربع است و دو بخش اندرونی و بیرونی دارد که در قسمت‌های شرقی و غربی واقع شده‌اند. بخش اندرونی در زمان حیات حاج حسین آقا ملک محل سکونت ایشان و خانواده‌شان بود. بخش بیرونی محل پذیرایی از مهمانان و مراجعین به‌حساب می‌آمد.
حیاط خانه با درختان و گل‌های زیبا فضایی دل‌نشین و آرامش‌بخش را ایجاد کرده که یک حوض آبی‌رنگ بزرگ در آن قرار دارد. همچنین سرداب در زیرزمین خانه قرار دارد که در فصل تابستان برای خنک نگه‌داشتن خانه استفاده می‌شده است.
به‌طورکلی می‌توان گفت فضای خانه قدیمی ملک را حیاط، زیرزمین، آب‌انبار و سرداب، اتاق‌های کوچک و بزرگ، تالارهای مختلف تشکیل می‌دهد که مکانی برای مطالعه، پژوهش و نگه‌داری کتاب‌ها و نسخ خطی قدیمی بوده است.
تزئینات هنری و معماری متعددی در آرایش این خانه به‌کاررفته است؛ چنانچه آجرکاری با تلفیقی از هنر سنتی ایران و معماری اروپایی جلوه‌گری می‌کند. کاشی‌کاری، حجاری، گچ‌بری، منبت‌کاری، تزیینات چوبی، دیوار پوش‌های قاجاری و تزیینات فلزی از دیگر آرایه‌های معماری خانه تاریخی ملک هستند
نمای بیرونی خانه با آجرکاری و نقوش گل و گیاه تزئین شده است. در داخل خانه، می‌توانید کاشی‌کاری‌های زیبایی در سطوح مختلف ببیند. سقف‌ها و دیوارهای خانه با گچ‌بری‌های ظریف و هنرمندانه تزئین شده‌اند. برای ورود و خروج درهای چوبی و ارسی‌ها با منبت‌کاری‌های بی‌نظیر دیده می‌شود. در برخی از اتاق‌ها، نقاشی‌های دیواری منحصربه‌فردی به چشم می‌خورد. شما علاوه بر این تزیینات، پارچه‎‌های دیواری طرح دار و مخمل کوب را خواهید دید.

معماری-خانه-قدیمی-ملک-تهران

 چگونه به خانه ملک برویم؟

همان‌طور که گفته شد خانه ملک در بازار بزرگ تهران، بازار بین‌الحرمین قرار دارد. شما می‌توانید این خانه قدیمی را بین دو مسجد امام و مسجد جامع بیابید. برای رفتن به خانه تاریخی ملک تهران، می‌توانید از خودروی شخصی، مترو، اتوبوس و تاکسی‌های شهری استفاده کنید.
با مترو بایستی در ایستگاه پانزده خرداد پیاده شوید، با اتوبوس‌ها در خیابان امام خمینی ایستگاه پانزده خرداد را باید انتخاب کنید و تاکسی‌های شهری هم شما را سر بازار بزرگ پیاده می‌کنند. فقط از ابتدای خیابان 15 خرداد دو مسیر پیش رو دارد یکی پله‌های نوروز خان و دیگری مسجد امام بازار.

 مجموعه‌ها و آثار نفیس موزه ملک

موزه ملک تهران، گنجینه‌ای از آثار و اشیاء ارزشمند تاریخی را در تالارهای گوناگون خود جای داده است که شما می‌توانید در ساعت‌های مشخص‌شده از آن‌ها بازدید کنید. آثار نفیس این مجموعه عبارت‌اند از:

 مجموعه هنر لاکی

مجموعه هنر لاکی شامل 86 قطعه قاب آینه و سرچسبدان و قلمدان می‌شود که قدمت بعضی از این آثار حدود 300 سال است.

مجموعه تابلوهای نقاشی

این مجموعه شامل آثار هنرمندان نامدار ایرانی مانند کمال‌الملک، صورتگر، تجویدی و نقاشان اروپایی می‌شود.

مجموعه-تابلوهای-نقاشی-خانه-ملک-تهران

 مجموعه فرش

مجموعه فرش شامل 34 تخته قالی و قالیچه نفیس است که از دوره صفوی تا قاجار را در برمی‌گیرد.

مجموعه آثار خوشنویسی

این مجموعه شامل آثار برجسته خوش‌نویسی و نگارگری از دوره تیموری تا قاجار می‌شود. شما می‌توانید هنر اساتید بزرگ چون علیرضا عباسی، میرعماد، یاقوت مستعصمی را در این موزه مشاهده کنید.

مجموعه تمبر

بیش از هزاران تمبر در این موزه نگه‌داری می‌شود که مربوط به زمان‌های مختلفی از ایران و جهان می‌شود.

مجموعه بانو ملک

فرزند حاج حسین آقا ملک با اهدای 47 قلمدان، سرقلیان، نسخ خطی و تابلو نقاشی از دوره قاجار، این مجموعه ارزشمند را به موزه ملک افزود.

مجموعه سکه

این مجموعه شامل حدود 9 هزار سکه تاریخی از دوران پیش از هخامنشی (از سده ششم پیش از میلاد) تاکنون را در برمی‌گیرد. سکه‌هایی از جنس طلا، نقره، مس، برنج و مفرغ در این مجموعه وجود دارد.

 جاهای دیدنی تهران نزدیک خانه تاریخی ملک

همان‌طور که گفته شد خانه ملک تهران در بازار بزرگ قرار دارد و از این رو دسترسی شما را جاذبه های گردشگری تهران در بافت قدیمی آسان می‌کند. شما علاوه بر خانه ملک می‌توانید دیدنی‌های زیر را ببینید.

کاخ گلستان

کاخ گلستان مجموعه‌ای از کاخ‌ها و تالارهای باشکوه در قلب تهران است که در طول سلسله قاجار به‌عنوان اقامتگاه رسمی پادشاهان ایران مورداستفاده قرار می‌گرفت. تاریخچه کاخ گلستان به دوران صفویان باز می‌گردد، اما اوج شکوفایی آن در دوره قاجار بود. آقا محمدخان قاجار پس از انتخاب تهران به‌عنوان پایتخت، دستور ساخت‌وساز و توسعه این مجموعه را صادر کرد. این کاخ تماشایی تا بازار بزرگ و خانه تاریخی ملک حدود 7 دقیقه با خودرو فاصله دارد.

بازار چهارسوق

بازار چهارسوق بزرگ یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده در تهران است. این بازار در دوره صفویه ساخته شده و در طول تاریخ محل تبادل انواع کالاها بوده است. این بازار سقف بلند و گنبدی شکل دارد که با آجرکاری و کاشی‌کاری تزئین شده است. این بازار چندین راسته و حجره در خود جای داده که در آن‌ها انواع کالاها به فروش می‌رسد. فاصله بازار چهارسوق تا بازار بین‌الحرمین بسیار کم است و با کمی پیاده‌روی از آنجا می‌توانید به خانه ملک برسید.

آرامگاه لطفعلی‌خان زند

آرامگاه لطفعلی‌خان زند در امامزاده زید در بازار تهران قرار دارد. این بنا در دوره قاجار ساخته شده و ازجمله آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این آرامگاه به‌عنوان یادگاری از دوران زندیه و همچنین به دلیل معماری ساده و بی‌پیرایه‌اش از اهمیت بالایی برخوردار است. فاصله آرامگاه لطفعلی‌خان زند تا خانه ملک را می‌توانید پیاده طی کنید.

پارک شهر

پارک شهر یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های تهران به‌حساب می‌آید که در مرکز شهر قرار دارد. این پارک در سال ۱۳۳۹ افتتاح شد و در حال حاضر یکی از پربازدید‌ترین پارک‌های پایتخت محسوب می‌گردد. این پارک جاذبه‌هایی چون موزه صلح، آکواریوم و کتابخانه دارد که می‌توانید در کنار سایر امکانات پارک از آن‌ها بهره ببرید. فاصله خانه ملک تا پارک شهر حدود دو کیلومتر است که می‌توانید پیاده یا با خودرو به آنجا بروید.

موزه مقدم

موزه مقدم یک موزه مردم‌شناسی در تهران، در خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی قرار دارد. این موزه در خانه‌ای که متعلق به محسن مقدم، باستان‌شناس و همسر فرانسوی‌اش سلما بوده، واقع شده است.  موزه مقدم در سال 1345 افتتاح شد و در آن مجموعه‌ای از اشیاء باستانی از ایران و سایر نقاط جهان به نمایش گذاشته‌شده است. فاصله موزه مقدم تا بازار بزرگ حدود 2.5 کیلومتر است.

هتل های تهران در نزدیکی خانه ملک

پس از تماشای خانه تاریخی ملک تهران اگر در پایتخت مهمان باشید می‌توانید یکی از هتل‌ها، سوئیت‌ها، هاستل‌ها، بوم گردی‌ها، هتل آپارتمان‌ها و ... را انتخاب کنید. گشت‌وگذار در بازار و تماشای جاذبه های گردشگری تهران می‌تواند انرژی جسمی شما را کاهش دهد به همین دلیل یک استراحت خوب به همراه آرامش می‌تواند شما را سرحال کند.
شما می‌توانید هتل‌های مختلفی را انتخاب کنید ولی اگر قصد بازار گردی دارید و می‌خواهید در مرکز شهر باشید هتل اسپیناس بلوار می‌تواند گزینه خوبی باشد. هتل مجلل اسپیناس بلوار تهران در بلوار کشاورز، بین خیابان فلسطین و نادری قرار دارد؛ که دسترسی شما را پارک لاله، خیابان ولیعصر شاهراه تهران، مراکز خرید و مکان های دیدنی تهران آسان می‌کند.
هتل پنج ستاره اسپیناس بلوار در سال 1389 در یک ساختمان 20 طبقه فعالیت خود را شروع کرد. این هتل زیبا 274 واحد اقامتی دارد. اتاق‌های یک تخته، دوبل، توئین، سه تخته، رویال، کانکت، فمیلی، سوئیت‌های جونیور، لاکچری، پرزیدنت و اسپیناس هتل با امکاناتی چون یخچال، دراور، مبلمان، آباژور، چای‌ساز، میزتحریر، کمد لباس، تلویزیون، تلفن، اینترنت، صندوق امانات، سیستم اطفاء حریق و ... مجهز شده‌اند.
شما با اقامت در هتل باشکوه اسپیناس بلوار تهران می‌توانید در استخر، سونا خشک، سونا بخار، جکوزی، حوضچه آب سرد، حمام ترکی، سالن بدن‌سازی و سالن بیلیارد کمی تفریح کنید و با ماساژ تخصصی هتل جانی تازه کنید. همچنین از امکانات رفاهی هتل مانند اتاق چمدان، پذیرش 24 ساعته، لاندری، صرافی، کافی‌نت، صندوق امانات، تاکسی‌سرویس، آرایشگاه، خدمات CIP(تشریفات ویژه) و ... بهره ببرید.
شما چه مقیم هتل باشید چه غیرمقیم می‌توانید از رستوران‌های درجه‌یک هتل اسپیناس بلوار تهران استفاده کنید. رستوران بلوار 126 هتل یک رستوران مدیترانه‌ای است که انواع غذاهای ممتاز ایرانی و بین‌المللی را سرو می‌کند.
از طرفی رستوران مانداک هتل در یک فضای سنتی مربوط به دوران صفوی، با موسیقی سنتی شما را به صرف انواع غذاهای سنتی لذیذ دعوت می‌کند. در کافه آتریوم هتل هم می‌توانید لحظاتی را به دور از شلوغی تهران سپری کنید.

هتل-اسپیناس-بلوار-تهران

کلام پایانی

در خانه‌های قدیمی تهران، اثر انسانی و هنر معماری با هم آمیخته‌اند تا این اماکن به‌عنوان شاهکارهایی از تاریخ و فرهنگ ایران شناخته شوند. هر گوشه و کاشانه‌ای از این خانه‌ها داستانی از زندگی مردم و فرهنگ اجتماعی آن دوران را روایت می‌کند.
خانه ملک تهران یکی از این خانه‌های قدیمی محسوب می‌شود که توسط حاج ملک وقف حرم رضوی شده است. این خانه تاریخی در بازار بزرگ شما را درست در دل فرهنگ و زندگی مردم گذشته قرار می‌دهد. خانه ملک وقف موزه و کتابخانه است و شما می‌توانید آثاری بی‌بدیل را در آن مشاهده کنید.

سؤالات متداول در مورد خانه ملک تهران

خانه ملک کجاست؟

خانه ملک در شهر تهران در بازار بزرگ قرار دارد. این خانه در بازار بین‌الحرمین بین دو مسجد امام و مسجد جامع واقع شده است.

خانه ملک چه چیزی دارد؟

خانه ملک شامل مجموعه‌ای از اشیاء نفیس ازجمله کتاب‌های خطی، فرش، تابلوهای نقاشی، سکه و اشیاء فلزی می‌شود.

ساعت بازدید از خانه ملک چه زمانی است؟

خانه ملک همه روزه به غیر از ایام تعطیل از ساعت 9 صبح تا 4 بعدازظهر باز است.

آیا از هتل اسپیناس بلوار تا خانه ملک را می‌توان با مترو رفت؟

بله شما می‌توانید از مترو ایستگاه ولیعصر یا مترو بوستان لاله در نزدیکی هتل خودتان را به ایستگاه پانزده خرداد برسانید و از آنجا پیاده به سمت خانه ملک بروید.


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...