رَهی نو

معرفی جاذبه های دیدنی فیروزکوه + عکس و آدرس

تعداد بازدید: ۲۲۷ ۱۰ دی ۱۴۰۲

آیا شده که در گرمای طاقت‌فرسای تابستان، هوس رفتن به یک منطقه خنک و خوش آب‌وهوا به سرتان بزند؟ شاید تصور کنید که در استان تهران، پیدا کردن چنین مکان‌هایی دور از انتظار باشد. یکی از شهرستان‌های خوش آب‌وهوای شمال شرق استان تهران، فیروزکوه است که جاذبه‌های دیدنی فراوانی در آنجا دیده می‌شود. 

جاده فیروزکوه را به نام جاده 79 ایران هم می‌شناسند. این جاده یکی از راه‌های ارتباطی تهران به شمال است. همین دلایل موجب شده که سالانه گردشگران زیادی را از تهران و دیگر شهرهای ایران به خود جلب کند. این منطقه یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای سفرهای دو روزه به‌شمار می‌رود. سایت رزرو آنلاین هتل رهی نو در این مقاله به معرفی این منطقه و جاهای دیدنی آن می‌پردازد.

فیروزکوه کجاست؟

اگر از سمت استان مازندران قصد رفتن به فیروزکوه را دارید، باید به سمت سوادکوه رفته و از روستای آلاشت بگذرید. ادامه این مسیر شما را از مازندران خارج کرده که درنهایت به شهرستان فیروزکوه خواهید رسید.

چنانچه مبدا شما تهران است، برای رفتن به فیروزکوه باید وارد جاده تهران – قائم شوید. بعد از گذشت از دماوند به فیروزکوه می‌رسید. مسافت تهران تا فیروزکوه 140 کیلومتر است که از نظر فاصله زمانی دو ساعت با تهران فاصله دارد. 

آب و هوای فیروزکوه

آب و هوای فیروزکوه

فیروزکوه در دسته شهرستان‌های خنک استان تهران قرار دارد؛ بگونه‌ای که فصل زمستانش پر برف و تابستان‌ آن بسیار مطبوع است. از پاییز آن نگوییم که زیبایی حیرت‌انگیزی دارد و البته سرمای آن به‌اندازه زمستانش نیست.

بطور خلاصه در هر فصلی از سال، فیروزکوه شکل و شمایل تازه‌ای به خود می‌گیرد، اما اگر قصد سفری چند روزه به این منطقه را دارید، قطعاً بهار و تابستان بهترین زمان خواهد بود.

جاهای دیدنی فیروزکوه

زیبایی و جذابیت فیروزکوه فقط به داشتن آب‌وهوای دلپذیرش خلاصه نمی‌شود. در این منطقه جاهای گردشگری زیادی وجود دارد که اگر بخواهید از همه آنها دیدن کنید، بهتر است یک سفر چند روزه را برنامه‌ریزی کنید. 

دریاچه آهنک

دریاچه آهنک

در فاصله 35 کیلومتری فیروزکوه، دریاچه‌ای بسیار زیبا به نام دریاچه آهنک را می‌بینید. این دریاچه دو حوضچه عمیق گوگردی به عمق 8 و 32 متر دارد که در بالادست آن چشمه کوچکی به نام بالا چشمه نیز دیده می‌شود.

اگر اهل سفرهای یکروزه هستید، این دریاچه انتخاب بسیار مناسبی برای شما خواهد بود که البته بهترین فصل رفتن به آنجا بهار و پاییز است. چنانچه در ورزش غواصی مهارت دارید، می‌توانید وارد این دریاچه شده و به تماشای دنیای زیر آب بپردازید.

چشمه آب معدنی خمده

چشمه آب معدنی خرمده

اگر هوس آب‌تنی به سرتان زده، پیشنهاد می‌کنیم که به چشمه آب معدنی خمده در نزدیکی فیروزکوه بروید. این چشمه با داشتن آب زلال، برای درمان بیماری‌هایی از جمله استخوانی، پوستی، مفصلی، جوش و دمل بسیار مناسب است. چشمه خمده با زرین دشت 8 کیلومتر فاصله دارد و بهترین زمان برای رفتن به آن، فصول بهار و تابستان است. از آب این چشمه علاوه بر خواص درمانی، برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و باغات نیز استفاده می‌شود.

غار بورنیک

غار بورنیک

همیشه دیدن مکان‌های جدید، آدمی را به وجد می‌آورد. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، پیشنهاد ما به شما غار بورنیک است. این غار در جنوب روستای هرانده واقع شده که در دسته غارهای باستانی به‌شمارمی‌رود. رسیدن به غار بورنیک نیازمند یک پیاده‌ر‌وی 2 ساعته در یک مکان با درجه سختی بالا است.

در دوره پیش از تاریخ، غار بورنیک، محلی زندگی انسان‌‌ها بود که به‌عنوان مامنی در مواقع خطر مورد استفاده قرار می‌گرفت. به‌همین دلیل داخل این غار، دیوارنگاره‌هایی خواهید دید. برای رفتن به داخل این غار باید از یک لیدر مجرب کمک بگیرید تا بتوانید از میان راه‌های پیچ‌درپیچ آن، مسیر خود را پیدا کنید.

تنگه واشی

تنگه واشی

در 20 کیلومتری فیروزکوه و در فاصله بسیار کم از روستای جلیزبند، طبیعتی بسیار زیبا را خواهید دید که نامش تنگه واشی است. زمانی‌که وارد این مکان می‌شوید، کوه‌های مرتفعی را می‌بینید که بعد از گذر از آنها و طی یک مسیر 3 کیلومتری از میان آب‌ها به آبشار ساواشی خواهید رسید. ارتفاع این آبشار 15 کیلومتر است که در پایین‌دست آن یک حوضچه طبیعی قرار دارد. برای دیدن این طبیعت بکر پیشنهاد می‌کنیم فصل بهار و تابستان که هوا رو به سردی نرفته است را انتخاب کنید.

تنگه میشینه مرگ

تنگه میشینه مرک

شهرستان فیروزکوه علاوه‌بر تنگه واشی، تنگه میشینه مرگ را نیز در خود دارد که یکی دیگر از جاهای دیدنی خاص این شهرستان محسوب می‌شود. تنگه میشینه مرگ در فاصله 30 کیلومتری جنوب فیروزکوه قرار دارد؛ جایی‌که برای رفتن به آن، باید از روستای لزور گذر کنید. سپس در ارتفاعات، به رودخانه فرح رود می‌رسید که در انتهای آن، تنگه میشینه مرگ را خواهید دید.

غار رودافشان

غار رودافشان

در 60 کیلومتری جنوب فیروزکوه و در روستای رودافشان، غاری به نام رودافشان قرار دارد. اگر بخواهید با اتومبیل از روستای رودافشان به سمت غار بروید، یک فاصله زمانی نیم ساعته را در پیش خواهید داشت.

غار رودافشان چندیدن ستون و راهرو دارد که در آن سنگ‌های بلوری و مخروطی زیادی دیده می‌شود. برای وارد شدن به غار رودافشان و طی مسیر یک کیلومتری، به راهنمای باتجربه نیاز خواهید داشت. قبل از اینکه به دالان پایانی برسید، وارد دهلیزی خواهید شد که نامش معبد آناهیتا است.

روستاهای فیروزکوه

روستای سله بن و دریاچه سد نمرود

روستای سله بن و دریاچه سد نمرود

یکی دیگر از روستاهای ییلاقی نزدیک به فیروزکوه، روستای سله بن است که در 18 کیلومتری جنوب غرب این شهرستان و نزدیکی سد نمرود قرار دارد. بر روی رودخانه حبله رود، سدی ساخته شده که سبب به‌وجود آمدن یک دریاچه پر آب شده است. این روستا میان دو رشته‌کوه واقع شده و به‌همین دلیل زمستان‌های آن بسیار سرد است. 

در زمان ورود به این روستا، درختان، پوشش گیاهی و نزدیک بودن به دریاچه نمرود اولین چیزی است که چشمان شما را خیره می‌کند. تپه‌های تاریخی آن با عمر 3 هزار ساله، حکایت از قدمت طولانی این روستا دارد. 

بیشتر طبیعت‌گردان این منطقه را برای کمپ زدن انتخاب می‌کنند. باتوجه به سردی و امکان یخبندان در فصل زمستان، پیشنهاد می‌کنیم در فصل بهار و تابستان به این روستا سفر کنید.

برای رفتن به سد نمرود، قبل از اینکه به فیروزکوه برسید، به سمت جاده لاسم بروید. در مسیر خود با دوراهی روبرو می‌شوید که باید جاده سمت چپ را انتخاب کنید. حدود نیم ساعت بعد به روستای سله بن خواهید رسید.

روستای زرین دشت

روستای زرین دشت

زمانی‌که از تهران به سمت فیروزکوه می‌روید، در فاصله 40 کیلومتری آن، روستایی به نام زرین دشت توجه شما را به خود جلب می‌کند. آب‌وهوای خاص این منطقه باعث شده تا باغ‌هایی با تنوع میوه را شاهد باشید. 

همچنین وجود چشمه‌ها، رودخانه‌ حبله رود و کوه‌ها از دیگر جاذبه‌هایی هستند که نمی‌توانید از آنها چشم بپوشید. قدم زدن در کوچه‌های این روستا، یاد خاطرات دوران قدیم را برای شما زنده می‌کند و سفری شیرین و لذت‌بخش برای شما رقم می‌زند. 

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم در فصل بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید تا بتوانید از تمام جاهای گردشگری این منطقه دیدن کنید.

روستای هرانده

در فیروزکوه روستاهای زیادی وجود دارد که یکی از آنها هرانده است. در این روستا، رودخانه‌ای به نام نمرود وجود دارد که در کنار داشتن آب‌وهوای مطبوعش، برای باغداری بسیار مناسب بوده و درختان میوه به‌خوبی در آنجا رشد می‌کنند. 
مردم این روستا به زبان هرانده گیلکی صحبت می‌کنند و اغلب فعالیتشان در زمینه باغداری، کشاورزی، دامداری، کارگری و تولید صنایع دستی است. به‌دلیل داشتن آب‌وهوای مطبوع این روستا، عشایر ایل ایلکایی و اصانلو در فصل تابستان این منطقه را برای زندگی خود انتخاب می‌کنند.

روستای لزور و دریاچه سد لزور

لزور و دریاچه سد لزور

یکی دیگر از روستاهای شهرستان فیروزکوه، روستای لزور است که در کنار خود دریاچه‌ای به همین نام دارد. فاصله این روستا تا فیروزکوه، 45 کیلومتر است که بزرگ‌ترین روستای این شهرستان محسوب می‌شود. داشتن آب‌وهوای دلپذیرش موجب شده تا گردشگران زیادی در ماه‌های گرم سال، به این روستا بروند. در نزدیکی لزور می‌توانید سد سیاه‌رود و معجزه چشمه را مشاهده کنید.

سوغات فیروزکوه

همانطور که گفتیم فیروزکوه به‌دلیل قرار گرفتن در یک منطقه خوش آب‌وهوا، باغ‌های میوه زیادی در خود دارد. شما می‌توانید انواع میوه‌های این منطقه را به‌عنوان سوغات تهیه کنید.

اما سوغات اصلی فیروزکوه، نان گلاج است که عشایر این منطقه آن را با روغن حیوانی، آرد، خمیرمایه، آب، شیر، شکر، دارچین و تخم‌مرغ می‌پزند. از دیگر سوغات فیروزکوه می‌توان به صنایع دستی آن مانند بافتنی‌های سنتی، جوراب‌های پشمی، معرق کاری و سفالگری اشاره کرد.

غذاهای محلی فیروزکوه

غذای محلی فیروزکوه

ته‌چین فیروزکوهی یکی از غذاهای محلی این منطقه است که پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود، حتماً آن را امتحان کنید. شاید تصور کنید که این همان غذای پرطرفدار ایرانی است که قبلا هم آن را میل کرده‌اید، اما طعم این غذا بسیار متفاوت‌ است. برای تهیه این غذا از گوشت قرمز، قیسی زردآلو، سبزی پلویی، زیره و چغندر استفاده شده است.

رستوران های فیروزکوه

میل کردن غذا در رستوران همواره یکی از جذابیت‌های هر سفری است. در این قسمت می‌خواهیم معروف‌ترین رستوران‌های فیروزکوه را به شما معرفی کنیم تا اگر به این منطقه رفتید، با این رستوران‌ها آشنایی داشته باشید.

رستوران امین

از قدیمی‌ترین رستوران‌های فیروزکوه می‌توانیم رستوران امین را که در مجموعه سیبلند قرار دارد، معرفی کنیم. غذاهای باکیفیت، دکور شیک و رفتار پرسنل خوب آن باعث شده که همواره مسافرین این رستوران را برای صرف غذا انتخاب کنند.

رستوران شقایق

یکی دیگر از رستوران‌های معروف فیروزکوه، رستوران شقایق است. ظاهر این رستوران بسیار ساده و قدیمی است، اما یکی از پرسابقه‌ترین رستوران‌های فیروزکوه محسوب می‌شود. 

رستوران ریحون

رستوران ریحون در 85 کیلومتری تهران – فیروزکوه واقع شده که به‌دلیل داشت ظاهر شیک آن، شباهتی به رستوران‌های بین راهی ندارد.

از دیگر رستوران‌های فیروزکوه می‌توان به رستوران آریا، نمرود، ماه تی تی، پرسپولیس، ننه شمالی، سیب سبز، آش گدوک، کوهستان و رستوران کندو اشاره کرد.

سخن پایانی

فیروزکوه به‌دلیل نزدیک بودن به تهران، همواره یکی از انتخاب‌های تهرانی‌ها بوده است. آب‌وهوای بسیار مطبوع در کنار جاذبه‌های دیدنی خاصش موجب شده تا گردشگران از سراسر ایران به این منطقه سفر کنند. چنانچه از شهرهای دور به فیروزکوه می‌روید، پیشنهادمان این است که یکی از هتل‌های تهران مانند هتل بزرگ تهران را به‌عنوان محل اقامت خود انتخاب کنید. به‌اینصورت می‌توانید از مکان‌های دیدنی تهران نیز دیدن کنید.

سوالات متداول در مورد فیروزکوه

فیروزکوه کجاست؟

یکی از شهرستان‌های خوش آب و هوای شمال شرق تهران است که جاذبه های دیدنی فراوانی دارد.

فیروزکوه چقدر با تهران فاصله دارد؟

فیروزکوه در فاصله 140 کیلومتری تهران قرار دارد که با دو ساعت رانندگی می‌توانید به آنجا برسید.

روستاهای اطراف فیروزکوه کدامند؟

روستاهای جلیزبند، هرانده، سیمین دشت، لزور و سله بن.

آیا در فیروزکوه چشمه آب معدنی وجود دارد؟

بله، در فیروزکوه یک چشمه آب معدنی به نام خمده وجود دارد که خانم‌ها و آقایان می‌توانند در بخش‌های جداگانه شنا کنند.
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

ثبت نظر

امتیاز شما به این مطلب
خیلی عالی
Captcha
نمایش بیشتر
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

لطفا منتظر بمانید ...